Gå til innhold

Linux på mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Den siste, med superdupertastatur og greier og greier; Hvordan kan batterilevetiden være på noe slikt? Svær jævla skjerm etc.

 

En annen ting med den samme er jo at den kan bruke på Windows Mobile og "Linux". Er det da ikke mulig å få til noe tilsvarende med de mobilene som i dag kjører Windows Mobile?

 

Og sist, et stikk til Einar: Du driver med småhard linuxkampanje fremdeles? Hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og sist, et stikk til Einar: Du driver med småhard linuxkampanje fremdeles? Hehe.

Hvis han gjør det så er det i så fall en hederlig oppgave. Kunnskapen på linux er fortsatt veldig lav i befolkningen. Myyye lavere enn kunnskapen om Windows og andre microsoft-produkter. Å kjempe mot denne forskjellen er litt David mot Goliath. Utjevning av forskjellen vil føre til mer reell valgfrihet og reell konkurranse, raskere utvikling fra begge parter, lavere priser og bedre produkter. Så det er all grunn til å fronte minstemann litt her.

Lenke til kommentar
Hvis han gjør det så er det i så fall en hederlig oppgave. Kunnskapen på linux er fortsatt veldig lav i befolkningen.

Hehe. Joda, han har drevet med linuxpropaganda på skolen og annet, så det var ikke akkurat uvante greier. Jeg synes bare det var litt vittig at han gjorde så stor stas på medieavspilleren og lignende. Personlig bryr jeg meg katten om hvilket operativsystem jeg har på mobilen min. Tross alt bruker jeg den kun til ringe, sende SMS, og motta MMS. Batterilevetid etc er mye viktigere for meg...

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at mange bruker Windows er at det er det vanligste. Dette har alt å gjøre med noe som skjedde for mange år siden, altså at Windows kom sterkest ut på markedet og tidligere med et grafisk brukergrensesnitt.

 

At operativsystemet velges etter noe som skjedde for ti år siden den dag i dag er litt rart i seg selv. Jeg mener heller operativsystemet bør velges på grunnlag av slik det fremstår i dag. Bortsett fra at de er "uvant" for mange, er mange Linux-distribusjoner svært brukervennlige operativsystemer (uten å nevne noe negativt om Microsoft). Stabiliteten er i en annen klasse enn Windows, noe alle tester viser. Linux er også mulig å skreddersy for mer avanserte brukere. At ikke noen har interesse av å utvikle større spill til Linux på grunn av lite marked blir en helt annen sak.

 

Jeg håper imidlertid personlig at Apple får markedsandeler med x86-prosessorer når den tid kommer. Det vil si at man kan bruke operativsystemene til Apple på vanlige PC-er. MAC på PC rett og slett :). Jeg vil bare ha noe på markedet som kan ta opp konkurransen mot Microsoft på alvor, og eliminere dette med at ett bestemt operativsystem blir levert standard sammen med PC-en.

 

Når det gjelder telefon-delen, er jeg også ganske likegyldig til hvilke operativsystemer som blir vanlig. I likhet med når det gjelder operativsystemene for PC håper jeg likevel på konkurranse fra flest mulig konkurrenter. Jeg vil ha noe å velge i, og ville ikke likt at ett bestemt operativsystem blir et automatisk valg for folk flest slik det har vært så alt for lenge i PC-verdenen.

Lenke til kommentar

jeg tør banne på at om linux bokser ble solgt over disk til en billig penge fra elkjøp og expert så hadde linux-andelen her i landet skutt i taket.

 

dette så lenge ikke noen idiot i markedsføringa klarer å definere maskina som en skikkelig gaming maskin :p

 

linux på pc i dag er perfekt for det meste en vanlig bruker trenger en pc til, eneste er spill og spesialprogramvare. og nei, jeg renger ikke ms office som spesialprogramvare ;) sjekk ut openoffice eller koffice...

 

Jeg håper imidlertid personlig at Apple får markedsandeler med x86-prosessorer når den tid kommer. Det vil si at man kan bruke operativsystemene til Apple på vanlige PC-er. MAC på PC rett og slett smile2.gif. Jeg vil bare ha noe på markedet som kan ta opp konkurransen mot Microsoft på alvor, og eliminere dette med at ett bestemt operativsystem blir levert standard sammen med PC-en.

