Gå til innhold

Objektive nr 2 til 350D


Anbefalte innlegg

Har et 350D med 18-55 kit objektivet.

Var ute å seilte færder seilasen i helgen og tok noen bilder.

Men problemet var at jeg følte at jeg ikke kom nær med 55 mm.

 

Så jeg vurdere om jeg skal kjøpe et 28 - 125 / 28- 200 objektiv til å bruke ute, og at jeg heller bruker 18 - 55 når jeg skal ta bilder inne.

 

Holder det med 125mm for generell fotografering utendørs eller bør man gå for 200 / 300 mm ?

 

Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

125 mm er ikke mye tele..

 

Zoom tele er dyrt men om du tar mest bilder ute så trenger du ikke et altfor lyssterk objektiv. Sigma har et 70-300 mm objektiv som er billig og helt ok (til 200mm i det minste). Flere bekjente har denne og de er ganske fornøyde. For min del er den litt uskarp men som nevnt helt ok mellom 130-200.. b

Lenke til kommentar

Bruker min EF 28-105 USM utrolig mye. Veldig bra til portrettbilder. Har en EF100-300USM, men den får jeg ikke brukt så mye. Blir veldig vanskelig å holde over 200mm stødig uten stativ. Da må man ha mye lys slik at lukkertidene blir 1/1000.

Men ønsker du en videreføring i samme kvalitet som 18-55mm så er nok 55-200 grei. Eller Sigma 70-300 eller var det 100-300 på Sigma. De har ialle fall 3 modeller og jeg ville gått for den dyreste på rundt 2500kr.

Mulig den het noe med APO.

Lenke til kommentar

jeg har en canon 70-300 USM IS. Den er god, og billedstabillitationen virker helt klart. Den må være til at få omkring 2500 brugt.

 

Det skal lige bemærkes, at det selvfølgelig kun virker på kamerarystelser - man kan ikke tage billeder af et hurtigt skib med lukketid 1/60

Lenke til kommentar

Har tatt endel bilder på brennvidde mellom 200-300 med min

Canon Ef 70-300mm III linse og det går helt fint under bra lysforhold og litt

høy iso dersom det blir uskarpt.. Med Canon EOS 350d så blir det veldig lite bildestøy

selv på høye iso verdier.

 

Bigk.

Lenke til kommentar

Selv føler jeg at 125mm holder massevis til utendørs fotografering.

Husk også på at under vinterhalvåret her i Norge så er det fryktelig mørkt mesteparten av dagen, og med +200mm tele så spiser objektivet mye lys -- så da må man ha høyere ISO og lengre lukkertider, og skal man holde på med mye frihåndfotografering på vinterstid må man drasse rundt på tripod for å få skarpe og fine bilder. SÅ man oppdager fort at en telelinse på over 200mm ikke blir brukt særlig mye.

Har selv en Sigma 70-300mm, og etter at jeg fikk meg en 18-125mm så har jeg ikke brukt denne en eneste gang.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer den har f/4 i stedet for f/5.6, men det er ikke det som er det viktigste. Begge disse objektivene presterer bedre litt nedblendet til f/7.1 eller f/8, men 70-300 er endel skarpere fra 70-125 enn 18-125 mm er. Jeg har begge objektivene og har sammenlignet endel.

Lenke til kommentar

Jeg er meget fornøyd med min 70-300 linse .. Bruker stort sett tele linsa utendørs

under gode lysforhold. Til vidvinkel-bruk har jeg jo 18-55mm linsa som følger med

kittet . Og innendørs så blir det fastlinsa mi på 50mm f:1.8 som blir mest brukt. Føler

jeg har det jeg trenger av objektiver nå i første omgang..

 

Bigk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...