Gå til innhold

Feil ved datamaskiner fra multicom


Anbefalte innlegg

Det trådløse nettverket mitt har slått seg av med jevne mellomrom på min G556E også. Dessuten klarer den ikke å holde på en 54Mbit connection, så jeg måtte låse den til 11mbit for å i det hele tatt få kontakt med nettet mer enn 5 minutter av gangen.

Prøvd med mer enn ett router-merke, eller med det superbillige PCMCIA-kortet i Elitegroup-maskinen? Kan være noe så enkelt som at router og nettverkskort ikke liker hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det trådløse nettverket mitt har slått seg av med jevne mellomrom på min G556E også. Dessuten klarer den ikke å holde på en 54Mbit connection, så jeg måtte låse den til 11mbit for å i det hele tatt få kontakt med nettet mer enn 5 minutter av gangen.

 

Broren min sin pc er helt lik. Vi har tilogmed sjekka på en eldgammel HP bærbar pc med et superbillig PCMCIA kort (54mbit) og den klarer og holde 54 mbit konstant. Sprøtt :hmm:

Hadde samme problemet på en G556E, forsvant etter at jeg la inn siste driverne (du finner dem på intel.com), og bytta ut 3Com aksesspunktet med et Linksys. Dessverre gjorde jeg dette samtidig, så jeg vet ikke hva som egentlig løste problemet.. :)

Lenke til kommentar
Må legge til at Multicom hadde IKKE satt inn nye skruer i skjermen etter servicen.

Så det mangler 3stk å skjermen spriker på siden. *huff huff*

 

Mulig det faktisk er slitasje (NOT) men at de nekter garanti på

strømkontakten fordi det var slitasje er for tåpelig!

Hos meg byttet de strøm på garanti, og manglende skruer ble satt inn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel, litt av hvert å lese her inne. Jeg har en god del erfaring med multicom. Hadde elitegroup 556 i ca 1år før jeg solgte den og kjøpte meg 600. Ingen problemer overhodet med 556en. Hadde den inne til rep en gang. Da brukte de 2dager på å reparere den gratis. Tok ca 1 uke fra jeg sendte til jeg hadde den tilbake. Enkelte feil må man selvsagt regne med uansett hvilken pc man kjøper. Har nå hatt Elitegroup 600 i ca 1 uke. Ingen problemer overhodet. Viften merker du ikke noe til. Har hatt pcen slått på sammenhengende nesten hele uken jeg har hatt den. Den blir ikke varm. Har ikke spilt så mye på den enda. Leste i testen fra dinside.no at den bråkte en hel del under spilling. Har kun testet den med FM foreløpig. Ingen støy da, hadde winamp og bittorrent kjørende samtidig. FM er vel ikke det mest krevende spillet. At det er blått lys i den spiller ingen rolle. Det syns jeg bare er fint. Kontrastbelegget på skjermen gjør den til en nydelig pc Men selvfølgelig forstår jeg de som har problemer. At de blir frustrerte. Det er helt logisk. Vil bare si at ikke alle pcene de selger er dårlige. Noen er uheldige og andre er heldige. Virker som noen av feilene som folk legger ut her, rett og slett er brukerfeil. Da snakker jeg selvsagt ikke om strømkontaker osv... Selv om man helst ikke skal flytte så mye rundt på en bærbar pc med strømkontakten i. Og batteriet er viktig å lade helt ut hver gang du tar ut strømen. Hvis ikke blir batterilevetiden etterhvert dårligere. Spør du meg så anbefaler jeg absoslutt multicom. Hadde dårlig erfaring med whitebox og gikk derfor over til multicom. Whitebox er en helt annen sak igjen.

