Gå til innhold

Kan det begynne å brenne i maskinen om natta?


Anbefalte innlegg

Eg kjenner til et tilfelle av at en PC tok fyr, på en BRANNSTASJON!

 

Den aktuelle PC'en var gammel, sto på hele tiden(overvåkningssystem) og var plassert inne i en av benkene hvor det samlet seg masse støv.

 

På den NYE brannstasjonen(neida, den gamle brant ikkje ned) sørga de for at det er overtrykk på rommet med overvåkning slik at støv ikkje så lett samler seg. Det er også mye lettere å nå PC'ene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som mange sier her. det er liten sjans for at det begynner å brenne i en pc. Skal mye til. Selv med støymatter i pc`en som er av sånn stoff som er brenbart. begynner den ikke å brenne. Kan være greit å slå av pc`en når man er borte.

Jeg er ikke helt enig i det med Q-Tec egentlig. Har aldri hatt hverken Q-Tec PSU eller Q-Tec Tower selv, men broren min har begge deler og det har funka bra hitil. PC`en med Q-Tec delene har stått på mye godt i 2 år istrekk. og ingenting har skjedd enda. ingenting som har smellt eller noen ting, men jeg vil allikevel IKKE kjøpt hverken Q-Tec Tower eller PSU, men hvis man først har det i huset så må man gjøre det beste ut av saken.

Lenke til kommentar

Husk: ALT som går på strøm kan begynne å brenne. Men sjansen for at noe skal ta fyr kommer litt an på. En kortslutning i anlegget på en bil (hvis noen har tuklet med sikringene) kan føre til brann før en rekker å blunke. Et bilbatteri kan godt gi over 500 ampere. Jeg har derimot inntrykk av at det er vanskeligere å få nettdrevne apparater til å ta fyr "av seg selv" - og jeg har prøvd ganske mye. For å ta et eksempel, forsøkte jeg en gang å få en gammel TV som var full av støv til å ta fyr. Dette inkluderte ting som metallbiter på kretskortet, hammer, kortslutting av komponenter og ombytting av ledninger, men det mest dramatiske som skjedde var at det kom en serie med små poff, og så gikk sikringen. Etter å ha satt en skrue i sikringsholderen prøvde jeg med saltvann, som bare resulterte i litt fresing og litt røyk (eller vanndamp). Det endte med at vi knuste hele TV-en med slegge, uten at noe mere skjedde. Dette betyr selvfølgelig ikke at en TV ikke kan ta fyr, men at det faktisk skal litt til. Jeg tror også at gamle apparater generelt er mer utrygge. Jeg har en Tandberg båndopptaker (med rørforsterker) fra 1964, og etter at den har stått på en times tid er alt inni den så varmt at det ikke går an å ta på det. Dessuten er forsterkerens driftspenning på 292 volt, så det kan fort smelle skikkelig dersom det skjer noe galt. Stereoanlegget mitt, som er av nyere dato, (1978-1995), og som har transistorforsterkere, blir ikke varmere en at man såvidt kjenner det (38-39 grader), og det er jo ikke så lett å tenne på noe ved så lave temperaturer. Disse forsterkerene er såpass veldimensjonert at jeg tviler på at de kan blir farlig varme før en eller annen sikring går, men mange moderne minianlegg er mye mindre dimensjonert, og selv ved små overbelastninger kan komponenter bli farlig varme i løpet av sekunder (ja, jeg har prøvd). Når det gjelder datamaskiner, som var det opprinnelige spørsmålet så vil jeg si at det er SVÆRT liten sjanse for at den kan ta fyr. Det kan selvsagt skje, men det er usannsynlig. Jeg har sprengt utallige gamle og støvete strømforsyninger (stilt dem på 115 volt), og det smeller og gnistrer, men det tar aldri fyr. Jeg har til og med brukt en strømforsyning som hadde vært under vann før jeg fikk den. PC-strømforsyninger skal ha en termosikring som brenner over og bryter strømmen hvis temperaturen blir for høy. Det er i tillegg til en vanlig sikring og kortslutnings/overbelstningsbeskyttelse på lavspentutgangen. Hvis du vil være helt på den sikre siden, gjør som noen andre har foreslått; monter en røykvarsler over/bak PC-en. Røykvarslere får man aldri for mange av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...