Gå til innhold

Feil ved datamaskiner fra multicom


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte at vi som har multicom maskiner kan skrive om hva som er galt og bra med datamaskinene våres.

 

Jeg selv har en Multicom Elitegroup ECS G553. (bærbar)

Her er følgende feil:

 

(kjøpt: 06. desember 2004)

 

- fra ca. den 26. januar 2005 og t.o.m. i dag: Touchpad-musen går "beserk" hopper rundt og åpner/lukker programmer

 

- ca. 10. februar 2005: Strømkontakten mellom datamaskinen og adapteren ble løs...

 

- ca. 3. april 2005: Sprikker i rammen til skjermen (kostet meg 850kr)

 

- ca. 13. juni: Blåskjerm som førte til at datamaskinen ikke fikk kontakt med HDD

 

- nå: Viften funker ikke lenger.

 

Sammen med dette låser maskinen seg ofte og av og til når jeg starter maskinen så kommer ikke skrivebordet opp....

 

Alt dette har skjedd på et halvt år!!! Det er ikke bra... :thumbdown:

 

 

Altså i denne tråden kan folk komme med dårlige og gode ting om multicom.

Så kan vi til slutt skrive et brev eller en mail til multicom om disse feilene og få dem til å gjøre noe med det.

 

PS: Helst skriv om det er en bærbar eller stasjonær datamaskin ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Elitegroup ECG G551

 

Den fungerer utmerket, hjelp fra multicom har jeg ikke trengt, så jeg kan ikke klage der.

 

Har til og med mistet den i bakken og den fungerer like bra.

 

Har 2 kamerater med G556 som også er veldig fornøyd. Eneste er at batteriet holder ca 2,5 timer med normalt brukt og ikke 4? som de har lovet.

 

Elitegroup pcene meget tynne og lette noe jeg liker.

 

Det var det jeg hadde å si :)

 

 

 

Det hadde vært greit å sett om det er en spesiell modell som det er feil på eller generelt Elitegroup sine pcer, så hvis folk kunne skrevet opp hele modellnavnet hadde det vært fint. :)

Endret av emcee
Lenke til kommentar

ECS iBuddy: Begynte å lukte svidd, til slutt smeltet en god del plastikk på venstre side av laptoppen og strømpluggen nedsmeltet...

 

ECS G556e: Skjermen har fått stygge streker som går tvers over(ikke slitasje, men forvrengt bilde ca 1 px i høyde som strekker seg over hele skjermen..

 

Enda en ECS G556e: Viften har gått til helvete etter 2 måneder....

 

Husker ikke når disse ble kjøpt, men G566e maskinene er mindre enn seks måneder gamle...

Lenke til kommentar
Det hadde vært greit å sett om det er en spesiell modell som det er feil på eller generelt Elitegroup sine pcer, så hvis folk kunne skrevet opp hele modellnavnet hadde det vært fint. :)

Ja. Men holder det med f.eks. G553?...

 

Når jeg kjøpte PC-en så forsvant linken til akkurat den PC-en jeg hadde kjøpt. Samme med broren min og, når han kjøpte så forsvant linken til han sin PC....

 

Jeg syntes det var litt merkelig

Lenke til kommentar

Elitegroup G556Pro

 

Maskinen sluttet å virke 5mnd'er etter kjøp. Når den skrus på, booter den opp, for så å lage en "klikk" lyd, og skru seg av.

 

1.gangs innlevering (rep tid, ca 1,5uke)

Fikk fortalt at minne brikken var problemet.

 

Nå har jeg samme problemet, og må innlevere maskinen for samme ting. (Minnefeil, svidd sådann) :)

Multicom har fortalt at de må skifte hovedkortet denne gangen..

 

 

:nei:

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar

G556E

 

Fryser, og slår seg av ved hard belastning etter ca 2,5 - 3 timer.

Hard belastning vil si 3D spill.

Har vært forsøkt utbedret en gang av meg etter forslag fra Multicom (Hvor de forsikret at dette ikke skulle gå ut over garantien, og da Multicom er ansvarlig for reparasjon, og valgte meg til å utbedre feilen, står de fortsatt som ansvarlig for den utbedringen)

Dette kan du lese mer om her:

http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/hjelperdeg/article43660.ece

 

Videre har den vært inne til utbedring to ganger, hvor Multicom ikke har vært i stand til å finne feilen, og heller erklært den ok fordi de ikke fant feilen.

Akkurt dette finner jeg jævlig arrogant av dem.

 

De har sågar skrevet at jeg ikke kan forvente å spille moderne spill på min laptop, fordi dagens spill er så krevende. Jeg har 2 Ghz Pentium M, 2 GB RAM, ATi Radeon 9700 128 MB RAM, HD som spinner på 7200 rpm. Vis meg det spillet som har minstekrav som overgår dette...

På toppen av det hele er maskina markedsført med "ytelser i toppklasse", og med egenskaper som spilleglade vil sette pris på. Siste punktet i en ekstern test som Multicom henviser til på sin egen side.

 

Les mer om dette, og Multicom her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=439081&st=0

Lenke til kommentar

Ser det er problemer som går igjen her ja..

