Gå til innhold

play.com og mva


Anbefalte innlegg

[iC' date=10/08/2005 : 17:20] Tollen kan faktisk kreve "fortollingslønn" selv om at pakken din koster noen kroner UNDER 200kr.

 

Jeg har lest flere tilfeller hvor folk har handlet rett oppi 200kr-grensa (men likevel vært såvidt under), hvor tollen faktisk har tatt å fortollet pakka likevel.

Det er fordi Tollvesenet har en valutalista som de bruker når de sjekker verdien. Denne blir ikke oppdatert daglig, men en-to ganger i uken (du finner den på Tollvesenets hjemmeside) hvis jeg husker riktig. Tollvesenet sjekker mot denne listen når de fortoller, som kan bety at selv om du betalte 195kr når du bestilte den, så kan den med Tollvesenets valutakurs ligge over 200kr når den kommer hit.

 

Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg måtte betale mva på tm sunrise enda det kom på 210 kr ifølge kursen da.. enda frakta faktisk koster ca 30kr.

 

(selv om frakta er gratis må de jo fremdeles betale frakt)

Ja, men *du* betaler ikke frakt. Det betyr at beløpet du har betalt er kun for varen og ikke frakten. Play sier klart og tydelig at du ikke betaler noe som helst i frakt.

 

Øystein

ja, men siden 30 kr av beløpet er frakt, så har det ikke noe å si om jeg eller dem har betalt det, 210 - 30 = 180. og da skal det ikke belastes mva. er en sak på dinside om en som fikk rett når han sa fra at han ikke skulle betale mva på en vare som kom på litt over 200 fra play, og den gikk igjennom.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at slik play.com sjølv definerar det, er ikkje 30 kroner av beløpet frakt. Heile beløpet er prisen på vara, medan frakta, uansett om den skulle komme på 10 eller 30 eller 50 kroner, blir betalt av play.com. Dersom det var slik at det play.com brukar på å sende ei vare skulle reknast som frakt-delen av beløpet, vil jo det seie at prisen på sjølve vara er forskjellig avhengig av kor du bur.

 

Det hadde sjølvsagt vore noko anna dersom play.com opererte med ein flat fraktpris for alle varer. Men då måtte dei vel spesifisere det beløpet.

 

Kay

Lenke til kommentar
Det hadde sjølvsagt vore noko anna dersom play.com opererte med ein flat fraktpris for alle varer. Men då måtte dei vel spesifisere det beløpet.

Det er vel akkurat det Play gjør. De har vel beregnet ut hvor mye de gjennomsnittlig må ut med i frakt pr pakke til en gjennomsnittlig kunde, og baker dette inn i prisen. Å tro at de IKKE beregner inn fraktkostnader i prisen sin, er vel som å tro på julenissen :p

 

Men du har nok rett i at det er vanskelig å benytte dette som et argument for å slippe MVA på pakker rett i overkant av 200,- ettersom det ikke er spesifisert noen eksplisitt frakt.

 

Det var noen over her som snakket om en reportasje på dinside som tok opp dette? Var det i så fall fra play, og kan dere hoste opp en referanse til denne saken?

Lenke til kommentar
Det er vel akkurat det Play gjør. De har vel beregnet ut hvor mye de gjennomsnittlig må ut med i frakt pr pakke til en gjennomsnittlig kunde, og baker dette inn i prisen. Å tro at de IKKE beregner inn fraktkostnader i prisen sin, er vel som å tro på julenissen :p

Eg vil gå eit steg lenger, eg trur faktisk at ALLE utgiftene play.com har blir bakt inn i salgprisane på varene deira. So slik sett kan du dele opp ein pris slik at ein del er sjølve vareprisen, ein annan er frakt, ein annan er servicegebyr, ein annan er for bruk av nettsidene deira, og so vidare. Men so lenge dei ikkje eksplisitt opererar med ein fraktpris synest eg ikkje det er særleg relevant.

 

Kay

Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/php/art.php?id=32641

 

At 200 kroners-grensen for toll på småpakker fra utlandet IKKE inkluderer porto, har Toll- og avgiftsdirektoratet tidligere bekreftet overfor DinSide.

 

Innhold

Posten feiler» Slik klaget han

Likevel sliter altså Postens ansatte med å lære seg tollreglene

 

Innlysende

DVD-boksen Christiansen bestilte kostet £17.99 hos Play.com. Siden frakt er inkludert der, var portoen ikke spesifisert i pakken.

 

Dermed krevde Posten av han i tillegg skulle betale tollgebyr og moms på vel 200 kroner.

 

- £17.99 er cirka 207 kroner, som er over 200 kroner-grensen. Men bør det ikke være innlysende for Posten at portoen fra England til Norge er høyere enn syv kroner? spør Christiansen.

 

Tatt til følge

Spørsmålet rettet han i en skriftlig klage til Postens godssenter i Oslo, som tollbehandlet pakken.

 

- Etter to uker fikk jeg en beklagelse fra Posten og pengene i retur. Nå bestiller jeg en ny DVD-boks for å se om de har lært, sier Dag Christiansen.

 

Konklusjonen er at det nytter å klage - også når portoutgiftene verken er oppgitt utenpå eller inne i pakken.

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt mange ganger fra Play, og har måttet betale toll HVER ENESTE GANG pakken har bikket over 200 kroner. Faktisk var jeg så uheldig en gang, at jeg ikke sjekket kursen før jeg bestilte en film til 16,99 pund. Kursen hadde nemlig økt litt, slik at den i stedet for å gå akkurat under tollgrensen, gikk den akkurat over grensen. 202 kroner, altså 2 kroner over grensen. Dette måtte jeg betale toll/moms på. :(

Lenke til kommentar
200kr er 200kr og det må vel bare følges..

 

Frakten på play.com er GRATIS det står det faktisk på sidene dems og da er det det som må følges. Så hvis en pakke koster 204kr så er det verdien på innholdet!

Kan du vennligst LESE hva som har blitt skrevet før??

 

LES OG LÆR:

DIN SIDE OM TOLL OG FRAKT

Jeg har lest det...

Kan du lese igjen hva jeg skriver?

 

Er forskjell på inkludert frakt og GRATIS frakt..

Hvorfor skal man få avslag på frakt som man ikke har betalt?

200kr grensa går på verdien på pakka.. koster pakka 204kr på play.com så er det verdien på den..

Lenke til kommentar
200kr er 200kr og det må vel bare følges..

 

Frakten på play.com er GRATIS det står det faktisk på sidene dems og da er det det som må følges. Så hvis en pakke koster 204kr så er det verdien på innholdet!

Kan du vennligst LESE hva som har blitt skrevet før??

 

LES OG LÆR:

DIN SIDE OM TOLL OG FRAKT

Jeg har lest det...

Kan du lese igjen hva jeg skriver?

 

Er forskjell på inkludert frakt og GRATIS frakt..

Hvorfor skal man få avslag på frakt som man ikke har betalt?

200kr grensa går på verdien på pakka.. koster pakka 204kr på play.com så er det verdien på den..

Du kan være 100% sikker på at Play har kalkulert inn fraktutgiftene i alle varene de selger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...