Gå til innhold

Rettigheter ved 2. gangs reparasjon


Anbefalte innlegg

nå begynner dette å ta av her.

 

 

Hehe, software og komponentfeil er 2 forskjellige feil, såfremt de ikke overlapper hverandre og skaper samme problem. Er stort sett bare ett spørsmål om definisjon, noe som avgjøres hos ett verksted.

 

Her må jeg virkelig spørre deg på nytt. Sett at min telefon henger seg. Det kan være komponent feil,minne kort feil eller software.

 

- software

- minne kort

- bytte av komåp./hevingskrav

 

her er det 3 ganger samme feil (i mine øyne), men 3 forskjellige utbyttinger. I følge deg har IKKE kunden heving her.

 

 

Da spørr jeg, og ikke ro deg unna nå. Hvis din tolkning skal legges til grunne (som enda jeg bare har sett Nokia og Lefdal prestere å si, men de tapte saken mot meg) så skal kunde enten stole blindt på verksted sin vurdering (og vi VET verksteder er langt fra perfekte) eller så må de ha en tekniker utdannelse.

 

Og igjen sier jeg:

 

dette er en farlig tolkning, fordi tolkningen langt på vei beskytter selger og produsent, mer enn den beskytter forbruker.

 

 

 

Håper det går greit å spørre i denna tråden da det handler jo på en måte om det samme; Nokia regner ikke en softwarenoppgradering som en reperasjon/service; men i følge norsk lov gjør det vel det?

 

 

Software update så lenge det er snakk om problemer er et service forsøk. Det har jeg forbrukertvistutvalget, dommer der,forbrukerrådet og majoriteten av forhandlere i ryggen når jeg sier.

 

Nokia sa det samme til meg, men de tapte saken og forhandler fikk ny telefon fra dem. jeg fikk pengene tilbake.

 

 

åder alle som er usikre på dette område om å lese dr. unlock's tolkning av Kjøpsloven. den er veldig god! og stemmer!!

 

tolkning er i utgangspunktet en oppfattelse av noe. Når majoriteten oppfatter den likt så kan man si den er mer eller mindre korrekt (utgangspunktet)

 

Nå har ikke jeg lest denne, men antar at han ikke er på jordet heller :p

 

  Let det SISTE punktet.. mulde jesus det er mange som feiler på folkesikk.

 

unskyld, hva?

 

 

 

Orket ikke å lese det lange forum. Har et annet forslag. Om dem ikke gidde å bytte til ny mobil da kan man ta forsikring på mobil og kaste det i vann eller kaste det ned fra fjerde etasje

 

blir du tatt er du mest sansynligvis uten forsikring resten av ditt liv.

 

 

  Jeg blir usikker av det jeg mener å ha tilegnet meg via disse diskusjonssidene. Hvis jeg ikke har misforstått kan en selger kreve å få reparert en telefon max to ganger for samme feil, før selger enten må akseptere kundens krav om heving eller omlevering. Det er opp til selger å avgjøre om det blir enten det ene eller det andre. Har jeg forstått det riktig til nå?

 

 

Feil,

kunde kan kreve omlevering eller heving dersom avhjelp har funnet sted etc.

Selger kan ikke nekte heving dersom hjemmel er tilstedet for dette.

 

Noen mener også at kunden kan kreve omlevering (evt. heving) allerede etter 'første feil', men først etter at selger har konstatert en ikke-uvesentlig feil. Stemmer dette?

 

I utgangspunktet har man krav på omlevering dersom det ikke dreier seg om vesentlig forringet gjenstand.