Lenke til kommentar
Vel, litt av hvert å lese her inne. Jeg har en god del erfaring med multicom. Hadde elitegroup 556 i ca 1år før jeg solgte den og kjøpte meg 600. Ingen problemer overhodet med 556en. Hadde den inne til rep en gang. Da brukte de 2dager på å reparere den gratis. Tok ca 1 uke fra jeg sendte til jeg hadde den tilbake. Enkelte feil må man selvsagt regne med uansett hvilken pc man kjøper. Har nå hatt Elitegroup 600 i ca 1 uke. Ingen problemer overhodet. Viften merker du ikke noe til. Har hatt pcen slått på sammenhengende nesten hele uken jeg har hatt den. Den blir ikke varm. Har ikke spilt så mye på den enda. Leste i testen fra dinside.no at den bråkte en hel del under spilling. Har kun testet den med FM foreløpig. Ingen støy da, hadde winamp og bittorrent kjørende samtidig. FM er vel ikke det mest krevende spillet. At det er blått lys i den spiller ingen rolle. Det syns jeg bare er fint. Kontrastbelegget på skjermen gjør den til en nydelig pc Men selvfølgelig forstår jeg de som har problemer. At de blir frustrerte. Det er helt logisk. Vil bare si at ikke alle pcene de selger er dårlige. Noen er uheldige og andre er heldige. Virker som noen av feilene som folk legger ut her, rett og slett er brukerfeil. Da snakker jeg selvsagt ikke om strømkontaker osv... Selv om man helst ikke skal flytte så mye rundt på en bærbar pc med strømkontakten i. Og batteriet er viktig å lade helt ut hver gang du tar ut strømen. Hvis ikke blir batterilevetiden etterhvert dårligere. Spør du meg så anbefaler jeg absoslutt multicom. Hadde dårlig erfaring med whitebox og gikk derfor over til multicom. Whitebox er en helt annen sak igjen.

600? Jeg har en 600L, og den er ikke akkurat å anbefale for brukere som har bærbaren i fanget, eller bruker den på skolen.

 

Ta f.eks. når jeg skal inn på HDD, hele maskinen begynner nesten å riste på grunn av at HDD går for full guffe.... (40GB 5400RPM(trur jeg))

 

Trådløsen må manuelt slåes på.

 

*jeg trur lyset i trådløsen er ødelagt :( *

 

Fjernkontrollen virker ikke fra mer en 1 / 1,5 meter fra dataen.... Skal teste denne skikkelig snart.

 

Her kommer litt ros og ris:

Bra:

- Skjerm (15,4" widescreen) (Skjermoppløsning er forskjellig fra modell til modell)

- Gode høytalere (meget mye testet, høgt volum)

- Innebygd mic (ikke testet enda)

- Fin designmessig (Utenom lysene på siden)

- Kortleser ( men ikke CompactFlash )

- 1000Mbit/s nettverkskort (ikke testet enda)

- Dual Layer DVD-brenner (ikke testet enda)

 

Dårligt:

- Lys på siden (Sterke blå lys)

- Slå på trådløst nettverk manuelt (knapp ved hurtigtastene)

- USB 2.0 (bak og ved høyre side er ikke designet for MP3 spillere)

- Batteriet stikker ut bak

- Vifter ved høyre side (blåser varm luft på musen) *Ikke noe å bry seg om*

Vifter under PCen 2 stk, men blir meget fort varm.

- HDD bråker mye

- Trådløs nettverk og USB kan slutte og virke etter hvilemodus

 

 

[bilder kommer senere]

Lenke til kommentar

Oj, her var det masse negativ kritikk gitt.

Desverre blir ikke jeg en av de som kommer med slikt, OG, jeg har ingen som helst tilknytning til multicom når jeg nå skriver om mine erfaringer.

 

 

 

Om butikken Multicom Norge AS:

 

Har aldri hatt noen dårlig erfaring med dem som netshop, har kun positive erfaringer.

De gangene jeg har ringt til de har de hjulpet meg med det som måtte være problemet med en gang, utrolig greie folk i support avd.

De gangene jeg har sendt mail, har jeg fått svar samme dag.

Det jeg har bestillt fra dem har vært i posten fra dem samme dag som jeg har bestillt det. (ennå ikke vært borti noen andre bestillingsfirma som har gjort det like kjapt).

 

 

 

Om varene fra Multicom Norge AS:

 

Har kjøpt 2 stk. ECS laptopper fra de. Den første var en G900 P4 3000+.

Helt grei maskin, men bråkte noe helt forferdelig pga. prosessoren. Ble litt bedre da jeg fjernet den originale kjølepastaen fra fabrikken ECS. ;) og la på nytt tynnere lag. (btw. se denne tråden for fremgangsmåte på G556 maskinen).

