Gå til innhold

komplett.no garanti sak


Anbefalte innlegg

Jo, det du sier er forsovet riktig. Men de første 6 månedene har selger et ekstra ansvar, som skyver til side det du sier.

 

 

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

 

Dermed MÅ selger ikke bare sannsynliggjøre, men bevise at dette ikke er produktfeil, men kundens feil. Etter de første 6 gjelder det du sier skulle jeg mene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har fyren overklokket, og da er egentlig hele denne diskusjonen dødfødt :).

 

Men ja, jeg mener det burde være 5 år på et hovedkort, men da er det som regel litt mer vanskelig for kunde å bevise at man selv ikke er skyld i dette (for varmt kabinett, støv, statisk elektrisistet o.l.)

Såfremt ikke grunnen til at hovedkortet ikke virker blir ført tilbake til overklokkingen så har han da fortsatt reklamasjonsrett på det! Uansett er det jo bare å sende det inn, og får du beskjed om at det ikke virker fordi det er overklokket må du bare kjøpe et nytt.

 

Edit: Typisk elkjøp tolkning av reglene Alastor ;)

Beklager, det har du selvfølgelig rett i. Har ikke overklokkingen skadet produktet, og forårsaket feilen har man fremdeles reklamasjonsrett :). Jeg skrev litt uklart, jeg oppfattet det som om trådstarter sa at det var overklokkinga som hadde skadet produktet hans :). Beklager igjen.

Lenke til kommentar

Det er nok minst 2 år på et hovedkort, om ikke enda lengre. Å si at et hovedkort ikke har minimum en forventet levetid (i forhold til slitasje) på 2 år er ren idioti.

 

Har du overklokket, så kan du nok glemme reklamasjon. Selv om det er veldig gråsone-område om et hovedkorts bruksområde inkluderer overklokking (med tanke på at mange HK har funksjoner for nettop dette), så vil nok komplett aldri godta noe sånt.

 

På den andre siden så er det helt umulig for komplett å se om det er overklokking som har forårsaket problemet, så ved mindre du direkte opplyser om at du har overklokket på det så er det jo i realiteten ganske fritt frem...

 

Det er også ganske skjeldent at (soft) overklokking fysisk ødelegger et hovedkort. Overklokking kan dog ofte fremskynde at defekte deler på hovedkortet tar kvelden. Det blir litt vurderingssak... om du er sikker på at du behandlet utstyret forsvarlig, og du er erfaren i forhold til hardware, så ville jeg personlig prøvd på reklamasjon. Dersom du derimot mistet skrujernet på hovedkortet, eller prøvde å starte med opp med Vcore på 4 volt, så har du det selv å takke. Komplett vet jo dog ikke mer enn du foteller dem, så her må samvittigheten være ditt kompass =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Bare tull. Det er vanlige beviskrav i reklamasjonssaker, enkelt forklart sannsynelighetsovervekt. Det vil si at man skal legge til grunn det som er mest sannynelig, altså "50/50-regelen" . Men det er i teorien da, det er jo som kjent forskjell på å ha rett og på å få rett. Det hele koker egentlig ned på hvor innstilte komplett.no er på å ordne opp og hvor mye og hvor lenge du orker å krangle. Skal ikke ta stilling til det tekniske, er ingen dataekspert, men 5 år? Tja??

 

Men stå på - det har vært ført sak for lagmanssretten om et par støveletter til 400,- så hvorfor ikke gå hele veien?

Dersom det er vanlige beviskrav, så vil vel det bety at kunden, som faktisk bruker loven og hevder at dette er en produksjonsfeil, bevise påstanden sin. Det er tross alt kunden som hevder at loven kan brukes mot produsenten for å kreve en erstatning.

Lenke til kommentar

Man "overklokker" ikke hovedkortet ved å ha overklokket en Athlon XP CPU på et NF7 hovedkort.

Så hovedkortet har hele tiden blitt kjørt innenfor sine specs selv om man f.eks har klokket en xp2500 til xp3200 da dette kun er fsb 166->fsb200 og litt mere vcore (vcore som igjen er innenfor spec da det er tilgjengelig i bios ).

