Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En NYERE ny firmware til Speedtouch 510! (4.3.2.6)


Anbefalte innlegg

det merkelige med den nye fw'en er at du får 192.168.1.0 rangen i ditt nettverk, men ser du på device under "home network", så er dsl enheten på 10.0.0.138. prøver du den adressa også, så kommer du også til modemet. Selv om du er i 192.168.1.0 rangen.

Fikk testet dette senest i går på ST 585 (adsl/adsl2(+)) modemet. Selv syns jeg det forstsatt er for rotete meny. Men jeg er vel mer vannt til 3com, Linksys, dlink og Topcom oppsett...

 

Men ser bra ut da, endelig kan du åpne portrange!

Det er ikke merkeligere enn at routeren kan ha flere ulike IPer som den "treffes på", omtrent som at en person har to telefonnummere, :-)

 

Du kan opprettet "uendelig" antall IPer til routeren, og flere IP-ranger. Eller gjøre som jeg gjorde på bildet; fjerne 192.168-helt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
denne firmwaren "fukket" mitt speedtouch 510 modem/router. Måtte kjøpe nyttt modem til 599,- takk for ingenting :mad:

hmm da var du nok litt rask i svingene kanskje... :hmm:

 

Vil bare anbefale alle som har fått problemer med opgraderingen til og besøke denne siden:

 

http://www.speedtouch.net.nz/forum/forum.asp?FORUM_ID=3

 

OG hvis du har føkket så mye at du ikke får kontakt med modemet eller noe så er det mulig å få fikset på dette! med noe tools som du kan laste ned fra Speedtouch's sider...

 

les mer om dette litt nedpå siden her: http://www.speedtouch.net.nz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55

 

kanskje du kan fikse modemet ditt og få solgt det? det er jo et knallbra modem spør du meg!

 

kanskje du begrenser tapet litt... håper det hjelper..

 

Lykke til :thumbup:

Endret av Spydz
Lenke til kommentar
Hvordan klarte du det??

 

Si det du. jeg gjorde det vanlige når mann oppgradere firmware.

Etterpå så fikk ikk modemet kontakt med maskinen, plugget av ledninger,skrudde av modemet og på igjen.akkurat det samme. jeg fikk faktisk til at modemet fikk kontakt med maskinen. men da stod bare det "@" lyset å blinket. men kom meg aldri på nett igjen. prøvde i flere timer. ingenting ting skjedde.

Lenke til kommentar

Et par viktige huskeregler når du oppgraderer:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dette kan jeg ikke få skrevet nok ganger: Når du skal oppgradere kobler du en maskinen gjennom kabel RETT på modemet!! Ikke kobl maskinen gjennom en router eller via trådløst nettverk!

 

Last ned DENNE oppgraderingscden når du skal oppgradere modemet ditt. Den inneholder et konfigurasjonsprogram i tillegg til firmwaren og oppgraderings wizarden. Så om du føler at du har mista all kontakt, prøv det.

 

Du MÅ vite brukernavn og passord til modemet ditt. Når du kjører telenors innstallasjonscd vil du bli spurt om et admin brukernavn og passord. Dette bør du huske nå. :) Dette er også det brukernavnet og passordet du bruker når du konfigurer routeren på http://10.0.0.138. Hvis du har glemt brukernavn og passord kan du sette et nytt navn og passord med innstallasjonscden.

 

Om du får en feil underveis i oppgraderinga, prøv å trykke RETRY et par ganger.

 

Du får en ganske klar beskjed om at firmwaren faktisk er oppgradert.

 

Det kan være greit å ha på motta IP og DNS automatisk i TCP/IP konfigurasjonen nå. Dette er fordi routeren vil endre primær IP til 192.168.1.254 og begynne å dele ut IPer i området 192.168.1.x området. Om du har en statisk IP i 10.0.0.x området har du fortsatt mulighet for å bruke 10.0.0.138, men ikke ellers.

 

Etter oppgraderingen har modemet ditt fått nytt brukernavn og passord. Brukernavnet er 'Administrator' og passordet er blankt.

 

Det vil bli kjørt en setup wizard som er ganske tilsvarende DENNE som er beskrevet hos telenor. Du vil også bli spurt om et administrasjonsnavn og passord. HUSK DETTE!

 

Fikk du ikke opp noen setup wizard? Gå på nettverkstilkoblinger, høyreklikk på nettverkkortet og velg reparer. Deretter starter du den cden du lastet ned også velger du SETUP MY SPEEDTOUCH. Nå vil du få kjørt en setup wizard som vil finne og konfigurere modemet.

 

Fortsatt problemer? Prøv å resett modemet. Dette er ikke helt enkelt første gangen, men når du får teknikken er det greit. En enkel måte å gjøre det på er:

 

1) Skru AV modemet.

2) Trykk FORT på POWER knappen

3) Når Power/System dioden begynner å blinke (nesten med en gang!) trykker du FORT en gang til på POWER knappen

4) Power/System dioden vil nå lyse konstant grønt i cirka seks sekunder. Så vil den begynne å blinke og da skal du trykke en tredje RASK gang på POWER knappen.

 

Har du trykket riktig skal alle diodene blinke grønt før modemet starter på nytt med orginal innstillingene fra fabrikken. IPen til modemet er nå 192.168.1.254 i et browser vindu og Administrator som navn og blankt passord.

 

 

Kort oppsummert:

 

1. Last ned hele oppgraderings cden (HER) da får du med et nyttig konfigurasjonsprogram som finner og konfigurerer modemet.

