Gå til innhold

Disc Stakka lagrer 100 plater


Anbefalte innlegg

Suveren boks.

 

*tilbake på jobb ergo hw.no forumet* (vært sykemeldt i 23 uker)

 

Selv kunne jeg tenkt meg en slik en, som andre sier. Halve prisen.

Har vel litt over 150 brente dvdr, som står i en spindel.

Boksen er ett must å ha, for filmer jeg har alt brent ut.

 

Men med senere tid har jeg brukt mer og mer film via data til tv.

 

DVD er "ut" i om kort tid tenker jeg. Er da litt surt å sitte med 2-300 DVDR, som en får pass på en liten hdd.(fremtidstanker)

 

Selv har jeg en boks m/cover, med 100 stk cder, fyllt opp med mp3.

Lurer på hvor mange ganger jeg har vært i den boksen siden jeg brente de ut..

2 eller 3 ganger på 5 år.

 

Boksen er morsom, men vil bli støvet ned etter noen mnd.

 

*hjem fra jobb, er fortsatt 50% sykemeldt ;) *

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min bror fikk en sånn til bursdagen sin. Veldig kjekt å ha gismo dette her.

Jepp og den er utrolig digg å ha.

Er enig med at man kan organisere samlingen bra også i en mappe, men jeg driver med programmering og hvis jeg da skal skrive opp allt som er på en DVD og lete det opp på et ark så vil det ta veeeeldig lang tid. Disc Stakka er en drøm kommet i oppfyllelse for meg. Har bare en nå, men skal ha flere så snart pengene er der ;)

Lenke til kommentar
Min bror fikk en sånn til bursdagen sin. Veldig kjekt å ha gismo dette her.

Jepp og den er utrolig digg å ha.

Er enig med at man kan organisere samlingen bra også i en mappe, men jeg driver med programmering og hvis jeg da skal skrive opp allt som er på en DVD og lete det opp på et ark så vil det ta veeeeldig lang tid. Disc Stakka er en drøm kommet i oppfyllelse for meg. Har bare en nå, men skal ha flere så snart pengene er der ;)

Å skrive det opp på et ark er jo litt mer tungvint en det strengt tatt trenger å være da ;). Finnes jo flere programmer som gjør jobben for deg (holder styr på hvor alle filene du har brent ut ligger hen).

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda sant det, brukte et program som heter Diskbase før, eller bruker det framdeles litt ennå siden jeg ikke har plass til alle cd'ene mine i Disc Stakka'en. Men det blir ikke enklere enn sånn jeg har det nå, først søker jeg etter en fil etter navn eller kommentar, når den finner det jeg leter etter så høyreklikker jeg på den cd'en og velger Eject. Da kommer cd'en ut, så slipper jeg å lete etter den i en mappe, slipper å nummerere cd'ene mine og sånt også.

Endret av GeoTrail
Lenke til kommentar

For under 1000,- faar man 250G disker. Om alt man gjoer er aa lagre CD'er i Stakka'en holder den 650-700G. Da er det ikke mye om aa gjoere foer det loenner seg aa kjoepe disker istedenfor.

 

- Stakka + 100 CDR (1100,- + 300,-) 1400 spenn + 500 minutter med brenning for aa fylle platene samt manuelt prosedyre for aa aksessere dataene

- 320G disk 1400,- uendelig mer tilgjengelig

- 2 200G disker (775,- hver) 1550 - det samme som over

 

Gjorde samme regnestykke paa DVDR for lenge sida. Av de 650-700 gigabytene som ikke faar plass paa 400G disk, hvor mye trenger man egentlig av det?

Jeg kjoepte HD'er istedenfor og har makulert en liten soeppelsekk med CDR'er.

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar
Om alt man gjoer er aa lagre CD'er i Stakka'en holder den 650-700G.

Liten rettelse: Kapasiteten er bare 100 plater, ikke 1000.

