Gå til innhold

Cell-prosessoren inntar nytt segment


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mercury Computer Systems og IBM har inngått avtale om utnyttelse av Cell-teknologi i datasystemer. Avtalen innebærer at Cell-prosessoren for første gang tas i bruk i løsninger utenom spillindustrien.

Les mer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

>> Cell-prosessoren ble utviklet i fellesskap av IBM, Sony og Toshiba. Cell" tar utgangspunkt i G5->> kjernen og har 234 millioner transistorer

 

Cell har ikke noe å gjøre med G5-kjernen (untatt at både bruker PowerPC ISA).

 

Fra Ars Technica:

 

"A Cell SPE doesn't do register renaming or instruction reording, so it needs neither a rename register file or a reorder buffer. The actual architecture of the Cell SPE is a dual-issue, statically scheduled SIMD processor with a large local storage (LS) area. In this respect, the individual SPUs are like very simple, PowerPC 601-era processors."

 

http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/cell-1.ars

Skrevet (endret)

hadde jo vært utrolig gøy om den kunne utnyttes på en måte i vanlige PCer. Prisen kan jo ikke bli så enormt høy når den skal benyttes i en "billig" spillkonsoll som PS3..

Endret av cyberpet
Skrevet
hadde jo vært utrolig gøy om den kunne utnyttes på en måte i vanlige PCer. Prisen kan jo ikke bli så enormt høy når den skal benyttes i en "billig" spillkonsoll som PS3..

er det ikke snakk om at det er 4 cpu i ps3 da??? isåfall hadde den blittrå billi

Skrevet
er det ikke snakk om at det er 4 cpu i ps3 da???

I PS3 vil det kun sitte en enkelt Cell-prosessor, som forøvrig kan simulere opptil åtte kjerner.

Skrevet (endret)

Det finnes strengt tatt ikke spor av G5 i Cell. hw.no er på bærtur her.

 

Bare 1 av 8 kjerner i Cell benytter PPC ISA og den ene kjernen ligner like mye på G5 som 486 ligner på Pentium 3. De 7 andre kjernene kan sammenlignes med separate SSEx/MMX (SIMD) pipelines.

 

Det er tre ting som gjør Cell ekstremt vanskelig å programmere for og utnytte effektivt.

1) krever stor grad av flertråding

2) krever at programmereren styrer cache

3) krever vektorisering for SIMD enhetene

 

Alt dette kan gjøres nokså greit på det Cell opprinnelig var tiltenkt til, nemlig multimedia presentasjon. f. eks spill. Det skal bli spennende å se om noen klarer å finne et stort nok marked for denne prosessoren utenfor spillkonsollene. At den er "10 ganger raskere enn P4/athlon, whatever general purpose CPU" er totalt uvesentlig. Det kan en også si om GPUene fra nVidia og ATI. De har ikke akkurat utkonkurrert AMD, Intel eller noen andre fra CPU markedet.

Endret av Anders Jensen
Skrevet

bare få god støtte for dette i gcc og gi os et brukbart os som kan utnytte cell fult så kan dette bli spennende. enten en bruker ps3 som hardware eller det kommer pcer med cell.

Skrevet
hadde jo vært utrolig gøy om den kunne utnyttes på en måte i vanlige PCer. Prisen kan jo ikke bli så enormt høy når den skal benyttes i en "billig" spillkonsoll som PS3..

Personlig tviler jeg på at Cell egner seg til å brukes i en vanlig PC, til tross for PS3s "2 terraflops".

 

AtW

Skrevet (endret)
>> Cell-prosessoren ble utviklet i fellesskap av IBM, Sony og Toshiba. Cell" tar utgangspunkt i G5->> kjernen og har 234 millioner transistorer

 

Cell har ikke noe å gjøre med G5-kjernen (untatt at både bruker PowerPC ISA).

 

Fra Ars Technica:

 

"A Cell SPE doesn't do register renaming or instruction reording, so it needs neither a rename register file or a reorder buffer. The actual architecture of the Cell SPE is a dual-issue, statically scheduled SIMD processor with a large local storage (LS) area. In this respect, the individual SPUs are like very simple, PowerPC 601-era processors."

 

http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/cell-1.ars

Helt feil.. Cell's general purpose processor er en litt modifisert PowerPC G5 kjerne.

De 7(PS3) eller 8 andre SPE'ene rundt er mere som små hjelpeprosessorer for stream'a content. De har ikke noe branch predictor så de er ikke velegnet til general purpose kode. Alle SPE'ene blir foret med data av "pappa" som er G5 kjernen.

Endret av fluke2k
Skrevet (endret)
>> Cell-prosessoren ble utviklet i fellesskap av IBM, Sony og Toshiba. Cell" tar utgangspunkt i G5->> kjernen og har 234 millioner transistorer

 

Cell har ikke noe å gjøre med G5-kjernen (untatt at både bruker PowerPC ISA).

