Gå til innhold

Hvorfor Shaman er imba.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

De tanker ganske bra ( Bedre enn paladin)

what? de tanker bedre med mail enn paladin med plate og shields?

laff

Alt i alt gir ikke plate mer enn ca 10% mer damage reduction.

edit' :)

Endret av Keylar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva den videon angår, så er ikke akkurat Creed veldig representativ, da han er kjent for å være en god spiller. Videre tror jeg neppe de kampene man ser han vinner der er alle kampene hans. For å lage en slik film er det nok endel prøv-og-feil som skal til. Jeg begynner å bli mektig lei av alle som sier at shaman er overpowered. Hvorfor ikke lage en character, og prøv klassen selv?

Jeg tror at grunnen til at mange tror shaman er imba er fordi de møter 3 forskjellige shamaner, og tror at alle har samme egenskapene. En som gir enorme menger skade fra spells, en som slår hardere enn en rogue, og en annen som aldri går tom for mana, og healer veldig bra. Dermed er det lett å tro at én og samme shaman kan gjøre alt dette.

Ut ifra denne teori skyldes ofte desverre denne klagingen mangel på kunnskap om klassen. Får vel si som på engelsk "Get your facts straight".

Endret av AndyG
Skrevet
Alt i alt gir ikke plate mer enn ca 10% mer armor...

Det virker for meg som om du har null innsikt, her er hvorfor:

Et raskt regnestykke:

Lightforge Breastplate - 657 Armor

Vest Of Elements - 370 Armor

657 / 370 ~ 1,77567 Prosentfaktor

Det vil si at det er en armorøkning med ~ 77,5%, etter det jeg vet så er det ganske langt unna 10% som du oppgir.

For å ta et annet eksempel også:

Lightforge Bracers - 261 Armor

Bindings of Elements - 148 Armor

261 / 148 ~ 1,7635 Prosentfaktor

76,3% økning.. you see where Im going?

Forklar meg gjerne hvordan du kan si at det er en økning på 10%, eller hvis jeg har gjort en feil i matematikken så si fra, er litt rusten etter sommeren :p

Skrevet (endret)

hmm, jeg har ikke fått noe inntrykk av hunter suger i duel og pvp, fått inntrykk over hvor mange som spiller hunter som ikke helt vet va de gjør akkurat...men men, en go hunter har ikke mye problem å ta fks ein warrior, jeg ble ganske regelrett knust av ein hunter en gang, det gjelder bare å finne den rette huntern :p

nå skal det sies at han hadde Dwarven Hand Cannon, den slår ganske hardt fra seg :p + at han var fantastisk flink me frost traps, noen som kan få en vær warrior til å se rødt :mad: Så alle klasser er egentlig ganske gode ;)

Endret av kjexter
Skrevet (endret)
Forklar meg gjerne hvordan du kan si at det er en økning på 10%, eller hvis jeg har gjort en feil i matematikken så si fra, er litt rusten etter sommeren :p

Det han sikkert mener er at det er ca 10% mer damage reduction fra mail til plate, som det ca er med de blå settene.

Endret av likferd
Skrevet (endret)
Hunter suger i PvP!

Jeg har en kamerat med hunter lvl 35.. Og da han var lvl 30, sleit han MYE

i BG mot en rouge 24!

Hunters i 1v1 PvP er ikke så lett. Såklart hvis du er utrolig flink med hunter kan du vinne mye, men møter du en som er like god med sin class som du er med hunter og vet hvordan man utnytter hunters svakheter. Da blir det verre.

MEN, i gruppe PvP er det utrolig lett å være hunter. Og gruppe PvP er vel det vanligste og som oftest kjekkeste. Alle classene kan heldigvis ikke være like gode i alt, og her er hunters sitt problem. Samtidig som å være gode i gruppe Pvp kan hunters være veldig nyttige hvis de spilles riktig i instance (pulling+dmg dealer+passe på priest eller mage), og det er lett å kjøre solo (Med mindre en annen spiller ikke hopper på deg når du ikke følger med. Heldigvis kan hunters tracke stealth og humanoids, så bare man passer på skal ikke det skje så ofte).

Alt i alt er hunters en flott class. Av en merkelig grunn er 1v1 PvP blåst opp som å være det viktigste i hele spillet. Noe jeg ser på som helt feil.

(Jeg vet du Mr. -=NeoguN=- bare sa at de suger i PvP, noe som er delvis riktig, men langt fra hele sannheten, + jeg bare lufter mine meninger om hunters generelt. Jeg føler det er mye dritt ute å går om hunters. Sorry for off topic forresten :p).

Endret av Scarface^
Skrevet (endret)

Det han sikkert mener er at det er ca 10% mer damage reduction fra mail til plate, som det ca er med de blå settene.

Beklager, var damage reduction jeg mente - takk til Likferd som skjønte dette :)

Endret av Keylar
Skrevet
uansett så har en shaman mye lettere for å holde aggro pga rockbiter og earthshock :)

Med tanke på hvor mye alliance hater shamans er vel shaman absolutt best til å tanke i BG.

Skrevet

Som en test har jeg startet (ENDA en......) en Shaman; tror det er min 12ende "alt". For øyeblikket er det low-lvl, og på det nivået er den den enkleste å bruke PvE så langt (sammenliknet med de fleste av Alliance klassene og en Tauren Warrior ihvertfall).

