Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svarte svingende!! :wallbash: Jeg har vært å hentet frem den gamle diskettstasjonen min og kjøpt disketter. Fulgte denne for å oppdatere bios:

Updating BIOS Procedures

Create a bootable system floppy disk.

 

Download an updated ASRock BIOS file (WinZip format with .zip file extension) from the web site, unzip the BIOS file and save both ASRFLASH.EXE utility and BIOS file to the disk you created in step 1.

 

Boot from the disk you created in step 2.

 

At the "A:\" prompt, type ASRFLASH, hit space bar once, and type BIOS file name then press <Enter>. For example: A:\ASRFLASH  K7S41GX2.00 <Enter> then you will see a message "Please wait for BIOS loading ROM".

 

After 30 seconds, you will see the message "Flash ROM Update Completed - Pass", then you have finished upgrading the BIOS.

 

After finishing upgrading the BIOS, please remove the floppy disk. Restart your system and press <F2> to enter the BIOS setup utility during boot up.

 

In Exit menu, please select "Load Default Settings" and press <Enter> to continue.

 

Select "Exit Saving Changes" and press <Enter> to exit the BIOS setup utility.

 

Now, system is booting up with new BIOS.

 

Desverre stoppet det etter at jeg fikk beskjed om "Flash ROM Update Completed - Pass" Jeg tok ut disketten og trykket på knappen for å slå av maskinen. Når jeg skal slå på maskinen igjen så setter viftene igang men skjermen er helt svart. Virker som om skjemen ikke er tilkoblet. Hva har skjedd? Hva kan jeg gjøre for å få igang dataen igjen?

Lenke til kommentar
Desverre stoppet det etter at jeg fikk beskjed om "Flash ROM Update Completed - Pass" Jeg tok ut disketten og trykket på knappen for å slå av maskinen. Når jeg skal slå på maskinen igjen så setter viftene igang men skjermen er helt svart. Virker som om skjemen ikke er tilkoblet. Hva har skjedd? Hva kan jeg gjøre for å få igang dataen igjen?

Ta en ClearCMOS på hovedkortet. Så drikker du et glass vann og slapper av litt :)

Lenke til kommentar
Desverre stoppet det etter at jeg fikk beskjed om "Flash ROM Update Completed - Pass" Jeg tok ut disketten og trykket på knappen for å slå av maskinen. Når jeg skal slå på maskinen igjen så setter viftene igang men skjermen er helt svart. Virker som om skjemen ikke er tilkoblet.  Hva har skjedd? Hva kan jeg gjøre for å få igang dataen igjen?

Ta en ClearCMOS på hovedkortet. Så drikker du et glass vann og slapper av litt :)

Huff... Det står jo i manualen:

 

Do not clear cmos right after you update bios. If you need to clear cmos when you just finish updateing the bios, you must boot up the system first, and then shut it down before you do clear the cmos

 

Forsto det slik at det det er veldig farlig å cleare CMOS rett etter en biosupdate jeg da. Sikker på at det ikke kan gjøre skade? *angst*

 

Edit: Ser at mange andre har hatt samme problemet på OCWforum. Men folk der annbefaler visst også å cleare cmos (selv om ikke alle får igang hovedkortet sitt etter det heller), så jeg går for det. Syntes det var rart det sto slik jeg beskrev i manualen da men...

 

Edit2: Nei skjemen vil fremdeles ikke vise noe som helst. Slo av maskinen og koblet fra alt av lydkort dvd-brenner osv, flyttet jumperen og ventet i 1 minutt. Så flyttet jeg den tilbake og startet maskinen.... Ingenting skjedde.

 

Derimot slår skjermen seg på ov viser det første bildet i oppstartsprosedyren når jeg har jumperen på Clear CMOS. Men når den hopper over i neste bilde ber den meg sette i riktig device den kan boote fra. Prøver å trykke F11 eller F2 under oppstarten men den reagerer ikke slik den pleier. Noen som har noen forslag?

 

Edit: Hei og hopp! :w00t: Jeg innstallerte alle rambrikkene og dvd-brenneren og da fungerte det. Syntes det virker noe merkelig men hvis det holder seg "friskt" nå skal jeg ikke klage :thumbup:

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Edit: Hei og hopp! :w00t: Jeg innstallerte alle rambrikkene og dvd-brenneren og da fungerte det. Syntes det virker noe merkelig men hvis det holder seg "friskt" nå skal jeg ikke klage :thumbup:

Rart... Å CleareCMOS etter oppdatering er noe mange ofte må gjøre, men har aldri sett at det har stått advarsler i manualen... :huh:

 

Bra at alt ordnet seg! Selv om det alltid er litt ubehagelig å løse et problem uten å vite hva som gjorde susen :hm:

Lenke til kommentar

I dag tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på litt overklokking da. Men det fungerer ikke så veldig bra syntes jeg.

 

Orginal HTT Bus Frequency er på 200mhz. Multipler på 12. Hvis jeg setter den på 203mhz får jeg error etter 5 minutter i prime95. Er det andre ting jeg kan gjøre for å få klokket dette bedre?

 

Nå har jeg tittet litt etter "ram divider" i google uten å ha blitt så veldig klok på det, men jeg trodde da rammen skulle klare å bli klokket såpass. Jeg hadde tross alt klokket min gamle cpu fra 2.53 til 2.9ghz men den samme ram.

