Gå til innhold

Det (film)militære fonetiske alfabete?

the_fire

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går det fonetiske alfabete? Da er det snakk om det som brukes i film og sånt (delta force, team bravo, echo four-nine-teen). Kan de fem-seks første "bokstavene" men der sier det stopp.

A - Alfa

B - Bravo

C - Charlie (?)

D - Delta

E - Echo (?)

F - Foxtrot

Noen som kan fortsette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

G - Golf

H - Hotel

I - India

J - Juliet

K - Kilo

L - Lima

M - Mike

N - November

O - Oskar

P - Papa

Q - Quebec

R - Romeo

S - Sierra

T - Tango

U - Uniform

V - Viktor

W - Whisky

X - X-ray

Y - Yankee

Z - Zulu

Æ - Ærlig

Ø - Østen

Å - Åse

Endret av LarsP
Skrevet

"6. Dette er 3, over. - dette er 6, over - dette er 3, Vi har det fonetiske alfabetet, erkjenn, over - 6, Forstått, det er glimrende, slutt"

Skrevet

Whisky Tango Foxtrot.

Dette er noe de som skal inn egentlig bare kan lære seg med en gang for dette er et MUST innenfor de militære traktene..

Skrevet
Whisky Tango Foxtrot.

Dette er noe de som skal inn egentlig bare kan lære seg med en gang for dette er et MUST innenfor de militære traktene..

WTF? :blink:

Skrevet (endret)
Whisky Tango Foxtrot.

WTF? :blink:

yeah!!! you win the prize!

YOUROCK%21.jpeg

:D:p

Endret av Jonki
Skrevet

Og forresten, såvidt jeg vet heter det så mye som "Det internasjonale fonetiske alfabetet".

Alltid morsomt å ta noen fraser med det "alfabetet" der. Folk skjønner ikke bæret. :wee:

Skrevet
Og forresten, såvidt jeg vet heter det så mye som "Det internasjonale fonetiske alfabetet".

Alltid morsomt å ta noen fraser med det "alfabetet" der. Folk skjønner ikke bæret. :wee:

Er vel sånn nokenlunde klar over det. Det er bare det at jeg har sett flere versoner av det, og ville ha det som ble brukt i film. Og det er vel det internasjonale fonetiske alfabetet.

Skal foresten bruke det når jeg spiller Ghost Recon 2; The enemy is trying to flank us from Echo four!

• 3 måneder senere...
Skrevet

Er vel sånn nokenlunde klar over det. Det er bare det at jeg har sett flere versoner av det, og ville ha det som ble brukt i film. Og det er vel det internasjonale fonetiske alfabetet.

Skal foresten bruke det når jeg spiller Ghost Recon 2; The enemy is trying to flank us from Echo four!

Tja, hvis de bruker forskjellige versjoner i film, så er det, som vanlig, filmskapere som er 100% idioter og ikke engang klarer å gjøre enkel research.

Eller så er det koder som ikke har noe med det fonetiske alfabetet i det heletatt.

Skrevet (endret)
Ægir, hmm. Danskene bruker det, tror jeg. Men, norsk standard er denne:

Ærlig

Østen

Åse/(Åre)

Jeg lærte Ægir, Ørnulf og noe greier når jeg tok VHF-sertifikat :)

Endret av PT

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...