Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En NYERE ny firmware til Speedtouch 510! (4.3.2.6)


Anbefalte innlegg

Det har blitt sluppet en ny firmware til ADSL modemet Speedtouch 510.

 

Denne har fått versjon nummeret 4.3.1.5 Den nye firmwaren ser bedre ut, den er enklere å konfigurere og gir (etter hva ryktene sier) bedre ytelse, samt at det er mange nye stillige funksjoner.

 

 

For mere informasjon kan du stikke HITT!

 

Har lagt den inn på mitt modem nå og kan bare si ANBEFALES!

OBS! Du mister all konfigurasjon så pass på å ha brukernavn og passord tilgjenglig. Etter oppgraderinga vil modemet ha IPen 192.168.1.254 istedet for 10.0.0.138.

Endret av killerost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei.. det er ikke noen sikkerhetsmessige grunner til å oppgradere.

 

Det er kosmetiske og funksjonelle grunner.

 

Her er noen "tilfeldige" screencaptures av 4.3.1

 

cap0.jpg

Dette er førstesida.. med versjonnummeret og sånt :-)

 

cap1.jpg

Du får en grafisk fremstilling over hvordan nettet er bygget opp. Her ser dere mitt nett med modemet, et trådløs aksesspunkt (den 100mb greia) og to maskiner kobla gjennom det :-) Så er det bare å trykke seg fram til ditt du skal :-D

 

 

cap2.jpg

Her er noen nye funksjoner. Legg merke til dynamisk DNS.

 

cap3.jpg

Når du setter opp porter til routing kan du velge fra en haug av programmer.. eller opprette din egen programprofil.

 

cap4.jpg

Her er jeg i ferd med å opprette en profil for p-2-p programmet KCEasy. På gamle speedtouch kunne man ikke opprette ranges (ikke på en enkel måte hvertfall!). Mens man nå både kan ha ranges og flere porter per program profil.

 

 

 

Fortsatt ikke overbevist? :-)

Lenke til kommentar

cap5.jpg

Man kan bruke en rekke forskjellige dynamiske dns servere fra en liste.. i tillegg har du selvsagt "custom".

 

cap6.jpg

Her har du muligheten til at ALLE porter skal routes til en maskin, som om denne var kobla rett på nett (sånn cirka ihvertfall :). Denne enheten blir også DMz (demilitarized zone).

 

cap7.jpg

Om du skulle ha satt fast IP i 10.*.*.* rangen, så er ikke det noen krise. Du får tilgang på 10.0.0.138 også :-)

 

cap8.jpg

Firewall med flere ulike nivåer..

 

cap10.jpg

Enkel og grei veiviser for innstallasjon (den samme som sist.. hvorfor endre det som funker?)

 

cap9.jpg

..og selvfølgelig er ikke CLI/telnet delen borte :-)

 

 

Her er produsentens beskrivelse av den nye oppgraderinga:

4.3.1: NEW BUILD - Adds support for advanced firewall configuration, gaming & application NAPT assignment, dynamic DNS, user mgnt, local network mgnt, advanced remote mgnt, advanced diagnostic tools, easy task selection GUI.

 

 

Dette har jo nesten blitt en mini-test... eneste minuset så langt er rapporter om at ethernet lampa kan slutte å lyse, men det løses ved å ta ut og inn ledninga.. selv har jeg aldri opplevd dette.. så.. jeg er ihvertfall ikke i tvil om at å oppgradere er et must, ellers hadde jeg ikke brukt så mye tid på å overbevise dere! ;) Skulle nesten tro at jeg SOLGTE denne oppgraderinga :D

 

HER er info om oppgradringa.

HER er iso image med oppgraderinga og hjelpeverktøy til konfigurering og lignende.

HER er steg for steg beskrivelse for oppgraderinga.

 

Hva venter du på? :-)

 

 

(Og de påstår at JEG har FOR MYE fritid???? :-))

Endret av killerost
Lenke til kommentar

Lastet ned og installerte nye firmware, siden det var mye funksjonalitet der som jeg savnet. Men nå får jeg ikke kontakt med routeren, verken på 10.0.0.138 eller 192.168.1.254... Fikk også problemet med at LAN-lampen ikke tennes før man napper ut nettverkskabelen og setter den inn igjen. Skal prøve med en HW-reset, hvis jeg finner ut hvordan man gjør det...