 

2. Kobl pcen rett til modemet når du skal oppgradere, ikke trådløst eller gjenom router.

 

3. Kjør oppgraderingsverktøyet fra cden, du vil nå steg for steg oppgradere modemet og du vil også konfigurere det etterpå.

 

Verre enn det skal det ikke være om du gjør ting riktig.

 

 

(offameg er klokka virkelig syv over fem? :cry: ikke rart det gikk litt treigt på slutten her ;) )

Endret av killerost
Lenke til kommentar

dette fungerte heller ikke og den samme feilmeldinga kom 1000 ganger.

 

jeg har Speedtouch 510i fra Telenor 4.2.3, den isoen du la ut fungerte heller ikke, der var det for et wireless speedtouch ikke den jeg har..

 

meldinga som kom:

 

The device is not responding under discovery.

Lenke til kommentar

Mulig dette klippet her fra www.online.no kan forklare noe:

 

Er ditt Thomson 510i et bridgemodem eller et rutermodem? Serienummeret på undersiden av modemet forteller hvilken type du har. Du har et rutermodem hvis du har Thomson Speedtouch 510i med serienummer som starter på:

 

* MBTN624MQ..

 

* eller MBTN624PA..

 

Alle andre Thomson SpeedTouch 510i levert av Telenor (dvs. modem levert før mars 2004) er bridgemodem.

 

 

Hvilket serienummer har du?

Lenke til kommentar

Det har kommet enda en ny firmware til speedtouch 510i, nemlig version 4.3.2.6, den forrige hadde litt smårusk og rask som er fjerna nå (håper dem ihvertfall):

 

Mer info finner du HER eller så laster du ned firmwaren direkte HER.

 

Siden et par stykker har rapportert om at modemet deres har gått til hælvete så garanterer jeg ikke noe, men for MEG har det fungert utmerket.

 

Legg også merke til at oppgraderinga er for 510i version 4.2.7, om du kjører en eldre versjon av firmwaren så oppgrader til 4.2.7 FØR du oppgraderer til 4.3.2.6.

 

Muligens er denne oppgraderingen også bare for nyere 510i modem (se forrige post)?

Lenke til kommentar

Hvordan oppgradere firmwaren sin steg for steg:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Denne guiden er i utgangspunktet for alle versjoner av speedtouch, men modemet jeg oppgraderer er version 4.3.1.5 til 4.3.2.6. Speedtouch anbefaler de som har firmware 4.2.3 å starte med å oppgradere til firmware 4.2.7 før man oppgraderer til firmware 4.3.x. Siden de gjør det, anbefaler jeg det også ;)

 

Alle firmware versionene finner du HER.

 

Start med å koble pcen rett i modemet, ingen router, ikke noe trådløst.

 

Så har jeg lastet ned DENNE fila og kjørt denne. Du blir spurt om hvor programmet skal legge seg mens du oppgraderer, jeg har valgt c:\temp, hvor du velger spiller ingen rolle. Så starter programmer:

 

upgrade01.jpg

Her har oppgraderingsveiviseren startet opp.. ikke noe hokuspokus, jeg trykker next ..

 

upgrade02.jpg

nå vil veiviseren søke etter modemet.. og her har programmet funnet mitt modem..

 

upgrade04.jpg

Siden modemet mitt er passord beskyttet blir jeg spurt om brukernavn og passord.. mitt brukernavn er admin, du må kunne ditt eget :)

 

upgrade05.jpg

Så kommer dette vinduet, her ser du hvilken versjon av firmwaren modemet har, og du velger hvilken versjon du skal oppgradere til.. bare et valg for meg, det er 4.3.2.6. (Hadde du skullet oppgradere fra 4.2.3 til 4.2.7 hadde disse verdiene stått der istedet.. skjønner? ;))

 

upgrade06.jpg

Programmet "oppsumerer" hva som skal skje, og jeg trykker next for å bekrefte dette..

 

upgrade07.jpg

Så setter programmet igang oppgraderingen...

 

På akkurat dette punktet er det stor forskjell mellom å oppgradere fra 4.2.7 til 4.3.1.5 og fra 4.3.1.5 til 4.3.2.6 slik jeg gjør: når du oppgraderer fra 4.2.7 vil du miste alle innstillingene dine, dette skjer ikke med meg nå.

 

upgrade08.jpg

oppgraderingen går sin gang..

 

upgrade10.jpg

..og så er vi ferdige..

 

 

Om du oppgraderer fra 4.2.7 har nå brukernavnet ditt endret seg til Administrator og passordet ditt er blankt. I tillegg vil en konfigurasjonsveiviser starte opp. Da er det bare å bruke telenors guide.

 

Verre enn dette skal det faktisk ikke være..

Lenke til kommentar

Henger meg på tråden her. Mange som kjenner dette modemet. Jeg har kjøpt et brukt, men mangler brukernavn og passord for å aksessere det. Har forsøkt gjentatte ganger å resette det med powerknappen. Da skal det i følge det jeg finner på nettet være å bruke Administrator som bruker og blank som passord. Dette får jeg ikke til å funke. Er heller ikke sikker på hvilken versjon av modemet dette er. Det jeg finner av info er:

Serienr: CP0330QZ1B9

SpeedTouch 510i

En liten lapp under med: LLT6AM4.230

 

Kort fortalt. Ønsker å oppgradere med ny firm, men trenger brukernavn og passord for å aksessere boksen.

 

Noen tips.

 

Espen :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...