 

Fra Ars Technica:

 

"A Cell SPE doesn't do register renaming or instruction reording, so it needs neither a rename register file or a reorder buffer. The actual architecture of the Cell SPE is a dual-issue, statically scheduled SIMD processor with a large local storage (LS) area. In this respect, the individual SPUs are like very simple, PowerPC 601-era processors."

 

http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/cell-1.ars

Helt feil.. Cell's general purpose processor er en litt modifisert PowerPC G5 kjerne.

De 7(PS3) eller 8 andre SPE'ene rundt er mere som små hjelpeprosessorer for stream'a content. De har ikke noe branch predictor så de er ikke velegnet til general purpose kode. Alle SPE'ene blir foret med data av "pappa" som er G5 kjernen.

Helt feil...

 

http://www.realworldtech.com/page.cfm?Arti...RWT021005084318

"However, what is known is that the PPE processor core is a new core that is fully compliant with the POWERPC instruction set, the VMX instruction set extension inclusive. Additionally, the PPE core is described as a two issue, in-order, 64 bit processor that supports 2 way SMT."

 

Dette stemmer ikke med G5. Finnes sikkert mer oppdatert info der ute, men det er allerede her utelukket at det er snakk om en G5 kjerne.

Endret av Anders Jensen
Skrevet
De 7(PS3) eller 8 andre SPE'ene rundt er mere som små hjelpeprosessorer for stream'a content. De har ikke noe branch predictor så de er ikke velegnet til general purpose kode. Alle SPE'ene blir foret med data av "pappa" som er G5 kjernen.

Jepp og av den grunn kan en si at X360 har en bedre CPU. Siden den CPU har 3 fullblods dual-core kjerner (altså 6 general purpose kjerner verus Cell sine ene, som vel og merke har 7/8 DSP kjerner under seg). Men Cell er jo kraftig hypet da, selv om en ikke har fått testet ut Cell teknologien i praksis enda (altså om den har "en ulempe" kontra x360 sin løsning i den virkelige verden)

Skrevet (endret)
De 7(PS3) eller 8 andre SPE'ene rundt er mere som små hjelpeprosessorer for stream'a content. De har ikke noe branch predictor så de er ikke velegnet til general purpose kode. Alle SPE'ene blir foret med data av "pappa" som er G5 kjernen.

Jepp og av den grunn kan en si at X360 har en bedre CPU. Siden den CPU har 3 fullblods dual-core kjerner (altså 6 general purpose kjerner verus Cell sine ene, som vel og merke har 7/8 DSP kjerner under seg). Men Cell er jo kraftig hypet da, selv om en ikke har fått testet ut Cell teknologien i praksis enda (altså om den har "en ulempe" kontra x360 sin løsning i den virkelige verden)

err det er vel snakk om 3 kjerner totalt... eller? Det vil uansett få større general purpose regnekraft enn Cell, men vil ha behov for et kraftigere skjermkort, eventuelt en slik PPU for å henge med. Cell er nok bedre egnet til spillkonsoller enn xbox360 løsningen, men det er også en langt større innsats som skal til for å lykkes.

Endret av Anders Jensen
Skrevet
er det ikke snakk om at det er 4 cpu i ps3 da???

I PS3 vil det kun sitte en enkelt Cell-prosessor, som forøvrig kan simulere opptil åtte kjerner.

"Simulere" 8 kjerner?? Hva mener du?

Cell HAR 8 fullverdige kjerner (PS3). Selv om 7 av dem er spesialiserte kjerner så er de likefult kjerner. Ingen simulering her ala Intel med sin HT løsning.

Skrevet
>> Cell-prosessoren ble utviklet i fellesskap av IBM, Sony og Toshiba. Cell" tar utgangspunkt i G5->> kjernen og har 234 millioner transistorer

 

Cell har ikke noe å gjøre med G5-kjernen (untatt at både bruker PowerPC ISA).

 

Fra Ars Technica:

 

"A Cell SPE doesn't do register renaming or instruction reording, so it needs neither a rename register file or a reorder buffer. The actual architecture of the Cell SPE is a dual-issue, statically scheduled SIMD processor with a large local storage (LS) area. In this respect, the individual SPUs are like very simple, PowerPC 601-era processors."

 

http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/cell-1.ars

Helt feil.. Cell's general purpose processor er en litt modifisert PowerPC G5 kjerne.

De 7(PS3) eller 8 andre SPE'ene rundt er mere som små hjelpeprosessorer for stream'a content. De har ikke noe branch predictor så de er ikke velegnet til general purpose kode. Alle SPE'ene blir foret med data av "pappa" som er G5 kjernen.