 

Eier selv en G556. Her er problemene jeg har hatt med den:

 

- Første gang jeg fikk problemer var det akkurat som hos t0ffluss, altså en defekt RAM brikke. Symptomene var akkurat de samme. Da jeg startet den kom det en liten klikkelyd, og så slo den seg av igjen.

 

I mellomtiden har jeg hatt flere problemer, som f.eks at jeg får en del blåskjermer og at den bare skrur seg av. I tillegg er "strømmåleren" (den som viser hvor mye batteri du har igjen) helt ubrukelig. Etter å ha ladet i 20 minutter kan den faktisk være på 100%. Nå erfarer jeg altså problemer med strømtilførselen, den er helt løs og fungerer ikke i det hele tatt.

 

I tillegg stiller jeg meg kritisk til støynivå og varmeutvikling i laptopen.. Den er ikke akkurat det jeg vil kalle støyfri :hrm:

Lenke til kommentar

G551. Snart 2 år gammel (må huske å sende den inn på nok en service før den tid)

 

* Første feil kom etter ca 6 mnd.

Strømpluggen fikk ikke kontakt med adapteren. Måtte vri å vende på ledningen for å få den til å lade.

Sendte den inn på rep (noe som gikk på garanti) å det tok 6 uker før jeg fikk den tilbake. Den ble sendt til England (fikk da oppgradert bios som gjorde maskinen lydløs)

 

* Andre diverse feil. Skruer i skjermen er borte, ser ut som litt plastikk har smeltet hvor strømpluggen sitter. Touchpad som lever ett eget liv en par ganger i uka.

Skjerm som blir nesten svart sånn plutselig til man får stilt opp lysstyrken.

Grusomt varm! Sånn at man er redd for å reise hjemme ifra mens den står på.

Nettverks kort som ikke alltid vil adlyde.

 

Disse feilene har jeg ikke orket å bry meg om, da denne PC'n var den eneste jeg hadde. Ville ikke vente 6 nye uker uten PC.

 

For ca 3mnd siden begynte (6mnd siden sist gang) begynte strømpluggen å nekte kontakt med adapteren igjen.. har nå sittet å vridd å vendt i 3 mnd, men nå er den så å si umulig å få til å lade så fant ut at jeg like så godt kunne kjøpe meg ny bærbar.

 

Multicom skal få en tlf på Mandag, så skal jeg gi bort hele maskinen til Far min når den kommer tilbake.

 

En ting er sikkert, jeg skal ALDRI mer ha Elitegroup.

 

 

EDIT: Kan legge til at maskinen faktisk var HELT støyfri så sant jeg ikke gjorde noe annet enn surfing\teksbehandling\så på film. Den var fortsatt GRUSOMT varm, men vifta gikk ikke. Men under spilling overdøver vifta ett fly som tar av ;)

Endret av Drunk In Public
Lenke til kommentar

Ny feil på min G556E. Den funka da jeg la den til side, og et par dager senere skjedde dette når jeg slo den på:

 

Powerknappen må koses med før den starter kassa, og når den først kommer på, så er skjermen litt feil. Den nederste fjerdedelen viser toppen av de tre firedelene som er igjen. På toppen av det hele kommer ca 2/5 deler av desktopen, høyresiden, ikke med på skjermen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt imponert over ECS-maskiner, jeg heller... Jeg og to kolleger kjøpte samtidig, samme maskinen(ECS G551). Alle tre har vært inne på reparasjon minst en gang hver.

 

Feilene har gått på ting som hovedkort som brant, trådløst nettverkskort som opphørte å fungere, cd-rom som streiket(med cd i), skjerm som ble svart/hvitt før den tok kveld for godt, harddisk som krasjet mm.

 

En annen ting som irriterer meg grenseløst er at maskinen slår seg på når den bæres i pc-veske. Batteriet er alltid tomt hvis jeg har hatt med maskinen ut og gått eller syklet!! Dette skyldes nok at av/på-knappen ligger veldig høyt, slik at lokket tar i knappen når pcen er klappet sammen.

 

Stadig økende støy(som blir mer og mer høyfrekvent) fra vifta er også et irritasjonsmoment. I starten kunne en nesten ikke høre maskinen(bortsett fra under tung spilling el.l.), men nå er det sabla irriterende å høre på den kontinuerlige duren fra vifta.

 

Dette med dårlige strømplugger er noe som tydeligvis gjelder all, også. 2 av 3 maskiner hos oss er også plaget med dette.

 

På den positive siden: Multicom har aldri mukket når det gjelder å reparere ting. Det har gått fort og greit, men det er så jævla irriterende å være uten maskin i en uke nå og da!!

Endret av chrishan
Lenke til kommentar

Arbeidtiden til multcom kan man ikke klage på.

Eller en ting kan jeg klage på:

HDD mistet kontakt med PC...

