Gå til innhold

Hvordan vite om fotoboksen tar bilde eller ikke?


opel_1984

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte sørover fra Sortland på lørdagen sist helg. Da jeg kjørte i det jeg trodde var en 80-sone kommer jeg forbi en fotoboks. "bra jeg bare lå i 85-86km/t", tenkte jeg. Men 2 km senere kommer jeg til ett skilt som viser "60-sone oppheves"

 

Så spørsmålet mitt er; hvordan kan man vite om fotoboksen har tatt bilde eller ikke? Vil det komme et kraftig lysglimt, eller vil man såvidt merke det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men i det siste har det vært snakket om å ta i bruk en slags infrarød blitz som føreren ikke ser. Jeg vet at de bruker dette på de nye fotoboksene som måler gjennomsnittsfart, men vet ikke om det har blitt vanlig i andre atk-bokser. Mest sannsynlig var du heldig og kjørte forbi en boks uten kamera, evt. en digital boks som var avskrudd.

Lenke til kommentar
Ja, men i det siste har det vært snakket om å ta i bruk en slags infrarød blitz som føreren ikke ser. Jeg vet at de bruker dette på de nye fotoboksene som måler gjennomsnittsfart, men vet ikke om det har blitt vanlig i andre atk-bokser. Mest sannsynlig var du heldig og kjørte forbi en boks uten kamera, evt. en digital boks som var avskrudd.

Umm, har disse gjennomsnittsfartmålingene begynt? :ermm:

Lenke til kommentar
Er 2 test-bokser nord for Gjøvik elns.

Mer korrekt så er det et strekke på noen km i Øyer nord for Lillehammer. Det er også det eneste strekket i Norge hvor man måler gjennomsnittsfart såvidt jeg veit og man får ingen bot forløpig siden det er et prøveprosjekt.

 

Dette startet forøvrig i juli hvis noen skulle være i tvil. Når prøveperioden er ferdig aner jeg riktig nok ikke.

 

Edit: Juli selvsagt

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

De fikk lov av datatilsynet pga de har den på ca 18 timer i døgnet, da er det ikke 100% overvåkening av oss bilister.

 

Samme med bomstasjoner, kun 18 timer i døgnet de er på, men vi må fortsatt betale-men kunne bare ha kjørt i 6 timer da den ikke tar bilder.

Endret av War
Lenke til kommentar

Vel, menst sannsynlig har du ikke blitt tatt bilde av.

 

MEN...hvis du skulle få noe i posten eller høre noe etterpå:

 

Hvem er bilen registrert på?

 

Er den registrert på deg selv, IKKE vedta boten, krev å få se bildet. Hvis du helt klart ser at det var deg selv som kjørte, er det ingenting å gjøre.

Men hvis bildet er dårlig eller en ikke kan med 100% sikkerhet se at det var deg som kjørte, er det bare å hevde at deg ikke var du som var sjåføren.

Neivel, hvem kjørte da, spør politiet.

Vel, du låner bort bilen til så mye til endel mennesker, så du klarer ikke å huske....

Hvis politiet ikke gir seg da (det KAN skje), kan du bare svare:

...men hvis det er den jeg tror det er, er dette et medlem av nærmeste familie.

Da blir saken med 100% sikkerhet henlagt.

Du er ikke pliktig å angi/ vitne mot medlemmer av nærmeste familie.

 

 

Hvis bilen er registrert på en annen enn deg selv, må du forklare saken for vedkommende. Han/ hun må IKKE vedta boten, men kreve å få se bildet.

Der kan alle se at det ikke var eier som kjørte og vedkommende må svare det samme som over. Beklager...husker ikke/medlem av nærmeste familie.

 

Gi tilbake mld på hvordan det går da!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Som flere har sakt: Hvis du er i tvil om boksen fotograferte deg, så ble det ikke tatt noe bilde. Boksen som står utenfor Prinsen kino i Trondheim fotograferer folk statig vekk og blitsen er så sterk at du trenger ikke å være i tvil. Har stått og ventet på bussen der mange ganger med gratis 'fyrverkeri'. Den er kraftig for å si det slik :)

 

Førere som vet de kjører for fort og sitter å ser på boksen i det de passerer kan umulig se stort etter at blitsen har gjort jobben sin. Slik sett er vel alternativ blits gangske lurt.

Lenke til kommentar

Jeg ble blinka i nede i Osloveien i Trondheim midt på natta en gang (58kmt i 50sonen). Blinket var så utrolig sterkt, så rødt etterpå, og fikk vonft i hodet nesten med en gang. Ble helt satt ut jeg. Boten skulle vært på 1600,- men bilen er registrert på far så han sa han ikke kjente han som kjørte :)

Lenke til kommentar
Som flere har sakt: Hvis du er i tvil om boksen fotograferte deg, så ble det ikke tatt noe bilde. Boksen som står utenfor Prinsen kino i Trondheim fotograferer folk statig vekk og blitsen er så sterk at du trenger ikke å være i tvil. Har stått og ventet på bussen der mange ganger med gratis 'fyrverkeri'. Den er kraftig for å si det slik :)

Enig her, du VET om du blir fotografert eller ei. Et kraftig rødt lysglimt.

 

Ble forresten forbikjørt rett før fotoboksen ved prinsen kino, så på speedometeret mitt, så på bilen som kjørte forbi og så deretter på boksen. Som selvfølgelig blinka til akkurat da jeg så mot den. Så bare rødt i minuttet som fulgte... Lo godt av han karen som ble tatt ;)

Lenke til kommentar
Jeg ble blinka i nede i Osloveien i Trondheim midt på natta en gang (58kmt i 50sonen). Blinket var så utrolig sterkt, så rødt etterpå, og fikk vonft i hodet nesten med en gang. Ble helt satt ut jeg. Boten skulle vært på 1600,- men bilen er registrert på far så han sa han ikke kjente han som kjørte :)

 

Aha! Se det ja, det funka for deg/dere også?

 

Igjen en historie som underbygger påstandene i mitt innlegg "Tatt i fotoboks?".

 

Men uansett hadde ikke din far vært pliktig til å opplyse hvem som kjørte, fordi det var et medlem av nærmeste familie som lånte bilen hans. En har ikke vitneplikt mot medlemmer av nærmeste familie.

 

Jeg hadde selvsagt gjort det samme ovenfor min sønn, men hadde kanskje tatt en liten prat inne på kammerset istedet....hehe

 

 

PS: Husk bare å skjule ansiktet litt forbi fotoboksene hvis du plutselig kjører en bil som er registrert på deg selv da! Les mitt tidligere innlegg "Tatt i fotoboks?"

Endret av Glenn635
Lenke til kommentar
Jeg kjørte sørover fra Sortland på lørdagen sist helg. Da jeg kjørte i det jeg trodde var en 80-sone kommer jeg forbi en fotoboks. "bra jeg bare lå i 85-86km/t", tenkte jeg. Men 2 km senere kommer jeg til ett skilt som viser "60-sone oppheves"

 

Så spørsmålet mitt er; hvordan kan man vite om fotoboksen har tatt bilde eller ikke? Vil det komme et kraftig lysglimt, eller vil man såvidt merke det?

Hvis det var fotoboksen på Våtvoll (langs E10 på vei mot Lødingen\Harstad), så er det bare kamera i 1 av de 3 boksene som står der. Og som de andre sier, du hadde merket om du hadde blitt tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...