 

ikke en sjanse i havet at det skjer. apple ønsker ull kontroll over hva hardware som mac kjører på. dette for å hjelpe på brukervennlighet og stabilitet. for å si det slik, du kommer ikke til å lovlig anskaffe deg mac os x for x86 ferdig installert på noe annet den med apple logo på. kansje det frister men jeg må si jeg liker å ha muligheten til å bygge boksa selv :p det gjør at en kan få saken opp å gå så fort en får reservedeler i hus...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Apple har annonsert at de skal begynne å tilby Mac-maskiner basert på Intels x86-prosessorer. Likevel vil produsenten, som du antar, gjerne ha inntekter fra maskinvare. Derfor krever det hele en egen maskinvare og vil nødig la det tiltenkte operativsystemet kjøre på alt som er x86-basert. Derfor kreves det en ekstra type maskinvare, TPM - Trusted Platform Module, for å kjøre.

 

Hvis du leser denne artikkelen finner du imidlertid ut at det ser ut til at Apple blir nødt til å tilby sitt operativsystem til all maskinvare med x86:

 

http://php.digi.no/php/art.php?id=261214

 

Det har imidlertid blitt gjort spekulasjoner i alle himmelretninger, så ikke stol blindt på det du leser riktig enda.

Lenke til kommentar

Tråden handlet vel om _Linux_ på mobiltelefonen, ikke Apple. *kremt*

 

Jeg ser fram til den dagen telefonene kommer med full valgfrihet av OS, der leverandøren sammen med telefonen tilbyr et fritt HAL (Hardware Access Layer) så man kan skrive/kompilere et OS etter egen smak og evt. bytte ut det OSet som allerede finnes på telefonen.

 

Jeg frykter jeg må bygge min egen telefon for at jeg skal oppleve slik frihet.

Lenke til kommentar

eneste måten å få en slik hal er enten at dem lager en standard for signaler til brikkene i mobilen eller at dem lager ett programvare lag mellom hardware og os. et slags meta os kan en vel si?

 

en HAL i klassisk forstand er nettopp det ett os er. det gjør at du skriver standardiserte signaler opp mot oset som så oset oversetter til spesifikke signaler for hardware.

 

så sånn sett så tror jeg nok du heller ville fått mulighet til å skrive din egen gui, kommers.

 

om jeg husker historien til det moderne os korrekt så startet det så langt tilbake som når maskinene ble foret med hullkort. etter hvert fant noen ut at om dem standardiserte overgangen mellom koden en ønsket å få behandlet og den som var kun der for å håndtere og nullstille maskinvaren så kunne de bruke om igjen hullkortene som tok seg av maskinvaren. dermed kunne de spare tid når de skulle gjøre nye kalkulasjoner :p

 

så, etter hvert som ideer som multitasking og flerbrukersystemer ble født trengte en mer den en kjerne av kode som så startet opp ett spartansk programeringsmiljø som igjen tillot mer kode å bli lastet inn.

 

dermed fikk du ett programvarelag som ble pakket sammen med kjernen av kode for maskinvaren.

 

så kom xerox på banen med gui, som ble videreutviklet av apple og klonet av microsoft blandt annet.

 

og resten er vel som dem sier historie :p

 

det morsomme er at microsoft prøver mer og mer å skjule at oset dem bruker er en lagkake av kansje 100+ programmer. er nok en stor del folk der ute som ikke er klar over at dem en gang kan bytte ut explorer.exe med ett annet program så en kan få en annen og oftest mer fleksibel gui.

 

tror faktisk en del brukere hadde hatt godt av å gå tilbake til dos lignende oppstartsmetoder slik at dem fikk intrykk av hvor mye som skal til for å starte ett moderne os. og hvor mye av det dem strengt tatt ikke trenger.

 

en annen morsom ting å tenke på var at de første windows utgavene var ganske like xfree i det at du startet ett program fra en kommandolinje for å komme inn i guien. det vanlige var jo å legge denne kommandoen på slutten av oppstarten men det er alltids greit å ha en fleksibel kontroll over oppstartsekvensen ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Tråden handlet vel om _Linux_ på mobiltelefonen, ikke Apple. *kremt*

Vel, noe av poenget med Linux er at det ere enda et OS for mobilmarkedet. At Apple kommer inn med et produkt er egentlig et eksempel på hvor sunt dette er.

Jeg ser fram til den dagen telefonene kommer med full valgfrihet av OS

Støttes. Flere muligheter gir større sikkerhet og mer konkurranse og ikke minst større teknologisk fremdrift. IE7 er vel et godt eksempel, tviler sterkt at Microsoft hadde tatt opp dette hadde det ikke vært for konkurrentene som puster dem i nakken.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...