Gå til innhold

Linux på mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Det er vel først og fremst to problemer når det gjelder Linux og mobil.

 

Det første er nok kraften i mobilene. Prossesorene har nok ein tildens til å bli litt for små for å kunne kjøre ein sikkelig linux kjerne + forsjelig programvare. Dette problemet kjem nok til å forsvine etter kvart som mobilene blir bedre.

 

Det andre er nok at Linux er komandobasert. Ein kan selfølgeli legge inn ein Linux kjerne, men det er liksom ikkje så mykje vits vist ein ikkje kan skrive inn kommandoene. Så lenge ein ikkje har vanligt qwerty tastatur så blir det vanskeligt med kommandoer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant artikken som igjen gjør jeg lurer på hvorfor vi blir avspist med lavteknologiske mobilltelefoner. jeg håper redaksjonen kan ta kontakt med importørene og forhøre seg rundt dette mysteriet.

 

Et par kommentarer

For fanatikere er Linux på mobiltelefonen synonymt med muligheter.
Vel, jeg håper da at Linux på mobiltelefonen betyr muligheter, skalerbarhet, portabilitet og trygget for fler enn fanatikere.
Motorola er den eneste av de store mobilaktørene som har lansert telefoner med Linux operativsystem.
Mer et spørsmål fra min side her, regnes ikke NEC (ref N900iL) og Samsung (ref Samsung Qtopia og Samsung SCH-i519) som store? Jeg ser også at Ericsson og Siemens har konseptmodeller, men ser ikke at de er i produksjon.

 

Det refereres til fullblods HTML-lesere på noen mobiler, det hadde være interessant om det er Opera som menes. Jeg ser at ZTE e3 bruker Opera og Qtopia.

 

Produsenten kan skryte av å ha utstyrt e3 med doble prosessorer, som sikrer høy ytelse (og strømslukende bruk).
Endel mobiltelefoner har DSP og CPU hver for seg, usikker på om det er det som menes her, og at begge kjører Linux. Det er teknisk mulig, slike løsniger finnes, og det er ekstra interessant for utvidelser av protokollene,

 

Mitt største spørsmål er hvor åpen Linuxløsningene er for forbrukere, om det er mulig å gjøre endringer i systemet for andre enn produsenten.

Lenke til kommentar
Det er vel først og fremst to problemer når det gjelder Linux og mobil.

 

Det første er nok kraften i mobilene. Prossesorene har nok ein tildens til å bli litt for små for å kunne kjøre ein sikkelig linux kjerne + forsjelig programvare. Dette problemet kjem nok til å forsvine etter kvart som mobilene blir bedre.

 

Det andre er nok at Linux er komandobasert. Ein kan selfølgeli legge inn ein Linux kjerne, men det er liksom ikkje så mykje vits vist ein ikkje kan skrive inn kommandoene. Så lenge ein ikkje har vanligt qwerty tastatur så blir det vanskeligt med kommandoer.

jepp, kraften kan bli ett problem. men husk at vi snakker ikke om samme kjerna som kjøres på en vanlig desktop. denne er spesialkodet og kompilert for å kjøre i realtime, mest sansynlig på en arm prosessor eller lignende. dette betyr at ting som minnebeskyttelse og flerbruker støtte++ er tatt ut. tror faktisk ikke det er stort dem bruker av desktop linux igjen.

 

men når det gjelder at linux er kommandolinjebasert på er jeg redd du er på jordet. ja linux kan brukes i kommandolinjemodus. men det betyr ikke at du ikke kan fyre opp ett program oppå som gir deg en fullgod gui. trolltech have en qtopia gui ute å går som jeg mener ihvertfall motorola bruker på sine linux telefoner. det finnes en nedskalert utgave av xfree der ute, spesifikk for bruk på mobiltelefoner og lignende. og på den kan ett ukjent antall gui løsninger kjøre.

 

selv på vanlig desktop linux er kommandolinja vanligvis bare brukt av powerusers, folk som logger inn til en server over nettverk og lignende. de fleste store distroene kommer med gui vertøy for alle former for konfig, skriver, nettverk, brukere, skjerm og skjermkort osv...

 

tingen er at disse ofte funker som ett distrospesifikk skall over systemstandard tekstfiler, slik at når du gjør endringer i guien så gjør programmet endringer i tekstfilen som tilsvarer dine endringer i guien, for så å be systemet som bruker filen til enten å restarte eller lese filen på nytt. sånn sett kan du kopiere ett skriveroppsett fra en distro over til en annen distro og det skal funke (så lenge de to distroene bruker samme system for skriverstyring, cups er vel det mest vanlige pr i dag).

 

linux er på mange måter ganske likt dos + windows 1-3, bare med mange flere muligheter i "dos" delen. om du ikke ønsker å bruke gui eller trenger å berge systemet fra en veldig stygg tabbe så er det bare å be kjerna starte systemet opp i minimal enbruker, da bare med kommandolinje, og så sette i gang med å redde filer og/eller fikse feilene...

