Gå til innhold

Er kampanjer lureri?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan ville dere satt opp regnestykket hvis man bruker Netcom youngtalk? Det er fri innmelding i august, og man får hele beløpet tilbake i ringetid. Eneste problemet med dette er jo at det ikke er spesielt billig å ringe. I skrivende stund kjøres det en kampanje hvor man får K700i med 12mnd youngtalk til 1kr. Vil du da si at den totale prisen blir 1kr, eller 2401kr?

Det der kan vel sammenlignes litt med Telenors Fri20. Dvs. Det koster 2401 (uansett hvor lite du velger å ringe for) men du får med 100 minutter og 30 sekunder ringetid hver måned (altså 200 kr / 1,99 kr/minutt). Netcom Youngtalk legger seg altså langt høyere når det gjelder dyr "gratis" ringetid per måned enn Telenor Fri20, men til gjengjeld så får man litt større fleksibilitet i og med at man kan fritt velge å bruke ringekronene på f.eks SMS, MMS eller GPRS data i stedet for kun ringetid.

 

Når det gjelder de som bruker mindre enn 200kr/mnd så er også Telenor Youngtalk såpass fleksible at de overfører det overskytende til måneden etter. Dette skjer ikke med Telenor Fri20. For de som bruker mer enn 200kr/mnd så er Youngtalk og Fri20 ca like dyre siden de tar netcom tar 199 øre/minutt og Telenor tar 179-234 øre/minutt. SMS og MMS koster akkurat det samme hos de to. Den eneste forskjellen er at SMS/MMS kommer i tillegg til 20min/mnd på Fri20, men er inkludert i Youngtalks 200kr/mnd.

 

Youngtalk og Fri20 passer altså begge til de som har et meget jevnt ringeforbruk (ca 20min/mnd med Fri20 og ca 100min/mnd med Youngtalk), og samtidig får høyt sponsede telefoner. Man må bare passe på å skifte operatør så snart bindingstida er ute.

 

Men å bruke Youngtalk kun til kjøp av billig telefon og endre til et annet abb så snart som mulig blir nok en svært dyr løsning. Da tror jeg Fri20 passer bedre til det.

Lenke til kommentar
Og den gir telenor deg selv om du spør samme dagen som du kjøpte telefonen? :hmm:

Stemmer nok det. Telenor bekreftet selv dette.

Høres ut som mer bry enn det er verdt, hvorfor gidde å legge en operatørlås på telefonen når man uansett kan få låst opp telefonen gratis fra leverandøren som sperret telefonen i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Høres ut som mer bry enn det er verdt, hvorfor gidde å legge en operatørlås på telefonen når man uansett kan få låst opp telefonen gratis fra leverandøren som sperret telefonen i utgangspunktet?

Ehh...Du svarte jo selv på dette lenger bak her. Forhandlere får rabatt på telefoner som er låst. De kjøper da seff inn disse telefonene og selger dem med abonnement eller RingKontant.

Lenke til kommentar
Høres ut som mer bry enn det er verdt, hvorfor gidde å legge en operatørlås på telefonen når man uansett kan få låst opp telefonen gratis fra leverandøren som sperret telefonen i utgangspunktet?

Ehh...Du svarte jo selv på dette lenger bak her. Forhandlere får rabatt på telefoner som er låst. De kjøper da seff inn disse telefonene og selger dem med abonnement eller RingKontant.

Men de kunne likesågodt ha gitt denne rabatten som standardprovisjon, ettersom kunden uansett får låst opp telefonen uten ekstra kostnad.

Kunden får en åpen telefon fra dag 1, og telenor slipper ekstra jobb.

Endret av Dragutin
Lenke til kommentar

Denne operatør- og tjenesteleverandørlås kan være tenkt på:

 

1: De som har ødelagt eller tapt mobiltelefonen som fortsatt er i bindingstid med telenor, som vet at de ikke kommer til å bytte abbonement med det første.

 

2: De som vil ha ny telefon før bindingstiden har løpt ut.

