Gå til innhold

Første brenning med NEC 3540A, dårlig erfaring!


Anbefalte innlegg

Jepp, har invistert i en NEC 3540A DVD-brenner.

 

Tenkte jeg skulle teste hvordan den gikk.

 

Brukte derfor DVD Decrypter til å brenne en disc, ved 16 X på DVD+R, som den støtter.

Kjøpte noen gode Verbatim 16X-plater, så de skulle ikke være problemet.

 

Jeg starta det, og det kom veldig høy jobbelyd fra den.

Gikk kjapt og greit opp på ca 8-9x, men det holdt den seg også (gikk ikke høyere!).

ca 15% brent, da det begynte å skje noe. Både vanlig- og device buffer gikk opp og ned, var ikke stabilt i det hele tatt, nede på 0%, opp til 100%, ned til 20%, opp igjen, ned igjen osv.

Hastigheten svingte også veldig, var nede i 2x, opp i 8x, ned igjen, opp igjen..

Den høye støyinga ga seg, og hastigheten begynte sakte å gå opp igjen ved 50 % brent.

Da holdt bufferet seg godt, og hastigheten steg (veldig sakte) men sikkert. Når DVD'n var ferdigbrent (på 6 1/2 min), var gj.snittshastigheten på 8,9x, og peaken på 12,5x.

Regner med den brente discen er full av errors etter det bufferhoppet som var ca midt i brenninga..

 

Har jeg gjort noe galt? Brukt feil program? Firmware? Noe annet? Er bare min enhet feil?

 

Skuffa så langt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt NEC 3520 en stund jeg også, og ikke hatt noen form for problemer.

Den brenner 16x Verbatim på 16x, og bufferet er stabilt. (Med mindre jeg gjør noe ekstremt CPU-krevende samtidig da)

Du får gi brenneren et par sjanser til, men om den fortsetter å oppføre seg slik som du beskriver ville jeg fått den undersøkt.

 

Kan legge til at jeg bruker Nero til å brenne i.

Lenke til kommentar

Den står på "Let BIOS select - Ultra DMA 2 - Ultra33"

Er det rett? (har ikke stilt på noe i forkant)

 

 

Tok den speed-testen til nero med "make data disk". Der kom den aldri over 4x!!!!

 

Brente siden enda en dvd med dvd-decrypter, denne gangen på 8x, og da var den på 4x helt til ca 50%, hvor den gikk opp til 8x..

 

Ustabilt er nå min mening!

 

Edit: Vil ATA-kabelen ha noe å si? Den er et par-tre år gammel, kan den være en flaskehals? :S

Endret av bj0rnar
Lenke til kommentar

Nå tok jeg dvd-r writing test med ny kabel:

 

3540a_1.JPG

 

Hvorfor detter den ned sånn med jevne mellomrom? Ser også at det skjer ofte ved brenning, device buffer går fort ned, og så opp igjen, som gjør at speeden går ned med ca 1x, og så opp igjen.

Endret av bj0rnar
Lenke til kommentar

Hadde slike bufferproblemer tidliger da jeg kjørte Norton Internett Security. Etter at jeg fjerna Norton elefanten og erstatte den med ZoneAlarm Security Suite forsvant problemet.

 

Vis du har Norton så prøv å deaktiver online scanning så skal du se det blir bedre. Hvis dette er problemet så anbefaler jeg ZA eller CA produkter.

Lenke til kommentar
Nå tok jeg dvd-r writing test med ny kabel:

 

3540a_1.JPG

 

Hvorfor detter den ned sånn med jevne mellomrom? Ser også at det skjer ofte ved brenning, device buffer går fort ned, og så opp igjen, som gjør at speeden går ned med ca 1x, og så opp igjen.

Denne brennekurven er 100% normal.

 

Grunnen til at den faller ned ett lite øyeblikk innimellom er at brenneren rekalibrerer seg. Mange brennere gjør dette for å få optimal brennekvalitet.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det høres ut som at det er på tide å oppgradere BIOS'en i brenneren din. Er ikke sikkert den støtter de platene du bruker. Når du oppgraderer BIOS får du også støtte for flere platetyper. Akkurat som å oppdatere virusprogrammet sitt - får også brenneren nye plate-definitasjoner..

 

Lykke til..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg prøver å brenne en DVD med denne brenneren nå. En av de siste versjonene av Nero blir brukt som program. Brenninga gikk helt fint helt fram til 51%. Nå ser det ut som det har stoppa fullstendig opp, selv om det ikke har kommet noen feilmeldinger. Jeg brenner med hastighet 8x.

 

Veit noen hva som er galt?

Lenke til kommentar

Har en Nec 3500, å den brenner helt fint en full 16x plate på ca 5-6 minutter, så enten er det feil med brennern eller problemer i windows som er årsaken...

 

kast Norton i søpla der det hører hjemme, Norton treger ned pcn noe helt sinnsykt!

Bruk heller Nod32...

Norton er ikke best bare fordi det er godt kjent!

Har brukt Nod32 i ca 2 år nå, beste av jeg har prøvd...

Lenke til kommentar

Jeg har en NEC ND-3540A, den er ca. en uke gammel. Jeg prøvde å brenne de to første DVDene mine i DVDdecrypter, men disse funket ikke. skiftet til Alcohol 120% og etter dette har platene firket fint hver gang.

Kjørte en Nero SpeedTest på CD fordi jeg syntes CDbrenneren var så treig. Resultatet ble slik:

nec.jpg

 

Er skuffet over brenne hastigheten på spilleren. Fikk gjennomsnitt på 34x på CD og med DVD har jeg aldri vært over 4x.

Mulig jeg trenger ny Firmware, men hvordan sjekker jeg hvilken firmware som er i den nå?

Endret av kuroger
Lenke til kommentar
Vil ATA-kabelen ha noe å si? Den er et par-tre år gammel, kan den være en flaskehals?

 

Interessant tanke!

 

ATA-kabelen kan være viktig i noen tilfelle, og jeg skal bytte ut min for å prøve.

 

Den nye 80-leder's PATA-kabelen bruker selvsagt bare 40 av lederne - annen hver.

De lederne som ikke er i bruk, er jordet. På det viset hindrer man cross-talk interference mellom lederne.

Om man bare har en enhet tilkoplet, så skal denne settes på enden av kabelen.

Dette fordi den delen av kabelen som henger 'i lufta' kan fungere som en 'antenne', støymessig.

Blå kontakt skal koples til hovedkortet.

 

Jeg har også en ND3540A, og får ikke opp brennerhastigheten, og jeg har trodd dette har med platene å gjøre.

Firmwareupdate finns ikke ennå.

 

Tillegg:

Har skiftet kabel, men ingen forandring. Verbatim 8x-plater brennes i hastigheten 1,7x - 2,2x... - som før!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...