Gå til innhold

PowerColor X800XT, tabbe/løse kond. ødela alt!


Anbefalte innlegg

Help!

Hadde akkurat byttet kjøler på kortet, da jeg presterte å "sette" kortet nedi på siden av agp-porten... resultatet er 5 løse og forsvunne brune knotter (kondensatorer eller hva det er). Nå er kortet helt teit, det viser grei skjerm helt til Windows Logoen kommer... da går alt gale, loading baren er skjev og viser 3 stk paralellt med hverandre. Ut i fra kretsen på kortet ser det ut som kondensatorene kobler sammen Pins som går ned i AGP porten.

 

Har selv erfart at slike ikke alltid trenger være på plass. Men er det noen som vet hvordan i all verden jeg kan finne ut styrken på dem, slik at jeg kan lodde på nye? Vil liksom ikke tape 4000kr :'(

 

edit:

De som er kuttet og forsvunnet er 2 av "liten" størrelse, disse er merket: R17 og C10 med hvit skrift. De store er det værre å se navnene på, tror det er C82, C51 og R1565

 

kan godt poste bilder om dere vil se... MEn jeg trenger hjelp snarest

Endret av vidiware
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil det ikke bare være å lodde på nye? Har nemlig svidd av en på xboxen min, den surrer og går fortsatt... men det ble laget en guide for den...

http://www.xbox-scene.com/articles/fix-lpc-capacitor.php

 

http://www.nordaaskarateklubb.no/infoskriv/x800xtproblem.zip

her finner du bildene... Kortet var kjøpt i USA, så det hadde uansett blitt en porto-bombe uten like (porto til deres verksted, pris for reperasjon, porto tilbake)....

 

Litt sært å ha "forårets beste kort" hengende på veggen.. #¤#&%#

 

Har send mail til PowerColor, håper å få verdiene på dem... sånn at jeg kan prøve å lodde fast nye

Endret av vidiware
Lenke til kommentar
så ironisk! med tanke på at da du byttet vifta mistet du garantien på kortet i tillegg :!:

Trenger vel strengt tatt ikke nevne dette, viss skruer å slikt ikke har noen tydelige merker.

 

Men det er vel ikke bare å si: "øø.. eg mistet kortet mitt så det knakk noen deler av, kan eg få nytt?"

 

Du kunne jo kanskje prøvd å lodde på de som datt av då, studere nøye på bilder, slik at du ser hvilken vei de skal og hvilken plass de skal på. :hmm: Er jo verdt ett forsøk.

 

 

Uansett: det er alltid kjedelig når slikt skjer, lykke til ;)

Lenke til kommentar
så ironisk! med tanke på at da du byttet vifta mistet du garantien på kortet i tillegg  :!:

 

men det er farlig lite du kan gjøre med det der. kortet ditt er og blir ødelagt. du kan alltids prøve å lodde de fast igjen, men jeg tviler på at det vil fungere

Må bare komentere det innlegget ditt headcleaver.

 

For det første:Du synes det er morsomt når trådstarter kanskje har ødelagt skjermkortet sitt som koster 4000 kr.

Jeg kan overhodet ikke se hva som er morsomt med det. :nei:

 

For det andre:Du skriver at kortet er og blir ødelagt. Hvordan i svarte vet du det?

Du vet jo ikke engang hvilke komponenter det er som er skadet.

Hvis trådstarter får tak i nye komponenter til skjermkortet sitt,så vil det garantert fungere igjen.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

joa... men et golv med sprekker i og noen andre tilfeldigheter har gjort at jeg ikke har orginaldelene.. Vil ta minst like lang tid å finne dem, som å tjene penger til nytt kort... Vil bli skuffet om det ikke funker igjen hvis jeg lodder på nye komponenter (kjeramiske motstandere og kondensatorer av den størrelsen er vanskelig å lodde på uten meget fancy utstyr.

 

Jobber med å finne ut av hva slags deler det er? Noen som har måleutstyr? som evt. hadde giddet å teste sine?

