Gå til innhold

Hva er dine top 5 bøker?


Anbefalte innlegg

Topp tre internasjonalt:

Engler og demoner - Dan Brown

Forbyttet - Belva Plain

Gutter er gutter - Nick Hornby

 

Topp tre norske bøker:

Kabalmysteriet - Jostein Gaarder

Berlinerpoplene - Anne B. Ragde

Frelseren - Jo Nesbø

 

Når det kommer til serier (ja, Berlinerpoplene er en del av en serie, men har kun lest den ene) så ligger Harry Potter og Cato Isaksen-bøkene til Unni Lindell på topp :thumbup:

Endret av sorine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, her er mine topp 5.

 

De Fire og Han Som Gjør Galt Verre av Hans Frederik Follestad

Klart den beste boka jeg har lest noensinne. At en norsk forfatter klarer og skape noe så ekstremt bra er veldig positivt for norsk litteratur, og fantasy-tilhengere.

 

Harry Potter serien av J.K Rowling.

 

Ekstremt velskrevne bøker. Nytes best på engelsk imo : )

 

Hallo? Er det noen der? av Jostein Gaarder

 

En bok som vekker ekstremt mange minner om tidlig barndom. Leste / ble lest denne boka når jeg var bitteliten.

 

Haikerens Guide til Galaksen av Douglas Adams

 

Tung bok, men ekstremt morsom. Anbefales selvfølgelig :thumbup:

 

Engler og Demoner av Dan Brown

 

Veldig bra bok, passer meg ypperlig siden jeg har veldig sansen for konspirasjonsteorier o.l.

 

Vil bare legge til at jeg har lest RH også, uten at jeg er veldig begeistret for den. For mange dødpunkter imo. Tvang meg gjennom den i sjette klasse... Brukte kanskje 1-2 år på den tror jeg ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Snømannen Jo Nesbø

Frelseren Jo Nesbø

Harry Potter og Føniksordenen J. K. Rowling

Ringenes Herre J. R. R. Tolkien

Berlinerpoplene Anne B. Ragde

 

Har lest mange, mange bøker, men akkurat nå står disse fem høyt i kurs hos meg. Nr 4 er inne på min topp 5-liste nesten pga filmen er på kino i disse tider. Og Snømannen var god å ha på Kreta - sier ikke mer! ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vanskelig å velge..

 

The Guns of August - Barbara Tuchman

Catch 22 - Joseph Heller

Foundation-serien - Isaac Asimov

Freakonomics - Steven Levitt og Stephen J. Dubner

1984 - George Orwell

The Art of War - Sun Tzu

 

edit: ups.. ble visst seks bøker

Endret av Cilpot
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

tja.

 

kan ikke lage en liste, men

Engler og Demoner(Dan Brown)

Harry Potter and The Deathly Hallows(J. K. Rofling)

Digital Fortress(Dan Brown)

Haikerens Guide til Galaksen(Douglas Adams)

Harry Potter and the Chamber of Secrets(J.K Roflmao)'

 

er sånne gode bøker som sikkert må være på den lista.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mener bestemt at J.K. Rowling sine bøker overgår det meste annet jeg har lest, derav;

 

1. Harry Potter and the Deathly Hallows

2. Harry Potter and the Order of the Phoenix

3. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

4. Harry Potter and the Half-Blood Prince

5. Harry Potter and the Goblet of Fire

 

Nokså ensformig, menmen.

Lenke til kommentar

Jeg skriver opp bokserier jeg, ellers ville det blitt umulig. :p

 

1. Harry Potter - J.K. Rowling

2. Bøkene om Robert Langdon - Dan Brown

3. Den Mørke Materien - Pilip Pullman

4. Artemis Fowl - Eoin Colfer

5. Ringenes Herre - J.R.R. Tolkien

 

Seriene som gjorde meg interessert i bøker, og jeg leser dem flere ganger per år.

Lenke til kommentar
J.K Rowling - Harry Potter (eksl. bok 5 som var et makkverk)

 

5223515[/snapback]

 

Endelig ser jeg noen som sier det! Føniksordenen ga meg ingentingen.

 

Derimot synes jeg The Half-Blood Prince var best, bedre enn The Deathly Hallows.

 

Mine topp 4

 

Den mørke materien - Philip Pullman

 

Det starter tungt og kjedelig, men så tar det seg opp noe så SINNSYKT. Man blir følelsesmessig engasjert, og det til de grader. Fanasty på sitt beste. Slår Ringenes Herre, som jeg mener er bra gjort.

 

Matilda - Roald Dahl

 

Jeg synes alt jeg har lest av Roald Dahl er utrolig fine barnebøker, men Matilda sitter igjen. Sikkert fordi jeg var på Matildas alder da jeg leste den (omigjen og omigjen) Handler om en jente som har et familieforhold som minner sterkt om Harry Potter med The Dursleys/Dumlingene. (Mon tro om J.K.Rowling leste denne?) Hun har også en lærer/rektor som HATER barn.

En dag oppdager hun at hun har spesielle evner, hun kan flytte ting med øynene...

