Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En NYERE ny firmware til Speedtouch 510! (4.3.2.6)


Anbefalte innlegg

Ingen som vet noe om firmware'n min ?

Hei!

 

Jeg fikk samme meldingen og tok sjansen på å gå videre. Jeg fikk en stopp under installasjonen men trykket på tilbakeknappen (Back) og så startet installasjonen på nytt og denne gangen gikk alt prikkfritt. Jeg oppdaterte fra 4.2.3 via 4.2.7.16 til 4.3.2.6.

 

Jeg fikk kontakt med den etterpå på adressen 192.168.1.254 og alt fungererte fint. Men jeg har et problem med at jeg ikke får kontakt med modemet etter at jeg satte det Bridget. Jeg startet en ny tråd om dette men får ingen respons.

 

Jeg har en Thomson Speedtouch 510i (Telenor) som jeg satte i Bridget Ethernet. Denne er så koblet til min Trådløse Router (D-Link DI-624) som er satt opp med PPPoE. Alt fungerer som det skal (tror jeg) for jeg har ikke merket at noe har falt ut. Jeg kommer både ut på Internett og Nettverket mitt.

 

Men, Jeg får ikke lenger kontakt med min Speedtouch på adressen 10.0.0.138. (Etter oppgarderingen får jeg heller ikke kontakt på 192.168.1.254) Noen som vet hvorfor? Er dette normalt?

 

Eneste muligheten jeg har funnet ut, er å resette modemet hvis jeg skal ha kontakt med det.

Mulig du kan få kontakt med Speedtouchen med å sette en fast

ip adresse.

10.0.0.1

255.255.255.0

Og så prøve med: 10.0.0.138

Har hatt dette problemet med Speedtouch 510 for å få en softphone til å fungere,

satte den i bridgemode og skrudde av dhcp.

For så å sette routeren til PPPoE og legge inn nødvendige bruker data.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg testet og oppgrade min 510i modem, men nå spør modemet etter et brukernavn og passord som jeg ikke veit hva er..

 

Fikk også denne meldingen nesten på slutten av oppgraderingen!

får ikke administrert mitt modem uten det..

 

Noen som veit hva Administrator passordet kan være ?

 

----------------------------------------------------------------------------

 

Redigert:

 

Etter mye mikk og makk, resette jeg modemet mitt .. kom da inn og endret Administrator passordet med blank på old password :D

 

Modemet funker nå med nye softwaren!

 

Modemet ble knall, selv har jeg et SpeedTouch 546i med samme firmware, men jeg må si at 510i med denne firmwaren danker ute 546i modemet!

 

Fornøyd med ressultatet jeg fikk ! :thumbup:

Endret av Svejje
Lenke til kommentar

Henger meg på i applausen Killerost !

 

Etter å ha klart å drepe internett tilgangen min med en engelsk varianet av denne firmwaren reddet denne tråden meg. Fant den fra jobb dagen etter og fikk installert den rett firmvaren og nå synes forbindelsen å være bedre enn noen gang :dribble: Grensesnittet or også mye bedre.

 

Ikke mye hjelp å få hos Telenor nei, etter to dager med mail har de klart å henvise meg til Telefonselskapet i Drammen. På Telefonselskapets sider skriver de at all support av Speedtouch 510i gjøres av Telenor. Hadde allerede løst problemet vha denne tråden etter en time når jeg kom på nett men fulgte opp saken for å teste Telenor. Vet ikke om jeg gidder å maile mer.....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor lenge var Adam i paradis.

 

Etter å ha oppdater mitt Speedtouch til siste Firmware 4.3.2.6 var alt såre vel noen uker.

 

For noen dager siden mistet Modemet kontakt med Telenor. Jeg dro ut strømkontakten og satte den inn igjen og da fik jeg forbindelse igjen, men lampa som indikerer at modemet er tilkoblet PC/router lyste ikke. Ved å ta ut og sette inn kabelen på nytt fungerte alt - tilsynelatende men ikke stabilt.

 

I går koblet jeg kabel til modemet og da fikk jeg ikke kontakt. Måtte gjøre en hardware resett på modemet. Konfigurerte det nå som router modem men fikke ikke forbindelse til internett via router, bare via kabel direkte til modemet. Tidliger har jeg koblet modemet som bridge modem så dette var bare en test.

