Gå til innhold

Portrett bilder med uskarp bakgrunn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Olemm.

Legg merke til at jeg sier "litt løst fundert". Jeg sier ikke at der er pølsevev eller lignende. Det mener jeg heller ikke. Din utdyping i innlegg nummer to gir gode saklige argumenter. Fortegning (stor nese) er et godt argument.

Det med arbeidsavstand er en smakssak. Noen liker å arbeide nær, andre liker å være mer tilbaketrukket. Selv har jeg nettop anskaffet en 85 mm, mye med tanke på å bruke den til portrett.

Poenget mitt var rett og slett å sette et spørsmålstegn ved en av disse oppleste "sannhetene" rundt portrettfotografering. No hard feelings håper jeg.

 

Ellers vil jeg takke Kristallo for utredningen rundt begrepet bokeh. Oppklarende. Min ide om at det handlet om dybdeskarphet var altså helt feil.

Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg litt nå er hvor dårlig kritikk Canon EF 50mm f/1.8 fikk

sammenligned med f/1.4 usm ;)

 

Noen fler her som har Canon EF 50mm som har noen eksempler å legge ut på

portrettbruk og annet?

 

Er *DU* fornøyd med din 50mm 1.8?

 

bigk

Lenke til kommentar

Canons 200mm f1,8 regnes for å ha utrolig bra bokeh.. men dessverre er denne både dyr (brukt ca 3500$) og veldig vanskelig å få tak i. Produksjonen gikk ut i 2004.

 

Så til mitt kjære 50 1,8. Bortsett fra at den er bygd av plast og virker noe skrøpelig tar den bilder som er veldig bra i forhold til prisen. Er 1,4 virkelig verdt 3 ganger prisen? Antagelig ikke. Den gruser uansett 18-55 objektivet og pga av prisen og vekt er den glimrende å ta med seg overalt.

Lenke til kommentar

Titta litt på tele-linser på komplett.no.. Fant et

 

Tamron LD 4,0-5,6/70-300 M C/AF objektiv for Canon EOS

 

til ca 1500 kr.. Er dette en bra linse for denne prisen? Eller er det noen

andre "Budskjett tele-linser" dere vil anbefale meg?

 

Har bestilt 50mm 1.8 også, men skulle gjerne hatt en tele også så har jeg så jeg

klarer meg en stund ;)

 

bigk

Lenke til kommentar

Hvordan kamera, blender verdi, lukkertid og iso er benyttet ?

 

bigk.

 

Canon 20d, blender 2.2, lukkertid 1/125 s, iso 400.

 

Når det gjelder bokeh så kan det være litt forskjell på 50mm 1.4 og 50mm 1.8, da 1.4 har 8 blader mens 1.8 har 5 blader (hvis jeg husker korrekt).

Lenke til kommentar
Så til mitt kjære 50 1,8. Bortsett fra at den er bygd av plast og virker noe skrøpelig tar den bilder som er veldig bra i forhold til prisen. Er 1,4 virkelig verdt 3 ganger prisen? Antagelig ikke. Den gruser uansett 18-55 objektivet og pga av prisen og vekt er den glimrende å ta med seg overalt.

 

Ja, 1.8 gir mest valuta for pengene. Men spørsmålet om 1.4 er verdt 3 ganger så mye er vanskelig å svare på. Det er helt avhengig av hva man vektlegger. Personlig synes jeg det, men jeg har også full forståelse for at andre ikke synes det.

Lenke til kommentar

Merkelig at ingen har nevnt Sigma 24-70 2.8, den er 1000-lappen billigere enn tamron sin 28-75 og minst like god. Den er ikke langt unna canon sitt 24-70 L objektiv heller!

 

Ville nok heller gått for den enn en 50mm 1,8. Den gir mye større fleksibilitet :-)

 

Mvh

Fready

Lenke til kommentar
Merkelig at ingen har nevnt Sigma 24-70 2.8, den er 1000-lappen billigere enn tamron sin 28-75 og minst like god. Den er ikke langt unna canon sitt 24-70 L objektiv heller!

 

Ville nok heller gått for den enn en 50mm 1,8. Den gir mye større fleksibilitet :-)

 

Mvh

Fready

Har ikke selv testa denne Sigmaen, men en del eksemplarer har vistnok problemer med frontfokusering. Har vært i hvert fall en tråd om det her.

 

Vi kan vel enes om at frontfokus funker dårlig til portrett ;-)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det er riktig at frontfokus funker dårlig til portrett.

 

Det er også riktig at Sigma 24-70 2.8 frontfokuserer noe på den vide delen av zoomen (24mm). I tele-enden av zoomen (som mest benyttes til portrettfotografering) er dette ikke et tema.

 

Et godt stykke lyssterkt glass til en rimelig penge (3 flak).

 

Mvh

Fready

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...