Dette førte til at viftestøyen ble redusert med nesten 50%.

Eneste problemet jeg hadde med den maskinen var det en annen nevnte om at det trådløse ikke funka etter å ha våknet opp etter dvalemodus.

Maskinen jeg har nå fra de er en G556E som jeg kjøpte i januar i år.

Kan jo hende det er flaks at jeg ikke har hatt noen av feilene dere nevner her, men jeg personlig tror det har litt med hvordan man behandler maskinene.

Eks. 1. Løs strømkontakt:

Da jeg fikk min maskin (i januar husk) fulgte det med et brev hvor det sto at man burde passe på å ikke bevege maskinen slik at strømkabelen belastet kontakten til maskinen. Dette har jeg vært veldig flink med å passe på å overholde og min sitter som støpt enda. :thumbup:

Eks. 2. Sprekker rundt skjermen:

Vel, jeg har ingen antydninger til sprekk noen steder. Her har jeg kanskje en liten teori om at det er feil bruk for de som måtte ha det.

Når jeg løfter opp skjermen, så løfter jeg bestandig midt på og ikke fra hjørnene da jeg ser at skjermen vrir seg. (konklusjon: Vridning = stressbelastning på plastrammen rundt som igjen fører til sprekkdannelse).

Eks. 3. Løse skruer:

Se eksempel 2. Samme opplegget, bare at her er det snakk om stressbelastning av skruefestene.

 

Dette er bare mine teorier om hvordan disse feilene kunne ha oppstått da det høres mest logisk ut i mine ører. (se signaturen min :whistle: )

 

 

Helt til slutt et lite reply på all offtopicen her tidligere. ECS maskinene er barebone byggesett. Dvs. de kommer ferdig montert uten DVD/CD spiller, RAM og HDD.

Hvis dere tar ut batteriet og ser nedi der det skal stå, kan dere se at ett skruhull er dekket til med et lite klistremerke som sier noe slik som "Ingen garanti hvis brutt" (på engelsk).

Dette er et fysisk bevis på at maskinene kommer ferdig montert inn hit til landet.

 

Og jeg sier det en gang til, jeg har ingenting med Multicom å gjøre. Er bosatt i Troms fylke men er for tiden i Sverige på skole. Så noen beskyldninger om at jeg får betaling fra Multicom om å skrive dette vil jeg ha meg frabedt.

Og, min alder er 31, hvis noen absolutt vil vite det.

 

Takk for seg.

 

ED209

Endret av ED209
Lenke til kommentar
Vel, litt av hvert å lese her inne. Jeg har en god del erfaring med multicom. Hadde elitegroup 556 i ca 1år før jeg solgte den og kjøpte meg 600. Ingen problemer overhodet med 556en. Hadde den inne til rep en gang. Da brukte de 2dager på å reparere den gratis. Tok ca 1 uke fra jeg sendte til jeg hadde den tilbake. Enkelte feil må man selvsagt regne med uansett hvilken pc man kjøper. Har nå hatt Elitegroup 600 i ca 1 uke. Ingen problemer overhodet. Viften merker du ikke noe til. Har hatt pcen slått på sammenhengende nesten hele uken jeg har hatt den. Den blir ikke varm. Har ikke spilt så mye på den enda. Leste i testen fra dinside.no at den bråkte en hel del under spilling. Har kun testet den med FM foreløpig. Ingen støy da, hadde winamp og bittorrent kjørende samtidig. FM er vel ikke det mest krevende spillet. At det er blått lys i den spiller ingen rolle. Det syns jeg bare er fint. Kontrastbelegget på skjermen gjør den til en nydelig pc  Men selvfølgelig forstår jeg de som har problemer. At de blir frustrerte. Det er helt logisk. Vil bare si at ikke alle pcene de selger er dårlige. Noen er uheldige og andre er heldige. Virker som noen av feilene som folk legger ut her, rett og slett er brukerfeil. Da snakker jeg selvsagt ikke om strømkontaker osv... Selv om man helst ikke skal flytte så mye rundt på en bærbar pc med strømkontakten i. Og batteriet er viktig å lade helt ut hver gang du tar ut strømen. Hvis ikke blir batterilevetiden etterhvert dårligere. Spør du meg så anbefaler jeg absoslutt multicom. Hadde dårlig erfaring med whitebox og gikk derfor over til multicom. Whitebox er en helt annen sak igjen.