 

3. De som nevnt tidligere kontantkortkunder som vil spare 200 kr.

 

Telenor klistrer på en lapp der det står at det koster 600 kr, og at beløpet reduseres med 40 kr hver måned. Der står det ingenting om at hvis man binder seg til Telenor så får man denne koden gratis.

post-126-1123777512_thumb.jpg

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Det er ikke butikkene som bestemmer at telefonene skal koste 1 krone osv. Det er Netcom og Telenor osv. De "kjøper" opp telefoner og låser dem i 12 eller 24mnd. Med andre ord så betaler de for telefonen din om du binder deg til dem, og betaler en månedsavgift eller høye ringepriser. Operatørene taper ikke på dette. Da de får kunder som egentlig betaler tilbake telefonene.

Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig å spare masse penger på å inngå i en bindingsavtale. Man må bare være obs på å ikke hoppe på feil tilbud.

 

Her er historien da jeg ble "lurt" av en telefonselger og sparte penger på det.

 

wap.telenormobil.no under linken Supertilbud fra Telenor står det:

 

"Nytt mobilabonnement?

Legg igjen mobilummeret ditt i feltet nedenfor så ringer vi deg innen en ukes tid for en uforpliktende prat om våre gode tilbud. Husk at det rimeligste abonnementet er det som passer din mobilbruk"!

 

Jeg tenkte at dette var for godt til å være sant. Er virkelig Telenor det rimeligste alternativet for meg.

På den tiden hadde jeg Chess Kontant som passet meg perfekt siden jeg kunne sende meldinger for 0,48 kr (ellers er prisene 0,99 kr per min og 1,99 kr for mms).

 

Selgeren fra Telenor ringte meg en gang i juli måned og vi ble enige om at jeg skulle teste djuice nonstop med fri mms og sms med en ringepris på 1,39 til alle mobiler i Norge for 299 kr i måneden. Jeg skulle også få gratis abbonementsavgift i juli og august, fri innmelding, fri wap første måned og 300 kr avslag på hvilken som helst mobiltelefon, med privat+/nonstop binding, hos en telenorforhandler innen 2 måneder. Inkludert var selvfølgelig også telenors sommerkampanje, halv minuttpris fra 18-07 og i helgene ut juni, juli, august. 1. august fant jeg telefonen K750i for 799 kr på elkjøp med 12 mnd binding til privat+. Jeg gav de kundebeviset og fikk da telefonen for 499. wow!

 

For å rettferdiggjøre månedsprisen på djuice nonstop vs Chess kontant må jeg sende 15 meldinger og sende 1,5 mms i snitt hver dag, noe jeg lett klarer. Det eneste negative er da minuttprisen som er 1 kr dyrere til hjemmetelefon og 0,40 kr dyrere til mobiltelefoner. Som man kan se på priseksempel 1 (lenger ned) kan man allikevel rettferdiggjøre det å velge djuice nonstop, bare man ikke ringer over tre timer i måneden eller 6 minutt daglig.

 

PRISEKSEMPEL 1

Telenor djuice nonstop med binding i 12. mnd med K750i

 

0499 kr - K750i på elkjøp (799 kr - 300 kr)

3588 kr - sms og mms (450 sms og 45 mms i måneden / djuice nonstop abbonementsavgift) (11 mnd x 299 kr)

1448 kr - ringetid (60 min, 60 samtaler 50/10 mobil/hjem) (12 mnd x 124 kr)

 

5535 kr - TOTALT

 

 

PRISEKSEMPEL 2

Chess Kontant uten binding med K750i på komplett.no

 

3264 kr - K750i komplett.no + porto (3195 kr + 69 kr)

3666kr - sms og mms (450 sms á 0,54 i 12 mnd x 216 kr = 2592 kr, 45 mms á 1,99 i 12 mnd x 89,55 kr = 1074 kr)

1140kr - ringetid (60 min á 0,99 fordelt på 60 á 0,59 samtaler, 50/10 mobil/hjem) (12 mnd x 95 kr)

 

8070 - TOTALT

 

 

PRISEKSEMPEL 3

Telenor djuice privat+ med binding i 12. mnd med K750i, med valgfritt abbonement

(man får låst opp telefonen ved å kontakte kundeservice når man har inngått 12 måneders binding)

 

0499kr - K750i på elkjøp (799 kr - 300 kr)

1548kr - abbonementsavgift (12 mnd x 129 kr)

 

2047 kr - TOTALT[/b]

 

Dette syntes jeg er et godt tilbud fra Telenor. Med min mobilbruk er det ikke noe annet abonnement jeg kunne valgt for å spare penger.

