Gå til innhold

HardDiskoppheng med O-ringer


Anbefalte innlegg

Hør litt på deg selv, Goscinny:

...ikke sikkert er like godt for disken av den grunn av ting inni der snurrer veldig fort rundt og kan få ugjevn fart om disken ikke ble plassert rett

Farten blir like rask rundt hele disken. Platene går ikke rundt fortere eller saktere enn ellers når den ligger skjevt. Uansett blir rotasjonskreftene ved den omdreiningshastigheten vesentlig større enn gravitasjonen som evt. skulle ville endre posisjonen til platene. Så det resonnementet der mener jeg ikke har mye rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mener jeg også, baronKanon, men i den diskusjonen kom det frem at det kunne teoretisk sett være litt skadelig(veldig mulig jeg husker feil), og jeg synes selv det virker rart.

 

Dersom en for eksempel holder et sykkelhjul skevt, vil jo farten være lik over alt, men vektfordelingen bittegrann ugjevn, eller?

 

Skal ikke uttale meg mer om jeg ikke finner igjen den tråden. Ikke se bort ifra at jeg er på meget tynn is :p

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å demontere et sykkelhjul, finne noe å holde det i (slik at du kan holde på to håndtak og ha hjulet snurrende i midten) og deretter spinne det opp til en vill hastighet. Var noen forskningsdager her i Bergen for noen år tilbake, fikk prøve det. Vi snakker om sikkert mellom 500 og 1000 RPM. Hvis du da prøver å holde det på skrå, så skjønner du raskt at det er andre krefter inne i bildet. ;) Praktisk talt umulig.

 

Jeg aner ikke om det faktisk er uheldig for harddisken, men jeg ville prøvd å unngå det.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke bare EN leverandør av lignende O-ringer :tease: Jeg var innom Bauhaus i Sverige for noen uker siden, og der hadde de slike til 7 SEK per stk. Nå vet jeg at det åpner et Bauhaus på Liertoppen sånn plutselig. Dagens motto: slutter noen er det alltid noen andre.

8144938[/snapback]

 

Bauhaus på Liertoppen har slike ja. 8kr/stk. Husker selvfølgelig ikke hvilken hylle jeg fant de på, men er jo i vvs avdelingen. De hadde et par-tre esker når jeg var der.

 

Jeg skal montere nå, så litt senere i dag finner jeg ut om temperaturen øker.

Endret av Stitch626
Lenke til kommentar
Ja du har rett. Men nå etter ca 2 timers drift har diskene økt 3 grader hver. Det syns jeg er helt greit. De ligger på 39 og 37 grader.

Nå skal det sies at kabinettet har god lufting. Bl.a. har jeg ikke noen frontdeksler.

8381008[/snapback]

 

Da har du vært ganske så heldig. Min ligger egentlig opp mot grensen av lurhet... Men videre lykke til med stillere og kald maskin ;)

Lenke til kommentar
Det er vel ikke bare EN leverandør av lignende O-ringer :tease: Jeg var innom Bauhaus i Sverige for noen uker siden, og der hadde de slike til 7 SEK per stk. Nå vet jeg at det åpner et Bauhaus på Liertoppen sånn plutselig. Dagens motto: slutter noen er det alltid noen andre.

8144938[/snapback]

 

Bauhaus på Liertoppen har slike ja. 8kr/stk. Husker selvfølgelig ikke hvilken hylle jeg fant de på, men er jo i vvs avdelingen. De hadde et par-tre esker når jeg var der.

Det stemmer som Stitch skriver at Bahaus Liertoppen har disse. De ligger i enden av gang 48 på VVS avdelingen. De heter Dichtring DN75 og koster som skrevet 8kr/stk.

Lenke til kommentar
Noen som har montert slike frontdeksler?:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=L...P525B&mcat=c157

8403458[/snapback]

Hei.

Jeg monterte O-ringer for sikkert et halvt år siden, men tror ikke jeg har skrevet noe i denne tråden. Takk til deg, forresten.

 

Jeg har et slikt kabinett med 3 veldig støysvake 12cm-vifter, 2 i toppen og 1 bak. Alle drar luft ut. Strømforsyningen er snudd så viften drar luft ovenfra og ut bak.

I kabinettet er det en slik drevramme. I denne hadde jeg en Papst 19db-vifte.

Da jeg monterte O-ringene fjernet jeg den viften og selve rammen, og satt to av diskene bak slike frontdeksler du linker til og den tredje bak fronten på den gamle drevrammen.

Temperaturene på diskene gikk ned fra ca. 35 til ca. 25 grader!

Lenke til kommentar
Ta en titt i forumet. Trenger vi stickyer her, med under 10 tråder på listen? :p

 

Men ja, jeg også synes dette er et genialt tips. Må bare få summet meg til å kjøpe O-ringene før de stikker av for godt.

8420582[/snapback]

 

At de skal slutte å produsere O-ringer tror eg ikkje du skal bekymre deg for.

 

Eg jobber på en bedrift som produserer hydrauliske styremaskiner til båter. På lageret hos oss ligger det titusenvis av O-ringer i alle dimensjoner fra 20mm til 2500mm, og alle tykkelser fra 2,5mm til 20mm. Du får også O-ring i "løs vekt", dvs på ruller med 50 meter som du kapper til og limer sjølv.

 

Vi får våre O-ringer fra Otto Olsen AS på Lillestrøm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...