Gå til innhold

Hva er pagefile.sys, og hva gjør den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skulle ha windows på en liten hdd, men så var det ikke plass.

Så fant jeg ut hva grunnen var, det var at det var med ei fil som het "pagefile.sys"

Så jeg kunne ikke installere XP.

Her er ett bilde av info om fila.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pagefile.sys brukes av Windows som et midlertidig lager når RAM er fullt eller opptatt med andre oppgaver. Men pagefile behøver ikke nødvendigvis ligge på den samme disken som Windows, faktisk så bør den helst IKKE gjøre det. Så hvis du har en annen disk på maskinen så kan du flytte pagefile dit ved å gå til kontrollpanel -> system -> avansert -> ytelse/innstillinger -> avansert -> Virtuelt minne. Klikk på "Endre" for å velge en annen disk til pagefila di...

Skrevet
Nei det er vel mest for å unngå defragmentering....

For å unngå fragmentering tenker jeg du mener. :p *Pirke*

Og det også er helt feil :) Grunne er at man evt vi ha den på en annen harddisk, av ytelseshensyn, slik at systemdisken ikke blir belastet ved swapping. Merk at det her er snakk om annen fysisk disk, ikke annen partisjon.

Skrevet

Nja. Hvis man har swap-fila på samme disk som windows, og ikke har satt fast størrelse så vil den jo bli fragmentert med tiden. Men skjønner hva du mener.

Fragmentering ungår man ved å sette swapfila til en fast størrelse (sette min og max-størrelse til samme verdi).

Skrevet
Nja. Hvis man har swap-fila på samme disk som windows, og ikke har satt fast størrelse så vil den jo bli fragmentert med tiden. Men skjønner hva du mener.

Fragmentering ungår man ved å sette swapfila til en fast størrelse (sette min og max-størrelse til samme verdi).

Det stemmer det som du sier, men den store grunnen til evt å plassere en fila på en annen partisjon er faktisk ytelse. Man kan bare sjekke ut diverse retningslinjer fra Microsoft. Personlig har jeg ikke tatt meg bryet, men jeg kan se at det har noe for seg. Fragmentering er uansett kjedelig, og jeg vil derfor på det varmeste anbefale fast størrelse, samt en liten runde med PageDefrag.

Merk også at det å sette swapfila til fast størrelse ikke defragmenterer en allerede fragmentert swapfil. PageDefrag er tingen :thumbup:

Skrevet (endret)

Hvis man unngår fragmentering, så unngår man jo samtidig også å måtte defragmentere. Altså unngår man defragmetnering. *dobbelt-pirke* ;)

Endret av pmarius
Skrevet

Hvis man unngår fragmentering, så unngår man jo samtidig også å måtte defragmentere. Altså unngår man defragmetnering. *dobbelt-pirke* ;)

Jo da, men hvis vi snur det på hodet, som var tilfellet her. Dersom man unngår defragmentering, så unngår man ikke samtidig fragmentering. *trippelpirke*

Skrevet (endret)

Jo da, men hvis vi snur det på hodet, som var tilfellet her. Dersom man unngår defragmentering, så unngår man ikke samtidig fragmentering. *trippelpirke*

Den første setningen din er ufullstendig :nei: *kvadruppelpirke* :tease:

Endret av zjulik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...