Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med trådløst og WEP


Anbefalte innlegg

Jeg har en Linksys WRT54GX. Den fungerer helt perfekt så lenge jeg ikke legger på noen form for kryptering. Så fort jeg prøver å sette på WEP-kryptering, har prøvd både 64- og 128-bit, virker ikke den trådløse forbindelsen til internett lengre.

Jeg har prøvd å bruke det samme passordet med 13 tegn på begge krypteringene. Det er litt kjedelig å dele internett med hele nabolaget, når jeg betaler hele regninga... :ermm:

 

Meldinga jeg får når jeg kobler til med kryptering er at nettverket er begrenset...

 

Jeg har to stasjonære PC'er med Linksys WMP54GS radiokort, og en bærbar med ukjent innebygd kort (Dell Latitude D600). Hvis jeg kobler meg på nett via en av portene på ruteren kommer jeg ut. Det er vel logisk at dette ikke blir berørt, siden WEP har med wireless networking å gjøre.

 

Er det noen som vet hva jeg må gjøre for noe mer? Jeg har prøvd å restarte både modem (Thompson 510i fra Telenor) og ruter, uten hell. Så fort jeg slår av krypteringa er alt bra igjen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettverk er begrenset eller ingen tilgang kommer stort sett når wep nøkkelen er tastet inn feil. Det er forskjell på små og store bokstaver, hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd med noe enkelt som f.eks 1234, eventuelt hadde jeg prøvd med wpa og sett om dette eventuelt hadde fungert, kanskje en liten ipconfig /release fulgt av ipconfig /renew hadde hatt noen innvirkning.

Lenke til kommentar

Jeg har valgt en svært enkel nøkkel, så feilen ligger ikke der. Sannsynligheten for at jeg skulle taste feil på alle 3 maskinene er i hvertfall minimal. Jeg prøvde med wpa senere i går kveld, uten at det gjorde saken bedre. Så jeg skjønner ikke helt hva jeg gjør feil :cry:

 

Jeg skal prøve å gjenskape fra hukommelsen hva jeg gjør, jeg sitter på jobb nå.

 

1. Går inn på ruter, og velger Wireless...

2. Velger så noe med security

3. Velger f.eks WEP

4. har prøvd både 64- og 128-bit kryptering

5. skriver inn en 13 tegn lang streng.

6. velger at ruter skal generere koder/nøkler.

 

Jeg får da opp 4 nøkler, og velger at den skal bruke nr 1 (tror jeg). Må jeg gjøre noe på maskinen mine også, slik at de skjønner hvilken kryptering som blir brukt, eller skal dette skje automatisk?

 

Dette er min første erfaring med trådløst nettverk, så jeg gjør sikkert en hel del banale feil. Jeg brukte noen timer bare for å komme meg på nett i går...

Lenke til kommentar
sett på kringkasting av sid

I og med at han har begrenset tilgang til nettet så er det nok ikke her problemet ligger... Forresten, så heter det SSID ;)

 

Det er nok heller som brazir sier; at man må jo fore klientene med samme passord, slik at de kommuniserer kryptert med aksesspunktet.

Lenke til kommentar

Når jeg prøver å logge meg på nettverket, så blir jeg spurt om passord. Så det punktet er greit. Det virker som om nettet er mer stabilt hvis jeg ikke legger inn programvaren som fulgte med kortet. Jeg var plaget av at den ene pc'en reconnecta hele tiden. Så nå kjører jeg uten medfølgende programvare.

 

Mulig jeg heller prøver på å fjerne kringkasting av SSID og kun legger inn de tre maskinene som skal brukes i MAC lista, i tilleg til at jeg endrer passordet på ruteren. Da bør jeg vel være rimelig sikker mot at naboen laster ned via mitt nett, selv uten kryptering. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Jeg ser på svaret fra Nobrains at jeg kan ha syndet mot oppbygningen av WEP-passordet. Jeg har brukt bokstaver som ikke ligger mellom a og f. Hvis det er hele problemet, så er kanaskje problemet løst! Jeg skal prøve når jeg kommer hjem.

 

Er det noen som vet med hvilken faktor hastigheten reduseres ved forskjellig krypteringsmetoder? Vil det være merkbart på noen måte? Ruteren kjører på 54 MHz og hastigheta på adsl-linja mi er 2000/300.

Lenke til kommentar

Nåda, alle bokstaver mellom a til z er gyldige, men æøå er ikke godkjent. Space og tegn er hellger ikke godkjent. Forøvrig ligger routeren din i 2,54 GHz båndet som de fleste andre trådløse produkter. Det at du krypterer linja har lite og si ved vanlig bruk, ved store overføringer(filer over 40 megabyte), mellom maskinene i ditt lokale nettverk, vil du nok kanskje oppleve drop i hastighet, men stort sett mister du ikke mere enn 5mbit/s.