"Send inn HDD. Det er som regel den det er feil med." Men neida, Cirka en uke etter "Kan du venligst sende inn maskinen og" Er du klarer over at jeg ikke har allverdens penger til frakt..? :wallbash:

Lenke til kommentar
Det hadde vært greit å sett om det er en spesiell modell som det er feil på eller generelt Elitegroup sine pcer, så hvis folk kunne skrevet opp hele modellnavnet hadde det vært fint. :)

Ja. Men holder det med f.eks. G553?...

 

Når jeg kjøpte PC-en så forsvant linken til akkurat den PC-en jeg hadde kjøpt. Samme med broren min og, når han kjøpte så forsvant linken til han sin PC....

 

Jeg syntes det var litt merkelig

hvis du går på ecs sine hjemmesider og under arkiv eller no så ligger alle de tidligere pcene og...

Lenke til kommentar

Har en ECS G556 selv og, på tross av en del trøbbel, er jeg relativt fornøyd med maskinen.

 

Jeg kan liste opp hvilke negative ting jeg har erfart:

 

- Rammen rundt skjermen fikk en sprekk, som snart ble et større hull. Dette fikk jeg på garantien, selv om Multicom først mente dette var en kostnad som skulle dekkes av meg. Uten å utdype dette så mye mer, så var det grunnet at jeg kunne argumentere i mot fra kjøpsloven at jeg fikk dette på reklamasjon.

 

- Batteriet har langt dårligere levetid enn hva som stod oppført hos Multicom. :no: Men jeg antar at jeg kanskje har en del av skylden selv, ettersom jeg ikke har tatt noe hensyn til hvordan jeg har ladet batteriet. Dersom det er dette er grunnen, så burde likevel Multicom lagt ved klare instrukser for hvordan batteriet skulle behandles på riktig måte. Likevel trodde jeg at disse typene batterier ikke skulle bli forringet uansett bruk(?)

 

- Maskinen er på ingen måte lydløs. :no: Den er riktignok svært støysvak når den holder en lav temperatur, men det er ikke så mye som skal til for at temperaturen skal gå opp. Ved spilling og tunge oppgaver synes jeg ikke jeg kan forvente at maskinen skal være helt rolig, men viften bråker da også særdeles mye når den først er oppe i hastighet. Den begynner også å suse en del ved helt vanlig kontorbruk, selv om andel av CPU brukt er lav. Den har vekket meg flere ganger, når den står på på natten, selv om ingen programmer er i bruk.

 

- Den har slått seg av, helt plutselig og uten forsvarsel, en rekke ganger. :nei: Dette skjer likevel så sjelden at jeg ikke opplever det som noe problem. Men den gyldne regelen om å lagre titt og ofte gjelder nok spesielt hvis du har en slik maskin.

 

Har noen forresten noen råd om hvordan jeg kan få litt mer kontroll på når viften skal "ta av". Tenkte å oppdatere BIOS, men tviler på at dette vil hjelpe. Dessuten er nok dette noe som befinner seg utenfor grensene for ferdighetene mine.

:roll:

 

Kan forøvrig legge til at jeg har hatt maskinen i nærmere 11 mndr.

Endret av hellion
Lenke til kommentar

vel. jeg uttrykte meg nok litt upresist. jeg skrev at det har skjedd "en rekke ganger", noe som, hvis man tolker det bokstavelig, er riktig. det var likevel en litt feil måte å skrive det på. i den tiden jeg har hatt maskinen, som nærmer seg et år, så kan jeg nok telle antallet tilfeller på de fingrene jeg har (max 10 :p ). Og ettersom jeg bruker PCen svært mye, så betyr det at det altså forekommer svært sjelden. Det har vært litt irriterende de gangene det har skjedd, men jeg har ikke lidt noen skader pga. dette. Jeg opplever det altså ikke som noe betydelig problem.

 

Dessuten, skulle jeg ha klagd på dette, så hadde de nok sansynligvis ikke funnet noen feil å utbedre,og jeg hadde endt opp med å ha måttet sendt PCen bort et par uker, for så å få nøyaktig den samme tilbake.

 

det du skriver om viftestøy, mener jeg å ha erfart mye på samme måte som deg. vifta var mye mer forutsigbar før. da blåste den tungt, bare når jeg holdt på med tunge oppgaver. ellers var den stort sett rolig. nå har den en tendens til å hisse seg opp av de minste lille ting.

Endret av hellion
Lenke til kommentar

Svar fra Multicom:

Hei !

 

Jeg foreslår at du sender inn PC'en til Multicom for vurdering av saken. Jeg skal videresende denne e-posten til leder på teknisk avdeling, så vil han orientere seg om saken og vurdere denne når vi mottaer PC'en ved Multicom. Han er tilbake fra ferie i uke 31.

 

Ha en fin dag !

 

Mvh,

***** *********

Teknisk avdeling

Lenke til kommentar

Har sendt mail til Tobais Tangen, daglig leder i Multicom og påpekt at maskinen blir markedsført som pasende for spilleglade, og med ytelser i toppklasse. Når dette ikke stemmer i virkeligheten føler jeg meg lurt.

Så med bakgrunn i dette, (Og feilhistorikken) vil jeg ha kjøpet hevet.

Ellers vil jeg gå videre med saken slik jeg ser det best.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...