Gå til innhold

Er kampanjer lureri?


Anbefalte innlegg

En litt gammel tråd dette, men som hadde mye bra info *bump*!

 

Har nå kjøpt meg en SE K700i hos expert med fri20 som gir en totalpris på 49*12=588 + 1 = 589. Ser tidligere i tråden at Telenor tilbyr gratis opplåsning av telefon så lenge en har binding.

 

Noen som kan verifisere dette? Hvordan vil det være med en SE telefon hvor en ikke bruker koder for å låse opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også kjøpt ny tlf nå. Kjøpte SE W550I med Tele2 mobil pluss.

 

599.- (tlf. Fikk frakt gratis)

1428.- (Månedsavg 119 i 12 mnd)

Sum: 2027

 

Det er 500 kr billigere i forhold til uten abb. Jeg bruker uansett Tele2 fra før.. Hele familien er bundet hos Tele2, så vi får familierabat. Hadde Telenor før, og de var mye dyrere. Skulle jeg kjøpt W550i med Telenor så måtte jeg gått ut med over 3000 kr (Fri20). Ikke så billig. Tele2 er like bra på kundeservice.. Ikke noe tull med dem.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Egentlig burde forbrukerombudet forby denne formen for markedsføring fordi forhandlerene er bare pålagt å oppgi hvor mye telefonen vil koste deg totalt basert på telefonens pris pluss summen av månedsgebyret på abonnementet. Dessverre er det nok mange som blir lurt av disse abonnementene - de er nemlig ofte veldig dyre i forbruk. Ta f.eks. Netcom ActiveTalk - 129 kr måneden i abonnement og samtale og meldingsavgifter som er vanvittig høye. Man kan faktisk få rimeligere abonnement som koster mindre per måneden og mindre i forbruk hos Netcom selv! Så ActiveTalk er et eksempel på et abonnement som kun er skapt for disse sponsetelefonene. Svindel og bedrag. Kjøp telefonen til fullpris og velg abonnement etterpå... akkurat som amobil sin artikkel anbefaler. Det blir uansett billigere for deg.

Lenke til kommentar

Det sem er helt sikkeret er at prisene til Telehuset er en komedie. Jeg pleier å ta vare på reklame fra de og vise til venner og bekjente til skrekk og advarsel. Der kan vi se priser som ligger flere tusen kroner over billigste nettpris. Det er latterlig at det er lov siden det er så mange uvitende personer i dette landet.

Lenke til kommentar
Egentlig burde forbrukerombudet forby denne formen for markedsføring fordi forhandlerene er bare pålagt å oppgi hvor mye telefonen vil koste deg totalt basert på telefonens pris pluss summen av månedsgebyret på abonnementet.

..

7564727[/snapback]

Forhandlerne, og i all reklame, er pålakt å opplyse om den TOTALE prisen, alt vil koste i løpet av et år..

 

Dvs. Tlf pris, måneds abb pris*12, inmeldings og ettablerings kostnader, osv..

 

Kort sakt, det det vil koste, hvis du kjøper den, å lar den ligge til bindings tiden er ute, uten å lage noen trafik på abbonemanget..

 

(Det er ingenting som heter normal bruk på et abb, så det er opptilhver enkelt å sette seg inn i hva en eventuelt traffik, etter ditt bruk vil koste..)

 

..

Ta f.eks. Netcom ActiveTalk - 129 kr måneden i abonnement og samtale og meldingsavgifter som er vanvittig høye.

..

7564727[/snapback]

De 129,- i måneds avgiften, er faktisk inkludert i den totale prisen, som forhandleren er pliktet å oppgi. ;)

 

Hehe, ja.. 89øre i minnutet, og 69øre for å sende en melding, er ikke akkurat det billigeste.. Men igjen, så for du mobilen mye billigere. :thumbup:

 

For mange så kan akkurat det å få en opprinelig dyr mobil, billigere, være mere ønskende, enn å betale full pris, men få et rimeligere abb.

 

(Man kan da også se på den noe høyere måneds abb. avgiften, som en slakt avbetaling, over et år.. :whistle: )

 

..

Man kan faktisk få rimeligere abonnement som koster mindre per måneden og mindre i forbruk hos Netcom selv! Så ActiveTalk er et eksempel på et abonnement som kun er skapt for disse sponsetelefonene.

..

7564727[/snapback]

SÅ KLART du kan finne det, da AT ikke er et abbonemang, laget for å konkurere mot andre billig abbonemenger.. Men mere for å gi en ok pris, samtidlig som du får en ny tlf ganske mye billigere..

 

Greit nok at eks. Smartalt er MYE billigere, men blir det biligere totalt sett, for en person, som ringer 50 min i måneden, å skall kjøpe en ny se W710i?

 

Eller hav med en person, som bare har råe til å kjøpe en mobil for max 1500,- å unsker seg også den samme tlfen?

