Gå til innhold

Krimserien "The Wire" - Verdt å bruke pengene på?


Anbefalte innlegg

Helt enig i det du sier om skuespillerprestasjonene. Men synes ikke det bare gjelder for de du nevner. Synes det gjelder for nesten hele gjengen som er med i denne serien. Når man ser på The Wire tenker man ikke at man ser på skuespillere en gang. Dette har nok noe å gjøre med det utrolig autentiske og realistiske plottet også, men skuespillerne skal ha sin del av æren helt klart. Håper jeg får se flere av de igjen i et nytt mesterverk fra HBO så snart som mulig.

 

Absolutt alle skuespillerne (og det er mange det) er overbevisende og, ikke minst, realistiske og passende til den rollen de utfyller. Plottet er upåklagelig, jeg er uansett for "dum" til å korrigere og rette på et såpass avansert og intelligent sammensatt manus.

 

Du nevner på slutten HBO som seriekanal. Og det er nå i 2008 at det har gått opp for meg hvilke eksepsjonelle serier som har blitt vist på denne kanalen; The Wire, OZ og Entourage er alle tre påbegynte serier fra min side, og jeg må innrømme at hvordan disse seriene har gått meg hus forbi er meg et forbløffende overraskende mysterium! I tillegg må jo Sopranos nevnes, men det får vi ta litt på sikt (skal visst være en fenomenal serie, det også.).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Må bare slenge meg på. The Wire tok meg så til de grader på senga. Jeg forventet en vanlig politiserie, men fikk noe helt annet enn det pisset som serveres til daglig (CSI, The Shield, NYPD Blue, Cold Case).

 

The Wire er beviset på at en tv-serie kan være noe mer enn ren underholdning. Dette er usminket realisme og beinhard samfunnskritikk i en og samme pakke. Glem silikonsprengte bimboer og supertøffe solbrillerpurker som løser enhver sak på femogførti minutter. David Simon og Ed Burns har gitt oss en serie som våger å ta seeren på alvor, en serie full av ytre og indre referanser, en serie som ikke må forklare alt ned til minste detalj, en serie der ikke alle løse tråder nøstes opp til slutt. For meg er The Wire synonymt med alt Tupac hadde i tankene da han skrev Changes.

 

Jeg bøyer meg i støvet.

Lenke til kommentar

Ble presset til å se denne hadde den i hylla siden berlinmuren falt.

Tok dem frem for 2 dager siden og er på sesong 3 nå, råeste jeg har sett på lenge. Ser sesong 4 er i butikken og sesong 5 går på tv nå.

Noen som vet når S5 kommer i dvd pakke? ca 1 mnd siden den rullet av skjermene i usa.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke les om du ikke har sett 5 sesonger av the wire.

 

Jeg synnes 1-3 var knall, 4 var litt mye politikk men det skjedde også mye

på gata. Sesong 5 var kjipe greier, omar dør av en liten unge før han får tatt noe særlig med hevn, kjipe kima sladdrer og de to beste politifolkene mister jobben og begge sakene blir bortkastet og alt som før.

 

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg har også sett samtlige episoder, men vi har litt forskjellige oppfatninger om hva som var bra og dårlig, virker det som.

 

 

Jeg er enig meg deg i at den siste sesongen er den svakeste, men ikke av samme grunner som deg. Faktisk synes jeg flere av de tingene du mener er negative tvert imot var med på å heve kvaliteten på sesong 5 totalt sett: Omars død, Lester og McNulty som mister jobben, det faktum at alt blir som før. Disse hendelsene er jo nettopp med på understreke det som er hovedpoenget i The Wire: «The players change, the game stays the same.»

 

Derimot synes jeg deler av plottet er lite troverdig. Den oppdiktede seriemorderen (virker usannsynlig å prøve seg på noe sånt) og et par veldig endimensjonale figurer (journalisten Templeton og to av redaktørene) trekker ned i mine øyne.

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg likte sesong fem.

 

 

- Spesielt hvordan sirkelen ble complete - dookie ble en ny bubbles, michael ble en ny omar og sydnor ble en ny mcnulty, samt at the game fortsatte. Gata var ikke forandret, despite alt som skjedde.

 

- Fikk se "tog effekten" som har vært hintet fram gjennom hele serien - mcnulty og bunk som ofte var drita og stod på togskinnene mens de pisseet, men måtte likevel flytte seg når toget kom. Jeg tror toget skal symbolisere systemet (chain of command, politikk etc) mens mcnulty er den som prøver å gå i mot, men klarer det ikke. Toget har 1 kurs og stopper ikke for noen, samme med systemet. Med tanke på hvordan sesong 4 og 5 utviklet seg, synes jeg "Fast Train" som ble spilt på slutten av sesong 3 var nice.

 

- Hvor raskt Marlo ble glemt på gata, som vi ser når han går opp til den gjengen som står på et gatehjørne og prater om Omar. Omar igjen ble ikke glemt av de på gata, men var helt ubetydelig for media og resten av verden. Dette var bevist gjort av David Simon som sa i et inervju "om du ikke er interessert i hva som egentlig skjer, les avisen"

 

Lenke til kommentar

Bozzeye: Spent på å høre hva du synes om serien. For meg personlig tok det tre, fire episoder før jeg var hekta.

 

Jvik: Enig med deg. Det er utrolig mye symbolikk i serien. Interne referanser er det også mange av.

 

 

Husker spesielt en av de første episodene i sesong 1, der D'Angelo lærer Bodie og Wallace å spille sjakk. D'Angelo forklarer at sjakk på mange måter er som livet på gata. Du har kongen (the kingpin) som kontrollerer alt, og du har bøndene (soldiers) - de verdiløse undersåttene som ofrer livet for å beskytte de på toppen. Tenkte ikke over det noe særlig der og da, men da jeg noen uker senere så siste episode av sesong 4 (den briljante scenen der McNulty møter Bodie på en benk i utkanten av Baltimore), fikk jeg gåsehud over hele ryggen.

 

Bodie: This game is rigged, man. We're like them little bitches on the chess board.

McNulty: Pawns.

Bodie: Yo, I ain't snicthin' on none of my boys. Not my corner, not no Barksdale people or what's left of 'em. But Marlo... This nigger... His kind, man. They gotta fall. They gotta.

McNulty: For that to happen somebody's gotta step up.

Bodie: I do what I gotta. I don't give a fuck. Just don't ask me to live on my fucking knees, y'know.

McNulty: You're a soldier, Bodie.

 

Se de aktuelle scenene her:

| Bodie's final moments (sesong 4)

 

Endret av Penneknekt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...