Helt feil...

 

http://www.realworldtech.com/page.cfm?Arti...RWT021005084318

"However, what is known is that the PPE processor core is a new core that is fully compliant with the POWERPC instruction set, the VMX instruction set extension inclusive. Additionally, the PPE core is described as a two issue, in-order, 64 bit processor that supports 2 way SMT."

 

Dette stemmer ikke med G5. Finnes sikkert mer oppdatert info der ute, men det er allerede her utelukket at det er snakk om en G5 kjerne.

Og du så ikke at jeg skrev "litt modifisert" G5 kjerne??

Eller hva skal man kalle det? G6 kanskje? Er jo ingen tvil om at PPE'n i Cell er bygget på G5 kjernen.

Skrevet
>> Cell-prosessoren ble utviklet i fellesskap av IBM, Sony og Toshiba. Cell" tar utgangspunkt i G5->> kjernen og har 234 millioner transistorer

 

Cell har ikke noe å gjøre med G5-kjernen (untatt at både bruker PowerPC ISA).

 

Fra Ars Technica:

 

"A Cell SPE doesn't do register renaming or instruction reording, so it needs neither a rename register file or a reorder buffer. The actual architecture of the Cell SPE is a dual-issue, statically scheduled SIMD processor with a large local storage (LS) area. In this respect, the individual SPUs are like very simple, PowerPC 601-era processors."

 

http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/cell-1.ars

Helt feil.. Cell's general purpose processor er en litt modifisert PowerPC G5 kjerne.

De 7(PS3) eller 8 andre SPE'ene rundt er mere som små hjelpeprosessorer for stream'a content. De har ikke noe branch predictor så de er ikke velegnet til general purpose kode. Alle SPE'ene blir foret med data av "pappa" som er G5 kjernen.

Helt feil...

 

http://www.realworldtech.com/page.cfm?Arti...RWT021005084318

"However, what is known is that the PPE processor core is a new core that is fully compliant with the POWERPC instruction set, the VMX instruction set extension inclusive. Additionally, the PPE core is described as a two issue, in-order, 64 bit processor that supports 2 way SMT."

 

Dette stemmer ikke med G5. Finnes sikkert mer oppdatert info der ute, men det er allerede her utelukket at det er snakk om en G5 kjerne.

Og du så ikke at jeg skrev "litt modifisert" G5 kjerne??

Eller hva skal man kalle det? G6 kanskje? Er jo ingen tvil om at PPE'n i Cell er bygget på G5 kjernen.

Viss tog er en "litt modifisert" bil så er jeg helt enig med deg. Vi har tydeligvis forskjellig oppfatning av "litt", men nå som det er oppklart kan jeg vel si meg enig. ;)

Skrevet
Cell HAR 8 fullverdige kjerner (PS3). Selv om 7 av dem er spesialiserte kjerner så er de likefult kjerner.

Nå er det vel svært diskutabelt hva man kan kalle en "kjerne". Noen kaller hele brikken for "en kjerne", andre teller GP CPU-kjerner, andre igjen teller GP og SP kjerner, hver pipeline eller hver funksjonell enhet som en kjerne. Jeg synes hele begrepet "kjerne" er i ferd med å gå i oppløsning fordi grensene mellom hva som er hva viskes mer og mer ut.

 

Her er forresten et bilde av Cell-kjernen(e) og ett bilde til der dere kan se alle 9 "kjernene". 1 PPE, og 8 SPE'er, (Derav 1 SPE avslått for å øke yiled)

 

denne siden står det også mye spesifikasjoner.

Skrevet
err det er vel snakk om 3 kjerner totalt... eller? Det vil uansett få større general purpose regnekraft enn Cell, men vil ha behov for et kraftigere skjermkort, eventuelt en slik PPU for å henge med. Cell er nok bedre egnet til spillkonsoller enn xbox360 løsningen, men det er også en langt større innsats som skal til for å lykkes.

X360 har 3 dual-core kjerner (ala Amd sin X2), altså totalt 6 tråder kan prosesseres samtidig (versus en tråd på en vanlig pc i dag). Hvor mange tråder Cell kan klare er jeg usikker på, men mange påstår at Cell kan være vanskligere å programmere mot.

 

Men tiden vil vise hvem av de som er best i praksis...

Skrevet
According to the latest issue of Japanese magazine Toyo Keizai, Merrill Lynch Japan Securities has recently calculated an analysis that the production of a single PlayStation 3 console will cost Sony approximately 54,000 yen to make ($494), as of its initial release in 2006.

Merrill Lynch Japan estimates that the machine's main components--namely its Cell chip, RSX, and BD-ROM drive--will cost about 11,000 yen ($101) each. After adding the other electronics that will be used in the PS3, the machine's production cost goes up to 54,000 yen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...