Gå til innhold

Krimserien "The Wire" - Verdt å bruke pengene på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Wire er etter min mening en av tidenes beste serier. Dog er det nok litt misvisende å omtale den som en "krimserie".. Med det mener jeg at folk da kan få inntrykk av at den kan sammenliknes med serier som "Criminal Minds", "CSI" eller liknende, noe som er feil.

 

Greit nok at handlingen i stor grad omhandler politifolk og forbrytere, men sjangermessig ligger serien mer opp til andre HBO-serier som "Deadwood", "Sopranos" eller "Six Feet Under". "The Wire" har lavt tempo, avanserte karakterer og utradisjonelle script. Serien må ses på som en roman per sesong, og det er i så måte nesten umulig å hoppe inn i serien uten å ha fulgt den fra starten.

 

Serien er mye dypere, mer realistisk og mer krevende for seerne enn de fleste andre "krimserier". Jeg tror ikke den passer for alle, ihvertfall ikke for de som synes "24", "Lost" eller "Prison Break" er julaften.

 

Veldig enig med det du sier, har en bror som jeg lånte bort ses. 1 til og han digger serier som "24" og "Prison break" og etter bare noen episoder orket han ikke se mere. :no:

 

Jeg har vanskeligheter med å bestemme meg for hvilken serie som er best mellom Sopranos og The Wire, har dog bare kommet meg halvveis igjennom ses. 2 så det er alt for tidlig å si. Men de to seriene har mange likhetstrekk; man kommer virklig under huden på karakterene, glimrende karakterer utført av fantastiske skuespillere (som for meg var ukjente), ett flott drama som bygger seg opp under hver episode. Og ett supert soundtrack.

Lenke til kommentar

Den første halvtimen er noe seig, ja. Hadde mest lyst til å gi opp etter 10-15 minutter, men er veldig glad for at jeg "led" meg igjennom den første episoden. Etter to-tre episoder er sjansen stor for at man ser storheten i serien. Nå har jeg uheldigvis bare to episoder igjen å se. Forstår godt at den har blitt omtalt som verdens beste tv-serie. Den har kvaliteter som få andre serier besitter.

Lenke til kommentar
Var spesiellt å se en episode CSI først i går og deretter en episode med the Wire. CSI bruker alle mulige virkemidler når etterforskerne, og forklarer hvorfor, hvor og hvem. Måtte le når gutta undersøkte mordet på hun nakne dama i the Wire.

 

"Oh Fuck"

"Fuck me"

"Fuck meee"

"Fuckin EY"

 

Jeg digger det!

Er vel så langt fra CSI som man kan komme. Skulle likt å se Horatio Caine (David Caruso) komme med slike replikker. Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar

Siste episode var utrolig god. Dette er den beste serien som noensinne er blitt vist på tv. Den er bare så utrolig god og gjennomført på alle mulige måter. Jeg har allerede sett sesong 1-4 to ganger, og kommer garrantert til å se gjennom hele serien mange flere ganger i mitt liv.

Lenke til kommentar

Fantastisk serie. Er stolt eier av de tre første sesongene av den (som også er så langt jeg foreløpig har kommet), og skal kjøpe den fjerde snarest. Skuespillerprestasjonene bak Bodie, Omar og D'Angelo er faen meg det beste jeg noensinne har sett!

 

"Bushy top" :D

Lenke til kommentar
Fantastisk serie. Er stolt eier av de tre første sesongene av den (som også er så langt jeg foreløpig har kommet), og skal kjøpe den fjerde snarest. Skuespillerprestasjonene bak Bodie, Omar og D'Angelo er faen meg det beste jeg noensinne har sett!

 

"Bushy top" :D

Helt enig i det du sier om skuespillerprestasjonene. Men synes ikke det bare gjelder for de du nevner. Synes det gjelder for nesten hele gjengen som er med i denne serien. Når man ser på The Wire tenker man ikke at man ser på skuespillere en gang. Dette har nok noe å gjøre med det utrolig autentiske og realistiske plottet også, men skuespillerne skal ha sin del av æren helt klart. Håper jeg får se flere av de igjen i et nytt mesterverk fra HBO så snart som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...