Gå til innhold

Rettigheter ved 2. gangs reparasjon


Anbefalte innlegg

Kjøpte i August i fjor en Nokia 7610 hos Telebutikken.

 

I midten av mars måtte jeg levere den inn til reperasjon da enkelte av tastene mine fungerte serdeles dårlig. De siste månedene har skjermen på telefonen begynnt å falleut/fucke opp bildet og nå holder * tasten min på å dø.

 

Kan jeg kreve ny telefon eller må jeg bare la dem reparere den igjen?

 

Hvis jeg da leverer den til reparasjon, kan jeg kreve en litt skikkelig lånetelefon? Fikk låne en Nokia 3330 sist. :thumbdown: Og vil helst låne en noe nyere telefon denne gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har desverre ikke krav på å få ny telefon. Dette er først når de har prøvd å reparere mobilen for samme feil 2 ganger.

 

Jeg har selv 7610 og har også problemer med *-tasten. Det er gledelig å høre at det ikke bare er meg det gjelder.

 

edit: Jeg endret på emnefeltet for deg. Neste gang så lag et litt mer beskrivende emnefelt.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Du har desverre ikke krav på å få ny telefon. Dette er først når de har prøvd å reparere mobilen for samme feil 2 ganger.

 

Jeg har selv 7610 og har også problemer med *-tasten. Det er gledelig å høre at det ikke bare er meg det gjelder.

 

edit: Jeg endret på emnefeltet for deg. Neste gang så lag et litt mer beskrivende emnefelt.

naja, kunde kan kreve omlevering, men det er ikke automatikk i at butikken aksepterer det.

Lenke til kommentar

svært skjelden dette blir godtatt fordi det blir sett på som en vesentlig ulempe for selger..

 

Når det gjelder lånetelefon har du igrunn ikke krav på dette før etter et visst antall dager(mener og huske at det er 7 dager)..

 

Tror heller ikke du får låne noen nyere telefon en dette med mindre du kan dokumentere at du har behov for dette, feks i jobbsammenheng.. Mulig jeg er helt på jordet her..

Lenke til kommentar
svært skjelden dette blir godtatt fordi det blir sett på som en vesentlig ulempe for selger..

 

Når det gjelder lånetelefon har du igrunn ikke krav på dette før etter et visst antall dager(mener og huske at det er 7 dager)..

 

Tror heller ikke du får låne noen nyere telefon en dette med mindre du kan dokumentere at du har behov for dette, feks i jobbsammenheng.. Mulig jeg er helt på jordet her..

det blir sett pa som det ja, men nylig dom viser at det skal ganske mange tusen til for dette er tilfellet.

Lenke til kommentar
svært skjelden dette blir godtatt fordi det blir sett på som en vesentlig ulempe for selger..

 

Når det gjelder lånetelefon har du igrunn ikke krav på dette før etter et visst antall dager(mener og huske at det er 7 dager)..

 

Tror heller ikke du får låne noen nyere telefon en dette med mindre du kan dokumentere at du har behov for dette, feks i jobbsammenheng.. Mulig jeg er helt på jordet her..

du skal egentlig få lane en tilsvarende telefonen dom den du leverte inn til service, men det blir ikke fulgt..... som regel ender du med å få låne et gammelt slagvåpen......

Lenke til kommentar
svært skjelden dette blir godtatt fordi det blir sett på som en vesentlig ulempe for selger..

 

Når det gjelder lånetelefon har du igrunn ikke krav på dette før etter et visst antall dager(mener og huske at det er 7 dager)..

 

Tror heller ikke du får låne noen nyere telefon en dette med mindre du kan dokumentere at du har behov for dette, feks i jobbsammenheng.. Mulig jeg er helt på jordet her..

du skal egentlig få lane en tilsvarende telefonen dom den du leverte inn til service, men det blir ikke fulgt..... som regel ender du med å få låne et gammelt slagvåpen......

 

Vil ikke si meg helt enig i din tolkning av tilsvarende her.. låneproduktet er ment for å dekke basis-behovet ved produktet du leverer inn på reperasjon, og når det er snakk om mobiltelefoner så blir dette tale og sms.

 

F.eks. kan du oppleve å levere inn en 32" widescreen tv til reperasjon og få en 28" vanlig tv som låneprodukt, fordi da er grunnbehovet ditt blitt dekket. Nemlig du får sett tv!

Lenke til kommentar
Vil ikke si meg helt enig i din tolkning av tilsvarende her.. låneproduktet er ment for å dekke basis-behovet ved produktet du leverer inn på reperasjon, og når det er snakk om mobiltelefoner så blir dette tale og sms.

