Gå til innhold

Varm Fujitsu Siemens Lifebook S7020 Basic


run

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått meg en FS S7020 Basic med PM750/1,86Ghz med 1Gb Ram og 1.024 X 768 skjerm.

 

Den blir alt for varm. Vel, den blir i alle fall alt for varm for meg, spørsmålet er vel hva som er normalt og hva som må aksepteres. Vifta starter hyppig og høres godt, og jeg kjører bare enkle kontoroppgaver + litt nettsurfing.

 

At det stråler ut masse varme på undersiden av maskinen får være så sin sak. Selv når jeg kjører enkle oppgaver blir den så varm under hendene, altså på begge sider av pekeplata, at det er ubehagelig å bruke maskinen. Varmest er den under venstrehånda.

 

Ved et tilfelle skrudde maskinen seg dessuten av på grunn av varmeutvikling. I alle fall oppførte maskinen seg presis slik en overopphetet stasjonær maskin gjør når en skrur seg av p.g.a. varme.

 

I tillegg til varmen har den to døde pixler. Jeg mener døde pixler ikke skal godtas på en ny maskin, men hva er mine byttemuligheter på grunn av pixlene?

 

Og hva med varmen? Dersom denne varmen er normal, vil det jo være å foretrekke å kjøpe FS S7020 eller eventuelt S7010 med mindre prosessor. Og jeg kan advare mot FS S7020 med kraftigere prosessor.

 

 

:cry:

Endret av run
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bump tråder, selv om det virker er det irriterende og forbudt i henhold til forumreglene.

 

Døde piksler gir ikke rett til å bytte maskina, selv om mange nok skulle ønsket det - men husk at du har 14 dagers full angrerett, dermed kan du returnere maskina, heve kjøpet og kjøpe ei ny maskin som forhåpentligvis har pikslene i orden. Keep in mind at om du har kjøpt maskina på nettet refunderes ikke fraktkostnadene når du sender den tilbake.

 

Angående varmeutviklingen: har du speedstep innstallert? Speedstep klokker effektivt ned prosessoren når du ikke har bruk for full guffe, og gjør dermed at prosessoren varmer mindre og bruker mindre strøm (=lengre batteritid). Dessuten, om du har ett relativt heftig skjermkort kan det lønne seg å klokke ned dette når du bare gjør 'kontorarbeid' - Centrino Hardware Control har innebygget støtte for å raskt klokke ned skjermkortet til en forhåndsinnstilt lavere frekvens (kun ATI-kort er støttet atm).

Lenke til kommentar

Det høres ut som det er noe feil. Du kan aktivere speedstep ved å sette den til "bærbar" i windows strømstyrings meny. Men selv med "alltid på" burde den ikke bli så varm. Hvis du tar opp taskmanager, kan det være noe som surrer og går og belaster prosessoren unødig (under prosessorbruk skal jo normalt det meste stå på null, når du ikke gjør noe på maskinen). En annen ting er at noen maskiner ikke må brukes på bløtt underlag, slik at åpningene for kjøleluft blokkeres (men da skulle jo viften gå kontinuerlig).

Lenke til kommentar
Ikke bump tråder, selv om det virker er det irriterende og forbudt i henhold til forumreglene.
Bumps av typen ”*bump*” tillates i den grad at det går minimum 24 timer mellom hver slik post og maksimalt to stykker sammenlagt.

Angående de døde pikslene så refererer vel Fujitsu Siemens til ISO 13406-2 (klasse 2) i manualene sine. Nec har en grei oversikt over standarden. Om pikslene er helt døde, så er to feil nok til at det er bytterett på en 1024x768 skjerm. Er det derimot bare snakk om subpikselfeil er den fortsatt innenfor tolaransegrensene.

Lenke til kommentar

Dette var jo dårlig nytt. Begynte å like denne maskinen mer og mer, inntil jeg leste dette. Avventer kjøp til jeg kan lese flere erfaringer/tester. Satser på at det er en feil ved denne PCen og at den ved feilfrie eksemplarer er kjølig og støysvak, for den har en meget god sammesetning av features, størrelse, skjerm (for supreme), og batteritid.

Lenke til kommentar

Bump-sann :tease::D

 

Jeg takker for komentarene, og vil nok la maskinen undersøkes. Imidlertid er det nok vanlig at slike maskiner blir litt varme, men jeg synes altså denne blir for varm.

 

Når det gjelder bumping at tråder mener jeg det er tillatt ja, slik det foregikk i denne tråden. Denne bump er på den annen side ikke inenfor definisjonen av bumper, så den er ikke ulovlig.

 

:dribble:

Lenke til kommentar
Om pikslene er helt døde, så er to feil nok til at det er bytterett på en 1024x768 skjerm. Er det derimot bare snakk om subpikselfeil er den fortsatt innenfor tolaransegrensene.

Hva er subpixelfeil og hva er en død pixel da, og hvordan ser vi forskjellen?

