Gå til innhold

Test av BenQ1640


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

ny firmware er lagt opp på:

http://support.benq.com/front/BenqMain.asp...ootId=undefined

 

det er vel sikkert noen som ikke har fått det med seg :)

 

 

Release Reason:

 

1. Improved writing quality for DVD+R & DVD-R media.

2. Added SolidBurn Technology.

3. Added Overspeed ability. (Enable via QSuite 2.0)

 

Note:

QSuite 2.0 can be downloaded from http://support.benq.com/files/Storage/Software/QSuite/QSuite v2.0 Setup.zip

Lenke til kommentar

Har testet den nye Firmwaren og de nye funksjonene i Qsuite 2.0 litt jeg...

 

Må bare si at de nye funksjonene som "SolidBurn" og "Overspeed" er utrolig artig å leke seg med!

 

Merke: BenQ 16x DVD+R

MID: DAXON AZ3

Brennehastighet: 12x

WOPC:

SolidBurn: av

Overspeed: av

 

BSKB_DAXON_AZ3_12x.png

 

 

 

 

Merke: BenQ 16x DVD+R

MID: DAXON AZ3

Brennehastighet: 16x

WOPC:

SolidBurn: av

Overspeed: av

 

BSKB_DAXON_AZ3_16x.png

 

 

 

 

Merke: Eclipse 4x DVD+R (Møkkaplater!)

MID: IS01 001

Brennehastighet: 8x

WOPC:

SolidBurn:

Overspeed:

 

BSKB_IS01_001_8x.png

 

 

 

 

Merke: Lumatron 4x DVD-R (Enda værre møkkaplater, kjøpt på COOP)

MID: AML

Brennehastighet: 8x

WOPC:

SolidBurn:

Overspeed:

 

BSKB_AML_8x.png

 

 

 

 

Merke: Lumatron 4x DVD-R

MID: AML

Brennehastighet: 8x

WOPC: av

SolidBurn:

Overspeed:

 

BSKB_AML_8x_Wopc-0ff.png

 

 

 

 

Merke: Octron 4x DVD-R (Kjøpt på Lidl)

MID: RITEKG04 (Trolig B-grade)

Brennehastighet: 8x

WOPC:

SolidBurn:

Overspeed:

 

BSKB_RITEKG04_8x.png

Endret av Psh
Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet i min kommende artikkel:

 

SolidBurn:

This is how Philips describes the SolidBurn feature:

 

Philips introduces SolidBurn, a new self-learning feature that will ensure optimal writing conditions for any recordable DVD media. This advanced writer feature executes a series of tests on an ‘unknown’ DVD media to determine the optimal writing strategy. Without SolidBurn, new DVD media and media that are not in the media list of the drive, are written using a less optimal standard write strategy. This could result in lower recording speeds than specified or lower quality recordings jeopardizing disc playability or lifetime.

The write strategy of a DVD drive is the way in which it writes to a blank DVD media.  Normally these write strategies are determined by extensive media tests at the drive manufacturer and listed in the firmware of the drive. But unfortunately these media lists are not complete. And with new DVD media regularly coming to market, consumers need to update their DVD writers with the latest firmware to ensure an up-to-date media list for best recording quality.

Nevertheless, statistics indicate that only a limited number of consumers update their DVD burners and most never upgrade the firmware at all. Now with SolidBurn the drive automatically determines the optimal writing strategy for specific DVD media and stores this information in the drive. So there is no need for the consumer to update the media list in their DVD drive or worry about in-complete media lists. SolidBurn enables the drive to keep itself up-to-date and ensures best writing quality on all recordable DVD media.

When a new disc is inserted into the drive, SolidBurn executes automatically a series of tests on the ‘unknown’ DVD media. Based on the DVD writer’s measurements capabilities such as jitter and PiSum-8, the SolidBurn algorithm delivers a multiple of unique parameter settings that control the drive during the normal writing process. Measurements at Philips Standards & Format Verification Laboratories showed a dramatic improvement in write quality of the new discs written with SolidBurn. These recorded discs had an average lowest jitter, best PiSum-8 results and the least uncorrectable errors compared to the same discs written with a standard writing strategy of the drive. Moreover, on average the discs were recorded with the SolidBurn drive at higher recording speed than drives without the SolidBurn feature.

 

 

Basically it all sums together: If SolidBurn is enabled it will write a small area in the Power Calibration area at maximum speed, then measure the error level, if the error level is ok it will start writing the disc, if not it will write a new area at lower speed, measure the error level, and start to write if the error level is ok, if not it will continue to repeat this process until the measured error level is ok or that the lowest speed (2x/2.4x) is reached and write the disc at that speed.

