Gå til innhold

Erfaringer ved å anbefale folk linux

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lyst til å høre litt om hvordan dere argumenterer når dere skal anbefale/overtale folk til å bruke linux og hva motargumentene dere får tilbake er.

Mine argumenter for:

• "Free source" / "Open Source"
  • Kjappt og enkelt å bruke
  • Enkelt å skaffe og installere nye programmer gjennom pakkesystemene
  • Trenger ikke å installere deler av operativsystemet som en ikke trenger eller bruker.
  • Får nyeste versjon med en gang dersom en installerer fra en nett-install-iso.
  • Linux Media Player & xine
  • Firefox & Evolution
  • OpenOffice.org / StarOffice / AbiWord / KOffice
  • Cedega har blitt veldig bra
  • Stabilt
  • Lærerikt
  • Gratis

Og svarene jeg får:

• Windows er jo mye enklere
  • Linux mangler VS.NET
  • Har piratkopi av Windows og bryr seg ikke om at de stjeler programvare.
  • Liker Windows' utseende
  • Har mange NTFS stasjoner med mye data

Og mine eneste motargumenter:

• Trenger enklere og bedre (GUI) driver installerings og konfigurasjons-system der mest mulig går automatisk ala "Computer Management" i Windows2000/XP.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Windows er jo mye enklere

Om ein person har brukt GNU/Linux frå han var 6 år til han var 18, og så prøvde Windows, så hadde nok han sagt det motsatte. Slik er det alltid.

Skrevet

GUI har en tendens til å gjøre ting unødvendig tungvindt.

Det meste av drivere man trenger følger med, og resten kan man legge inn via pakkesystemet.

NTFS-stasjoner med mye data er et teit argument. Jeg har mange reiserfs-partisjoner med mye data. Det er ikke en ulempe med Linux, men migrering.

Man kan theme X til å se ut som Windows, så utseende er ikke et argument heller.

Piratkopiering er teit.

Et GNU/Linux-system er mye mer tilrettelagt for utvikling enn Windows.

Windows er ikke enklere, bare vant.

Hva er enklest? emerge mozilla-firefox eller å lete etter nedlastingsside, laste ned, kjøre og trykke rundt i installasjonsprogrammet?

NTvsUnix.jpg

Skrevet (endret)
GUI har en tendens til å gjøre ting unødvendig tungvindt.

Det meste av drivere man trenger følger med, og resten kan man legge inn via pakkesystemet

Det kan være kjekkt å ha begge alternativene og det å ha GUI i tillegg til standard-metodene er kjekt. Spesiellt for nybegynnere....

F.eks:

apt-cache search [pakkenavn]
apt-get install [pakke]

for hver enkelt pakke er mer tungvint enn å klikke seg rundt i f.eks. Synaptic Package Manager, GnomeAPT eller aptitude.

Men dette var egentlig ment til å diskutere hvordan man helst går fram for å overbevise folk om å prøve (å lære seg) linux...

Endret av Mental
Skrevet (endret)

Hvis du virkelig vil dra over alle windowstardene over på den gode siden så kan du si at "ljinuks er 1337 og pro" og at man får bedre fps i cs hvis man bruker det.

Poenget mitt er at hvis folk motargumenterer deg så er de ikke klare til å sette seg inn i unixverdenen, hvis du likevel får overtalt de så kommer de til å mase på deg.

Endret av ratix
Skrevet (endret)

Jeg har aldri brukt Linux og vet overhode ikke hvordan det fungerer. Men en kompis av meg installerte nettopp Linux på serveren sin (hadde før windows) og den går betydelig mye raskere! Skal forøvrig sette opp en server snart selv, og kommer sterkt til å vurdere Linux siden jeg kun har en windows nøkkel og ikke særlig mye peng til enda en :yes:

Edit: leif

Endret av Luzifer
Skrevet

De som lettest kan komme over på linux, er faktisk de som ikke har så mye peil på data, altså.. de som bare kan sjekke mail, surfe på nettet, se på bilder osv.

