Gå til innhold

50 prosent infisert etter 12 minutter


Anbefalte innlegg

Om du ikkje har SP2 eller andre oppdateringer tilgjengeleg ved reinstallering, så kan ein trikse det til litt.

 

Napp ut nettverkskabelen før du starter maskina, plugg i kabelen etter oppstart, og start oppdateringa umiddelbart etterpå. Når du ha lasta ned og nedlastinga er verifisert, så deaktiver nettverket/napp ut nettverkskabelen, og installer. Det fungerer også..

Nei det gjør det ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du ikkje har SP2 eller andre oppdateringer tilgjengeleg ved reinstallering, så kan ein trikse det til litt.

 

Napp ut nettverkskabelen før du starter maskina, plugg i kabelen etter oppstart, og start oppdateringa umiddelbart etterpå. Når du ha lasta ned og nedlastinga er verifisert, så deaktiver nettverket/napp ut nettverkskabelen, og installer. Det fungerer også..

Og hva skulle det løse?

Lenke til kommentar
Om du ikkje har SP2 eller andre oppdateringer tilgjengeleg ved reinstallering, så kan ein trikse det til litt.

 

Napp ut nettverkskabelen før du starter maskina, plugg i kabelen etter oppstart, og start oppdateringa umiddelbart etterpå. Når du ha lasta ned og nedlastinga er verifisert, så deaktiver nettverket/napp ut nettverkskabelen, og installer. Det fungerer også..

Nei det gjør det ikke.

Jeg kan bekrefte det ATWindsor sier her. Hvis du leser innlegget mitt litt lengre opp her så ser du at det var den metoden jeg brukte da jeg ble infisert av virus på under 30 sekunder etter at jeg plugget i nettverkskabelen. (Trolig på få sekunder men jeg oppdaget ikke det før det var gått ~30 sekunder)

Lenke til kommentar
Dette kunne vært løst med at man FØR man starter windows for første gang fikk oppdatert til siste service pack.

Det er vel ikke værre enn å gjøre det samme som Linux-folket gjør, skaffe seg et oppdatert medie. F eks Windows XP med SP2. Men, det er nå mange som ikke tar seg bryet med akkurat det.

Lenke til kommentar
den orginale xp firewallen er null tess....

 

Og det er mer enn en grunn til at ikke alle bruke Linux. Dessuten er det GRATIS å laste ned siste versjon. I windows må en bundle det selv, og kan ikke bruke orginal CDn...

Hva er det som ikke er noe tess med den? Den stopper dat vitterlig ormer og slikt rusk lenge nok til at du får oppdatert windows?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg vil gjerne benytte anledningen til å komme med en oppfordring.

 

Dersom dere kommer med påstander om dette eller hint hadde i alle fall jeg satt pris på om dere kunne skrive mer utfyllende om hva som ligger bak påstanden(e).

 

Det gjør hele debatten her mer konstruktiv, og hever dessuten nivået betraktelig.

 

Da kan jeg og kanskje andre som leser dette lære mer.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det går som regel bra så lenge man sitter bak en bredbåndruter med innebygget brannmur. Kvaliteten på brannmuren i disse ruterne er jo varierende, men som regel bra nok til at man rekker å laste ned SP2 og aktivere den brannmuren. :)

 

Ellers har jeg inntrykk av at brannmuren i de nyeste trådløs-ruterne til D-Link, DI-624, er ganske bra!

Lenke til kommentar
Og det er mer enn en grunn til at ikke alle bruke Linux. Dessuten er det GRATIS å laste ned siste versjon. I windows må en bundle det selv, og kan ikke bruke orginal CDn...

Hva hjelper det når Linux ikke har de programmene jeg trenger, ikke kan kjøre de tjenestene jeg trenger?