 

Som standard er SolidBurn er avskrudd på plater som BenQ'en kjenner og er optimalisert for, men påskrudd for ukjente plater, om ønskelig kan du skrue SolidBurn på for kjente plater - men dette gir oftest marginalt dårligere resultater på kjente/bra plater. Ved å skrue på overspeed skruer du automatisk på SolidBurn også for kjente plater.

Lenke til kommentar
Som jeg har skrevet i min kommende artikkel:

Venter i spenning på test på cdfreaks ;)

 

Som standard er SolidBurn er avskrudd på plater som BenQ'en kjenner og er optimalisert for, men påskrudd for ukjente plater, om ønskelig kan du skrue SolidBurn på for kjente plater - men dette gir oftest marginalt dårligere resultater på kjente/bra plater. Ved å skrue på overspeed skruer du automatisk på SolidBurn også for kjente plater.

 

Da blir kanskje problemet med firmware som ikke oppdateres et problem vi kan legge bak oss. Husker bla dårlige resultater med YUDEN T02 plater på min gamle Pioneer 107D.

 

Spent på å teste 8x skriving på noen gamle Verbatim 4x plater jeg har liggende. Er ikke helt fornøyd med dette resultatet på 4x:

post-62-1124660736_thumb.png

Lenke til kommentar

Hittil har jeg brent ca. 50 stk. Verbatim DVD+R 4x (MCC 002) med DW1640'en, og Quality Score har hele tiden ligget i området 97-99. Jeg har fremdeles ca. 40 av disse platene igjen, men det viste seg dessverre at disse platene ikke lenger er med på medialisten i siste firmware-versjon (BSKB). Synd at det ikke er plass nok i firmwaren til skrivestrategier for litt eldre plater også. Selv om SolidBurn prøver å lære en optimal skrivestrategi for mine aldrende Verbatim-plater, spørs det om resultatene vil bli like gode som med forrige firmware-versjon (BSJB). Hvor mange plater må brennes med sub-optimal kvalitet før en oppnår nær optimale resultater? Jeg burde ha ventet med firmware-oppgraderingen, for jeg har egentlig ikke tid og lyst til å eksperimentere med dette nå, men det avhenger selvsagt av hvor stor variasjon det er mellom platene SolidBurn-teknologien skal forsøke å lære av. Jeg har brent to plater, og fikk 94 kvalitetspoeng begge gangene. PIF Total henholdsvis 2879 og 2094. Dette er ganske dårlig i forhold til det jeg er vant til, så det må åpenbart mer læring til før kvaliteten begynner å nærme seg det jeg er vant til. Kanskje den tredje brenningen blir bra, nå som SolidBurn har blitt trent på to plater?

 

Synd at disse skrivestrategiene ikke kan eksporteres og importeres til/fra filer, slik at en kunne dra nytte av andres SolidBurn-resultater, eller at en kunne velge å importere skrivestrategier som har måttet vike plassen pga. høy alder (som i tilfellet med MCC 002).

Lenke til kommentar

Intenso igjen. Av en eller annen grunn har PIE-feilraten gått betydelig ned med BSKB.

 

Merke: Intenso

Produsent/mediekode: OPTODISC OR8

Type: DVD+R

Sertifisert makshastighet: 8x

Brent på: 8x (Brennehastighet ble automatisk nedjustert til 4x ila brenningen)

WOPC: På

SolidBurn: Av for kjente, på for ukjente. QSuite sier den har lært av denne plata, så da antar jeg den har blitt brukt.

Firmware: BSKB

 

Lesekurva kan sammenlignes med de øvrige jeg har postet.

post-62-1124836864_thumb.png

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Har testet noen flere møkkaplater og resultatet er forbløffende bra, holdbarheten vet jeg dog lite om...

Lesekurvene tar jeg ikke med, siden de er perfekte!

 

 

Merke: Packard Bell 1-4x DVD+R

MID: OPTODISC OR4

Brennehastighet: 8x

WOPC:

SolidBurn:

Overspeed:

 

BSKB_OPTODISC_OR4_8x.png

 

 

 

 

Merke: Packard Bell 2.4x-4x DVD+R

MID: Plasmon1 C01

Brennehastighet: 12x

WOPC:

SolidBurn:

Overspeed:

 

BSKB_Plasmon1_C01_12x.png

Lenke til kommentar

Firmware BSLB er ute: http://support.benq.com/files/storage/Firm...DW1640/BSLB.zip

 

Fikser et par seriøse bøggs:

 

Fikser 8x DVD+RW brenning (som var helt føkka i BSKB).

Fikser "brenner mange DVD-R på kun 2.4x" hvis solidBurn var aktivert.

 

Det jeg og andre har sett så langt gir den også bedre brennekvalitet på flere plater, for eksempel optodisc og mitsubishi/verbatim.

 

Løp og kjøp! Eller umm.... Skynd deg og last ned! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...