Gå til innhold

Kjøp av Alienware PC. Spørsmål ang. toll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, du vil få toll oppå den prisen. Det beste er å få en du kjenner i USA til å kjøpe den for deg, så kan han sende den til deg privat.

Hmm... ok... Fordi tenkte å bestille fra Alienware Europa i UK.

 

EDIT: Foreløpig bruker jeg amerikansk tastatur nå... Happy Hacking Lite 2 :D

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Nei du vil ikke bli avkrevd toll for PCen, men du vil bli avkrevd mva på 25% av prisen som oppgis av Alienware.

Det er det som menes med fortolling da...

 

Alle varer over kr 200 blir fortollet, alle gaver med verdi over kr 1000 blir fortollet.

fortolling og toll er ikke det samme. når en vare blir fortollet undersøker tollvesenet om varen er mva pliktig og om det evt kommer toll på den i tillegg. så nei, det kommer ikke toll på pcen, men du må betale 25% mva.

Lenke til kommentar

Bare en liten sidekommentar, hvis prisen i Uk er inkludert V.A.T.(value added tax,eller på godt norsk, merverdiavgift) så skal denne trekkes i fra på fakturaen fra de du ønsker å kjøpe av. Så GBP1000,- - VAT(ca20%)=800,-gbp 800*12(ca kurs)*1,25+175 + frakt +25% merverdiavgift på frakt så er du der. Estimerer ca 12,5k-13k totalt levert på døra hjemme hos deg.

Lenke til kommentar
Nei du vil ikke bli avkrevd toll for PCen, men du vil bli avkrevd mva på 25% av prisen som oppgis av Alienware.

Det er det som menes med fortolling da...

 

Alle varer over kr 200 blir fortollet, alle gaver med verdi over kr 1000 blir fortollet.

fortolling og toll er ikke det samme. når en vare blir fortollet undersøker tollvesenet om varen er mva pliktig og om det evt kommer toll på den i tillegg. så nei, det kommer ikke toll på pcen, men du må betale 25% mva.

 

Riktig.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Bare en liten sidekommentar, hvis prisen i Uk er inkludert V.A.T.(value added tax,eller på godt norsk, merverdiavgift) så skal denne trekkes i fra på fakturaen fra de du ønsker å kjøpe av. Så GBP1000,- - VAT(ca20%)=800,-gbp 800*12(ca kurs)*1,25+175 + frakt +25% merverdiavgift på frakt så er du der. Estimerer ca 12,5k-13k totalt levert på døra hjemme hos deg.

Det hørtes nesten for godt ut til å være sant. Tenkte at før jeg bestilte så sku jeg ta tollvesenet en telefon å høre. Skal også sende alienware en mail og høre om de har hørt noe om dette i tidligere bestillinger.

Lenke til kommentar
Dette er basert på at du er bosatt i norge, eventuelt at den skal leveres på norsk adresse. Vedder en kald pils på at jeg har rett Cazper :yes:

Hehe. Såklart er jeg bosatt i Norge. Men jeg har en kompis med familie i statene. Kan hende jeg tar det den veien istedenfor, men føler det blir litt mye bry da. Kanskje jeg bare skal bite i det sure eplet og gå for en "vanlig" laptop som Acer, ASUS eller Dell :p

Lenke til kommentar
Det gwh sier er riktig, men du bør undersøke før du bestiller om de trekker ifra VAT. Jeg har hørt om butikker som ikke gjør det selv om de egentlig skal gjøre det.

Ok. Hvis alienware gjør dette så er det jo nesten ca. samme pris som står på siden jeg får da. Dette var nyttig info. Tusen takk for bra svar :D

Lenke til kommentar

Velg Norge som land hos Alianware.co.uk for å få prisen i € uten MVA (selv om det står Incl. VAT på siden). De snyter litt på eurokursen mot pundet, dog.

 

Inkludert frakt, med de billigste alternativene kommer den da på: €1325 + €198,24 (frakt) x 7.86 (kurs) x 1.25 (moms) + 155 (fortollingsgebyr) = NOK 15121,- ferdig levert på døra. (Med utgangspunkt i prisen oppgitt i £ (VAT i UK er 17.5%) og dagens kurs blir prisen alt ink. 14535,- men jeg tipper de bruker sine kurser så snart man velger levering til Norge.) Dyr nok frakt i alle fall.

 

Kan nevnes at om du tåler dansk XP (man får alltids tak i andre språk og lisensen er gyldig uansett) får du en maskin på samme chassiset med bedre specs til 9700,- levert fra ITbutikken.dk. Du mister stylingen fra Alienware og en t-skjorte, men du kan kjøpe en adskillig bedre MP3-spiller enn Zen Micro for de (nesten) 7 tusen som prisforskjellen ender opp på (likt spesifisert).

 

Edit: La til link.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Du kan omgå tollen med en Poste Restante adresse i Sverige, men det forutsetter jo at den blir hentet i Sverige noe ikke alle har anledning til. I tillegg får du ikke beskjed om at pakka har kommet inn.

Ikke i dette tilfellet. Alienware omsetter nok for mere enn €100K til Sevrige årlig, så da kommer det svensk MVA, som tilfeldigvis er på det samme som den norske, på varen. Denne kan du selvsagt få tilbake når varen føres ut fra Sverige igjen, men ikke uten å betale MVA for å få den inn i Norge, så da er man like langt.

 

Måten du refererer til fungerer bare i tilfeller hvor det er mindre butikker innenfor EU, med lav omsetning i mottagerlandet, hvor MVA er *lavere* enn den norske i avsenderlandet (opp til 9% + 155Kr å spare her), eller ved sendinger fra utenfor EU, og da kun for varer med en tollverdi på under NOK 6000 (3000 hvis man er ute av landet i mindre enn 24 timer), så dette ville ikke fungert (i alle fall på lovlig vis) her uansett.

 

Edit: Med dagens kurser kan man altså handle for opp til SEK 8700 (inkl. MVA), få tilbake svenskemomsen på grensen for deretter å føre varene momsfritt inn i Norge (NOK 5990).

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...