Gå til innhold

Hva kan jeg lage?


Anbefalte innlegg

Har endelig fått kjøpt meg litt loddeutstyr, veroboards osv, og tenkte litt på noe kult jeg kan lage (har laga småting før, uten kretskort osv. da, men som krevde lodding)? Har en boks med litt småtteri som fks:

 

1x 8088 CPU

1x Z80A CPU

1x AMD DMA-kontroller

1x AMD IRQ-kontroller

2x 32KB EEPROM

 

Og mye annet tull.

Dette er jo nesten nok til å lage en datamaskin, men det er ikke akkurat så lett, så det blir nok ikke det... Vurderer å kjøpe meg noen PIC-chipper, som PIC16F84 (eller 16F268), slik at jeg lett kan programmere i assembler for så å skrive dem rett til prosessoren. Da kan jeg jo lage litt forskjellig, som fks. LED-kontrollere, div. styringsgreier, enkle TV-spill osv.

 

Men, har dere noen forslag? Gi gjeerne link til sider med bilder, skjemaer osv. av ting jeg kan lage!

 

PS: Aner ikke om dette er i rett kategori en gang, så en moderator må bare flytte denne om det er feil!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe smak og behag her, men for min del vil jeg si at 8088 og Z80 har gristete arkitektur. 6502, 6809, 68K, ARM er da bedre. Hører bra ting om PIC, spesielt greit er det at mange av dem har innebyggede porter.

 

Enkelt forslag: lag en elektronisk terning. Du trenger 7 lysdioder og en knapp. Hold knappen inne, og terminen slår f.eks. 50 ganger i sekundet. Slipp knappen, så dabber hastigheten ned til den tilslutt ender på et random tall. Litt finurlighet gjør det mye morsommere.

 

Et dobbeltklikk kan få den til å skifte modus. Grusom MMI, men her er det likevel mange muligheter.

Lenke til kommentar
Noe smak og behag her, men for min del vil jeg si at 8088 og Z80 har gristete arkitektur. 6502, 6809, 68K, ARM er da bedre. Hører bra ting om PIC, spesielt greit er det at mange av dem har innebyggede porter.

 

Enkelt forslag: lag en elektronisk terning. Du trenger 7 lysdioder og en knapp. Hold knappen inne, og terminen slår f.eks. 50 ganger i sekundet. Slipp knappen, så dabber hastigheten ned til den tilslutt ender på et random tall. Litt finurlighet gjør det mye morsommere.

 

Et dobbeltklikk kan få den til å skifte modus. Grusom MMI, men her er det likevel mange muligheter.

PIC er jo ARM-basert, det er jo bra :)

 

Tenkte litt på et PIC-basert TV-spill:

 

http://www.rickard.gunee.com/projects/video/pic/gamesys.php

 

Husk: jeg kan ikke så mye innen dette feltet, så ikke klag på at det TV-spillet er for lett osv.!

Lenke til kommentar
Noe jeg har drømt om, er å lage et elekrtonisk dørkilt med massevis av leds som akn programeres til å vise forskjellige tekst/bilder og slikt.... men har aldri tid til å sette meg inn i slikt. Men det hadde vært gøy

Tror ikke det er så vanskelig... Har sett på en side, at man kan lage en rekke med leds, som snurrer rundt fort, og som dermed lager et bilde. Tror det var på samma side som PIC TV-spillet:

 

www.rickard.gunee.com/projects

Lenke til kommentar

hei... hvis du ikke kan noe fra før om PIC o.l. hvorfor ikke begynne med AVR-microkontrollere i stede? utvikles i norge (bl.a.) og er mye tøffere en PIC (siden de utvikles i norge)

 

de kan du programmere både i assembler og i C, det finnes mange typer av de, og de har masse integrert hardware...

 

sjekk worklogen min (som jeg ikke har hatt tid til å gjøre ferdig enda, men blir vell i løpet av sommeren) og

http://www.avrfreaks.net/

http://www.atmel.com/products/avr/

Lenke til kommentar
hei... hvis du ikke kan noe fra før om PIC o.l. hvorfor ikke begynne med AVR-microkontrollere i stede? utvikles i norge (bl.a.) og er mye tøffere en PIC (siden de utvikles i norge)

 

de kan du programmere både i assembler og i C, det finnes mange typer av de, og de har masse integrert hardware...