 

så for å si det slik, en linux telefon kan nok ha ett shell/kommandolinje tilgjengelig. men du trenger ikke bruke den for å gjøre ting som å ringe kjæresten eller mor, sende og motta sms, mms eller lignende eller noen av de andre vanlige handlingene du gjør med en mobil.

 

men om mobilen du har kjører linux så er det ikke umulig at du kan bytte ut denne guien med en annen, eller for den skrive en selv, om du vil og gidder å finne ut hvordan.

 

kansje noen har laget en gui som funker noe lignende den sendo bruker? :dribble:

 

problemet er at jeg tviler på at garantien til mobilprodusenten støtter slik "ekstrem" styling ;)

Lenke til kommentar
Årsaken til at telefonen har et "qwertz-tastatur" er at den er tyskprodusert. En engelsk utgave vil ha det samme qwerty-tastaturet som vi er vant til.

med unntak av æ ø å

de fleste telefoner med stastaur, slik som palm og lignende, støtter vel æøå via en kombo av eao og noen spesialtegn du kan nå via en funksjonstast.

Lenke til kommentar
Kunne jo kanskje nevnt Nokia 770 i artikkelen, til tross for at det ikke direkte er en telefon (kommer etthvert oppdaterting som gjør det mulig å bruke den som IP-telefon).

nokia 770 er vel mer som en spesialisert pda å regne den en telefon.

greit nok, jeg vil tro den støtter bluetooth handsfree om den skal støtte iptelefoni etter hvert...

Lenke til kommentar

Blei kanskje litt på jorde slik eg skreiv det. Poenget var uansett at ein av dei store fordelene med linux er den kraftige kommando dellen. Det at ein kan forandre på det eine og andre gjennom kommandoer vil ikkje lenger vera mogeligt. Eg trur ikkje eg hadde synest det hadde vert så moro med ein linux mobil vist eg ikkje kunne kjørt kommandoer.

Lenke til kommentar
Blei kanskje litt på jorde slik eg skreiv det. Poenget var uansett at ein av dei store fordelene med linux er den kraftige kommando dellen. Det at ein kan forandre på det eine og andre gjennom kommandoer vil ikkje lenger vera mogeligt. Eg trur ikkje eg hadde synest det hadde vert så moro med ein linux mobil vist eg ikkje kunne kjørt kommandoer.

og jeg har en feel av at shellet vil alltid være der.

 

og om du bare har nummertaster tilgjengelig på selve telefonen så kansje du kan sette opp en serial link til telefonen og bruke en pc til å skrive kommandoer :p

 

eller kansje en ssh server for telefonbruk?

Lenke til kommentar
Dere glemte E680 da :-) trykkfølsom skjerm, minnekort, radio, MP3 spiller og selvfølgelig LINUX :-) Denne har jeg testet under rykter og nykomlinger en stnd tilbake. A780 har jeg også testet. Linux er bra.....

spørsmålet er uansett, når/om de kommer til norge...

 

forresten, kunne du linka til testen din? å finne noe på det forumet uten å vite tidsrom eller lignende er som å lete etter nåla i en høystakk :p

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Blei kanskje litt på jorde slik eg skreiv det. Poenget var uansett at ein av dei store fordelene med linux er den kraftige kommando dellen. Det at ein kan forandre på det eine og andre gjennom kommandoer vil ikkje lenger vera mogeligt. Eg trur ikkje eg hadde synest det hadde vert så moro med ein linux mobil vist eg ikkje kunne kjørt kommandoer.

Vil nå være rart om man ikke har med en xterm-lignende sak... For alt jeg vet kan man kanskej boote til console også ?

Lenke til kommentar

Terminal på mobiltelefonen med full støtte for SSH hadde vært noe.

 

Og om noen vil ha en enkel telefon er det jo bare å kompilere kjerna slik at saken kun støtter ringing og SMS, samt å fjerne resten fra GUI. Da har vi en enkel telefon med store gode taster, så vel som en stor og oversiktlig skjerm. Noe så genialt ;)

Lenke til kommentar
Mitt største spørsmål er hvor åpen Linuxløsningene er for forbrukere, om det er mulig å gjøre endringer i systemet for andre enn produsenten.

Enig med deg her. I utgangspunktet er dette en interessant artikkel, men den burde gått mer inn på hvilke fordeler/muligheter et Linux-basert OS vil gi fremfor f.eks Symbian / Windows på mobiltelefonen.

 

Slik artikkelen fremstår nå nevner den kun modellnavnet på 3-4 telefoner som kommer med Linux, samt overfladiske spesifikasjoner og litt skryt av den medfølgende nettleseren eller medieavspilleren. Greit nok at folk dermed kan undersøke telefonene nærmere på egen hånd etter å ha lest navnet og sett bilde av den, men betydningen av at telefonen kommer med Linux forsvinner på en måte her.