Selvfølgelig så må jo mangel vurderes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Christian -

 

Jeg vil gjette på at selger vil hevde at det er en uvesentlig feil så lenge det er mulig å reparere telefonen, uansett hvor død en telefon i utgangspunktet er.

om de hevder det er uvesentlig feil så må jeg si de er på bær tur. Uvesentlig er hvor mye problemet utgjør for telefonen sine hovedfunksjoner. Dersom en telefon er komplett død og nettopp fra service er det en vesentlig mangel

Lenke til kommentar

Hehe, når jeg kjøpte min nokia 6260 ble det tull på den nesten med engang. Tastene var umlige å trykke ned. Jeg dro på telebutikken der jeg kjøpte telefonen, de kikket på og gav meg ny med engang. De glemte til og med å ta med seg batteriet og minnekortet som var i den første telefonen. ekstra minnekort og batteri gratis :!:

Lenke til kommentar

Synes det er elendig service fra Elkjøps side når man har kjøpt en telefon - denne går i stykker etter tre dager (tastene sluttet å fungere) og man har vært uten telefon i tre uker og intet hørt og Elkjøp aner ingenting ved henvendelse - at man ikke skjærer gjennom og tilbyr ny telefon. Man har tross alt kjøpt en ny telefon som man ønsker å ta i bruk umiddelbart. Man har da for pokker kjøpt en vare som skal fungere???

Så får man låne en telefon fra attenhundre og den tid som man må underskrive på at man skal betale 1000 kr dersom den går tapt. Telefonen er toppen verdt 50 kr!

Hvor lang tid skal man akseptere på en reparasjon på en splitter ny vare??

Lenke til kommentar
maks 2 uker er ansett som anstendig tid. Dog skal det nevnes at telefoner som er under en uke og somf år slike feil burde/skal omleveres enten på DOA eller i henhodl til avhjelpsparagrafen

Christian, dette har vi tatt før, 1 måned/21 virkedager er det som regnes som rimelig tid.

vel, vi strides der alastor.

 

nylig har min beskjed fra forbrukerrådet vært at tolkningen som legges til grunne er 2 uker, og rundt der.

Lenke til kommentar
maks 2 uker er ansett som anstendig tid. Dog skal det nevnes at telefoner som er under en uke og somf år slike feil burde/skal omleveres enten på DOA eller i henhodl til avhjelpsparagrafen

Å sende telefonen i posten (fra nord til sør i landet) fram og tilbake tar jo ca. 2 uker :p

Lenke til kommentar

Christian: Vedr. DOA har SE, Nokia, Siemens osv ulike vilkår for godkjenning av DOA. Ergo er det forskjellig fra telefon til telefon hva som gjelder. Selgere vet hvilke DOA-rutiner som skal følges for den enkelte produsents produkt.

 

Sett at Nokia kjører 3 dagers DOA, en kunde kjøper tlf den 1. og kommer den 5., vil ikke DOA gjelde. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
maks 2 uker er ansett som anstendig tid. Dog skal det nevnes at telefoner som er under en uke og somf år slike feil burde/skal omleveres enten på DOA eller i henhodl til avhjelpsparagrafen

Å sende telefonen i posten (fra nord til sør i landet) fram og tilbake tar jo ca. 2 uker :p

Det er klart, men siden de ikke bruker postgang, men budbil, så er ikke dette gjeldende.

Lenke til kommentar
maks 2 uker er ansett som anstendig tid. Dog skal det nevnes at telefoner som er under en uke og somf år slike feil burde/skal omleveres enten på DOA eller i henhodl til avhjelpsparagrafen

Å sende telefonen i posten (fra nord til sør i landet) fram og tilbake tar jo ca. 2 uker :p

Det er klart, men siden de ikke bruker postgang, men budbil, så er ikke dette gjeldende.

Vel, nå vet jeg ikke med alle butikker, men Deltaservice (som Elkjøp bruker) sender med Posten. Og det tar tid!

Lenke til kommentar
Christian: Vedr. DOA har SE, Nokia, Siemens osv ulike vilkår for godkjenning av DOA. Ergo er det forskjellig fra telefon til telefon hva som gjelder. Selgere vet hvilke DOA-rutiner som skal følges for den enkelte produsents produkt.

 

Sett at Nokia kjører 3 dagers DOA, en kunde kjøper tlf den 1. og kommer den 5., vil ikke DOA gjelde. Enkelt og greit.

kjører ikke nokia 2 dager, men uten ringebegrensing?

