Gå til innhold

AMD Athlon 64 FX-57


Anbefalte innlegg

dette er litt OT da men jeg må bare spørre.

 

like før ferien så jeg en kis her inne på hardware som klokket en intel m prosessor og

fikk en helt syk ytelse 37k i 3dmark01 tror jeg og 21 sek i superpi

 

ville en fx-57 stått støtt mot en slik versting??

 

hvor mange 3dmark01 ville en fx-57 fått ca??

 

skal prøve å finne det innlegget

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg også tror at FX kommer i dual core utgave. Klokkehastighet trenger ikke være stikkordet her lenger. Men mer cache  (L3?), samt åpen multi. Denne kommer nok ikke før 65nm er på plass.

Jeg tviler sterkt på at vi noen gang får se L3-cache for K8, dette fordi alle nivå under L1 er ganske inneffektive på denne arkitekturen. I motsetning til for Netburst skrives det ikke umiddelbart en backup til lavere ledd (L2 og RAM) når L1 oppdateres. Dette innebærer ekstra flytting/firigjøring imellom cachene for K8 (når data ikke kan hentes fra L1), samt ekstra minneaksess. På P4-CPUer kan en datablokk overskrives i L1 uten videre om og men, fordi det til enhver tid vil finnes en nøyaktig kopi i L2 og RAM. Siden L2 er mindre effektiv på K8 enn P4, er det særlig viktig at L1 klarer å ta unna flest mulig forespørsler, derav den høye L1-størrelsen på K7/K8. Disse forskjellige oppdaterings-policyene er også grunnen til at båndbredden er viktigere på P4 enn K8, fordi konstant minneoppdatering naturlig nok fører til økt minnetrafikk.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Til dom som vil ha flere detaljer sjekk denne siten her Amd Athlon 64 fx-57 - Athlon 64 X2 4800+ - Pentium 4 Extrem Edition 840 - og flere.

Den var virkelig grundig og bra.

 

Men det er en ting jeg legger merke til på både HW sin test og på Techreport sin: De bruker PC3200-minne. Hvorfor brukes ikke PC4000-minne (DDR500) når CPU'en er beregnet for det? Det vil sikkert gi noen prosenter høyere ytelse både her og der.

Lenke til kommentar
Til dom som vil ha flere detaljer sjekk denne siten her Amd Athlon 64 fx-57  - Athlon 64 X2 4800+  - Pentium 4 Extrem Edition 840 - og flere.

Den var virkelig grundig og bra.

 

Men det er en ting jeg legger merke til på både HW sin test og på Techreport sin: De bruker PC3200-minne. Hvorfor brukes ikke PC4000-minne (DDR500) når CPU'en er beregnet for det? Det vil sikkert gi noen prosenter høyere ytelse både her og der.

Tenkte på akkurat det samme, men de må vel stille likt :roll:

Lenke til kommentar

Så länge det är samma IC på minnena så spelar det ingen roll om de heter PC3200 eller PC4000. Om båda sättes i 250 htt/fsb så ger de ju precis samma ytelse om cpu multi är satt till det samma på båda. PC4000 stötten är ju bara en upclock tweak egentligen. En tweak de flesta HKtillverkare fick "lov" från AMD att lägga till i sina bios.

Lenke til kommentar
Hva er minnekapasiteten med T1 timing og 500MHz DDR? 1GB?

Grensen for DDR500 @ 1T ser nå ut til å gå ved 2x1GB :)

 

Ikke at jeg har vært borti en FX-57, men jeg tror ikke det betyr noe særlig for ytelsen eller overklokkingsegenskapene at DDR500 nå har fått offisiell støtte.

 

Hva som er den øvre mengdegrense for 1T avhenger uansett av en god del faktorer, og brikkenes antall og størrelse er en av dem. 4x512MB gir lavere terskel for 1T enn 2x1GB, fordi det i sistenevnte vil være halvparten så mange minnebanker (sider). Det varierer også med brikkenes kvalitet og "kompatibilitet" med kontrolleren.

 

Med 2x1GB kan man nok klare DDR500+ & 1T med en CPU av revisjon Venice eller bedre, noe jeg mener man bør ha om man skal gå for 2GB RAM. Men det vil nok kreve endel å nå slike klokkefrekvenser, siden slike resultater i stor grad avhenger av kvaliteten på komponenter/BIOS, brukerens kunnskap, osv. 4x512MB kan nå høyere klokkefrekvens og ha strammere timinger, og det er også et mye bedre utvalg av skikkelig overklokkings-RAM. Akkurat nå mener jeg det er ganske jevnt når man sammenligner 4x512MB mot 2x1GB, men sistenevnte har kommet sterkt i det siste. Håper DDR1 vil leve en god stund til :)

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Toppresultater som forventet av markedets dyreste (?) single-core. Selv om FX-57 sannsynligvis gjør rent bord uansett, så finnes det jo råere intel single-cores enn det som ble brukt som sammenligningsgrunnlag i testen (570/670, EE 3.73 GHz).

Reagerte også litt på det.. Tok bare for moro skyld å kjørte litt benching med min egen 660 og blant annet i Memory Bandwidth testen til Sciencemark ble FX-57 grundig gruset. Dette riktignok med minne kjørende på 667Mhz (3-2-2-8).

 

Men her snakker vi jo om high-end systemer, så hvorfor ikke kjøre tester der Intel's LGA 775 platform får yte oppimot sitt beste?

For det første så støtter denne cpuen ddr 500 men blir kjørt med ddr 400. Hadde de brukt høykvalitets ddr ram med lave timings som vx fra ocz så hadde nok ddr2 rammen din tapt noe voldtsomt. Og for det andre så yter p43.73ee i mange tilfeller dårligere enn p43.4ee pga annen arkitektur etc.. så det spørs om det hadde hjulpet Intel. Og han sier jo at de skal teste den nye ee fra Intel snart....og dårlig skjermkort ja. Men når man skal teste cpuen så kjører man jo lav oppløsning uansett. Spørs om raskere skjermkort ville ha hatt så mye å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...