Gå til innhold

Pengenes to sider


Anbefalte innlegg

Hei hå karer!

 

Prøver meg på bildekritikken her på akam.no. Jeg får sjeldent respons på foto.no - som er norges største fotoportal.

 

Min vurdering:

- Viser mitt syn på pengenes verden. De belyste myntene er de "gode" pengene jeg tjener hver måned på jobb og skyggen er de svarte pengene som flyter rundt i verden. Godt fornøyd med komposisjon.

 

 

 

P6071456.jpg

 

Brennvidde: 35mm

Lukkertid: 1/40s

Blenderåpning: F/2.8

ISO: 64

Kamera: Olympus C-765 UZ

 

 

Hva synes dere? Seriøse tilbakemeldinger mottas med stor takk! :)

 

 

 

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du legger ut bilder, samma hvor, så må man alltid gi 2-3 ganger antall kommentarer man får, ihvertfall i begynnelsen. Får du ikke kommentarer, betyr det i 99,9% av tilfellene at man bare forventer å få uten å gi.

 

Legger du ut bilder her, får du stort sett bare kommentarer som den over. (Seff greit om du ikke vil vite om det tekniske..)

 

Mening med bilde: Ville aldri ha tenkt det du skriver, så ser ikke helt sammenhengen mellom det du vil vise og det bildet viser.. Et bilde skal jo gjerne være selvforklarende.

 

En mening du vil få frem, krever som oftest at du setter objektet, altså pengen, i en omgivelse som vil forklare det du vil frem til.

Lenke til kommentar

Spennende, men jeg synes hovedmotivet er litt for langt til venstre i bildet, og skyggen av mynten litt for langt til høyre. Synes også du skulle brukt litt penere mynt. Den ser litt overkeksponert ut i de lyseste partienen. Lyset ser også litt hardt ut og med litt ujevn intensitet, som en lommelykt som lager sirkler med forskjellig intensitet. Dessuten synes jeg at bildet kunne hatt litt annerledes perspektiv slik at den sterke linjen mellom underlaget og bakgrunnen enten gikk vanrett eller mer diagonalt i bildet.

Lenke til kommentar

God ide og bra forsøk. Jeg ville fjernet KA fra mynten, muligens gjort bakgrunnen sorhvit eller brukt mindre farvemetning, flyttet mynten litt bort fra hjørnet, gjort skyggen rund og fikset den skrå linjen som skyggen står på. Kansje en ide å dra skyggen litt nærmere mynten.

 

Jeg tror det kan bli et veldig bra bilde hvis du prøver på nytt og finjusterer en del detaljer.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Finfin komposisjon!

Det jeg ikke liker er skyggen i bakgrunnen, den forstyrrer da den ikke er skarp. Ellers veldig bra bilde.

Ikke enig med deg der! Hadde han ikke hatt skyggen i bakgrunn ville han ikke fått fram budskapet "pengenes to sider", synes at det var bra at den var litt difus i bakgrunnen jeg. På samme måte som at en ikke tenker på at penger kan ruinere en, men at det allikevel ligger litt i bakhodet!

 

Fint bilde!

Lenke til kommentar

jeg jeg mente ikke at skyggen skulle vekk, men lyssettinga gjør skyggen av mynten uskarp, og jeg mener det hadde vært bedre å fått myntskyggen skarp, da jeg synes uskarpheten i den forstyrrer litt i bilde.

Endret av Li1
Lenke til kommentar

Synes ideen her er veldig bra. Det at et bilde skal være "selvforklarende" er vel ikke helt riktig. Et bilde skal gi rom for tolkninger.

Så det at du setter din "tokning" til bildet, blir "litt feil". - Jeg kan lett se at du har tenkt det du har tenkt, og synes det er bra gjennomført. Noen justeringer på det tekniske har du allerede fått tips om.

 

F828

Lenke til kommentar

Å ha et budskap, og å komponere et bilde utifra det er utrolig vanskelig. Ofte kan det bli et litt kjedelig bilde fordi man er mer opptatt av budskapet enn det visuelle inntrykket.

 

Tips jeg har er å fortsette med idèen din, og eksperimenter med masse forskjellige motiver og vinkler, lukkerhastigheter osv.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Det varmer med resons på bildet - positivt og negativt. Beklager et litt sent svar, har vært sengeliggende i et par dager nå med diverse sykdomsrelaterte ting.

 

Nimzo: Jeg skal prøve forskjellige komposisjoner og utsnitt etc senere i dag. Takk for tips!

 

Resten: Det er jo hvert sitt syn på dette med bilder, utsnitt, vinkling, lys, farger og resten av regla. Man får aldri et perfekt bilde, men man har lov til å streve etter det :yes:

 

 

Takk igjen for respons :)

 

 

 

 

R

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...