 

og ikke ta det for gitt at selger vet det nei. Har blitt nektet doa av selger selv om jeg returnerte 12 timer senere.

Lenke til kommentar
Christian: Vedr. DOA har SE, Nokia, Siemens osv ulike vilkår for godkjenning av DOA. Ergo er det forskjellig fra telefon til telefon hva som gjelder. Selgere vet hvilke DOA-rutiner som skal følges for den enkelte produsents produkt.

 

Sett at Nokia kjører 3 dagers DOA, en kunde kjøper tlf den 1. og kommer den 5., vil ikke DOA gjelde. Enkelt og greit.

kjører ikke nokia 2 dager, men uten ringebegrensing?

 

og ikke ta det for gitt at selger vet det nei. Har blitt nektet doa av selger selv om jeg returnerte 12 timer senere.

Nå husker jeg ikke de forskjellige DOA-rutinene, men mitt eksempel var bare for å vise hva jeg mente. SE har vel 7 dager. Og ja, Nokia har ringebegrensing.

 

Har du blitt nektet DOA av selger etter 12 timer, er det mørkt for selger, enkelt og greit :)

 

Til carp:

 

Jeg jobber i Elkjøp, og vår service blir hentet med budbil, samme med Strax Service, A Novo o.l.

Lenke til kommentar

oysfaerg: Hehe, da er det litt forskjellig fra forskjellige Elkjøp-butikker. Har jobbet i Elkjøp i 5 år (deltid), men sluttet på lørdag pga flytting. Uansett, hos oss har vi fått returlapper fra Deltaservice for å sende inn mobiler med Posten, og når vi får dem tilbake kommer de også med Posten. Følger man med på sporingen av pakken, tar det -minimum- 4-5 dager før pakken kommer fram. :-/

Lenke til kommentar
oysfaerg: Hehe, da er det litt forskjellig fra forskjellige Elkjøp-butikker. Har jobbet i Elkjøp i 5 år (deltid), men sluttet på lørdag pga flytting. Uansett, hos oss har vi fått returlapper fra Deltaservice for å sende inn mobiler med Posten, og når vi får dem tilbake kommer de også med Posten. Følger man med på sporingen av pakken, tar det -minimum- 4-5 dager før pakken kommer fram. :-/

Ok, da så... Jeg har prata en del med daglig leder hos Deltaservice, og de, sammen med Elkjøp Norge, har som mål å få budbiler til alle butikker (Ikke bare Elkjøp, men også de andre kjedene som benytter seg av Deltaservice).

 

For ordens skyld; hvilket varehus var du ansatt i?

 

 

Edit; jeg ser du har bosted "Nordland", da kan det fort bli vanskelig å kjøre opp og ned for å hente telefoner til Drammen ;)

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar
Christian: Vedr. DOA har SE, Nokia, Siemens osv ulike vilkår for godkjenning av DOA. Ergo er det forskjellig fra telefon til telefon hva som gjelder. Selgere vet hvilke DOA-rutiner som skal følges for den enkelte produsents produkt.

 

Sett at Nokia kjører 3 dagers DOA, en kunde kjøper tlf den 1. og kommer den 5., vil ikke DOA gjelde. Enkelt og greit.

kjører ikke nokia 2 dager, men uten ringebegrensing?

 

og ikke ta det for gitt at selger vet det nei. Har blitt nektet doa av selger selv om jeg returnerte 12 timer senere.

Nå husker jeg ikke de forskjellige DOA-rutinene, men mitt eksempel var bare for å vise hva jeg mente. SE har vel 7 dager. Og ja, Nokia har ringebegrensing.

 

Har du blitt nektet DOA av selger etter 12 timer, er det mørkt for selger, enkelt og greit :)

 

Til carp:

 

Jeg jobber i Elkjøp, og vår service blir hentet med budbil, samme med Strax Service, A Novo o.l.

det med nokia mener jeg er feil. Husker en nokia ansatt proklamerte her at den var fjernet

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...