Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

2minutter med kobling , var "ivrig" :blush: , trykka power on.

Starta umiddelbart , installerte XP uten noen som helst mukker.

Har nå installert 2 SATA disker og trådløst nettverk.

Det funker som en drøm! :thumbup:

 

Synd med ditt kort da! Forøvrig , test ut alt det AMD-KING sier.

Gratulerer med et godt system da :)

 

Jeg skal sette i gang å feilsøke når jeg våkner i morgen. Kommer ikke til å prøve det etter jobb i natt. Kommer bare til å være trøtt og gjøre feil :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er 99% sikker på at jeg har funnet ut av problemet mitt. Jeg fant frem en annen psu og prøvde den. Da startet systemet!  Har ikke koblet på en skjerm enda men herifra tenker jeg det går radig unna!

 

Bra det ikke var noe verre enn d! :thumbup:

 

Jeg plages litt for øyeblikket med at maskinet har "fryst" av og til i Windows og 3dmark.

Har nå satt tilbake alt på original settings (skjermkort og hovedkort) for å se om det blir stabilt da...

 

Har aldri opplevd slike krasj før...

Lenke til kommentar

Hvis maskinen fryser som i at bildet på skjermen fryser men f.eks lyd ikke "fryser", tror jeg det er skjermkortet som protesterer, det er ihvertfall symptomene jeg får når det er klokket for langt. Men riktignok ikke i 2d da.

Er det noen som har funnet ut hvor mye spenning man kan gi ramen på dette kortet? Leste manualen, og innstillingene auto, high og normal sier meg ikke så mye. Men jeg tipper 2,8v er maks :(

EDIT: skriveleif

Endret av Frodin
Lenke til kommentar
Jeg plages litt for øyeblikket med at maskinet har "fryst" av og til i Windows og 3dmark.

Har nå satt tilbake alt på original settings (skjermkort og hovedkort) for å se om det blir stabilt da...

 

Har aldri opplevd slike krasj før...

Har du kjøpt med ny RAM til hovedkortet? En memtest86 kan jo hjelpe på. Men mener du fryst som i "jeg må restarte maskinen" eller "dette var plagsom frysing som skjer i windows i nå og ne"?

Lenke til kommentar

Med "frys" så mener jeg slik at jeg måtte restarte ja.

Har vært inne på tanken på å kjøre memtest!

 

Etter at jeg satte ned alt til standard frøs PC'n igjen , dette etter 10s i Windows.

Åpna PC'n(mens jeg banna høylytt) og tok en liten inspeksjon.

 

Synes at en SATA connector sto litt skjevt(ledningen hadde et lite spenn som ga den en svak bøy) , retta opp denne , og når har jeg brukt PC'n til spilling i 2timer uten problemer.

 

Jeg HÅPER VIRKELIG at det var SATA koblingen som gjorde det , det var den koblingen som gikk til systemdisken og!

 

Skal tross at alt ser bra ut sette på memtest inatt , når denne ser bra ut skal Prime95 få stå på et døgn , etter dette 3dmark03/05 i konstant run i et døgn.

Først da har jeg friskmeldt pc'n! :roll:

Lenke til kommentar

I cpu-z sier den at jeg har 1024mb ram innstallert, men når jeg spiller BF2 så virker det som om den bruker alt. Ingen hakking eller frysing slik det var med bare to brikker tidligere. Cpu-z viser også at det er 512mb innstallert i tre av slottene. men altså bare 1024mb under "memory"Kan noen forklare meg hvorfor?

 

Når jeg setter den opp 200mhz i bios skjer det ingenting. Den bare stiller seg tilbake når jeg restarter. Men det er vel det som er problemet med denne biosen. Jeg kunne stille opp v-core men det har jo liten hensikt når man ikke kan overklokke. Rart de har med innstillingene hvis det ikke går ann å gjøre noe med de... :roll:

 

Jeg syntes også tempen på cpu er veldig høy. Det er som sagt en clawhammer 4000+ og den ligger på 45c idle når jeg tar av dekselet på kabinettet. 54c når jeg har det på. Dette har nok noe med at jeg ikke har begge kabinettviftene i gang. Men jeg syntes alikevel cpu kjøleren bør jo kjøle mere enn dette... ?

 

Syntes det var ganske liten plass på dette hovedkortet. (Sannsynligvis fordi det har en agp og en pci-e) men som dere kan se på bildet er det ikke mye å gå på. Jeg har et lydkort, en kontroller og en agp 6800GT.

 

Gikk forresten fra 5003 3Dmark (Da hadde jeg tweaket og klokket alt max) med min gamle [email protected] på et MSI 865G neo2 msi sokkel 478 til 5434 3Dmark på mitt første forsøk på AMD 4000+ og mitt Asrock 939Dual-sata2.

 

En annen ting jeg syntes er litt synd er at det bare er kontakt til en kabinettvifte. Jeg hadde to på mitt tidligere kort men nå kan jeg bare ha i gang den som sitter nederst foran i kabinettet. Hvis du vil bruke den som er bak under psu må jeg ha en skjøtekontakt og koble fra den jeg har foran.

 

Det var også minimalt med i bundelen. Det var en cd med drivere og noen få kabler (ide og s-ata) og en bruksanvisning. Jeg måtte innstallere driverne for å få internett. Det var også en agp driver som det sto jeg måtte innstallere før jeg installerte grafikkort-drivere. Det har jeg ikke vært med på før.

post-24-1124471818_thumb.jpg

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Litt irritert over at det ikke er mulig å overklokke uten å flashe bios. Har ikke giddi å innstallere diskettstasjonen og kjøpt disketter igjen. Er vel ikke noen annen måte å gjøre det på?

Tja, sist jeg flasha BIOS så skjedde dette i Windows (Winflash). Men det er vel opp til ASRock å tilby denne muligheten. Ikke så kjekt å ta sjansen på å flashe uten videre. Etter å ha lest følgende på hjemmesidene til ASrock så tror jeg nok at diskettstasjon er eneste utvei:

---

The Flash Memory Writer utility can not be suitable for all ASRock motherboards. Please use the Flash utility which is included in each BIOS file to update its BIOS. Also ASRock motherboard MUST use ASRock's Flash utility to update BIOS, those uncertified BIOS flashing tools will cause motherboard damage.

---

Måtte Shg få inn X2 3800+ snart, så jeg kan prøve dette rare hovedkortet.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått installert mitt ASRock kort, og alt er i skjønneste orden ved stock- hastigheter. Jeg har ikke en fungerende floppystasjon, så jeg får ikke testet ut klokking pga 1.10 biosen, jeg får ikke stille på HTT- hastigheter engang, og heller ikke satt rammen til 1T annet enn i a64 Tweaker i windows.

Er det noen av dere med samme kortet som har testet Winflash på det, eller går det bare med floppy? Jeg er gira på å prøv en lett klokk ihvertfall.

En annen ting jeg merket meg var at plastrammen for å feste CPU- kjøleren i ikke var helt standard, det ser rett og slett ut som den er laget for å passe s478- kort også! (kostnadseffektivitet, tjoho!)På grunn at det må jeg bruke boxedkjøleren, den andre jeg kjøpte passer rett og slett ikke, hvis jeg ikke skjærer bort endel av festeramma. Mulig jeg tyr til dette etterhvert.

Er det forresten noen som har kommet over noen temperatur/volt/vifteovervåkingsprogram som gjenkjenner kortet? Siste MBM5 hadde ikke støtte for kortet, jeg konfigurerte det til det eneste andre K8- kortet fra ASRock jeg kunne velge, men jeg aner ikke om det leser rett. Men temperaturer osv virker fornuftige nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...