Gå til innhold

Kan det begynne å brenne i maskinen om natta?


Anbefalte innlegg

Jeg har en pappa som hardknakket påstår at hvis dataen står på over natta, så begynner det å brenne i den. Det er litt dumt, siden jeg kjører server som ikke liker å bli slått av ;)

 

Derfor lurer jeg på, er det noen som noen gang har opplevd dette fenomenet der en pc som bare står og surrer og jobber for seg selv, plutselig begynner å brenne uten at man har klokket eller tuklet noe med den?

 

PCen det er snakk om er en gammel 500mHz.

 

Det jeg har å komme med i denne saken er spørsmålet, hva brenner inni den PCen? Sist jeg sjekka var det ikke noe gardiner, stoff eller annet som kan brenne inni der. Kanskje litt støv, men det kan da ikke skape alverdens store greine.

 

PCen har jo også et tower som beskytter PCen fra omverdnen, og omverdnen fra den. Ergo, oppstår det en brann inne i PCen, så skal det veldig mye til at det sprer seg ut fra kabinettet på PCen siden det består av metall og er så og si tett (annet en evt. ventilasjon).

 

Noen som faktisk har opplevd at det har begynnt å brenne i en PC sånn helt uten videre? Noen som har opplevd at det har spredd seg?

 

EDIT: file i overskrift

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri opplevd det nei, hadde en gammel 450mHz som sto på i ca et år uten at den begynte å brenne.

 

MEN jeg tror det er mulig å få en pc til å brenne viss du bevisst legger noe brennbart inni maskina.

 

Pass på å blåse ut støv av maskinen du, så har ikke pappaen din noe han skulle ha sagt :)

Lenke til kommentar

ja, det kan begynne å brenne i en pc.

 

og det kan ha flere årsaker. for det første kan støv enten direkte,

eller via kortsluttning/varme antenne brann. billigkomponenter eller

feilmontering kan også forårsake brann. eg har selv sett en q-tec

ta fyr, ja, fyr(ikke bare røyk), og en floppy med kortsluttning lage

kollosalt med svart røyk(kun røyk, mye varme).

 

eg jobber mye med data, og på verkstedet hvor eg jobber har vi et

laser-måleaparat for temperatur. og visse målinger skremmer.

i noen tilfeller har eg målt komponenter på hovedkortet til å ha en temperatur

på 85-90C. et tykt støvlag på toppen og du har brann. eller dårlig plastikk.

 

og derfor kjøper eg bevisst ikke billige komponeter eller q-tec ;)

 

så at det kan ta fyr i en pc er eg i liten tvil om. hvorvidt det sprer seg

skal eg ikke uttale meg om. men på en side vil viftene fore ilden

med oksygen, på en annen side vil det lukkede kabinettet hemme ilden

(vil eg tro).

 

men hadde vi hatt slike produkter om det ikke var mulig?

Lenke til kommentar

Hei

 

Hvis du sørger for å holde pc'n nogenlunde støvfri burde det ikke være noe problem. Har bl.a. kjørt en gammel P2 300 som server i 3 år uten noen som helst problemer.

 

Som nevnt, pc'n er relativt godt skjermet for omgivelsene. Sett den et sted uten masse drit tett inntil som kan brenne og det burde være sikrere enn din gjennomsnittlige radiovekkerklokke :)

Lenke til kommentar

Vil tro at størst brannfare finner man i PSU, en av favoritt-levestedene til hybelkaniner. På resten av maskina er det vel kun noen eldre AMD cpu'er som kan bli varme nok til å antenne noe, gamle CPUer som 500 bruker for lite strøm til å utgjøre noen brannfare og moderne cpu'er er for godt beskyttet.

 

Hva er forresten flammepunktet for hybelkaniner? Regner med at man minst må opp i mot 200 grader?

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at en pc skal brenne er vel mindre enn at andre ting begynner å ta fyr -> kjøkkenutstyr og alle tingene som står på standby som foreldrene glemmer å slå av.

 

Men det er vel typisk at foreldre tror at PCen kan brenne og det BARE OM NATTEN ! :roll:

Lenke til kommentar
Det jeg har å komme med i denne saken er spørsmålet, hva brenner inni den PCen? Sist jeg sjekka var det ikke noe gardiner, stoff eller annet som kan brenne inni der. Kanskje litt støv, men det kan da ikke skape alverdens store greine.

 

Enig der BigJackW, hybelkaniner brenner godt...Hybelkaniner + oppå CPU= "DATAN MIN BRENNER"!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...