Lenke til kommentar
Hastigheten på CPU-vifta justeres ikke ned når prosessoren står i "idle". Cool'n'quiet er aktivert både i bios og i Windows. Vet at mhz-en justeres ned når den har mindre å gjøre, men volten justeres ikke ned (bios 1.10). Kan det være dette som gjør at viften heller ikke justeres ned?

Grubler på samme greia selv. dkvam sa det var fikset i BIOS 1.21 (det med volten i allefall), men den BIOS'en har ikke jeg sett noe til...

 

Men oppdater BIOS til 1.20. Går bare med diskett på dette hovedkort pr. i dag. Best å finne et glass vann med en gang, sjefern fikk jo kjekke problermer :p

Lenke til kommentar

Oppdatering på førstesiden:

 

- Beta bios fra Ocworkbench.com lagt til

 

- Bios 1.21 lagt til. (Ocworkbench)

 

- SATA2 Performance Beta driver lagt til.

 

 

 

@AMD-King

 

Sorry , har vært litt treg i d siste , men nå ligger biosen på førstesiden.

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Hastigheten på CPU-vifta justeres ikke ned når prosessoren står i "idle". Cool'n'quiet er aktivert både i bios og i Windows. Vet at mhz-en justeres ned når den har mindre å gjøre, men volten justeres ikke ned (bios 1.10). Kan det være dette som gjør at viften heller ikke justeres ned?

 

Tror ikke hovedkortet har viftestyring.

 

Anbefaler bruk av Zalman Cu-7700 eller lignende.

Denne kan settes på laveste turtall uten problemer.

(ved hjelp av medfølgende bryter)

Er da lydløs.

Lenke til kommentar
I dag tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på litt overklokking da. Men det fungerer ikke så veldig bra syntes jeg.

 

Orginal HTT Bus Frequency er på 200mhz. Multipler på 12. Hvis jeg setter den på 203mhz får jeg error etter 5 minutter i prime95. Er det andre ting jeg kan gjøre for å få klokket dette bedre?

 

Nå har jeg tittet litt etter "ram divider" i google uten å ha blitt så veldig klok på det, men jeg trodde da rammen skulle klare å bli klokket såpass. Jeg hadde tross alt klokket min gamle cpu fra 2.53 til 2.9ghz men den samme ram.

 

Bruker du 2 eller 4 ram brikker?

Lenke til kommentar
Tror ikke hovedkortet har viftestyring.

 

Anbefaler bruk av Zalman Cu-7700 eller lignende.

Denne kan settes på laveste turtall uten problemer.

(ved hjelp av medfølgende bryter)

Er da lydløs.

Ok. Trodde en del av poenget med Cool'n'quiet funksjonen var nettopp viftestyring. Bruker for øvrig nettopp Zalman Cu-7700. Selv på laveste turtall gir den veldig gode temperaturer og et passe lavt støynivå. Men når prosessoren klokkes helt ned burde vel hastigheten kunne senkes enda litt til, noe som hadde vært kjekt gjennom cool'n'quiet.

Lenke til kommentar
Grubler på samme greia selv. dkvam sa det var fikset i BIOS 1.21 (det med volten i allefall), men den BIOS'en har ikke jeg sett noe til...

 

Men oppdater BIOS til 1.20. Går bare med diskett på dette hovedkort pr. i dag. Best å finne et glass vann med en gang, sjefern fikk jo kjekke problermer :p

Med de problemene som enkelte har fått ved oppdatering av bios vet jeg ikke helt om jeg tør ta sjansen på å laste inn en uoffisiell bios versjon. Systemet fungerer 100 % ok nå, eneste måtte være for å kunne klokke opp prosessoren noe å få cool'n'quiet funksjonen til å funke. Tror jeg helst venter til Asrock slipper sin offisielle versjon.

Lenke til kommentar
Bruker 4 brikker. Jeg er jo en smule noob når det gjelder overklokking da  Fikk som sagt overklokket min gamle cpu fra 2.53 til 2.9 ved å øke volten litt og fsb. (Tror det var fsb det het) Da det var gjort var jeg glad og fornøyd og trengte ikke stille på noe annet.

 

Ok. Hvilken CPU var dette da?

 

AMD64 er første CPU som har innebygget minnekontroller.

Dette har både fordeler og ulemper.

En av ulempene er at den innebygde kontrolleren er svært kresen når det kommer til å bruke 4 minnebrikker.

Mange støter raskt på problemer med 4 brikker.

 

Prøv å ta ut 2 brikker , bare for å se om du får overklokket mere.

Lenke til kommentar

Ok. Hvilken CPU var dette da?

Det var Pentium 4 Northwood 2.53Ghz

 

Men jeg skal sjekke om det går bedre å klokke med bare to brikker. Det kommer jo uansett ikke til å hjelpe meg så veldig mye i og med at jeg trenger alle brikkene meine i det dagelige da ;)

 

Men da vet vi ihvertfall hva som er problemet. Er jo igrunnen derfor jeg kjøpte en såpass kraftig cpu i første omgang. For å være sikker på at jeg skulle få "kraften" i tilfelle jeg fikk et lite klokkevennlig system :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...