Setter du opp linux til de som ikke har så mye peiling, men setter pris på at ting fungerer til enhver tid (Ikke ukentlige masinga med at "Fn.. har fått noe virus-dritt igjen.. var inne på noe pron og nå er det bare fnskap..") ;)

Men når folk er konfortable med windows, så er det ikke noe vits i å mase på at de skal bytte, det fungerer vel til dems bruk, så da kan det være.

Jeg ser helst at flere kommer over på linux, for da kommer kanskje div. selskaper til å slippe bedre drivere for linux (jeg bryr meg ikke om det er snakk om proprietære drivere), slik som ATI f.eks. Er jo skikkelig stress å kjøpe laptop, da samtlige blir shippa med ATI GPU. Og ATI sitt forhold til linux vet vi jo hvordan er..

Har noen som har gått over til linux, og klart det tar tid å venne seg til det, så i begynnelsen er det jo mye masing og slikt, men det går sakte men sikkert over.

Alt går bare man legger go'vilja til.

Skrevet (endret)
De som lettest kan komme over på linux, er faktisk de som ikke har så mye peil på data, altså.. de som bare kan sjekke mail, surfe på nettet, se på bilder osv.

Jeg ser helst at flere kommer over på linux, for da kommer kanskje div. selskaper til å slippe bedre drivere for linux (jeg bryr meg ikke om det er snakk om proprietære drivere), slik som ATI f.eks

"proprietære drivere" er jo alle drivere som ikke blir lansert under en "GNU/GPL" lisens og som regel ikke er open source og alle rettighetene eies av det firmaet som lagde de. Som kan bli et problem når driverne må kompileres mot den kjernen du kjører. Og derfor helst bør slippes som open source eller forhåndskompileres og slippes som kompilerte "moduler."

Vet ikke hvordan ATI og nVidia har løst dette nå, men det ser jo ut til å fungere rimelig bra for begge for tiden?

Er ellers forsåvidt enig med deg i at det nok er mye enklere å få uerfarne pc-brukere til å kjøre linux enn erfarne windows brukere. Og det er mye av problemstillingen jeg ønsker å ta opp i denne tråden... Prøve å finne en argumentasjonsmetode for å få windows folk til å installere linux... spesiellt de som kjører piratkopier av Widnows... Å argumentere til samvittigheten dems er sikkert en god ide? Forutsatt at de har en...

Edit:

Kom akkurat på enda et argument - Mange Linux distribusjoner og nix*-prosjekter slik som Debian og KDE jobber mye for å framheve kvinnene som er med å utvikle produktene (kjemper kvinnesaken) og burde kanskje også øke interessen litt blandt kvinner?!

Endret av Mental
Skrevet

Jeg ser helst at flere kommer over på linux, for da kommer kanskje div. selskaper til å slippe bedre drivere for linux (jeg bryr meg ikke om det er snakk om proprietære drivere), slik som ATI f.eks

"proprietære drivere" er jo alle drivere som ikke blir lansert under en "GNU/GPL" lisens og som regel ikke er open source og alle rettighetene eies av det firmaet som lagde de. Som kan bli et problem når driverne må kompileres mot den kjernen du kjører. Og derfor helst bør slippes som open source eller forhåndskompileres og slippes som kompilerte "moduler."

Vet ikke hvordan ATI og nVidia har løst dette nå, men det ser jo ut til å fungere rimelig bra for begge for tiden?

Er ellers forsåvidt enig med deg i at det nok er mye enklere å få uerfarne pc-brukere til å kjøre linux enn erfarne windows brukere. Og det er mye av problemstillingen jeg ønsker å ta opp i denne tråden... Prøve å finne en argumentasjonsmetode for å få windows folk til å installere linux... spesiellt de som kjører piratkopier av Widnows... Å argumentere til samvittigheten dems er sikkert en god ide? Forutsatt at de har en...

