Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viftestyring får du ikke, hovedkortet senker kun spenningen på prosessoreren når den går på "tomgang". Ellers er bios 1.21 100 % stabil hos meg i alle fall. Hadde heller ingen problemer med installasjonen. Personen som brente lydchippen gjorde vel det fordi han satte PCIE bussen på for høy hastighet, ikke fordi han flashet biosen.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Viftestyring får du ikke

Det var da synd. :(

Venter nemelig dette hovedkortet i posten. Skal montere vannkjølingen min på dette, og har tidligere brukt speedfan til å automatisk styre hastigheten på radiator-viften etter cpu temp. ( Helt lydløst system under idle, og knapt hørbart ved load )

 

Trodde muligheten til å regulere hastigheten var noe alle nyere hovedkort hadde nå......

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Viftestyring får du ikke

Det var da synd. :(

Venter nemelig dette hovedkortet i posten. Skal montere vannkjølingen min på dette, og har tidligere brukt speedfan til å automatisk styre hastigheten på radiator-viften etter cpu temp. ( Helt lydløst system under idle, og knapt hørbart ved load )

 

Trodde muligheten til å regulere hastigheten var noe alle nyere hovedkort hadde nå......

du kan jo bare mode viftene ned til 7v ;) hvist du har en 3-4 pin adapter ;)

Lenke til kommentar
du kan jo bare mode viftene ned til 7v ;) hvist du har en 3-4 pin adapter ;)

Kjøre nå viftene på 40% med speedfan, det skulle vel bli ca. 4.8volt. Og det holder vanligvis til kjøling. Viftene øker hastigheten litt bare av og til under load. Tror aldri de rekker å komme noe over 60% før de går saktere igjen.

 

Så 7v blir for bråkete, og 5v vil ikke holde systemet kaldt nok.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
2 spørsmål:

- Har dette kortet NATIVE sata ? (så jeg slipper å handle floppystasjon)

- Kan man flashe opp BIOS til seneste stabile versjon gjennom Windows, eller krever dette floppystasjon ?

BIOS oppdatering MÅ gjøres i DOS med ASRock sitt oppdateringsverktøy. Det er enklest med Floppy, men det er en CD guide under:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=4905994 (s10 i denne tråden)

 

Er ikke sikker på native sata, muligens ikke på SATA2 porten.

Lenke til kommentar

Noen som kan gi en liten guide i å få aktivert CnQ funksjonen? Akkurat nå under idle går cpuvifta i over 5000rpm...Får ikke flashet med beta 1.21....Skal denne renames eller noe? De andre biosene er romfiler, men denne er bin.fil. Hva er grunnen til det?

 

Kan jeg også rename fila til hva jeg vil, f.eks fra asrbetabios12.22.bin til noe så enkelt som betabi.bin f.eks?

Endret av rikkmund
Lenke til kommentar
Noen som kan gi en liten guide i å få aktivert CnQ funksjonen? Akkurat nå under idle går cpuvifta i over 5000rpm...

Etter som jeg har forstått det, har ikke dette kortet hardware for hastighetsregulerning av vifter..

For å aktivere CnQ kan du jo kikke bakerst i manualen.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Nei. Hvor mye bør den settes ned?

Når jeg setter multipler ned så kommer jeg aldri opp i mere enn ca 2,20ghz før den ikke vil starte i det hele tatt. Mulig jeg gjør noe feil her oxo.... 

 

Edit: Har forresten tatt ut 1 gig ram slik at jeg bare tester med 2x512

 

Du setter ned Ram divider samtidig antar jeg?

Lenke til kommentar

Jeg er sikkerlig noob når det gjelder dette her. :blush: På andre hovedkort (intel) har jeg ikke trengt å gjøre noe annet enn å klokke opp og ned. Skjønner ikke dette med ram divider. Finner ikke noe slikt i biosen. :blush:

 

Har også sett litt på DETTE programmet men jeg kan ikke si at jeg skjønner det helt...

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...