Anbefales :yes:

 

Harry Potter and The Half-Blood Prince/Halvblodsprinsen

 

Spenning, spenning og humor! Og veldig trist :cry: Beste HP-boka.

 

Ringenes Herre - Ringenes Brorskap

 

Har lest hele RH (har tilgode å lese Hobbiten), men jeg synes denne er best.

Hvorfor? Jo, jeg føler denne boka har de beste skildringene. Lothlorien, akk, om jeg kunne dratt dit! Tolkien lager en utrolig vakker verden i denne boka. Jeg så filmene før jeg leste boka, og ble SINT for at de ikke tok med Tom Bombadil..

 

Klarer ikke å komme på en til. Jada, har lest DaVinci-Koden, men jeg synes den var kanskje litt hyped.

 

Edit: Aaah! Jeg glemte The Alchemist av Paulo Coelho. Dette synes jeg er en kose-tenke bok. Alle bør lese den en gang i livet, noen liker den kanskje bedre enn andre men jeg simpelheten elsker den :yes:

Endret av Pille_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1.Alle HP bøkene. Rett og slett umulig å ikke leve seg inn i!

 

2.Ingvar Ambjørnsen- 23 Salen. Gripende bok med sterke skildringer. Ble ordentlig provosert når jeg leste den.

 

3.Ingvar Ambjørnsen-Hvite niggere. Kan nesten ikke beskrives, den må oppleves. :D Veldig lettlest bok.

 

4.Ragnar Hovland-Dr.Munks testamente.Utrolig morsom bok med veldig interessante karakterer. I tillegg er den på nynorsk :thumbup:

 

5.Ibsen- Vildanden og Gengangere. Fantastisk,flott og tidløst.

 

 

Rekkefølgen er rimelig tilfeldig fra nr.2 og ned.

Lenke til kommentar

Ragnar Hovland er ein fantastisk forfattar, har du lese Sveve Over Vatna? Det er den boka Dr. Munks Testamente er oppfølgaren til. Eg heldt på å utforske resten av bøkene til Hovland, men har enno ikkje lese so mange. Av dei eg har lese er Ei Vinterreise ei god bok..

 

Heia Ragnar Hovland.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mine 5 bøker. I ingen rekkefølge:

 

American Tabloid av James Ellroy

Crime-noir av den mørkeste sorten. Her starter Ellroy sin triologi om den mørke siden til USA fra femtitallet og oppover. Her møter mafiaen, Kennedyene, CIA, Howard Hughes, Las Vegas og J Edgar Hoover hverandre i en overbevisende fortelling. Dette er en roman, men forfatteren er så kunnskapsrik og skriver så overbevisende at jeg nesten er villig til å ta denne som USAs ekte historie. Bok nummer to heter The cold six thousand og den avsluttende boken i serien kommer forhåpentligvis på slutten av 2007.

 

Midnattsbarn av Salman Rushdie

Denne synes jeg er uten tvil den beste boken skrevet av Rushdie. Her tar han for seg historien til India (og senere Pakistan) fra løsrivingen av det britiske imperiet og framover til 70-tallet. Historien går ut på at samtidig som India løsrives, så fødes det en rekke barn med overnaturlige krefter. Denne boka er historien om disse samt India og Pakistan.

 

Pan av Knut Hansun

Verdens vakreste bok. Ikke så mye mer å si om den.

 

Fear and Loathing in Las Vegas av Hunter S. Thompson

Hunter skulle engentlig dekke et bilrace i ørkenen i Las Vegas. På turen tok han med seg en venn og en drøy samling av dop. En fortelling om den amerikanske drømmer/marerittet som er utrolig morsom.

 

Dagdrivergjengen av John Steinbeck

Dette er en feelgood-bok for min del. Boken skildrer en gjeng med dagdrivere og deres venner i en liten kystby i California. Livet er tungt, men ikke verre enn at man alltids klarer å skaffe seg en flaske billig vin. Tar ikke så lang tid å lese og jeg blir i godt humør hver gang etter å ha lest den.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ringens Herre! Ingen over ingen ved siden, aldri noen gang!

 

Flukten til Whatership av Richard Adams. Gammel bok som jeg kun har fått tak i på engelsk. Men fant den på skolebilbloteket hvor den ikke har vært lånt uten siden 92!:( Herlig bok!

 

Michael Ende: Den uenderlige Historie.

 

Khalled Hossini: Tusen strålende Soler. (grsom fakta, perfekt skriver, får dge tilå åpne øyene, les også Drageløperen!)

 

Marian Keyes; Er du der ute?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror jeg må fjerne Harry Potter fra denne listen for ellers hadde det neppe vært plass til noe mer.. :D

Så untatt HP er de beste bøkene jeg har lest:

Engler og Demoner

Da Vinci-koden

Første boken med hun Lisbeth Salander (husker ikke navnet.. )

Andre boken med Lisbeth Salander (husker fortsatt ikke navnet :blush: )

For å ta med en norsk bok: Memo (Genial!)

 

Ellers er alle bøkene i serien med engler og demoner osv til å anbefale.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...