 

Vil det da ikke være bedre med et års AT abb, der du får kjøpt den, isteden for å måtte velge en "dritt" mobil, bare fordi du ikke hadde råa til mere?

 

(Bare to raske eksempler jeg kom på, uten egentlig å ha regna på d..)

 

..

Svindel og bedrag. Kjøp telefonen til fullpris og velg abonnement etterpå... akkurat som amobil sin artikkel anbefaler. Det blir uansett billigere for deg.

..

7564727[/snapback]

Uansett billigere?

 

Hva med kontank kort telefon pakker, der du får opptil halv pris?

(Hvordan blir det totalt sett billigere, hvis du bare ringer noen min hver måned, å skal ha ny mobil?)

 

Eller hva med TN Controll eller NC youngtalk abbonemang, der du vil ha kontroll over forbruket, å samtidlig får en billigere mobil.. Blir det da totalt sett billigere å gå for Chess kontant kort, og en mobil til full pris?

 

Osv. Osv.

 

(Venter spent på ditt svar. :cool: )

 

Men, ja.. Pris, vs Pris, for en STOR brukker, så lønner det seg ikke å ta med binding.. Men å si at det er svindel, å at det ALTIDS er bedre å kjøpe uten.. Det er å gå alt for langt, eller ene og aleine bare tenke på sitt forbruk, uten å kunne se andres behov, og ønsker.. :roll:

 

Ps. Ja, veit.. Svarte litt runt/kvass her, men trur at de fleste forstår påenget, å at det faktisk fins folk der ute, som verdsetter tilbudet om å eventuelt få kjøpt en tlf billigere, tetross for at abbonemanget i seg selv, er noe dyrere.. :)

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar

Hehe langt og grundig svar med mange gode poeng. Jeg er enig med deg at et abonnement som ActiveTalk er bra for to ting - du vil ha et råskinn av en telefon men har ikke råd nå og vil heller betale den ned (mao abonnentet fungerer som nedbetaling) - og man bruker telefonen så pass lite at forbruks kostnadene ikke vil utgjøre særlig.

 

Men rent intuitivt så skulle man tro at når man først punger ut 129 kr måneden for et abonnement så er det faktisk billig å bruke telefonen - ja det burde jo være billigere enn f.eks. et annet abonnement man betaler mindre per måned. Rent logisk burde det være slik. På den måten mener jeg at f.eks. ActiveTalk er kun laget for å være et telefon-sponse-abonnement slik at netcom vet at de får pengene tilbake (og vel så det hvis brukeren viser seg å bruke telefonen mye).

 

Så for å revidere mitt utsagn. Hvis du vil ha en ny bra telefon, og har evnen til å spare litt penger på forhånd, og du bruker telefonen mye, så vil det alltid lønne seg å kjøpe den til fullpris og velge et abonnement som gir deg billigere forbruk - ActiveTalk er ikke et slikt abonnement som du dessverre ender opp med ved å kjøpe sponset telefon. Derfor mener jeg det er litt "lureri". Jeg har selv hatt et slikt abonnement i forbindelse med et k750i kjøp (en telefon som dessverre ikke tålte en tur i toalettet ca 2 måneder etter kjøpet) - og jeg ble faktisk overrasket over at Netcom hadde abonnement som var billigere per måned OG rimeligere priser på forbruk! Hvis det ikke er bevisst lureri så vet ikke jeg. For de er ikke pliktet å informere om at abonnementet er dyrere i forbruk en andre de har på tross av at man punger ut 129 kr måneden!

Lenke til kommentar
..

Så for å revidere mitt utsagn. Hvis du vil ha en ny bra telefon, og har evnen til å spare litt penger på forhånd, og du bruker telefonen mye, så vil det alltid lønne seg å kjøpe den til fullpris og velge et abonnement som gir deg billigere forbruk

..

7589345[/snapback]

Stemmer det, ja. :thumbup:

 

(Iallefall 99% av tilfellene..)

 

..

ActiveTalk er ikke et slikt abonnement som du dessverre ender opp med ved å kjøpe sponset telefon. Derfor mener jeg det er litt "lureri".

..

7589345[/snapback]

Mange slike billig abb. forutsetter internett for å bestille, og epost, for å motta regningen..

 

(Langt i fra alle har det, eller er villig til å gå over til dette, for å pare "noen" kr i måneden..)

 

Å utelukker disse abbonementene, å samtidlig tar med at mange kunder verdsetter den hjelpen og servicen dem får i en butikk, ved et eventuelt problem, eller spørsmål angående abbonemanget.. I stedenfor å bare ha et tlf nr til kunde service å ringe.. Så blir det plutselig "litt" annerledes..