600? Jeg har en 600L, og den er ikke akkurat å anbefale for brukere som har bærbaren i fanget, eller bruker den på skolen.

 

Ta f.eks. når jeg skal inn på HDD, hele maskinen begynner nesten å riste på grunn av at HDD går for full guffe.... (40GB 5400RPM(trur jeg))

 

Trådløsen må manuelt slåes på.

 

*jeg trur lyset i trådløsen er ødelagt :( *

 

Fjernkontrollen virker ikke fra mer en 1 / 1,5 meter fra dataen.... Skal teste denne skikkelig snart.

 

Her kommer litt ros og ris:

Bra:

- Skjerm (15,4" widescreen) (Skjermoppløsning er forskjellig fra modell til modell)

- Gode høytalere (meget mye testet, høgt volum)

- Innebygd mic (ikke testet enda)

- Fin designmessig (Utenom lysene på siden)

- Kortleser ( men ikke CompactFlash )

- 1000Mbit/s nettverkskort (ikke testet enda)

- Dual Layer DVD-brenner (ikke testet enda)

 

Dårligt:

- Lys på siden (Sterke blå lys)

- Slå på trådløst nettverk manuelt (knapp ved hurtigtastene)

- USB 2.0 (bak og ved høyre side er ikke designet for MP3 spillere)

- Batteriet stikker ut bak

- Vifter ved høyre side (blåser varm luft på musen) *Ikke noe å bry seg om*

Vifter under PCen 2 stk, men blir meget fort varm.

- HDD bråker mye

- Trådløs nettverk og USB kan slutte og virke etter hvilemodus

 

 

[bilder kommer senere]

Vel, jeg snakker om Elitegroup 600. Det er en bedre maskin igjen. Bedre skjermkort blant annet. Og den bråker overhodet ikke under vanlig bruk. Ikke blir den varm heller. Du kan fint se dvd uten viftestøy. Du kan surfe på nett, høre på musikk og laste ned ting uten ett eneste "pip" fra viften :roll: Og hvorfor kjøper du en ny Elitegroup hvis du var så misfornøyd med den forrige? :p

Lenke til kommentar

har kjøpt to maskiner av multicom: en bærbar og en stasjonær. Begge maskinene var det problem med fra start av. Bærbare : ødelagt hovedkort, noe som multicom selvsagt skiftet med en gang, kjapt og greitt. Stasjonær: Levert med to ulike rambrikker derav bare en ville virke sammen med hovedkortet... Her bare byttet jeg med en kamerat og alt funket igjen. Så egentlig klager jeg ikke. Alle kan vel gjøre feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kan vel nevne at jeg bestilte en maskin av dem, men de presterte å sende den til Bergen i stedet for Stavanger, så jeg avbestilte. Det måtte jeg betale et par hundrelapper for. Rart egentlig. De gjorde det godt igjen nå nettopp ved å tilby meg en god pris på et LCD-panel til min CL56.

Lenke til kommentar
Vel, litt av hvert å lese her inne. Jeg har en god del erfaring med multicom. Hadde elitegroup 556 i ca 1år før jeg solgte den og kjøpte meg 600. Ingen problemer overhodet med 556en. Hadde den inne til rep en gang. Da brukte de 2dager på å reparere den gratis. Tok ca 1 uke fra jeg sendte til jeg hadde den tilbake. Enkelte feil må man selvsagt regne med uansett hvilken pc man kjøper. Har nå hatt Elitegroup 600 i ca 1 uke. Ingen problemer overhodet. Viften merker du ikke noe til. Har hatt pcen slått på sammenhengende nesten hele uken jeg har hatt den. Den blir ikke varm. Har ikke spilt så mye på den enda. Leste i testen fra dinside.no at den bråkte en hel del under spilling. Har kun testet den med FM foreløpig. Ingen støy da, hadde winamp og bittorrent kjørende samtidig. FM er vel ikke det mest krevende spillet. At det er blått lys i den spiller ingen rolle. Det syns jeg bare er fint. Kontrastbelegget på skjermen gjør den til en nydelig pc  Men selvfølgelig forstår jeg de som har problemer. At de blir frustrerte. Det er helt logisk. Vil bare si at ikke alle pcene de selger er dårlige. Noen er uheldige og andre er heldige. Virker som noen av feilene som folk legger ut her, rett og slett er brukerfeil. Da snakker jeg selvsagt ikke om strømkontaker osv... Selv om man helst ikke skal flytte så mye rundt på en bærbar pc med strømkontakten i. Og batteriet er viktig å lade helt ut hver gang du tar ut strømen. Hvis ikke blir batterilevetiden etterhvert dårligere. Spør du meg så anbefaler jeg absoslutt multicom. Hadde dårlig erfaring med whitebox og gikk derfor over til multicom. Whitebox er en helt annen sak igjen.