Det blir sannsynligvis annerledes når lvl'et øker, og PvP blir mer aktuelt, så det blir jo interessant.... :hmm:

Skrevet

For å gjere alt heilt enkelt:

Det er en grunn til at det har blitt så mykje oppstyr rundt shamans og ubalanse. Det er en grunn til at alle shamans kommer med "Lær deg å spille din egen klasse" når folk seier til dei at shaman er imba. Det er en grunn til at den lange vitsen om shamans eksisterer ("..and god gave shaman (ting)").

Shaman kan alt!

Skrevet
Det er en grunn til at det har blitt så mykje oppstyr rundt shamans og ubalanse. Det er en grunn til at alle shamans kommer med "Lær deg å spille din egen klasse" når folk seier til dei at shaman er imba. Det er en grunn til at den lange vitsen om shamans eksisterer ("..and god gave shaman (ting)").

Shaman kan alt!

Shaman kan ikke alt, han kan ikke fly... (enda)

Ikke har han noe folkemengde-kontroll (crowd-control) heller, hvertfall ikke i større grad.

Bare så det er sagt så spiller ikke jeg shaman lenger, fordi det er ufattelig enkelt å spille.. :yes:

Skrevet

Ja, du har helt rett.... Det er en grunn til at folk klager over Shamans.... De vet rett og slett ikke bedre.... Det har jo blitt en trend å whine på Shamans..... Shamans har det ganske lett i lavere lvls... De får de fleste gode spells før de er lvl 30... Dette fører til at du trenger ikke ha så veldig peil for å spille en shaman da siden de fleste andre klassene ikke har fått utviklet seg med tanke på sine egne spells og abilites ennå... Så til den/de som hadde en lav lvl shammy og mente han var easy mode eller OP, lvl opp post 40 før du uttaler deg noe som helst om hvor imba shamans er.....

Videre virker det som om dere tror at en shaman kan nuke OG melee OG heale... Dette er første bevis på at dere ikke har peiling... VI har ikke en manapool som tillater oss å nuke motstanderen på samme måte som en Priest, Mage, Lock eller Druid.... Vi kan åpne med spells, men med mindre vi kommer oss på melee range har vi ikke så mye å stille opp med.... Så frost/earth shock kan ikke spammes som dere så fint påstår... I tillegg hvis en shaman skulle finne på å nuke har han ikke noe mana igjen til å heale....

Det er en fin balansegang hvor i utgangspunktet frost shock blir brukt for å nå motstanderen/hindre han i å dra(kan brukes max 2 ganger), og earth shock brukes til å interrupte spells...

Totemene våre er nyttige de, men en god spiller vil ødelegge de med en gang.... Med 1 hp så skal ikke det så mye til....

En annen ting som får meg til å dra på smilebåndet er at dere maser om windfury hele tiden, men ingen sier noe om Rockbiter.... Rockbiter gjør like mye skade over tid/iløpet av en kamp(dps) som Windfury, men siden WF er avhengig av å critte(noe RB IKKE ER) så er den så mye bedre...? Ja det var jo logisk... Nerf WF så mye dere vil så lenge vi får beholde Rockbiter...

Slutt å sutre... Shamans kan slås de, om man bare vet hvordan man skal spille mot de....

Skrevet
Som en test har jeg startet (ENDA en......) en Shaman; tror det er min 12ende "alt". For øyeblikket er det low-lvl, og på det nivået er den den enkleste å bruke PvE så langt (sammenliknet med de fleste av Alliance klassene og en Tauren Warrior ihvertfall).

Det blir sannsynligvis annerledes når lvl'et øker, og PvP blir mer aktuelt, så det blir jo interessant.... :hmm:

Husk på at du må spille den til 60 da, for å kunne få et ordentlig inntrykk.

Pre-40 så er shaman latterlig overpowered.

Skrevet

Onkelsander:

Ja men shamans skifter spillestil utifra hva slags klasse han sloss mot;

Mage nukes og melees ned så fort som mulig.

Druid og paladin er seige, derfor ingen nukes men bare melee og mana til heals + lightning shield. Druids er effektivt å hogge opp med 2 hander, men en paladin er det ikke verdt å ofre 2000+ armor i skjoldet for å bruke en 2h, gir lite ekstra dps mot platearmor.

Skrevet

Dimdal

Jeg er fullstendig enig, men poenget er at i alle tilfeller går Shamaner i melee... De kan ikke velge å stå på avstand og bare nuke motstanderen langt pokkern ivold...... Når du sier nuke mage så går jeg uifra at du mener frost(for å komme nærmere) og earth for interupte spells... Kanskje et par ekstra shocks for dmg... Men du går inn i melee range uansett !

Skrevet

En ting er diskusjonen om shamans er imba eller ei, men tenk dere litt om:

Når du høyrer navnet på klassen: "Shaman" - tenker du da en typisk caster (som f eks i WCIII), eller tenker du en slags "warrior-mage" ?

Altså, IMO burde en SHAMAN vere en cloth-bruker som typisk bruker stav, og har farlige spells og et par buffs/debuffs. Ikkje en mail-brukande type med mace og skjold, som i tillegg kan kaste ganske skumle spells...

Det er igrunn det som er det mest plagsomme med den klassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...