Lenke til kommentar

Kan det være at Nobrains blandet det manuelt innskreven passordet, og nøklene som ble generert ut i fra dette? De er jo hexadesimale...

 

Kan passordet da ha en hvilken som helst lengde, eller er det regler for dette?

 

Jeg har funnet en del om regler hvis man skriver selve nøklene direkte, men ikke så mye om formatet på passordet...

 

Jeg er takknemlig for all hjelp jeg har fått så langt, og håper dere er tålmodig nok til å hjelpe meg til jeg ikke har flere spørsmål, og jeg har sikret nettverket :)

Lenke til kommentar

Det kan også være at det skjer fordi maskinen din ikke får noen ip adresse.

Gå til nettverkstilkoblinger, høyreklikk på den trådløse tilkoblingen, velg egenskaper, merk tcp/ip i listen, trykk egenskaper, gå til alternativ konfig, velg brukerkonfigurert, fyll ut nettverksmaske (255.255.255.0) og ip.

Trykk OK.

Reparer trådløstilkoblingen og kobletil på nytt.

Lenke til kommentar

Det var vist en liten skrivefeil kpolberg. Selvsagt opererer ruteren min på 2.54 MHz. Det jeg mente å skrive var at den hadde en overføringshastighet på 54 Mb. Jeg ser du har anslått et hastighetstap på ca 10% ved kryptering. Gjelder dette uanset kryptering, eller er det worst case? Og hva er worst case? wep 128-bit, eller WPA?

Lenke til kommentar
Det var vist en liten skrivefeil kpolberg. Selvsagt opererer ruteren min på 2.54 MHz. Det jeg mente å skrive var at den hadde en overføringshastighet på 54 Mb. Jeg ser du har anslått et hastighetstap på ca 10% ved kryptering. Gjelder dette uanset kryptering, eller er det worst case? Og hva er worst case? wep 128-bit, eller WPA?

WPA er raskere og "sikrere". Tror det er slik at noen har funnet en svakhet i WPA, men har ikke får bekreftet det enda.

Lenke til kommentar

Med trafikk på nettet kan man knekke en 128-bits WEP nøkkel i løpet av 5-6 minutt. Er funnet en svakhet i WPA1, men ut fra det jeg har lest har ingen klart å utnytte den på en effektiv måte. Er bare en teoretisk feil forløpig. WPA2 er enda bedre, men ikke helt standardisert enda og stortsett bare Cisco som har støtte for det foreløpig.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noen i min umiddelbare nærhet som har kompetanse til å komme seg inn hvis jeg skjuler SSID og setter opp at bare mine maskiner har gyldig mac adresse. Eller hvis jeg bare legger på en wep-kryptering.

 

Hvis det mot formodning er noen som sitter med slik kunnskap vil de nok komme seg inn uansett hva jeg gjør...

 

Nå har jeg fått masse nytige innspill, og har et litt bedre grunnlag for å prøve på nytt i ettermiddag :yes:

Lenke til kommentar

Jeg måtte gi opp WEP-kryptering,men fikk til å kjøre med WPA-PSK. Så nå er nettet litt vanskeligere tilgjengelig for naboer, og andre som gjerne vil missbruke andres båndbredde... :yes:

 

edit: Den bærbare kommer ikke inn på nettet nå :hmm:

Endret av Oxford
Lenke til kommentar

Hehe, WPA-PSK er jo 10x bedre enn wep så det er jo bra :) Etter det jeg har forstått er den største faren ved WPA hacking bruteforce angrep med ordbok. Men dette er jeg langt fra sikker på. Men Oxford, hvis du nå kjører Mac filtrering, skjult SSID og WPA-PSK, da vil jeg faktisk tørre og påstå at du er ganske sikker. Hvis du har veldig lyst, kan du sette routeren til ikke og dele ut flere ip'er enn det du har maskiner i nettverket. Da skal du være ganske godt rustet.

 

EDIT: Etter reboot? Prøv disable / enable

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Skulle tro nettet mitt var rimelig trygt nå ja! :)

 

Edit: Jeg fant forresten ut hvorfor den bærbare ikke logget på. Jeg hadde satt ruteren til G-only, mens den bærbare har et b-kort. Når ruteren ble satt til mixed ordnet det seg også. Nå er jeg fornøyd. I tillegg har jeg koblet på IP-telefon fra Telio, så nå er alt bare fryd og gammen :)

Endret av Oxford
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...