 

..

og jeg ble faktisk overrasket over at Netcom hadde abonnement som var billigere per måned OG rimeligere priser på forbruk! Hvis det ikke er bevisst lureri så vet ikke jeg.

..

7589345[/snapback]

Stemmer det, men 10 øre dyrere i oppstarts avgift.. 35,- dyrere i faktura avgift.. 99,- i minimums fakturering.. 5,- i minuttet til kunde service.. og "forutsetter" internett/epost for å bestille..

 

Alt dette, kan gjøre at visse vil foretrekke AT og en billigere tlf, enn dette SmartTalk abbonemanget.. ;)

 

..

For de er ikke pliktet å informere om at abonnementet er dyrere i forbruk en andre de har på tross av at man punger ut 129 kr måneden!

7589345[/snapback]

AT er et "butikk" abb, mens Smartalk er et indernett abb..

 

Dermed så stiller dem i to forskjellige klasser, å dermed er ment for helt andre personer.. :)

 

Ps. Ikke missforstå, da jeg selv har det billigeste anternativet, nemlig SmartTalk, noe også dem fleste her på HW.no ville ha velgt av NC sine abb.. :thumbup:

 

Men prøvere mere å få fram at langt i fra alle er som oss her.. Å langt i fra alle ville ha velgt SmartTalk.. ;)

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Cyberman:

 

Kan du finne en eneste telefon som faktisk er vesentlig billigere med kjøp av abodement + mnd avgift, enn uten abo?

 

Jeg sliter med å finne det....

7596851[/snapback]

Det skal du nok slite med. Men teorien bak er at abonnementet er billig i bruk når månedsprisen er høy. Dermed er det ikke så enkelt regnestykke.

 

Unnskyldningen (eller hva jeg skal kalle det) dersom abonnementet er dyrere, er at kundeservicen er god. Jeg ringte kundeservice nå nylig, fikk svar etter omtrent 5 sekunder, ble satt over og fikk svar på enda kortere tid, og personen visste svaret på spørsmålet mitt. Jeg forventer og godtar at det koster penger ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Cyberman:

 

Kan du finne en eneste telefon som faktisk er vesentlig billigere med kjøp av abodement + mnd avgift, enn uten abo?

 

Jeg sliter med å finne det....

- K610i med djuice magnum for 199 kr + (69 kr x 12) = Minste totalpris 1027 kr

- Laveste pris i prisguiden 2102 kr

- Legg også merke til at Telenor selger k610i med djuice allstar for 1799 kr

 

 

På eksemplet over er ikke NC AT noe billigere enn å kjøpe til full pris, så derfor siden det snakkes så mye om NetCom ActiveTalk tenkte jeg at jeg skulle komme med et annet eksempel:

 

- W810i med NetCom ActiveTalk for 490 kr + (129 kr x 12) = Minste totalpris 2038 kr

- W810i med djuice magnum for 699 kr + (69 kr x 12) = Minste totalpris 1527 kr

- Laveste pris i prisguiden 2479 kr

 

I dette eksemplet har også Telenor et bedre tilbud hvis du vil ha en billig telefon på "avbetaling", kan jo et røverkjøp! :)

Jeg tror at grunnen til at djuice magnum har så mye subsidiering av mobiltelefoner er fordi det er så sinnsykt dyrt å ringe og sende meldinger med djuice magnum.

 

Jeg føler at Telenors abbonement Fri20, 60 og 120 ikke er verd pengene, siden man MÅ ringe opp de inkluderte ringeminuttene og helst ikke mer for at disse abbonementene skal lønne seg, dessuten har de også veldig høy pris på sms. Derfor er det lureste hvis man skal ha billig telefon å kjøpe en med djuice magnum la simkortet ligge i konvolutten sin og heller bruke feks djuce allstar, FriFix, eller feks et kontantkort.. Eventuelt OneCall eller Nutel hvis man får låst opp telefonen.

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar
Cyberman:

 

Kan du finne en eneste telefon som faktisk er vesentlig billigere med kjøp av abodement + mnd avgift, enn uten abo?

 

Jeg sliter med å finne det....

K610i med djuice magnum for 199 kr + (69 kr x 12) = Minste totalpris 1027 kr

 

Laveste pris i prisguiden 2102 kr

 

Legg også merke til at Telenor selger k610i med djuice allstar for 1799 kr

7657147[/snapback]

En sjekden gang så kan det faktisk lønne seg, men du skal ikke bruke magnum mye før det blir ulønnsomt, dyrt abonnement!

Lenke til kommentar
En sjekden gang så kan det faktisk lønne seg, men du skal ikke bruke magnum mye før det blir ulønnsomt, dyrt abonnement!

Enig med deg, poenget er at man ikke skal bruke djuice magnum abbonementet, bare la det ligge!

 

Kan jo for eksempel bruke FriFix eller Allstar, det er jo gode alternativer..

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...