Lenke til kommentar
Lastet ned og installerte nye firmware, siden det var mye funksjonalitet der som jeg savnet. Men nå får jeg ikke kontakt med routeren, verken på 10.0.0.138 eller 192.168.1.254... Fikk også problemet med at LAN-lampen ikke tennes før man napper ut nettverkskabelen og setter den inn igjen. Skal prøve med en HW-reset, hvis jeg finner ut hvordan man gjør det...

 

Nettverks lampa hadde vist slukna hos meg også.. bare at modemet stod under et bord. Men kabel ut og inn løste det fort.

 

 

 

HER er link til hvordan HW-resette modemet.

Endret av killerost
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke pakket ut den automatiske installeren som var med den nyeste firmwaren, men jeg lastet ned installeren fra den forrige versjonen og brukte den uten problemer med den nye firmwaren (bin-fil). Deretter kom jeg inn i web-grensesnittet på den gamle adressen (10.0.0.138), og kjørte wizard'en der. Da den var gjort ble routeren bootet automatisk, og siden har jeg ikke fått tak i den. HW reset fungerte ikke. Skal laste ned en sniffer for å se om den har fått en annen adresse enn de 2 som er beskrevet.

Lenke til kommentar
Jeg fikk ikke pakket ut den automatiske installeren som var med den nyeste firmwaren, men jeg lastet ned installeren fra den forrige versjonen og brukte den uten problemer med den nye firmwaren (bin-fil). Deretter kom jeg inn i web-grensesnittet på den gamle adressen (10.0.0.138), og kjørte wizard'en der. Da den var gjort ble routeren bootet automatisk, og siden har jeg ikke fått tak i den. HW reset fungerte ikke. Skal laste ned en sniffer for å se om den har fått en annen adresse enn de 2 som er beskrevet.

Det var viktig å IKKE bruke den gamle installeren siden konfigurasjonsfilene installeren oppretter etter å ha skrevet den nye firmwaren er HELT forskjellige.. leser du ikke det de skriver gutt? ;) Da har du ihvertfall en GANSKE GOD forklaring på hvorfor ting gikk på ræva. Akkurat nå har routeren din en corrupt konfigurasjon og du vil nok neppe få tak i den på verken den ene eller andre IPen :/

 

Sikker på at du har gjort hardware reseten riktig? Husker kort tid rett etter jeg hadde fått routeren, da ble jeg nødt til å resette den. Satt og trykka og kåla og kukka, men tilslutt gikk det selvom jeg mente jeg hadde gjort samma tingen flere ganger allerede. Så om du ikke får til den resetten med en gang, så prøv noen ganger til.

 

Problemet ditt nå er nok ikke firmwaren, men rett og slett at den er feilkonfigurert og da bør en reset fungere.

Endret av killerost
Lenke til kommentar

Hvordan resette routeren hvis du ikke får til den offisielle varianten:

 

 

1. Start med modemet på

2. Skru det av

3. Skru det på

4. Med en gang du ser lys i midterste lyset trykk power knapper fort

5. Fortsett å trykke power knappen fort sånn med et par sekunders mellomrom.. kanskje fem ganger til sammen?

 

Etterhvert vil lyset i midten begynne å blinke grønnt og da er du i mål :)

 

Sånn gjorde hvertfall jeg istad og det gikk greit

Lenke til kommentar
Hvordan resette routeren hvis du ikke får til den offisielle varianten:

 

 

1. Start med modemet på

2. Skru det av

3. Skru det på

4. Med en gang du ser lys i midterste lyset trykk power knapper fort

5. Fortsett å trykke power knappen fort sånn med et par sekunders mellomrom.. kanskje fem ganger til sammen?

 

Etterhvert vil lyset i midten begynne å blinke grønnt og da er du i mål :)

 

Sånn gjorde hvertfall jeg istad og det gikk greit

Takk for tipset, skal prøve det.

 

Det som er merkelig er jo at jeg fikk kontakt med routeren etter oppgraderingen, men mistet den igjen etter å ha kjørt gjennom wizarden for å sette opp internettoppkoblingen. Mulig jeg gjorde noe feil der.