 

Plutselig får jeg ikke kontakt med modemet igjen men kabel og må resette modemet. Lampen for tilkobling av kabel lyser heller ikke opp.

 

Andre som har opplevd det samme ?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg vard dum :blush: og oppgraderte med firmware fra www.speedtouch.co.uk

De har bare PPPoE og PPPoA oppkobling.

 

Men bigg issue er nå - at det er lagt inn brukernavn / passord sperre. :mad:

 

Noen som vet hva dette er ? :hmm:

 

...jeg fant ut :thumbup: :

 

Username: admin

Passord: password

 

/ Stig Henning

Endret av stighenning
Lenke til kommentar

Endelig tilbake til firmware 4.2.7.

 

Et svare styr da alle oppgraderingsrutiner untatt den for 4.3.2.6 nektet å godta "administrator" som passord. Mulig "admin" + "Password" hadde fungert bedre. Merkelig egentlig da all dok sier at man skal bruke "administrator". Speedtouch'n min likte ikke den siste firmwaren - mista kontakten med telenor og andre enheter som PC eller Router.

 

Nå kjører jeg modemet i router modus og trådløs routeren (ASUS WL-500g) i AP modus uten dhcp-server og med statiske IP adresser. Har hatt problemer med at router og modem har mistet forbindelsen men nå ser det ut til å fungere bedre enn noen gang - har vært oppe 1-2 uker nå.

Lenke til kommentar

Slik gjorde jeg:

 

Last ned filen:

http://www.speedtouch.net.nz/Software/ST51...de%20wizard.exe

 

Så bør du resette speedtouchen:

 

Instructions:1 Make sure the SpeedTouch is powered off. 

2. Press the power button once (shortly). 
3. As soon as the Power/System LED is flashing green, press the power button once more (shortly). 
4. The Power/System LED stops flashing to become solid green. After six seconds, it starts flashing green again. Press the power button once more (shortly). 
5. All LEDs flash green once. 
6. The SpeedTouch reboots and will come online with factory default settings. Resetting the system to its factory defaults also involves deleting the configuration profile settings. You will need to reconfigure the system using the SpeedTouch Setup wizard or by uploading the relevant configuration file. 

 

Deretter kobler du bare PCn direkte til speedtouchen.

 

Så setter du IP på PCn til:

IP: 10.0.0.1

netmask: 255.0.0.0

Gateway 10.0.0.138

 

 

Kjør så oppgraderingen! :thumbup:

 

Når oppgraderingen er gjort, må du logge deg inn på http://10.0.0.138

Deretter må du bare logge deg inn;

username: Administrator

Password: (ingen passord)

 

Bruker du PPPoE eller kobler du bare adsl modemet opp mot internett ??

Uansett må du inn på å velge "SetUp"

..da velger du PPPoE eller Bridge. (har du egen ekstra router, anbefaler jeg Bridge)

 

Lykke til! :w00t:

Lenke til kommentar

Guiden på sida til speedtouch.net.nz er jo ganske enkel å følge også.

 

Eneste detaljen er ved VPI/VCI innstillingen, den skal være slik veiviseren foreslår, 8.35 ihvertfall hvis du har telenor :) Og navn og passord er som vanlig online-brukernavn husk å ha med @online.no.

 