0,65GB * 100 = 65GB (minus overhead)

 

Hvis alle platene man lagrer der er DVD da snakker vi om 470GB (minus overhead)

 

Men jeg er fullstendig enig likevel. Tilgjengeligheten og det å slippe å bruke dager på å brenne ut platene er mer enn verd pengene en harddisk koster ekstra. Jeg synes folk fokuserer litt vel mye på kr/GB og ikke fokuserer nok på at "tid er penger". For ikke å snakke om brukervennligheten og plasskravet.

 

GeoTrail: Jeg synes som ATW at harddisker er et sikrere lagringsmedie. Men det er et poeng til: Det er dumt å kjøre uten sikkerhet i form backup uansett lagringsmedie man velger. Og da gjelder mitt argument over her om tilgjengelighet, verdsetting av egen tid, tilgjengelighet, plasskrav, og hvor enkelt/vanskelig det er å oppdatere, endre, slette, og legge til filer.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at en person som kjøper en Disc Stakka har masse plater liggende som det er, og ikke en som har planer om å brenne ut 100 plater.

 

Har en alt 100 plater med spill, programmer musikk osv stablet i mapper eller i hyllen, så vil jeg tro at en Disc Stakka er en mye hendigere måte å oppbevare platene på. Med Disc Stakka kan en enkelt finne fram til en enkelt fil en søker via programmet som følger med, og cden blir da rotert fram.

 

Dersom en ikke har drøssevis med plater liggende, eller en trenger backup av en eksisterende disk så ville jeg helt klart valgt en ekstra HD framfor Disc Stakka, men så er heller ikke Disc Stakka bregnet som backup, men som oppbevaring av plater.

 

Så hvorfor ikke sammenligne Disc Stakka med cdmapper, cdrack osv som gjør samme nytten? Vil tro at Disc Stakka da kommer mye bedre ut.

Lenke til kommentar
Så hvorfor ikke sammenligne Disc Stakka med cdmapper, cdrack osv som gjør samme nytten? Vil tro at Disc Stakka da kommer mye bedre ut.

Den kommer nok bedre ut på tilgjengelighet og brukervennlighet enn mapper, men fortsatt milevis unna harddisker. De eneste to punktene Disc stakka taper ovenfor mapper er pris (ca 1200kr vs 200kr) og plass.

 

Selv har jeg kvittet meg med bunkene av utilgjengelige CDer og endelig fått nesten alt på harddisk. (Eneste som gjenstår er bootbare CD'er)

Lenke til kommentar
Om alt man gjoer er aa lagre CD'er i Stakka'en holder den 650-700G.

Liten rettelse: Kapasiteten er bare 100 plater, ikke 1000.

0,65GB * 100 = 65GB (minus overhead)

 

Hvis alle platene man lagrer der er DVD da snakker vi om 470GB (minus overhead)

 

steiki, det var grov regnefeil ja :-) Takk for korrigeringa.

 

Stakka med 100 CDR'er er dyrere enn en 60G harddisk da. Da er det billigere aa kjoepe HD og kopiere inn CD'ene paa den. Det er faktisk billigere aa kjoepe 2 disker og sette dem opp med speiling for sikkerhet.

 

Ang. hd vs cd/dvd - riper, rotne skiver, forsvinninger (sammen med alle sokkene som har forsvunnet mellom vaskemaskin og trommel finner man nok alle cd'ene man har lett forgjeves etter :-) )

 

Har forresten alle musikkskivene mine liggende paa maskina som MP3 som jeg bruker til daglig. CD'ene er pakka ned for aa rydde frem hylleplass.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk sammenlikner denne greiane med hardisker, eller motargumenterer hvorfor man trenger denne når man kan kjøpe hardisker. Det er helt klart den har et bra bruksområdet..Jeg feks har sikkert ikke mere enn 40-50 CDr, og ha alle sammen inni en slik boks hadde vært konge. Alle Spilla osv...i steden for å begynne og rippe dem for å legge dem inn på pcn.

