Gå til innhold

Feil ved datamaskiner fra multicom


Anbefalte innlegg

Håper jeg får pengene tilbake denne gangen da... Då trur jeg at jeg går over til Tundra 1557....

Bare en tanke, men tror du ikke MultiCom vil regne 14-dagers fristen for started ved kjøp av den forrige maskinen din? Jeg vet ikke hva som er det korrekte i et sånt tilfelle, men bare forvent deg det svaret uansett. Sjekk med forbrukerrådet med en gang hva som vil være det riktige her. Forklar dem om at det er en bytte-PC, hvorfor du fikk den, datoer, priser, og alt sånt.

 

De har vel en web-kontakt greie som kan brukes tror jeg. Dette regnes ikke som å rapportere inn en sak til dem. Snarere bare å søke råd. Sjekk det så fort du kan så du vet nøyaktig hvilke rettigheter du har før du blir konfrontert med det.

 

...og husk å nevne hvilket firma det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trashmaster: Er klipp fra reklamasjonsbrevet noe du skal sende til multicom? Eller er det et felles reklamasjonsbrev alle kan bruke hvis de er misfornøyde med G556E? Du snakket om åpent brev. Er det fortsatt aktuelt?

Dette var mitt brev.

 

Skrev følgende på kravlinjen min:

 

Ber om at overstående problemer blir reparert, eller at produktet blir byttet innenfor Forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Gjør også oppmerksom på at jeg ikke godtar kommentarer som at feilen aldri har vært oppdaget tidligere eller lignende. Kunder har tidligere fått disse meldingene fra dere, og gjennom forum.hardware.no og digi.no har kunder klaget på nettetopp dette.
Lenke til kommentar

ECS G556

 

Problemer:

 

- Flere taster blankslitt etter TRE ukers bruk. Multicoms reparatør påpekte at maskinen bar preg av kraftig bruk ved service.

- Overoppheting ved spill

- Ejectknapp på pcmcia-port gåen.

- Skruer hopper ut av skjermen

- Maskinen har ved flere anledninger spontant slått seg av UTEN at den jobbet hardt, men ved bevegelser. Jeg mistenker kortslutning.

- Plast inni hullene "låsekrokene" for dekselet skal inn i er løsnet.

 

Sendte inn maskinen i februar. Fikk den tilbake med ny kjølepasta (har ikke fått overoppheting etter det), men med beskjed om at dekselet til skjermen IKKE var garantisak. Jeg måtte krangle over mail i ukevis, hente uttalelser fra forbrukerrådet i Troms, vise til tråder om lignende problemer på forumet her og til slutt true med å levere offisiell anmeldelse til forbrukerrådet før de plutselig ombestemte seg og fant ut det var garantisak likevel.

 

Sendte den inn i april og fikk den tilbake etter tre uker. Men siden det er samme skjermpatenten frykter jeg at den vil sprekke igjen. Det er ingen skruer som holder sammen plasten mellom hengslene, og enhver kan se at dette er en elendig patent som gir altfor mye "slark" i leddene.

 

Multicom hadde et frynsete rykte når de startet opp for en del år siden. Jeg gjorde den feilen å tro (eller håpe) at siden de fortsatt var i live hadde de skjerpa seg. Jeg kommer ALDRI i helv... til å bruke en krone hos Multicom lenger. De bør lære seg at den beste måten for en butikk å tjene penger er fornøyde kunder. Denne kundebehandlinga ligner ikke grisen.

Lenke til kommentar

Har nå snakket med Multicom.

 

DVD funker nå.

 

TV-tuner kan jeg kjøpe, hvis de får inn en som passer.

 

Fjernkontroll får jeg sendt i posten nå.

 

Jeg har fått ny driver til lydkortet så nå funker det skikkelig.

 

!NB: Hvis noen andre skal kjøpe ECS 600L fra Multicom så be om å få med fjenkontroll og SKIKKELIG driver til lydkortet.!

Lenke til kommentar
Problemer:

 

- Flere taster blankslitt etter TRE ukers bruk. Multicoms reparatør påpekte at maskinen bar preg av kraftig bruk ved service.

- Overoppheting ved spill

- Ejectknapp på pcmcia-port gåen.

- Skruer hopper ut av skjermen

Jeg viste at jeg ikke var alene om disse feilene. Fint å vite at jeg ikke er alene. Nytter ikke for Multicom å argumentere mot med at ""brukeren har utsatt pc-en for hardt bruk" når dette skjer med ALLE!

 

Jeg tror vi kan klare heving hvis mange går sammen om et åpent brev.

 

BTW: Har du sagt ja til å skrive under på "åpent brev"?