Lenke til kommentar
Så config-filene som ngt har liggende i mitt modem vil ikke lenger funke. Vil jeg måtte sette opp tilkoblingen til ngt manuelt etterpå ?

Er det i så fall vanskeligere enn å legge inn passord og tilkoblings-id på ny ?

Hvis det er templatesene du tenker på, så kan man ikke bruke de gamle med den nye firmwaren. Og egentlig så har jeg ikke så peil på hvordan ngt kobler seg på heller.

 

Men de du ihvertfall bør vite er om modemet ditt skal settes opp i router eller bridge modus, VPI/VCI innstillinga og om du du kobler til med PPPoE eller PPPoA. Også selvsagt brukernavn og passord.

 

Med mindre nextgentel er helt ute av kurs bør det gå greit å bruke den nye firmwaren. Men om du ikke har noe peil på dette eller er av den nervøse typen ville jeg kanskje venta til en med peiling på nextgentel har uttalt seg. :)

 

Og om du har telenor kan du bare følge DENNE guiden.. nye wizarden er så og si kliss lik som den gamle.

Lenke til kommentar

Noen som har testet "Assign public IP adress" og kan bekrefte at det fungerer?

Jeg har koblet routeren min til 510, og der dukket opp "public IP" adressen.

Men jeg fikk ikke kontakt med internett med maskinene bak routeren unsett hva jeg gjorde med routeren.

Så testet jeg direkte fra 510 til min PC. Den fikk også "public IP" adressen tilslutt, men heller ikke sørfe mulighet.

Rart. DNS adressen og hele pakka var der.

 

Noen andre som vil teste dette for å se om det virkelig går?

 

 

En liten annen ting...

Jeg finner ikke muligheten til å ta backup av oppsettet mitt på Speedtouch 510.

Finnes ikke muligheten? Trist hvis det ikke gjør det, da jeg driver å tester mye for tiden og skulle likt å komme tilbake til "perfekt" oppsett på en enkel måte (restore).

Lenke til kommentar

OG er det noen som har fått endret den dhcp ip-pool'en som ligger der fra før av??

 

jeg er litt sær, og vil ikke ha en ip-pool som går fra 192.168.1.64-253.. :p

 

dessuten kan du endre ipen til modemet til det du vil, men i den standard poolen ligger ligger 192.168.1.254 som gateway.. dette blir jo feil hvis du endrer ipen...

 

:ermm:

 

Fikk till og lage en ny pool... men hvordan får jeg pcene jeg kobler til nettverket til og bruke min egen pool?

Lenke til kommentar
OG er det noen som har fått endret den dhcp ip-pool'en som ligger der  fra før av??

 

jeg er litt sær, og vil ikke ha en ip-pool som går fra 192.168.1.64-253..  :p

 

dessuten kan du endre ipen til modemet til det du vil, men i den standard poolen ligger ligger 192.168.1.254 som gateway.. dette blir jo feil hvis du endrer ipen...

 

:ermm:

 

Fikk till og lage en ny pool... men hvordan får jeg pcene jeg kobler til nettverket til og bruke min egen pool?

Det du må gjøre er å slette den 192.168.1.254 IPen.

 

Opprette en f.eks. 10.0.0.1 - 10.0.0.137 range.

 

Så går du på devices og sletter alle oppføringene som har IP i 192.168.1.254 området.

 

Så resetter du routeren.

 

Nå vil du kunne slette den 192-rangen.

 

 

cap12.jpg

 

Og voila.. du sitter igjen med dette :D

Endret av killerost
Lenke til kommentar

det merkelige med den nye fw'en er at du får 192.168.1.0 rangen i ditt nettverk, men ser du på device under "home network", så er dsl enheten på 10.0.0.138. prøver du den adressa også, så kommer du også til modemet. Selv om du er i 192.168.1.0 rangen.

Fikk testet dette senest i går på ST 585 (adsl/adsl2(+)) modemet. Selv syns jeg det forstsatt er for rotete meny. Men jeg er vel mer vannt til 3com, Linksys, dlink og Topcom oppsett...

 

Men ser bra ut da, endelig kan du åpne portrange!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...