Gå til innhold

regler for kjøring med henger


Lufen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med vanlig B setifikat kan du kjøre med henger intill 750 kg, eller hvis bilen og henger tilsammen veier under 3500 kg, dvs har du en bil på 1500 kg kan du trekke en henger på 2000 kg..

 

Alt dette forrutsetter selfølgelig at bilens vognkort tillater hengerstørrelsen.

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar

Jeg trodde vanlige personbiler ikke hadde lov å trekke mer enn bilens egenvekt uansett. (?) Altså veier bilen 1500kg så kan du ikke trekke mere enn 1500kg.

 

(Edit: Har jo ingenting å si siden det uansett vil stå i v-kortet.)

Edit2: Jo det har visst noe å si alikavel. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Jeg trodde vanlige personbiler ikke hadde lov å trekke mer enn bilens egenvekt uansett. (?) Altså veier bilen 1500kg så kan du ikke trekke mere enn 1500kg.

 

Edit: Har jo ingenting å si siden det uansett vil stå i v-kortet.

Enkelte biler kan nok trekke mer enn sin egen egenvekt. Men da har du ikke lov å kjøre det med vanlig klasse B. Da må du ha BE, uansett om totalvekten ikke kommer over 3500kg.

Lenke til kommentar
Og husk fartsbegrensningene da:

 

Henger med brems: Maks 80 km\t

 

Henger uten brems: Maks 60 km\t

 

Dette gjelder uansett om du kjører i en 70 sone eller i en 100 sone :)

Hastighets begrensningen på henger uten brems gjelder ikke om hengeren veier 650kg eller mindre, da er max farta 80 kmt som på henger med brems !

Lenke til kommentar

Har du bare B kan du ikke trekke henger som er bredere enn bilen.

Med B kan du trekke vogntog opp til 3500 kg.

Veier bilen 3500 kg gjelder 750 kg regelen.

(max 750 kg henger)

 

Vil uannsett fra råde uerfarne å starte å kjøre en

henger over 500 - 700 kg.

Det kreves erfaring til å kjøre en tung henger. (bedre planlegging)

En må blandt annet se og oppfatte ting mye fortere

med en tung henger. Starte handlinger tidligere.

Og ikke minst; holde større avstand til bil foran.

Farten må avpasses bedre for å få bedre flyt i trafikken.

 

Bremse strekkningen blir betydelig lengre med en

tung henger,selv om den har brems.

 

 

Mitt råd er derfor å starte med en tom henger,

og øke vekten gradvis med ferdighetene.

Lenke til kommentar

Dette kan du kjøre med klasse B (vanlig, ikke utvidet førerkort):

 

Bil og henger der ALLE disse forutsetningene må møtes:

 

1. Bilens tillatte totalvekt (TTV) og hengenes TTV må tilsammen ikke overskride 3500kg.

2. Hengerens TTV må være mindre enn bilens TTV.

3. Dersom hengenes TTV er over 750kg må den være utstyrt med fungerende driftsbrems.

4. Dersom det foreligger begrensinger i bilens vognkort om hvilke hengere den har lov til å trekke, gjelder dette foran de generelle reglene.

 

Punkt 1, 2 og 3 kan fravikes ved førerkort kl. BE.

 

Som andre har påpekt gjelder også særskilte regler om hastigheter. Pass også på eventuelle akseltrykkbegrensninger som kan være angitt i bilens vognkort. Husk også at alt bevegelig gods skal sikres forsvarlig. Det er førerens ansvar at godset til enhver tid er immobilt, og det skal alltid sikres med minimum 1G forover, og 0,5G til hver av sidene, bakover, og mot tipping. Det gjelder også regler om utstikkende last og merkling av spesiell last.

 

NB: husk at alle tall som er oppgitt, går på TILLATT totalvekt, som angitt i vognkortet, ikke AKTUELL vekt, som er det vekta viser. Hvor mye vogntoget faktisk veier spiller ingen rolle så lenge vognkortene ikke stemmer.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

på vanelig b sertfikat så har du en max totalvetk på 3500 kg.

så vist du kjører en bil med max totalvekt på 3500 kg har du da fremdeles lov til og ha på en henger bak?? å da er svare JA du har lov til og henge på en tilhenger på 750 kg så da blir totalvekta til sammen 4250 kg å deter lovelig.

ikke spør meg hvorfor, men det er lovelig.

jeg går på transport fag nå å læreren min er kjøreskolelærer på semi og litt forskjellig så det er han som har sagt det.

Lenke til kommentar

Det andersr66 skriver er helt korrekt.

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/ny...icle1064440.ece

 

"På den mer finurlige siden er punktet om at maksimal tillatt vogntogvekt er 3500 kg for førerkort klasse B. Har bilen totalvekt på akkurat 3500 kg, så er det faktisk likevel lov med vogntogvekt på 4250 kg. En liten tilhenger med maksvekt på bare 750 kg teller nemlig ikke i denne sammenhengen, og går utenom alle vektbegrensninger."

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...