 

Dessuten så er det vel ikke så veldig vanskelig å kontakte Microsoft og be om oppdatert medie. Du må muligens betale litt i frakt, men så veldig mye er det vel ikke snakk om.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at det går som regel bra så lenge man sitter bak en bredbåndruter med innebygget brannmur. Kvaliteten på brannmuren i disse ruterne er jo varierende, men som regel bra nok til at man rekker å laste ned SP2 og aktivere den brannmuren. :)

 

Ellers har jeg inntrykk av at brannmuren i de nyeste trådløs-ruterne til D-Link, DI-624, er ganske bra!

Så lenge det er en NATende router, og denne ikke har viderekoblet portene inn til PCen på lokalt nett så er du vel reddet. Jeg har kjørt slik i flere måneder uten noen som helst form for problem med virus, selv uten antivirusprogramvare installert.

 

Med en natende router er det filtrering av evt utgående trafikk som er interessant, i og med at du spesifikt må viderekoble innkommende trafikk.

Lenke til kommentar

Som flere allerede har nevnt, er det en enkel måte å forhindre dritt ifra å legge seg inn på PCen før du får oppgradert den. Installer med nettverkskabelen trukket ut. Det første du gjør etter installasjonen, er å aktivere den innebygde brannmuren i XP (spiller ingen rolle hvilken versjon av XP du har, den originale er god nok til dette). Når denne er aktivert, plugger du i nettverkskabelen og laster ned/installerer alle oppdateringer fra Windows Update.

 

Når du har fått oppdatert, kan du godt bytte ut XP's brannmur med hva du måtte ønske.

 

Dette er veldig enkelt, og fungerer hver eneste gang. 100% effektivt.

Lenke til kommentar

Hvorfor duger ikke windows firewall?

Du trenger ikke sofistikert begrensning av programmer for å stoppe det som er problemet med nye windowsinstallasjoner.

 

Hvorfor er windows firewall bedre/dårligere enn den man har i sin NAT-ruter? (de gjør da nøyaktig samme jobben)

 

Jeg slenger meg på det elfkin sier - dette er et ikke-problem. Det er en selvsagt løsning og det er firewall. Den gjør akkurat det du trenger her, ikke noe mer og ikke noe mindre.

Lenke til kommentar

Installert winxp pro sp2 på min nye pc, hadde ikke netverks kabelen i. Så installerete eg norton nis05. Så kobblet eg meg til ruteren oppdaterte windows og norton. Ikke noe virus ble funnet etter en full skann.

Faktisk ikke opplevd virus på noen av min maskiner ved installeringen av windows, har alltid hatt oppdaterte virus skanner på cd som eg installerer før eg går på nettet.

 

robot: Er svakheten i windows de utnytter, selvsakt hjelper det å ha en ruter kobblet til før du får oppdatert win + virusskanner.

Har opplevd på denne maskinen virus for ca 2månder siden, ble ikke oppdaget før eg oppdaterte virusskanneren og windows. Eg har også ruter kobblet til min maskiner.

Har en SMC7008ABR EU, du må også huske på å oppdater ruteren din?

Lenke til kommentar
Installert winxp pro sp2 på min nye pc, hadde ikke netverks kabelen i. Så installerete eg norton nis05. Så kobblet eg meg til ruteren oppdaterte windows og norton. Ikke noe virus ble funnet etter en full skann.

Faktisk ikke opplevd virus på noen av min maskiner ved installeringen av windows, har alltid hatt oppdaterte virus skanner på cd som eg installerer før eg går på nettet.

 

robot: Er svakheten i windows de utnytter, selvsakt hjelper det å ha en ruter kobblet til før du får oppdatert win + virusskanner.

Har opplevd på denne maskinen virus for ca 2månder siden, ble ikke oppdaget før eg oppdaterte virusskanneren og windows. Eg har også ruter kobblet til min maskiner.

Har en SMC7008ABR EU, du må også huske på å oppdater ruteren din?

Du bør være klar over at mange ormer har såpass mange forskjellig varianter at virusscannere ikke finner alle, der jeg jobber har det vært mye problemer med det, folk tror de ikke har virus, men så har de allikevel en orm på pcen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...