600? Jeg har en 600L, og den er ikke akkurat å anbefale for brukere som har bærbaren i fanget, eller bruker den på skolen.

 

Ta f.eks. når jeg skal inn på HDD, hele maskinen begynner nesten å riste på grunn av at HDD går for full guffe.... (40GB 5400RPM(trur jeg))

 

Trådløsen må manuelt slåes på.

 

*jeg trur lyset i trådløsen er ødelagt :( *

 

Fjernkontrollen virker ikke fra mer en 1 / 1,5 meter fra dataen.... Skal teste denne skikkelig snart.

 

Her kommer litt ros og ris:

Bra:

- Skjerm (15,4" widescreen) (Skjermoppløsning er forskjellig fra modell til modell)

- Gode høytalere (meget mye testet, høgt volum)

- Innebygd mic (ikke testet enda)

- Fin designmessig (Utenom lysene på siden)

- Kortleser ( men ikke CompactFlash )

- 1000Mbit/s nettverkskort (ikke testet enda)

- Dual Layer DVD-brenner (ikke testet enda)

 

Dårligt:

- Lys på siden (Sterke blå lys)

- Slå på trådløst nettverk manuelt (knapp ved hurtigtastene)

- USB 2.0 (bak og ved høyre side er ikke designet for MP3 spillere)

- Batteriet stikker ut bak

- Vifter ved høyre side (blåser varm luft på musen) *Ikke noe å bry seg om*

Vifter under PCen 2 stk, men blir meget fort varm.

- HDD bråker mye

- Trådløs nettverk og USB kan slutte og virke etter hvilemodus

 

 

[bilder kommer senere]

Vel, jeg snakker om Elitegroup 600. Det er en bedre maskin igjen. Bedre skjermkort blant annet. Og den bråker overhodet ikke under vanlig bruk. Ikke blir den varm heller. Du kan fint se dvd uten viftestøy. Du kan surfe på nett, høre på musikk og laste ned ting uten ett eneste "pip" fra viften :roll: Og hvorfor kjøper du en ny Elitegroup hvis du var så misfornøyd med den forrige? :p

Jeg har bare kjøpt en Elitegroup, denne 600L fikk jeg som et "plaster på såret"

 

De ville ikke gi meg pengene tilbake.... :mad:

Lenke til kommentar
Om butikken Multicom Norge AS:

 

Har aldri hatt noen dårlig erfaring med dem som netshop, har kun positive erfaringer.

De gangene jeg har ringt til de har de hjulpet meg med det som måtte være problemet med en gang, utrolig greie folk i support avd.

De gangene jeg har sendt mail, har jeg fått svar samme dag.

Det jeg har bestillt fra dem har vært i posten fra dem samme dag som jeg har bestillt det. (ennå ikke vært borti noen andre bestillingsfirma som har gjort det like kjapt).

Dette er jo vakkert nok, og plasseres helt fint inn i gruppen av web-shopper som vil sine kunder vel. Greit nok, og ingen overraskelse.

Det som taler i mot MultiCom som fantastisk web-shop er f.eks. den utrolige historien med nekt av angrerett. MultiCom står hardt på sitt om at de ikke har gjort det, men hvis man bare leser all korrespondansen mellom MultiCom og kunde, så ser man at det skal god fantasi til for å forstå dette på noen annen måte fra kundens ståsted.

