Gå til innhold

Maxtor leverer SAS-disker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående SATA og SAS:

 

SAS-kontroller + SAS-disk = OK

SAS-kontroller + SATA-disk = OK

SATA-kontroller + SAS-disk = fungerer ikke

SATA-kontroller + SATA-disk = OK

 

SAS-diskene vil også ha en litt annerledes kontakt for å unngå at folk prøver å koble de til SATA-kontrollere.

 

Edit: Se side 12 i dette dokumentet for illustrasjoner.

Endret av alex_x
Lenke til kommentar
Angående SATA og SAS:

 

SAS-kontroller + SAS-disk = OK

SAS-kontroller + SATA-disk = OK

SATA-kontroller + SAS-disk = fungerer ikke

SATA-kontroller + SATA-disk = OK

 

SAS-diskene vil også ha en litt annerledes kontakt for å unngå at folk prøver å koble de til SATA-kontrollere.

 

Edit: Se side 12 i dette dokumentet for illustrasjoner.

Joa, men dette er jo bare fysiske begrensinger og/eller innlagte begrensninger, om jeg har en disk med både s-ata og sas-tilkobling, hva gir sas meg som sata ikke har?

 

AtW

Lenke til kommentar
hva gir sas meg som sata ikke har?

SAS vs SATA er nesten det samme som SCSI vs SATA. SAS benytter blant annet en mer avansert protokoll, og mye annet, som jeg ikke har noe særlig greie på. De fysiske begrensingene er nok heller ikke bare der for å sikre at SATA og SAS ikke skal kunne brukes om hverandre siden SAS har nesten dobbelt så mange "pinner" som SATA (se illustrasjon).

 

Både Adaptec og Seagate har mye lesestoff om SAS og SCSI.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke så mye om slikt, så jeg fikk ikke så mye nyttig ut av disse sidene, så seagate hadde litt om det i FAQen sin:

 

5. What's the difference between Serial Attached SCSI and Serial ATA?

 

Serial Attached SCSI is an enterprise-class solution that goes beyond its interface to deliver the superior performance, reliability and scalability demanded in mission-critical applications. Serial ATA is primarily a desktop-class solution suitable for use in light-duty environments where low cost is the highest priority.

 

 

Et svar som ikke sier noe som helst om forskjellen mellom sata og sas, bare at diskene som lages til SAS sikter seg inn mot en annen gruppe. Så hvis noen har innspill, så blir jeg glad.

 

AtW

Lenke til kommentar

Største forskjellen mellom IDE (P-ATA og S-ATA) og SCSI er at SCSI-kontrollere har egen prosessor som tar seg data til og fra diskene og på denne måten skaper mindre jobb for CPU.

 

Grunnen til at jeg tipper at SAS er kompatibel med SATA, men ikke SATA2 er mangelen på NCQ og andre funksjoner som SATA2 har, men SATA1 mangler.

SATA2 er som kjent bakoverkompatibel med SATA1, så SAS vil nok være kompatibelt med SATA2, men uten NCQ o.l.

Lenke til kommentar
Største forskjellen mellom IDE (P-ATA og S-ATA) og SCSI er at SCSI-kontrollere har egen prosessor som tar seg data til og fra diskene og på denne måten skaper mindre jobb for CPU.

 

Grunnen til at jeg tipper at SAS er kompatibel med SATA, men ikke SATA2 er mangelen på NCQ og andre funksjoner som SATA2 har, men SATA1 mangler.

SATA2 er som kjent bakoverkompatibel med SATA1, så SAS vil nok være kompatibelt med SATA2, men uten NCQ o.l.

Så denne prosesseringen ligger på kontrolleren, ikke disken? Ellers har vel SAS NCQ? Selv SCSI hadde vel det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, gode gamle SCSI har hatt NCQ i veldig mange år nå.

 

Ellers så ser jeg ikke helt det store poenget med prosessering på kontrolleren fremfor i CPUen. CPU-bruken er skjelden merkbart høy likevel på moderne CPU'er.

 

89mb/s kontinuelig :thumbup:

 

Kan vel si at det er like god fart på denne som på Et Raid_0 oppsett, bare med mye bedre søketid!

Akkurat det tar jeg med en stor klype salt, siden produsentene lenge har slitt med å komme opp i transferrate, særlig innerst på diskene. Selv verdens raskeste SCSI-disk (Maxtor 15K II) klarer ikke mer enn 97,4 MB/s på starten av disken og 74,4 MB/s på slutten av disken (innerst). Jeg tviler på at fujitsu klarer å forbedre dette med hele 20%, særlig på en disk som bare er 10.000 rpm.

 

4 millisekund høres bra ut. Kommer det 15000 rpm disker også?

Det kommer sikkert 15.000 rpm-disker også. PS. Legg merke til at ordet søketiden bare er halve sannheten. Legg til en gjennomsnittlig rotational latency på 3,0ms og en smule latency i firmwaren så får du en aksessitd (hele sannheten) på gjennomsnittlig 7 ms (pluss noen desimaler)

 

SATA-kontroller + SAS-disk = fungerer ikke

Så trist at det ikke funker den veien. Da vil fortsatt den snart 2 år gamle Raptoren være den raskeste disken man kan koblie til SATA-kontrollere.

 

AtW: Flott at du spør så grundig. Jeg lurer også på hva som er forskjellen i protokoller etc siden de er såpass kompatible. Det kan ikke være mye om å gjøre. Det høres ut som begrensningen er så liten at det kun er en kunstig sperre som er lagt inn. Jeg regner med du håper på en hack som gjør det mulig å bruke SAS-disker på SATA-kontrollere. Det håper i så fall jeg også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...