Lenke til kommentar
Trashmaster: Er klipp fra reklamasjonsbrevet noe du skal sende til multicom? Eller er det et felles reklamasjonsbrev alle kan bruke hvis de er misfornøyde med G556E? Du snakket om åpent brev. Er det fortsatt aktuelt?

Dette var mitt brev.

 

Skrev følgende på kravlinjen min:

 

Ber om at overstående problemer blir reparert, eller at produktet blir byttet innenfor Forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Gjør også oppmerksom på at jeg ikke godtar kommentarer som at feilen aldri har vært oppdaget tidligere eller lignende. Kunder har tidligere fått disse meldingene fra dere, og gjennom forum.hardware.no og digi.no har kunder klaget på nettetopp dette.

Ok! Nå får vi håpe at du får pc-en fikset slik den skal være. Tror jeg skal mekke sammen et slikt brev og sende pc-en senere. Greia er at det er utrolig upassende å sende inn pc-en rett før skolestart :thumbdown: Ventetiden burde vært kortere, men det er ikke multicom alene om.

 

Hvis du får alle feilene rettet, vil du utelukke heving eller omlevering? Jeg syns du burde vurdere omlevering eller heving hvis samtlige feil dukker opp på et senere tidspunkt. Det er min menig da :)

 

Ellers er det flott at noen har stå-på-vilje til å gå for dette her :thumbup:

Lenke til kommentar

Klipp fra brev som skal oversendes til Multicom AS

 

Oversikt over feilene som befinner seg på min bærbare pc.

 

Punkt 1: Maskinen har fungert greit i perioder, men det hovedsaklige problemet har vært batteritiden. Maskinen har aldri hatt de annonserte tre timene som dere avertissement lovet, men rundt 1.5 timer. De siste to månedene har batteritiden vært på maks en time og tjue minutter. Til tross for at Undertegnede har ladet batteri helt opp og helt ned før ny lading. Problemet ble ikke reparert under siste service.

 

 

Punkt 2: Et nytt problem som dukket opp for kort tid siden er viften. Den spinner plutselig helt opp på de enkleste kontoroppgaver. For eksempel skriving og internettsurfing.

 

 

Punkt 3: Optisk enhet bråker mye. Hvis jeg plasserer fingeren min tett inntill skuffen, er lyden langt roligere. Videre har den en tendens til å hakke på enkelte DVD plater. Jeg legger ved en DVD plate som dere må teste. Den funker fint på stasjonær dvd avspiller. Men på min funker den ikke.

 

Punkt 4: Skjøtene rundt skjermen er dårlige. Videre er en merkelig sprekk kommet i chassiet rundt skjermen. Dette er ikke en støtskade, men en SVAKHET i maskinen. Denne ”sprekken” finner en bak pc-en. NB! Skjermen må være lukket igjen!

Har også irritert meg over koksplata på skjermen, hvor en finner klistremerket ”Elitegroup”. Plata gir etter hvis jeg presser pekefingeren ned. Akkurat dette problemet med plata har jeg ikke sett hos min kammerat som vistnok har samme modell fra dere. Han har heller ikke problem med skjøtene og cdrom stasjonen. Ergo, min pc leverer ikke den samme kvaliteten som jeg har sett hos andre pc-er. Problemet ble ikke reparert under siste service.

 

 

Punkt 5: Jeg Har sett meg lei av at bokstavene begynner å ”vaskes” bort. (S og G) Nå har visstnok F2 tasten dettet ut. Dette problemet er dokumentert hos andre brukere av Hardware.no, som eier samme pc, G556E.

 

Punkt 6. Problemer med manglende gummiknottene på undersiden av pc-en. Knottens funksjon er ikke bare å passe på at pc-en sklir, men at pc-en også får luftgjennomstrømning. Problemet ble ikke reparert under siste service.

 

Punkt 7. Div skruer har dettet ut av pc-en. Jeg disponerer ikke verktøy til å skru de fast. Jeg har prøvd med mitt ”hobbyverktøy” som dessverre sliter på skruene. Jeg ber om deres forståelse da dette kan være forløpere til store alvorlige feil. Problemet ble ikke reparert under siste service.

 

 

Klipp slutt. Jeg mottar vurdering og rettelse av brevet med stor takk!

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det ikke vil være mulig. Men det alt dette kan brukes til er å samle dokumentasjon på at PC'ene har svakheter, som MultiCom vanligvis nekter å ta på garantien. Som disse sprekkene i skjermen, f.eks.