 

F.eks. kan du oppleve å levere inn en 32" widescreen tv til reperasjon og få en 28" vanlig tv som låneprodukt, fordi da er grunnbehovet ditt blitt dekket. Nemlig du får sett tv!

Så kan man alltids spørre seg: Hva er grunnbehovet når en person kjøper en mobil til f.eks. 5 tusen kroner med operativsystem og hele greia? For mange er dette noe helt annet enn tale og SMS.

Lenke til kommentar
Vil ikke si meg helt enig i din tolkning av tilsvarende her.. låneproduktet er ment for å dekke basis-behovet ved produktet du leverer inn på reperasjon, og når det er snakk om mobiltelefoner så blir dette tale og sms.

 

F.eks. kan du oppleve å levere inn en 32" widescreen tv til reperasjon og få en 28" vanlig tv som låneprodukt, fordi da er grunnbehovet ditt blitt dekket. Nemlig du får sett tv!

Så kan man alltids spørre seg: Hva er grunnbehovet når en person kjøper en mobil til f.eks. 5 tusen kroner med operativsystem og hele greia? For mange er dette noe helt annet enn tale og SMS.

 

Jeg er enig med din tanke rundt det med en dyr mobil med operativsystem, men poenget med et låneprodukt er å dekke grunnbehovet. Da tar man en tolkning av hva en mobiltelefon hovedsaklig går ut på for "alle" som bruker den, nemlig tale i første rekke og i dag vil jeg også si sms.

 

Selvfølgelig har mange bruk for bluetooth, symbian, gprs +++, og det forstår jeg fullt ut. Men det blir ganske enkelt for dyrt å ha lånemobiler som kan dekke enhver kundes behov!

Endret av escobar
Lenke til kommentar
Må det være samme feil? Hvis en telefon må sendes inn f.eks. 5 ganger pga. ulike feil, skal man da ikke kunne kreve heving eller omlevering? I lovgivningen står det vel ingenting om 'samme feil', eller gjør det det?

Naar det er 5 ulike feil saa har du krav paa aa heve kjoepet eller faa en ny tilsvarende mobil. Det samme gjelder ved 4 ulike feil. Min nokia 7610 hadde 2 like feil, saa 2 ulike feil. Da fikk jeg heve kjoepet. Som sagt saa har butikken rett til aa proeve aa rette samme feil 2 ganger.

Lenke til kommentar

Jobber i butikk selv, og er ikke helt kjent med loverket. Men når jeg får tilbake en mobil som skal inn til reperasjon, f.eks. SE K750i, så sjekker jeg i en liten "kurv" bak i lagret om det er en mobil som er mulig og låne bort, uansett om det er førstegan eller femte gang personen kommer inn. Jeg bryr meg ikke noe om det er samme mobil, men jeg nullstiller hele greia og sletter minnet så det ikke er noe gammelt på den.

 

Så, for de som kan, jeg har hørt at dersom at det går OVER 7 dager så har kunden krav på en lånetelefon, og lov til og heve kjøpet etter tredje gang når den er inne til reperasjon.

 

Og, er det noen krav og lover om at det MÅ være nøyaktig samme eller bedre mobil som skal lånes bort ?

Lenke til kommentar
*lete i hukommelsen*

 

mener at en lagmansrett dom slo fast dette, men NHO anket og nå skal det til høyesterett.

Ville vært glimrende hvis vi kunne fått en HR-dom som slår fast en gang for alle at terskelen for "vesentlig ulempe" er langt høyere enn butikkene praktiserer den for mobiltelefoner idag. Forbrukerens valgfrihet ved mangel er jo i praksis ikke-eksisterende. Samtlige forhandlere mener at de har krav på å reparere telefonen.

Lenke til kommentar
*lete i hukommelsen*

 

mener at en lagmansrett dom slo fast dette, men NHO anket og nå skal det til høyesterett.

Ville vært glimrende hvis vi kunne fått en HR-dom som slår fast en gang for alle at terskelen for "vesentlig ulempe" er langt høyere enn butikkene praktiserer den for mobiltelefoner idag. Forbrukerens valgfrihet ved mangel er jo i praksis ikke-eksisterende. Samtlige forhandlere mener at de har krav på å reparere telefonen.

mhm, er klar over det. Dog har jeg faktisk fått Lefdal og Computercity til å omlevere fremfor reparere. Dog er Lefdal så negative til meg nå at jeg ikke tørr å sette foten min inne i butiken fordi de ser på meg som et problem og har lovet å gjøre det vanskelig for meg :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...