At folk får dårlig samvittighet over å bruke piratkopiert versjon tror jeg neppe det er alt for mye av. Har selv kjørt piratkopiert windows før, og fikk ikke særlig dårlig samvittighet av det. Kjører per dags dato på gyldig windows lisens, men kjøpte ikke nøkkel fordi jeg hadde dårlig samvittighet, men mer av den grunn at jeg er ærlig og oppriktig. Det er nok dessverre ikke alle som er det her i verden. Vi har flere ganger hørt at firmaer kjøre på haugevis av piratlisenser på Windows isteden for nettopp Linux som er gratis. Windows er rett og slett blitt for vanlig. Folk tror nærsagt at Windows er standar på alle maskiner. Akkurat sånn er det med Internet Explorer også. Folk bruker det fordi det er vell nok og funker for deres bruk. De tenker ikke på at det finnes noe bedre der ute. Jeg tror linux kommer til å følge akkurat samme strøm som Explorer. En god del av databrukerne kommer til å bytte til Linux, mens mesteparter kommer til å bruke Windows.

Skrevet

De proprietære driverne har et åpent grensesnitt mellom driveren og kjerna, slik at det kan kompileres mot kjerna man kjører.

Skrevet
  • Windows er jo mye enklere
  • Linux mangler VS.NET
  • Har piratkopi av Windows og bryr seg ikke om at de stjeler programvare.
  • Liker Windows' utseende
  • Har mange NTFS stasjoner med mye data

Og mine eneste motargumenter:

• Trenger enklere og bedre (GUI) driver installerings og konfigurasjons-system der mest mulig går automatisk ala "Computer Management" i Windows2000/XP.

• For meg er GNU/Linux mye enklere og logisk. Kanskje de burde satt seg inn i GNU/Linux før de uttalte seg. De fleste brukere bruker Windows i 10 år, for deretter å prøve GNU/Linux i noen timer, kanskje til og med noen dager, for å konkludere med at de kan Windows bedre og derfor droppe andre OS-er. Synd for dem, egentlig.
  • Hva skulle jeg med det, igjen?
  • Deres problem. Stjeling er stjeling. Hvis de mener det ikke har noe å si, er det ikke noe å si på det.
  • KDE-LOOKS. Mye penere, mange flere alternativer, lettere å lage egne m.m.
  • Min distro leser NTFS.
  • What to say. Klarer de ikke GNU/Linux, får de vel holde seg til det de kan eller overlate jobben til noen profesjonelle.

Skrevet

Ja, men jeg vil gjerne overtale flere av de jeg kjenner til å gi Linux en sjanse... og lurer på hvordan jeg skal klare det...

Skrevet (endret)

Jeg ser ingen vits med å "forsvare" Linux for å overtale folk til å gå over. Nå bruker de fleste jeg kjenner Linux, men jeg vil aldri prøve å hinte fram Linux til de jeg kjenner som kjører Windows, de kjører det for en grunn. Hvis de en gang vurderer Linux så skal jeg såklart hjelpe.

"If it ain't broke, don't fix it" :)

Endret av olear
Skrevet

- linux har allerede mange av features'ene som kommer i longhorn (beagle for søking i "alt", 3d grensesnitt (har ikke testet det, men det finns), ++)

- ms planlegger å stenge oppdateringer for ulisensierte kopier. (men de nye metodene er egentlig knekt allerede..)

Skrevet
En ting som er sikkert med Linux. For å begynne å bruke det må man ha tålmodighet, og man må ville det selv. Nytter ikke å overtale eller prakke det på noen.

Ja, det er vell det trådstarter og har funnet ut og skal i denne tråden overbevise om hvorfor folk bør bruke Linux isteden. Hvis de blir overbevist, vil man det selv. ;)

Skrevet

Av min erfaring har det veldig mye å si om hvilke personer man faktisk anbefaler Linux til, du kan ikke anbefale Linux til hvem som helst ettersom flestparten er helt grønn på PC og har da problemer når man ikke kan installere på klikk-klikk-install-måten.

Du må også ha en større grunn for å anbefale GNU/Linux enn at det er GNU/Linux, hvis vedkommende har et system som virker ser jeg ingen grunn til å konvertere han/henne til noe annet ved å si "du er ikke fornøyd med dette OS!" når dem egentlig er fornøyd.

Folk liker ikke å knote, det er for "techies" og vedkommende som plutselig må konfigurere noe i en konfigfil eller bruke kommandolinja osv. kan enkelt bli irritert hvis ikke vedkommende liker å teste det ut. Linux er greit out of the box, men når folk uten erfaring med å knote plutselig må så blir dem irritert og går like fort over til Windows.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...