Gå til innhold

komplett.no garanti sak


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte ABIT NF7 av komplett i 2003, nå er den ødelagt. Lurer på om garantien fortsatt vil gjelde? Ser de ikke har hovedkortet lenger på lager, isåfall om garantien fortsatt gjelder er det da mulig at de gir meg et "gavekort", slik at jeg kan bruke de pengene på et nytt hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 1 års garanti fra produsent på det hovedkortet. Så glem å snakke om garanti med komplett, da du ikke har dette.

 

MEN!

 

Du har norsk lov og norsk reklamasjonsrett :). Og den er på to år. Dermed er det slik at om kortet ditt er under 2 år gammelt, så skal du ha det reparert gratis, og kan det ikke repareres så skal du ha nytt kort, som da tilsvarer det du har nå eller er litt bedre, evt pengene tilbake om de to foregående alternativer ikke går.

 

Men, det forutsetter at du for det første ikke er skyld i skaden selv.

 

Har du overklokket kortet ditt noengang?

Lenke til kommentar
Er det ikke 5 års reklamasjonstid på elektronikk som er forventet å ha en levetid på mer enn to år? Vil nå si at et hovedkort bør forventes å vare i vesentlig mer enn to år..

HK levetid på vesentlig mer enn 2 år? Kan vel diskuteres det...

 

Ja selvfølgelig er et hovedkort ment å vare i mer enn 2 år.

Mine hovedkort er p.t. 4 år og 7 år og fungerer mer eller mindre perfekt :o)

Lenke til kommentar

Nå har fyren overklokket, og da er egentlig hele denne diskusjonen dødfødt :).

 

Men ja, jeg mener det burde være 5 år på et hovedkort, men da er det som regel litt mer vanskelig for kunde å bevise at man selv ikke er skyld i dette (for varmt kabinett, støv, statisk elektrisistet o.l.)

Lenke til kommentar
Nå har fyren overklokket, og da er egentlig hele denne diskusjonen dødfødt :).

 

Men ja, jeg mener det burde være 5 år på et hovedkort, men da er det som regel litt mer vanskelig for kunde å bevise at man selv ikke er skyld i dette (for varmt kabinett, støv, statisk elektrisistet o.l.)

Såfremt ikke grunnen til at hovedkortet ikke virker blir ført tilbake til overklokkingen så har han da fortsatt reklamasjonsrett på det! Uansett er det jo bare å sende det inn, og får du beskjed om at det ikke virker fordi det er overklokket må du bare kjøpe et nytt.

 

Edit: Typisk elkjøp tolkning av reglene Alastor ;)

Endret av Hefla
Lenke til kommentar

Forbruker-et-eller-annet har klart å si at det er 5 år reklamasjonsrett på mobiltelefoner, da er det 5 år på hovedkort.

 

Spesiellt hvis det ikke er noen vifte på hovedkortet så må det jo nesten være noe feil med hovedkortet? :)

 

Men ja, jeg mener det burde være 5 år på et hovedkort, men da er det som regel litt mer vanskelig for kunde å bevise at man selv ikke er skyld i dette (for varmt kabinett, støv, statisk elektrisistet o.l.)

 

Jeg er rimelig sikker på at det er produsenten som står med bevisbyrden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Nei, det er de første 6 månedene. Da må butikken bevise at kunden er skyld i feilen, men etter de 6 første trenger de kun sannsynliggjøre.

Det er vanlige beviskrav i reklamasjonssaker, enkelt forklart sannsynelighetsovervekt. Det vil si at man skal legge til grunn det som er mest sannynelig, altså "50/50-regelen" . Men det er i teorien da, det er jo som kjent forskjell på å ha rett og på å få rett. Det hele koker egentlig ned på hvor innstilte komplett.no er på å ordne opp og hvor mye og hvor lenge du orker å krangle. Skal ikke ta stilling til det tekniske, er ingen dataekspert, men 5 år? Tja??

 

Men stå på - det har vært ført sak for lagmanssretten om et par støveletter til 400,- så hvorfor ikke gå hele veien?

 

:!:

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...