Alt som kan velges av verdier i produsentens BIOS skal ikke skade hovedkortet og reklamasjonsrett skal ikke bortfalle om man ikke

har benyttet moddet bios eller gjort hw-mods på kortet .

 

Hadde vært noe annet hvis det var Athlon XP cpu'en det skulle reklameres på .

Lenke til kommentar

At en ting er tilgjengelig i BIOS betyr ikke nødvendigvis at det er innenfor specs. Hva kortet skal tåle og ikke står oppført i manualen, med maksgrenser for alle innstillinger. Disse gjelder, ikke hva kortet KAN gjøre.

 

Om det ikke står i manualen er det selvfølgelig fritt fram :).

Lenke til kommentar
At en ting er tilgjengelig i BIOS betyr ikke nødvendigvis at det er innenfor specs. Hva kortet skal tåle og ikke står oppført i manualen, med maksgrenser for alle innstillinger. Disse gjelder, ikke hva kortet KAN gjøre.

 

Om det ikke står i manualen er det selvfølgelig fritt fram :).

Hva mener du med det .

At produsenten legger inn verdier i bios som kortet ikke skal støtte ?

Nei , tror ikke det .

 

Legger de inn f.eks mulighet for å sette vcore til 2.1v skal hovedkortet tåle

at det blir brukt , samme gjelder FSB .

Legger de inn max 300 skal kortet tåle at det blir brukt .

 

Har selv et NF7-S og det kortet er konstruert spesiellt med overklokking i tankene med velsignelse fra Abit .

De innførte til og med 5bits FID med hensikt til å lure tidligere athlon prosessorer til å overklokkes , så jo Abit tillater at man overklokker CPU med sitt NF7 kort

uten at det skal gå utover garanti/rma rett.

 

Jeg trot muligens trådstarter har vært uheldig å fått et av kortene som var utrustet med de beryktede dårlige kondensatorene fra underleverandør , og disse har blitt degradert over tid .

 

Når det gjelder manual og grenser ..

Det finnes det ikke en eneste hovedkortmanual med en detaljert bios beskrivelse over hver enkel entry fra noen produsenter .

Så max grenser for bios instillinger er ikke omtalt i noen hovedkort manual jeg har sett ihvertfall .

Max grense er det som er valgbart i en orginal produsent bios .

 

Om cpuen din tåler det eller om man har overklokken den sønder og sammen er en helt annen sak .

Eller om man har trekt så mye strøm fra en dårlig PSU at den har litt overbelastet

og gått opp i røyk og tatt hovedkortet med seg i dragsuget , da er det ens eget ansvar .

 

 

 

Om man derimot som sagt tidligere (slik de fleste med NF2 kort og Athlon XP2500 gjør)

Kjøper en XP2500 setter FSB til 200 og cpu spenning til 1.75v setter ikke dette

hovedkortet utenfor specs .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så veldig mye peiling på overklokking, broren min har det. Han sier at fsb er på nær 170 eller noe, og volten tror jeg han sa var på 1.70, hvis jeg ikke husker feil. Merkelig at den slutta å virke nå, bios er jo ikke endret ifølge broren min på 1 år.....

 

Sendte dem mail for 2 dager siden, har ikke fått svar. Er det vanlig at det tar så lang tid? bør jeg purre dem?

Endret av plumbe
Lenke til kommentar
Stigma: For å ha 5 års reklamasjonsrett er det ikke nok at produktet må ha beregnet levetid på mer enn 2 år. Den må være vesentlig mer. Og da kommer tolkningene, hva er egentlig vesentlig mer? Er det 3 år? 5 år? 6 år? :)

 

Men nå kverulerer jeg bare.

Jeg sa aldri at det var 5år. Jeg bare slo fast at det er minst 2 år, og "muligens også mer enn 2 år"

 

Produktet i dette tilfellet har ihvertfall vesentlig mer enn 2 år i levetid. 50-100% mer må jo ihverfall kunne regnes som "vesentlig lengre" =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...