Den vanligste feilen folk gjør når de setter opp et nettverk hjemme med trådløsrouter og modem er at man får "dobbel nat-routing". Dette skjer om du har et modem med innebygget router (som f.eks. speedtouch 510) og en trådløsrouter. Det mest logiske måten å koble opp dette på er vegg->modem->wlan-port-på-trådløs-router. Men det som skjer når man kobler opp nettet sitt slik (og jeg har vært borti MANGE som har gjort dette) er at routeren deler ut IP til trådløsenheten, som igjen deler ut IP til de andre maskinene på nettet. Man vil da få en mye treigere tilgang til nettet enn man ellers kunne hatt. Det vil også bli veldig vanskelig å åpne porter som igjen fører til at mange programmer kobler seg dårlig opp mot nettet eller ikke i det hele tatt. Hva kan du gjøre med det? Enten kan du sette opp modemet til et "dumt" modem som må bli instruert om hvordan det skal ringe, men om du ikke har en veldig fet trådløs-router lønner det seg sannsynligvis å bruke modemet som router og heller sette opp den trådløs-routeren som et trådløst aksesspunkt. For å gjøre dette går du inn i kontrollpanelet til trådløs-enheten, setter en fast IP. 192.168.1.100 er en fin IP for denne. Så skrur du av DHCP serveren. Så lagrer du dette. Om nettverksledningen går fra modemet og inn i wan-porten på trådløsenheten, så bytt denne over til en av lan-portene. Nå må du muligens fornye IPen på PCen din, slik at denne får IP fra modemet og ikke trådløsenheten. Om du vil endre på konfigurasjonen på modemet bruker du IP 192.168.1.254, om du vil endre på trådløsenheten bruker du 192.168.1.100

 

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Takker for info.

 

Mulig jeg kjører en "krysning" nå for nå har jeg satt modemet til router mens kabelen går i Wan porten slik at jeg får IP fra trådløs routeren som nå ikke er DHCP server. IP har jeg satt til fast.

 

Like forbanne mistet routeren kom med modemet igjen i sta, dvs Azureus hakka og gikk mens internett forsvant. Nå nappet jeg ut og satte i strømmen til routeren og da var jeg oppe igjen, så feilen ligger nok i routeren (ASUS WL-500g). Samma F hva slags kombinasjon av modem i router/bridge og roteren som router/AP og firmware - det samme skjer.

 

Neste gang jeg har god tid skal jeg prøve tipset ditt Killerost. Vet ikke om dette er "enkelt og greit" dette jeg :p:p

Lenke til kommentar

Jeg har bluecom 2200/512.

Etter oppgraderingen 4.3.2.6 og modemet har vært skrudd på hele kvelden.. så er linja blitt utrolig treg. (og adsl modemet = brigde modus)

 

Jeg har en helt ny Linksys WRT54G v5. (jeg har også en eldre WRT54G v.2)

 

Idag, ca kl 19 så ble telefon (ip telefonen) veldig dårlig.. samtidig ble internett surfinga utrolig treg. :hmm:

 

 

Kanskje mitt Speedtouch 510i er for gammel for denne oppgraderingen ? :cry:

 

link til noe jeg fant..

http://members.lycos.nl/epias/st510/

Endret av stighenning
Lenke til kommentar

Setup Wizard har jeg kjørt opp til flere ganger faktisk, men alikevel var det bare setup rutinen for oppgradering til 4.3.2.6 som lot meg gå videre med passord "Administrator" og nedgradere til 4.2.7.16. Ellers så dete heller ikke ut til at modemet mitt likte den siste firmwaren selv om det er relativt nytt 6-7 mnd, etter at mitt gamle konka.

 

Ellers var den linken du sendte stighennig interessant. Etter å ha rota med firmware nedgradering/oppgradering i "flere dager" sa jeg til meg selv - aldri mer. Men - det er utrolig å fort man glemmer :p

Lenke til kommentar

For egen del kan jeg ikke si oppdateringen svarte til forventningene. Var stabil en ukes tid men så mistet jeg kontakten med telenor, deretter PC/router. Formålet mitt var å bli kvitt et problem som trolig skyldes konfigureing av ruter eller liknende. Hastighetsmessing så jeg ingen gevinst men så la jeg ikke så mye jobb i fintuning/testing heller.

Lenke til kommentar
For egen del kan jeg ikke si oppdateringen svarte til forventningene. Var stabil en ukes tid men så mistet jeg kontakten med telenor, deretter PC/router. Formålet mitt var å bli kvitt et problem som trolig skyldes konfigureing av ruter eller liknende. Hastighetsmessing så jeg ingen gevinst men så la jeg ikke så mye jobb i fintuning/testing heller.

5756872[/snapback]

 

Neh, da gidder jeg rett og slett ikke :p Modemet mitt fungerer smertefritt nå, og da vil jeg ikke klusse det til. Når jeg ser mange har hatt problem etter oppgradering..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...