 

Noen trenger ikke kundesupporten og tjenestene til Telenor og heller ikke sender over 15 meldinger daglig. Derfor anbefaler jeg å kjøpe telefonen med privat+ binding, låse opp telefonen og bruke Chess Knock-out eller Tele2 Champion. De billigere abbonementene er såkallte prepaid og bruker NetComs nett.

 

EDIT: Jeg er ikke telefonselger for Telenor :p

 

NB: Prisene i eksempel 3 gjelder også NetCom Active Talk, men der får man ikke rabatt fra telefonselger. Jeg vet heller ikke om de gir deg operatørlåskoden gratis.

post-126-1123780916_thumb.jpg

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar
Det er ikke butikkene som bestemmer at telefonene skal koste 1 krone osv. Det er Netcom og Telenor osv. De "kjøper" opp telefoner og låser dem i 12 eller 24mnd. Med andre ord så betaler de for telefonen din om du binder deg til dem, og betaler en månedsavgift eller høye ringepriser. Operatørene taper ikke på dette. Da de får kunder som egentlig betaler tilbake telefonene.

Til en viss grad, det er visse utvalgte modeller som operatørene velger å satse litt ekstra på.

 

Som f.eks K700i med youngTALK kjøres meget sterkt ut nå, den selges til 1kr med abo.

Det er også et knippe utvalgte modeller som operatøren velger å gi ekstra provisjon på, i tillegg er det også utvalgte modeller som leveres med operatørlås, hvilket gjør dem enda billigere.

 

Men til slutt er det opp til forhandleren hvor mye den vil tjene på telefonen, det finnes visse unntak hvor forhandlerne får forespørsel om de vil være med på spesifike kampanjer eller ei. Under disse kampanjene tjener de minimalt på telefonene, i visse tilfeller faller de så lavt som til et DB på underkant av 100kr.

Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

Operatørlås på en telefon,

 

Noen hevder at den er låst til hvilken operatør dvs. Chess, Sense, NoExtra, Telenor osv...

 

Mens andre fortalte meg at den bare er låst til hvilket nett, dvs Jeg kan stappe et Chess kort på en telenor telefon (hvis Chess bruker telenor sitt nett).

 

Er den operatørlåst eller er den bare "nett-låst"?

Lenke til kommentar

Så må også folk huske på at det er svært mange her i norge som faktisk ikke _vil_ bytte fra telenor til noe annet.

 

Dette går på en faktor som artikkelforfattere flest glemmer, nemlig trygghet. Trygghet på at operatøren du bruker fremdeles er den samme i morgen, at de ikke går konk, blir kjøpt opp (chess), eller sender regninger i tide og utide (fixtelecom-saken feks).

 

Dette er grunnen til at MANGE av de jeg har innom som har telenorabo og skal kjøpe telefon hos meg på jobben, ikke vil bytte når jeg sier at feks tele2 er billigere, eller at det er kanskje lurt å kjøpe telefonen uten abo og tegne noe nettbasert. De vil ha tryggheten.

 

Og som mange akkurat har vist, det er faktisk fullt mulig å få ting billigere ved hjelp av bindingstid enn å kjøpe noe uten abo og bruke kontantkort o.l. K750i, K700 og nokia 6230i er for tiden gode eksempler på dette :).

Lenke til kommentar

Norske operatører har blitt ganske offensiv med sponsing av telefoner det siste året. Er jo på utenlandsk nivå nå nesten.

 

Skal du ha billig telefon kan du ta turen til Lefdal i Bergen nå:

 

SE K750i: 2000kr totalkostnad - ingen operatørlås

SE S700: 1600kr totalkostnad - ingen operatørlås

 

Ang. at du får utlevert koden gratis hvis du har bundet deg til abonnement: Det tror jeg varier etter hvilket humør kundeservice er i. Uansett så tar det opptil en måned å få gjort det.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

ledfal har jo et par gode tilbud nå da. e700 med fri20 og k700 med fri20. blir jo 600 kr siden det er fri innmelding. og det er jo fort gjort å få mobilen sin låst opp for et par hunder lapper hos f eks. www.mobilteknikk.net . så har du spart 4-500 kr. kjøpte just selv noen stk t290 for 95 kr med netcom kontant og et par e700 med fri20 abb. solgte den ene t290 og alle var tilbake betalt(utenom e700 da siden de er på"binding" men de er også solgt så de har dekket seg selv, selv om disse måtte låses opp)

 

mvh fedjak

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...