 

sjekk worklogen min (som jeg ikke har hatt tid til å gjøre ferdig enda, men blir vell i løpet av sommeren) og

http://www.avrfreaks.net/

http://www.atmel.com/products/avr/

Joda, AVR-chippene ser spennende ut de, men de er dyre (spesiellt programmerere), og det finnes ikke så mye informasjon om hvordan man lager TV-signal med de... :(

 

Derfor er PIC-chippene bedre, både på pris og ytelse. Programmerere kan man lage selv, og det finnes mye informasjon om de.

 

Forresten. Hva betyr VDD på et koblingsskjema?

Lenke til kommentar

enkelt å lage en programmerer til AVR kretser selv, jeg har en STK200 kompatibel sak, den består bare av en IC, men du kan bygge enklere også (den enkleste jeg har består av 4 motstander, men den er ikke STK200 kompatibel, så da må jeg bruke et bestemt program)

 

det er klart enklere å jobbe med noe som du har funnet beskrivelse på, og du har sikkert funnet programmet til PIC også, så da er det vell det enkleste...

 

VDD brukes ofte om spenningen som skal tilføres kretsene, typisk 5 volt eller 3,3 volt, men det kan variere. VCC (Vcc) er også ofte brukt.

 

Forskjellike datablader til komponenter kan bruke forskjellige navn, selv om de har samme verdi. Når du tegner krets skjema gir en ofte forskjellike spenninger navn som Vcc, Vdd, GND osv for å skille de fra hverandre og for å slippe å skrive hva verdien er, men en vet da selv hva den er. Veldig praktisk når du skal tegne store kretsskjema.

Lenke til kommentar

Takk!

 

Men når jeg ser på et skjema nå, så står det bare:

 

vdd

(+)

 

i enden av en "bane". Samma i layouten på kretskortet til det skjemaet. To baner som bare slutter i to punkt, men det står ikke hva som skal være der!

 

Og, symbolet:

 

(-| |-)

 

hva betyr det?

 

Ikke parantes, men en runding altså!

Lenke til kommentar

Ja, det er det. Beklager. Skulle ha gitt link!

 

Men, hvis jeg ikke tar helt feil, så kan jeg sette inn knapper istedet for en RS232 port? Altså, på hver bane som går til en pinne på porten, så kan jeg sette en knapp i stedet?

Det hadde vert enklere, for jeg har absolutt ingen planer om å gå til anskaffelse av / lage en Amiga / Commodore-joystick...

 

Og forresten, er det noen som vet hvor det selges sokler for IC-kretser (tenker da på PIC'en)?

Lenke til kommentar

ok... jeg drar på ferie i morgen, men kan prøve å gi noen hint nå...

 

du kan bytte ut RS232 med knapper, for å se hvordan det gjøres kobler du sammen skjemaene for kretsene som er på denne siden

http://www.rickard.gunee.com/projects/video/pic/gamesys.php

da ser du enklest hvordan knappene skal kobles inn.

 

det meste du trenger står på denne siden, men i alle fall:

 

"Vdd in" 9 til 15 volt (virker sikkert på lavere spenning også, men ikke lavere enn 6-7 volt), kan jo kjøpe en slik ledning som du finner i klokker og brannalarmer for å koble på et 9 volts batteri, bør funke bra, denne kretsen bruker ikke så mye strøm…

 

"Vdd" er 5 volt DC, alle sted på kretsen hvor det står Vdd eller symbolet (sirkel med +, i dette tilfellet) som brukes på det skal det kobles til 5 volt fra 7805 kretsen.

 

"GND in" er 0 volt, og symbolet her er det som ser ut som et oppned juletre, alle slike kobles også sammen.

 

forstår ikke helt hva du mente med det siste symbolet du lurte på, men det som er to rette streker og har en firkant mellom seg er en krystall som lager klokkefrekvensen til PIC kretsen.

 

de har antagelig alt du trenger på elfa.se, også sokler (som jeg vil anbefale p bruke til PICen da å lodde ut slike som er ødelag ikke er lett, og de kan gå i stykker ved lodding, som alle andre IC-kretser).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...