 

Artikkelen burde gjøres dypere og svare på spørsmål som f.eks. hvilke fordeler er det at telefonen er basert på Linux fremfor et annet OS? Får man virkelig noen flere valgmuligheter/bruksområder? Vil Linux gjøre den billigere (dog litt vanskelig å sammenligne forskjellige telefoner/hardware)? Ligger OSet i ROM/FLASH minne, kan man endre på OSet? Hvilke muligheter er det for å legge inn egne tilleggsapplikasjoner? Siden OSet er Linux-basert, bør det vel gis ut under GPL-lisens (eller tilsvarende), hvor kan man laste ned kildekoden? Hvilken versjon av kjernen benyttes og hvilke tilpasninger er gjort for å nedskalere OSet til en mobilterminal?

 

Det er mange helt essensielle spørsmål rundt Linux som bør belyses. Artikkelen kunne like gjerne omhandlet et hvilket som helst annet OS slik den fremstår:

 

"Se her, telefon X støtter mange medieformater. Wow, telefon Y har fullblods nettleser. Sjekk dette, telefon Z har QWERTY-tastatur".

 

Man må da ikke ha Linux-basert OS for å få til dette. Jeg synes artikkelen bommer litt på målet når den prøver å fokusere på nettopp Linux-telefoner.

 

Jeg ser gjerne at det kommer mer grundige tester av noen Linux-telefoner i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hadde vi testet noen av disse ville det kommet en svært mye grundigere artikkel eller fem. Det har vi altså ikke. Artikkelen var heller ikke ment å fremstå som noen Linux-guide.

 

Hele artikkelen ble utformet for å være en sikle-sak, der vi har utlyst fem av våre favoritt-Linux-telefoner. Med kategorien Linux får vi satt et nytt operativsystem i lyset, så vel som å få hårene til å reise seg hos enhver Linux-fantast. For de som ikke har kjennskap til Linux er nok heller ikke lesestoff og oversikt over disse telefonene å forakte.

 

I en guide kan det imidlertid tenkes at vi ville fokusere på mange av de punktene du nevner. Når vi får større tilgang på Linux-telefoner tar vi selvsagt for oss mye mer av det du nevner.

 

I en sikle-artikkel blir likevel mye av det du nevner litt for dyptgående stoff.

Lenke til kommentar
I en sikle-artikkel blir likevel mye av det du nevner litt for dyptgående stoff.

Jeg har kommet med forslag til artikler tidligere, blant annet om endel overraskende utelatenheter, men har til dags dato aldri fått noen gode svar. For å bruke ditt eget ord, er det "sikle-artikler" som er fokus her?

 

Selv synes jeg at en ikke bør grave spesielt dypt før det blir langt mer interessant, somsikkert får fler til å sikle (bonus?)

 

Ett eksempel er at Linux støtter det meste som er av protokoller, vittige tunger sier at Linux mangler støtte for bare en protokoll: røyksignaler. Sentralt i denne tråden er da WLAN-støtte. Intel har allerede demonstrart en mobil som sømløst kobler opp til WLAn der tilgjengelig, og GSM der det er eneste (siste) utvei. Og det fungerte.

 

Tenk hva det sparer av penger? Utøket båndbredde til håndsettet? Koblet til sikkerhetsmodellen i Linux?

 

Mobilselskaper som Nokia, Ericsson med fler ser nok ikke behovet for å legge inn funksjonalitet som vil skade deres forretningsmodell, er derfor usikker på om Symbian vil støtte WLAN.

 

Er det mulig å freelance artikler?

Lenke til kommentar

Det er mange spennende forslag dere kommer med. Dette lukter av dyptgående oppfølger-artikkel. Det siste innlegget her samt det lengste avsnittet til kommers hadde noen særdeles interresante syn på fremtidige muligheter basert på linux.

 

Codename_Paragon: Jeg tror det skal gå fint å freelance artikler. Det er sikkert bare å kontakte hardware.no eller amobil.no. Det kan se ut som de søker etter eksterne skribenter også.

Lenke til kommentar
Ett eksempel er at Linux støtter det meste som er av protokoller, vittige tunger sier at Linux mangler støtte for bare en protokoll: røyksignaler.

tja, tror nok problemet der er mer hardware den software :p

 

vi må ikke glemme implementasjonen av ip over brevdue som ble gjort i bergen for noen år siden ;)

 

kansje en kan gjøre noe lignende med røyksignaler? koble røykmaskin til pc som kjører linux og rigge styringsprogramvare?

 

problemet er vel helst å plukke opp signalet, ikke å sende det. kan en lage så tydelige former med røyk at de kan leses av ett kamera og rett formgjenkjenningsprogramvare?

Lenke til kommentar

Røyksignalet er en sak som bønnfaller om et lite stunt.

 

Tilbake til hardware, for også det er viktig når en snakker om open source, så har Sandbridge Technologies lansert en fet chip som utgjør en betydelig del av SDR (Software Defined Radio), og kan ta imot GPS, GSM, WLAN, Bluetooth med mer. Inn med ny software, så støtter du ny protokoll. Ta en kikk på whitepaperet: http://www.sandbridgetech.com/sb_development.htm

 

Denne inneholder også en ARM, og da er sanntids-Linux straks interessant.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...