 

Nei en slik har jeg lyst på

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor folk sammenlikner denne greiane med hardisker, eller motargumenterer hvorfor man trenger denne når man kan kjøpe hardisker. Det er helt klart den har et bra bruksområdet..Jeg feks har sikkert ikke mere enn 40-50 CDr, og ha alle sammen inni en slik boks hadde vært konge. Alle Spilla osv...i steden for å begynne og rippe dem for å legge dem inn på pcn.

 

Nei en slik har jeg lyst på

Ok, men sammenlignet med andre alternativer (for min del plastlommer i en skuffe), så er det dyrt og tar stor plass. Jeg har plass til nærmere 3 plater i en skuff, og når de er nummeret, så ville jeg tro at det tar omtrent like lang tid å finne cden for meg, som for den maskina.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke alle firmaer som forstår hvor viktig det er at de gjenstandene de lager har et tiltalende (og egenartet) uttrykk for alle potensielle kjøpere. De som driver disse firmaene er kanskje hobbydesignere, og produktene ser slik ut også. Og så er det firmaer som ansetter dårlige industridesignere. Og så er det de som ikke lar industridesignerne få ta de kreative avgjørelsene. Og så er de som ikke bryr seg.

 

Det var vel de fire viktigste grunnene til at produkter som dette ser ut som om produsenten satser på at kjøperne ikke har sans for pen design. Men hva er pent, og hva er stygt? Noen synes sikkert at denne boksen er kjempefin.

 

Jeg synes at Imation har gått glipp av en enestående sjanse, og endt opp med å lage et middelmådig produkt. Her skapte de sin egen nisje, og mislykkes med å gjøre den nisjen attraktiv.

Lenke til kommentar
Det var vel de fire viktigste grunnene til at produkter som dette ser ut som om produsenten satser på at kjøperne ikke har sans for pen design. Men hva er pent, og hva er stygt? Noen synes sikkert at denne boksen er kjempefin.

Folk flest bryr seg vel ikke så mye bare det ser sånn nogenlunde ut. Jeg antar også at design-produkter kan skremme enkelte fra å kjøpe den siden den ikke passer inn plant alt det andre stygge plast-skrapet de har i huset. F.eks ser det ikke så pent ut med en utgave i børstet stål hvis den f.eks skal stå ved siden av et stygt, skittenhvitt, plastikk compaq-kabinett fra slutten av 90-tallet. Noen foretrekker heller å kjøre stilen helt ut.

 

En annen ting er at folk flest ikke vet hva de går glipp av designmessig.

 

I tilfellet Disc stakka så synes jeg som nevt tidligere i tråden at den ligner mest på en sånn fotmasasje-boks. Altså datautstyr som svigemor vil få øynene opp for.

Lenke til kommentar
Det var vel de fire viktigste grunnene til at produkter som dette ser ut som om produsenten satser på at kjøperne ikke har sans for pen design. Men hva er pent, og hva er stygt? Noen synes sikkert at denne boksen er kjempefin.

Folk flest bryr seg vel ikke så mye bare det ser sånn nogenlunde ut. Jeg antar også at design-produkter kan skremme enkelte fra å kjøpe den siden den ikke passer inn plant alt det andre stygge plast-skrapet de har i huset. F.eks ser det ikke så pent ut med en utgave i børstet stål hvis den f.eks skal stå ved siden av et stygt, skittenhvitt, plastikk compaq-kabinett fra slutten av 90-tallet. Noen foretrekker heller å kjøre stilen helt ut.

 

En annen ting er at folk flest ikke vet hva de går glipp av designmessig.

 

I tilfellet Disc stakka så synes jeg som nevt tidligere i tråden at den ligner mest på en sånn fotmasasje-boks. Altså datautstyr som svigemor vil få øynene opp for.

I tillegg er jo design ofte litt dyrere, både fordi det koster å utvikle, og frodi det til tider brukes mer/dyrere materialer enn nødvendig (noen vil vel helt sikkert si at å bruke mer enn nødvendig også er dårlig design men)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...