 

I det ytterste vil man med slik dokumentasjon kunne påberope seg det punktet fra kjøpsloven som sier at man kan heve kjøpet hvis tingen man har kjøpt ikke svarer til kvaliteten man forventer av slike ting. Litt løs formulering, men hvis det du har kjøpt har så dårlig kvalitet at det ikke kan brukes slik det var forventet kan man heve kjøpet. Da hjelper det ar det er mange som sliter med det samme, slik at man kan "bevise" at det er noe med produktet og ikke hvordan brukeren har brukt eller behandlet produktet.

Lenke til kommentar

Min første post på forumet, men tenkte jeg kunne bidra med mine erfaringer.

Jeg har en G553 som jeg installerte SuSE 9.3 (=linux) på. Maskinen er litt over en måned gammel. Stort sett alt fungerte veldig greit uten alt for mye knoting. Touchpaden fungerer også greit, etter at jeg slo av funksjonen som gjør at tapping på touchpaden registreres som museklikk. Batteriet er greit nok, men "opp til 4 timer" er å ta litt hardt i, har brukt den i 2.05 timer nå på lav belastning (stort sett 600 mHz), og det er 32% igjen. Det burde gi en driftstid på omtrent 3 timer.

Bruker den ikke så mye til spill men har testet noe. Tuxracer fungerer greit, mens crack-attack blir av og til i meste laget. Nå har jo maskinen et internt grafikkort, så jeg forventet ikke alt for mye. Dessuten kjører nethack uten problemer ;P

Vifta er knapt i bruk ved lav belastning (=veldig stille), men den bråker en del når den kjøres hardt. Egentlig greit nok for meg

 

Alt i alt er jeg fornøyd med maskinen, spesielt til den prisen og med leveringstiden til Multicom. Akkurat nå håper jeg at jeg ikke får problemene andre har hatt.

Lenke til kommentar

Her kommer en liten oppdatering på min ECS 600L:

 

Kan ikke huske noen ganger viften har vært stille... Skal starte maskinen på nytt nå og se. Det virker som PC låser seg på en viss omdreining. Meget irriterende p.g.a. at jeg bruker PC som musikk avpsiller om natten. Fjernkontrollen er underveis. Multicom har enda ikke funnet ut noen måte å få WLAN til å automatisk skru seg på.

DVD-hurtigtasten fugerer ikke. Vet ikke hvorfor. Noen som vet hvor jeg eventuelt kan stille inn den?

 

Høytalerene er plasert på siden av PC som gjør at du får henholdsvis bra lyd om du legger ned skjermen.

 

Batteri levetiden er ganske lik som Multicom lovte. Har ikke kommet på å teste det enda.

 

Det er tre blåe lys nede på dataen. En som forteller at PC-en er på, en som forteller at PC-en er i hvilemodus og en som forteller at PC-en lades. Samt to lys rett ved skjermen som indikere at PC er slått på (to lys som indikerer altså) og en for WLAN.

 

Det er ikke noen lås for å "låse" skjermen fast. Slik som på G55x. Her holdes den nede trolig av fjærer. PASS PÅ: PC-en kan klapse igjen hvis du ikke er forsiktig når du lukker den...

 

Det er plast foran på dataen, altså "nedenfor" Smart Pad-en. Min er ganske hakkete...

 

Det var oppdateringene for denne gang.

 

Da får jeg hvile ut til min bursdag som er i dag :D (17. aug.)

 

 

Toadstool:

 

Jeg hadde før en Elitegroup ECS G553 (G5531500) med 40GB HDD.

Hvis du leser litt lengre oppe kan du lese om feilene min og hva du kan være forberet på.

La oss håpe at din G553 virker bra! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hjelp!

 

Er dette bra da: På systemegenskaper står følgende:

 

Intel® Pentium® M

processor 1.60GHz

798MHz

496MB RAM

 

.. :no: .. Men det er jo ikke det jeg skal ha!

 

1.60GHz <---Riktig

798MHz <---Det er jo galt. Skal jo ha 1600

496MB RAM <---Det er jo galt. Skal ha 512

 

Er det bare Windows som har feil eller har jeg enda en sak mot Multicom?

Lenke til kommentar
Hjelp!

 

Er dette bra da: På systemegenskaper står følgende:

 

Intel® Pentium® M

processor 1.60GHz

798MHz

496MB RAM

 

.. :no: .. Men det er jo ikke det jeg skal ha!

 

1.60GHz <---Riktig

798MHz <---Det er jo galt. Skal jo ha 1600

496MB RAM <---Det er jo galt. Skal ha 512

 

Er det bare Windows som har feil eller har jeg enda en sak mot Multicom?