Et annet eksempel er de tilfellene av maskiner (ja, flertall) som skrur seg av med gjevne mellomrom. Dette er ting som MultiCom kaller "brukerfeil". I det ene tilfellet har sågar MultiCom tilbudt seg å bytte maskina med en identisk maskin. Det er kraftig kost å påstå at det er brukeren sin feil, og at ny maskin vil fikse problemet.

De har også vist seg ganske så gode på å dytte feil/problemer over på kunden, selv om de som butikk og verksted har både rett og plikt til å finne problemet. Det å påstå brukerfeil når de ikke finner feilen er arrogant, og et faktisk brudd på deres plikt overfor kunden. (Hvertfall siden kunden har opplyst om hvordan feilen kan fremprovoseres)

Du kan da selvfølgelig argumentere for at det faktisk er brukerfeil eller hva-som-helst, men det fjerner ikke det faktum at MultiCom er ganske så utrivelige når de står overfor ting som ikke helt passer dem eller er helt klare "enkle" ting. -som en ødelagt knapp eller sånt.

 

Joda - man kan sikkert si at dette er den mengden klager man må forvente av en web-shop med en viss mengde kunder, og avfeie det med "normal støy". Greit nok det, men hvis dette er normal støy så syntes jeg det er rart at man ikke hører om slike ting oftere om andre web-shopper.

Og hvis det er kundene som er vanskelige så syntes jeg det er like rart at det er så mange vanskelige kunder som handler hos MultiCom.

 

Angående ting som kan være brukerfeil

Om varene fra Multicom Norge AS:

 

Eks. 1. Løs strømkontakt:

Eks. 2. Sprekker rundt skjermen:

Eks. 3. Løse skruer:

Hva med disse?

Eks. 4. Trykk som blir borte fra knappene etter kun kort tid. (uker)

Eks. 5. Maskin som skrur seg av etter 2-3 timers bruk.

 

...som MultiCom forsåvidt kaller brukerfeil.

 

Jeg sier ikke at alt som har blitt sagt i disse trådene er rettmessige krav, men enkelte av dem er så klare at det er vanskelig å forbigå dem i stillhet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har en ecs 556e å har hatt denne i litt over et år

 

 

den har fungert greit helt til i det siste når rare ting er begynt å skje

 

- dvd brenneren som er 4x, kan plutslig berre brenne på 2x uansett plate

- maskinen går veldig mye treigere enn før

- vifta går mye oftere på full fart, før var det bare i spill, nå går den bare når jeg hører på musikk til tider og

 

har og hatt han til reprasjon 1 gang for dårlig kontakt i usb portane.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte en G551 for bruk til skolearbeid for et år siden.

 

Bestilte den bulk. La inn siste bios før jeg instalerte Windows, og lastet ned nyeste drivere jeg kunne finne. Tok av cpu kjøleren og hadde på artic silver.

 

Maskinen fungere fortsatt kjempebra ett år etter. Helt lydløs når jeg sitter på lesesal og bruker word eller exel. Lydløs også under dvd avspilling. Begynner å se slitt ut etter transport i rannsel, men maskinen fungere feilfritt fortsatt. Har ikke opplevd noen av problemene jeg ser andre har hatt.

 

 

Mulig jeg har fått en maskin som er produsert og montert på en god dag :D

 

Fornøyd med maskinen.

Med multicom vet jeg ikke, når jeg ikke har hatt behov for noe service derfra.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

har også hatt litt erfaring med multicom, da en god kamerat har en bærbar multicom, vet ikke modellbetegnelse fordi det ikke er min maskin, han har hatt den i ca 1år før ting begynte og gå galt, begynte med at den ikke ville skru seg på, bare viftene startet, sendte den inn og fikk det på garanti, på en lapp over byttede deler sto det at hk var byttet. Med en gang han begynte og bruke den igjen så var det problemer igjen batteri ville ikke lade, så nå er den på reprasjon i dette øyeblikk

 

vil ikke begynne og disse multicom sine maskiner for mye da jeg som sagt har liten kjennskap til de, en ting er jeg glad for: at jeg valgte en annen bærbar enn noe multicom greier (fujitsu siemens amilo A 1630 for de som lurer)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...