Gå til innhold

Nikon AF 80-200 f/2.8D ED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde gå kjempefint håndholdt med mindre du har en spesielt spinkel kroppsbygning, men det kan kanskje ta litt tid å finne en teknikk eller et grep du er konfortabel med. Det finnes guider på nettet, men jeg klarer ikke å hoste opp noe her og nå. Linsen er forøvrig kjempeflott, og det burde forresten gå an å få tak i et fint brukt eksemplar på bruktmarkedet til foto.no. Vær oppmerksom på at det finnes flere varianter av linsen, blandt annet med skyvezoom.

Lenke til kommentar

Er ikkje så veldig spinkel, så det skulle gå bra :!:

 

Eg er usikker på om eg skal satse på høg kvalitet/vekt/pris. Eller billig/fleksibel/lett som f.eks.Sigma 70-300mm F4-5,6II APO DG Sigma.

 

Men det anar meg at eg ville få meir glede av ei kvalitetslinse...

Lenke til kommentar
Eg er usikker på om eg skal satse på høg kvalitet/vekt/pris. Eller billig/fleksibel/lett som f.eks.Sigma 70-300mm F4-5,6II APO DG Sigma.

 

Men det anar meg at eg ville få meir glede av ei kvalitetslinse...

Sammenligning av en Sigma 70-200mm f/2.8 og en Sigma 70-300mm f/4-5.6 APOII. Legg merke til at billiglinsa må blendes ned til 8 før den i det hele tatt nærmer seg skarpheten til den dyre videåpen. Jeg fant en billig, gammel og brukt Sigma 70-210mm f/2.8, og kan garantere at du blir veldig glad i lysskarpheten og den lave dybdeskarpheten den gir. Den er riktignok ikke helt på høyde med de nyere linsene, og er blandt annet særdeles uskarp på kort hold, men for det meste er jeg veldig fornøyd. Eide også en plast-Nikon i 4-5.6-klassen før. Hva du gidder å bære på blir en personlig avgjørelse, men jeg er iallefall ikke i tvil.

 

Hvis du kjøper nytt kan kanskje Sigma sin 70-200mm F2.8 EX APO HSM være noe å kikke på.

 

Kimmo Pohjonen på Moldejazz. Tatt med 70-210mm'en, 95mm, f/3.2, 1/200s, ISO1600, Nikon D70, håndholdt.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Muligt du kender det men som hovedregel skal du op på lukketid der hedder 1/brændvidden for at skyde håndholdt - gerne mere.

 

Og tro mig - de skal ikke være meget skov før lyset bliver svagt (man bemærker det ikke før man begynder at fotografere) Der er du LANGT bedre stillet med blænde 2,8 i forholdt til den billige sigma.

 

Hva skal du tage billeder af ? hvis det er vilde dyr/fugle, så rækker 200 mm ikke så langt - så skal du nærmere have fat i 300-500 mm

Lenke til kommentar
Eg er usikker på om eg skal satse på høg kvalitet/vekt/pris. Eller billig/fleksibel/lett som f.eks.Sigma 70-300mm F4-5,6II APO DG Sigma.

Sats på kvalitet!

70/80 - 200 f:2,8 er drømmeobjektivet for mange Nikonbrukere har jeg lagt merke til og med rette, også for meg. Har selv Sigma 70-300 APO Macro II, er nok litt skuffet og i tankene på å bytte ut dette(men skal prøve det mer) , og spare til en Nikon 80-200 brukt. Av det jeg har sett av bildesammenligninger kommer denne helt klart best ut! selv med telekonverter 1,4 (1 blender ned) eller 2(2 blender ned) og da tar du fort igjen området fra 200- 300mm.

 

Har i dag vært i Fredrikstad og tatt noen bilder av skutene i TSR2005 og skal iløpet av noen dager få prøvd meg litt i CS og se hva det ble ut av bilde tatt med Sigmaobjektivet.

 

:) Per

Endret av perah
Lenke til kommentar
Men er blitt litt usikker på om denne linsa rett og slett blir for tung for en hobbyfotograf som meg

 

Hej

 

Jeg har selv en 4 år gammel brugt Nikkor 80-200mm f2.8. Den vejer 1,5 kg og ønsker man at slæbe den med ud med på lange gåture, skal man være meget sikker på at man orker at slæbe rundt på den, da den ellers nemt kommer til at ligger derhjemme.

Orker man ikke det, kunne det jo være, at man blev lige så glad for et mindre og lettere objektiv, selvom det måske ikke har den samme høje optiske kvalitet som dette objektiv.

Selv tager jeg kun min f2.8 med ud, når jeg ved, at jeg vil bruge den, men der er jeg til gengæld også meget glad for den. Det kan lave meget skarpe billeder, det er dejligt stabilt at arbejde med - også uden stativ og den gode lysstyrke er et stort plus.