 

og det var ikke R1565 som er røket men C51 eller C81 eller C01... vanskelig å se... vil tro det er 81 siden C79 er rett ved siden av.

 

Edit: Takk for psykisk støtte Morten K... Lite hyggelig å flise kort til den prisklassen. Det vet alle som har prestert å gjøre noe med dem.

 

Jeg gjentar, bilde av skadene finner du her:

http://www.nordaaskarateklubb.no/infoskriv/x800xtproblem.zip

Endret av vidiware
Lenke til kommentar

Stø på hånden ja... er en del bekymret for C10 og R17, men resten burde forsåvidt funke. Men først må jeg finne ut hva som mangler før jeg kan kjøpenoe. ATI support preiker bare drit om at jeg ikke kan få warranty bla bla bla. Virker som Customer Care ikke helt vet hva de skal svare.

 

Håper PowerColor har litt mer fornuftige svar når mandagen kommer.

 

Noen som vet om det finnes et system for verdier av kjeramiske kondensatorer?

Lenke til kommentar

Jeg tror bare det er nødvendig å erstatte R17.

De andre er power forbindelser (det ser man av de tykke banene til dem)

På power signaler sitter det avkoblinger andre steder også så det går mest sansynlig bra.

 

Men R17 har nok en funksjon..

tipper 100ohm er ok verdi for den, (antar da de er en serieterminering)

Mål på andre R som står koblet til bussen på samme måte så får du en ide.

evt prøv med store verdier først.

 

Hvis du vil bli mer sikker må du finne ut hvilket signal det er.

Goggle etter riktig sokkel (AGP antar jeg) og tell deg fram til hvilket signal R17 går til. Så kan du lete i databladet for chipset for MB ditt etter hva signalet skal ha av terminering på dette signalet.

 

Hvis du vil sette på kondensatorer igjen.

De store kondensatorene tipper jeg er ca 1uF, de små 10nF eller 100nF.

Det er ikke vanlig at slike kondensatorer er merket med verdi, men man kan gjette hva de er etter størrelsen på pakken og hvilke spenninger som de tåler.

her bør alt over 16V være OK, std for keramikk er 50V.

Lenke til kommentar

På TechPowerUp forumet, fikk jeg også beskjed om R16 mest sannsynlig var det eneste som trengte byttes. Der fikk jeg beskjed om at det muligens var en 0Ohm motstand (noe jeg ikke ser helt sensen i).

 

Hvordan skal jeg få målt styrken på den (andre på AGP området)?

Endret av vidiware
Lenke til kommentar
På TechPowerUp forumet, fikk jeg også beskjed om R16 mest sannsynlig var det eneste som trengte byttes. Der fikk jeg beskjed om at det muligens var en 0Ohm motstand (noe jeg ikke ser helt sensen i).

 

Hvordan skal jeg få målt styrken på den (andre på AGP området)?

jeg så på mitt gamle 9500 kort,

der er motstanden som er koblet til denne pinnen 0 ohm

(enig det ser litt rart ut men ikke så helt utrolig)

min både måler 0 ohm og det står 0 på den.

 

ville bare prøvet å lodde en liten tråd over R17 og så sett om den ble bedre.

hvis det ikke hjelper får du heller begynne med avkoblingene.

 

signalet fant jeg her foresten:

http://www.interfacebus.com/Design_AGP_Pinout.html

 

det er B raden og den 8nde nedenfra dvs B59

A57 C/BE0# B57 AD8

A58 Vddq 3.3 B58 Vddq 3.3

A59 Reserved B59 AD STB0

A60 AD6 B60 AD7

A61 Ground B61 Ground

A62 AD4 B62 AD5

A63 AD2 B63 AD3

A64 Vddq 3.3 B64 Vddq 3.3

A65 AD0 B65 AD1

A66 SMB1 B66 SMB0

 

 

ellers har du AGP 2.0 spec i PDF her:

http://www.motherboards.org/files/techspecs/agp20.pdf

Endret av kons
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...