 

Byggekvaliteten, - vel, maskinen virker grei den. Veldig bra finish. Det lyder litt fra tastaturet, og museknappene klikker tydelig. Musepekeren er ikke så fintfølende som på IBM X41. Henger igjen lit før det skjer noe på skjermen.

 

Så dumpet den minne nok en gang i kveld, under batteridrift og blackgammonspill samtidig som en webside var oppe. Den varslet først at den ikke hadde tilstrekkelig minne, så om at den dumpet minnet, blå skjerm og maskin av. Hva kan ette komme av? Finns det noen skikkelig forklaring på denne dumpingen av minne? Mine stasjonære maskiner har kun dumpet minne ved for dårlig kjøling eller overoppheting i forbindelse med overklokking.

Lenke til kommentar
Hva er subpixelfeil og hva er en død pixel da, og hvordan ser vi forskjellen?

Sjekk linken. En piksel består av tre subpiksler; en rød, en grønn, og en blå. Subpikselfeil er når en, to (eller til og med alle tre) av disse er alltid på, alltid av, (eller blinker) i en kombinasjon slik at pikselen fremstår som feilfarget. Toleransen her er 5 feil per milion piksler. Er pikslene døde (alle subpiksler alltid av) eller låste (alle subpiksler på) er toleransen 2. En 1024x768 LCD kan altså ha fire feilfargede piksler, en alltid hvit piksel og en alltid sort piksel, og fortsatt være innenfor de godtatte 'feilmarginene'.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

har denne jeg og, riktignok supreme modellen. Har også notert meg at den blir unormalt varm etter kort tids bruk, og har også opplevd at den henger, noe som jeg mener er for dårlig for en pc i denne prisklassen. Har ikke opplevd at den dumper minne.

 

Har også en S7010, - modellen før, - og har ikke noe å utsette på denne.

Min S7020 blir ihvertfall levert tilbake for rep./testing. Forhåpentligvis er det bare en feil med denne pc'en/disse pc'ene, og ikke over hele linja.

 

Ellers er jeg strålende fornøyd med både 7010 og 7020, knallpcer, lav vekt, liten og veldig bra batteritid. Har nå også fått min etterlengtede TV-ut på 7020 :p

Lenke til kommentar

Jeg leverte inn min Lifebook S7020 Supreme inn til systec.no etter at jeg fikk et ref. nr fra Fujitsu-Siemes. Pc-en leverte jeg inn 28.07.05

 

Fikk beskjed både fra personen jeg snakket med fra Fujitsu-Siemens og fra personene bak skranken hos Systec at det ville ta 3 - 5 dager. Etter 7 dager ringte jeg inn til systec og lurte på når pc-en ville være ferdig. Fikk beskjed om at de ikke hadde fått noen dato for levering av ny skjerm fra Fujitsu-Siemens, men at de regnet med at den kom snart.

 

En del dager senere ringte jeg igjen til Systec og spurte om de hadde fått bekreftet noen dato. Det hadde de ikke, så jeg ringte direkte til Fujitsu-Siemens og spurte om de kunne sjekke det. Der fikk jeg beskjed om at alt var klart og at det tok et par dager så kunne jeg hente den hos Systec igjen. Lettet over at jeg snart skulle få pc-en la jeg på. Dette var tydeligvis bare tull.

 

Etter nok en del dager ringer jeg igjen til Fujitsu-Siemens og spør om hva som er problemet siden jeg ikke får pc-en igjen. Denne gangen får jeg beskjed om at det virker som om noe er galt, og jeg blir fortalt at de skal ringe meg opp igjen så snart de vet hva som er problemet. Jeg ga de nummeret mitt hjem og til mobilen, og jeg ga de e-mail adressen min. Dette var 11.08.05.

 

Ingen ringte meg opp igjen, så 16.0.05 ringte jeg nok en gang.

Denne gangen ble jeg fortalt at de ikke hadde den delen jeg trengte, så de hadde godkjent DOA på maskinen. Så nå må jeg levere alt som fulgte med pc-en til et sted i Oslo, for så å selv snakke med nettbutikken om å få tilsendt en ny pc (som de ikke har på lager). Dette kan ta sin tid.

 

Det som irriterer meg aller mest er at de brukte 20 dager på å finne ut og fortelle meg at de ikke hadde varen på lager. Dette burde de fint ha funnet ut den første dagen. Den elendige servicen er også en skuffelse fra et firma som Fujitsu-Siemens. Saksbehandleren min var i tillegg spydig, og lite hjelpsom. Jeg ble også ved flere anledninger fortalt usanne ting. F.eks. at alt var klart og at jeg snart ville få pc-en, når de tydeligvis ikke engang hadde delen på lager. Ble også fortalt at de hadde prøvd å kontakte meg for å fortelle at maskinen ble erklært DOA. De hadde mobilnummeret mitt, e-mailen min og privatnummeret mitt. Og ingen har kontaktet meg.

Endret av BrainMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...