 

 

Mvh

Jens, Akam.dk

Lenke til kommentar
Men er blitt litt usikker på om denne linsa rett og slett blir for tung for en hobbyfotograf som meg

 

Hej

 

Jeg har selv en 4 år gammel brugt Nikkor 80-200mm f2.8. Den vejer 1,5 kg og ønsker man at slæbe den med ud med på lange gåture, skal man være meget sikker på at man orker at slæbe rundt på den, da den ellers nemt kommer til at ligger derhjemme.

Orker man ikke det, kunne det jo være, at man blev lige så glad for et mindre og lettere objektiv, selvom det måske ikke har den samme høje optiske kvalitet som dette objektiv.

Selv tager jeg kun min f2.8 med ud, når jeg ved, at jeg vil bruge den, men der er jeg til gengæld også meget glad for den. Det kan lave meget skarpe billeder, det er dejligt stabilt at arbejde med - også uden stativ og den gode lysstyrke er et stort plus.

 

 

Mvh

Jens, Akam.dk

Det har vært mange diskusjoner ang. dette objektivet og andre billigere, "anderfo" er en av de som har erfaring med begge (Nikkor 70-300G f3,5-4,5 ED og Nikkor 80-200 f2,8). Han vil nok anbefale som meg å legge pengene i en Nikkor 80-200 f2,8. Dette objektivet er f.eks. til sport noe av det bedre, det er skarpt og raskt, og ikke minst 750g kontra 1500g. tror ikke det er utslagsgivende. Trenger du zoomområde 70-200/300 vil jeg igjen anbefale en brukt versjon av dette objektivet.

 

:) Per

Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger.

 

No har eg lagt inn bud på ei brukt Nikon 80-200, så eg håper det blir den. :thumbup:

 

Har i sommer fått låne en Nikon 70-210mm 4-5.6 og har fått sansen for gamle Nikon-linser. Tar ikkje bilde av noke spesielt. Eg syns det er gøy å ta bildet av fugler, dyr, portretter etc.

 

Ser for meg at 2.8 kan bil fin i bruke innedørs òg, f.eks. på bryllup?

Lenke til kommentar
Ser for meg at 2.8 kan bil fin i bruke innedørs òg, f.eks. på bryllup?

Absolutt, dette kan ofte være en behagelig arbeidsavstand. Ha det likevel i bakhodet at lengre brennvidde krever kortere lukkertid (eller stødigere hånd) enn en kortere linse i samme situasjon. Blitz eller stativ kan være noe å støtte seg til om det ikke er et spesielt lyst lokale.

 

Hvis situasjonen tillater det er indirekte blitz veien å gå innendørs i min bok.

 

 

jar_jazzgass_bondevik1_web.jpg

 

155mm, f/3, 1/200s, ISO400 (for bakgrunnens skyld), relativt normalt innelys, inndirekte blitz via taket.

 

Edit: Et uendelig mye bedre eksempel

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Eg er usikker på om eg skal satse på høg kvalitet/vekt/pris. Eller billig/fleksibel/lett som f.eks.Sigma 70-300mm F4-5,6II APO DG Sigma.

 

Kimmo Pohjonen på Moldejazz. Tatt med 70-210mm'en, 95mm, f/3.2, 1/200s, ISO1600, Nikon D70, håndholdt.

Tatt med 70-210mm'en

Utstyr Nikon D70, Sigma 70-210mm f/2.8 (foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=188214)

 

SIGMA 70-210 ???? er dette et gammelt objektiv???? (eller en slurveleif).

Kan ikke finne det noen steder.

http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all.asp

 

Har selv testet ut et SIGMA 70-200/f2.8, men endte opp med et CANON 70-200/f4.0, som er hundre ganger skarpere enn SIGMAen.

Lenke til kommentar

 

Kimmo Pohjonen på Moldejazz. Tatt med 70-210mm'en, 95mm, f/3.2, 1/200s, ISO1600, Nikon D70, håndholdt.

Tatt med 70-210mm'en

Utstyr Nikon D70, Sigma 70-210mm f/2.8 (foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=188214)

 

SIGMA 70-210 ???? er dette et gammelt objektiv???? (eller en slurveleif).

 

Har selv testet ut et SIGMA 70-200/f2.8, men endte opp med et CANON 70-200/f4.0, som er hundre ganger skarpere enn SIGMAen.

Sigma 70-210 2.8 APO. Aldrende sak, men den fungerer finfint på D70, til tross for at minste blender later til å være 3(!). Den er som sagt ikke like skarp som Nikkoren tråden handler om. Sigma 70-200 2.8 kan jeg ikke uttale meg om, men husk at det kan være relativt store forskjeller fra eksemplar til eksemplar (se mine testbilder).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...