Neida, skjermkortet spiser en del av rammen. Prosessoren kjører ikke på fullt, men bruker Intels teknologi for spare batteri. Når maskinen har behov for fullt prosessor forbruk vil dette justeres, mot at det brukes mer batteri.

 

de siste 16 mb ram brukes av skjermkortet.

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk det ikke vil være mulig. Men det alt dette kan brukes til er å samle dokumentasjon på at PC'ene har svakheter, som MultiCom vanligvis nekter å ta på garantien. Som disse sprekkene i skjermen, f.eks.

 

I det ytterste vil man med slik dokumentasjon kunne påberope seg det punktet fra kjøpsloven som sier at man kan heve kjøpet hvis tingen man har kjøpt ikke svarer til kvaliteten man forventer av slike ting. Litt løs formulering, men hvis det du har kjøpt har så dårlig kvalitet at det ikke kan brukes slik det var forventet kan man heve kjøpet. Da hjelper det ar det er mange som sliter med det samme, slik at man kan "bevise" at det er noe med produktet og ikke hvordan brukeren har brukt eller behandlet produktet.

Sant nok, men Multicom kan velge avhjelp (reparasjon) eller omlevering (Ny pc) uansett.

 

Heving kan bare bli aktuelt hvis pc-en har vært inne for SAMME feil tre ganger. Videre kan det bli også aktuelt hvis alle feilene sett under ett øye. Dvs at alle feilene vi har hatt med vår pc, resulterer i en VESENTLIG mangel!

 

Det sistnevnte, er hva jeg håper jeg kan heve kjøpet mitt for.

Lenke til kommentar

må rette deg der..

 

Det er ikke Multicom som skal velge ny tilsvarende gjenstand (omlevering) eller å reparere.

 

Det er du som forbruker som skal velge.

 

 

 

Hvis alle som har problemer med maskinen krever en ny, burde ikke Multicom, økonomisk, sette seg imot heving av kjøp.

Lenke til kommentar
Sant nok, men Multicom kan velge avhjelp (reparasjon) eller omlevering (Ny pc) uansett.

 

Heving kan bare bli aktuelt hvis pc-en har vært inne for SAMME feil tre ganger. Videre kan det bli også aktuelt hvis alle feilene sett under ett øye. Dvs at alle feilene vi har hatt med vår pc, resulterer i en VESENTLIG mangel!

 

Det sistnevnte, er hva jeg håper jeg kan heve kjøpet mitt for.

Det er forsåvidt riktig, men poenget mitt er at hvis maskina i seg selv ikke holder mål, da hjelper det ikke å få ny eller reparere den gamle. Den vil fortsatt ikke holde mål.

Hvis den har en designfeil som gjør at skruer detter ut hele tiden, plasten sprekker, eller den overopphetes med prosessorer over 2GHz - da hjelper det ikke å få ny. Hvis mange har disse problemene kan vi få påberopt oss paragraf 17 i kjøpsloven.

17. Varens egenskaper.

 

(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:

(2a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til; 

(2b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det; 

(2c) ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell; 

(2d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen. 

(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.

Og det er klart de kan reparere eller omlevere, men hvis det er et designproblem så hjelper det ikke. Det viser seg jo gang på gang. Det er så mange som har de samme problemene, at man må snart kunne si at kanskje §17, pkt 2a og 2b burde gjelde. Og som sagt, med et designproblem er det ikke hjelp fra selger når man får samme dritten tilbake. Den eneste hjelpen da er pengene tilbake, eller omlevering til en annen maskin av annet merke som holder mål slik det er lovet.

Lenke til kommentar

Update

 

Far min som fikk min 1.5 år gamle G551 fikk i dag en tlf fra Multicom

etter at maskinen har vært på service i 4 uker angående "strømkontakt som ikke fikk kontakt\umulig å få til å lade"

At det IKKE gikk på garanti da det var slitasje... (?)

Må jo legge til at det her er andre gang med samme problem, og da den var 8mnd gammel var det ikke slitasje å gikk på garanti.

 

Han svarte noe som jaja, jeg kommer da aldri til å handle fra dere mer å ba om å få maskinen tilsendt så fort som mulig.

 

Jeg sa han fikk ringe tilbake å henvise til denne tråden her, men

han er jo 50 år med lite peiling på dette å valgte heller å betale 600kr!

 

 

Jeg blir så forbannet, jeg er sikker på at Multicom ser en måte å håve inn penger

på reperasjon av disse maskinene!

 

Skjønner ikke hvordan en nettshop som faktisk var MEGET bra engang i tiden

kan bli så ræva! En ting er sikkert, jeg kommer ALDRI til å kjøpe så mye som en CD-R plate fra de folka der igjen!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...