Gå til innhold

Ta kurs/utdanning som vekter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva du mener med å velge den linjen... Er vel ingen vekter linjer? Har selv gått vekterkurs (introduksjonskurs+grunnkurs) ved Vekterskolen og har de kvalifikasjoner man må ha for å bli vekter.

 

Skal faktsik på jobb intervju i morgen. Så kanskje det blir en vekter av meg snart.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ingen dum idè å få seg jobb som vekter.

 

Jeg har snart fullført mine 2 år på Salg og service (GK og VK1), og nå har jeg fått meg jobb som vekterlærling i forsvaret, men dette kan man også ta sivilt, og målet er å få fagbrev om innen 2 år. Ikke bare blir det enklere å få seg jobb på denne måten, men du får i tillegg bedre betalt enn hvis du kun skal gå vekterkurs.

 

I dag er vekteryrket en bransje i vekst, så det blir bare lettere og lettere å få seg jobb ettersom tiden flyr.

 

Hvis du har noen spørsmål angående denne veien, så spør i vei. :)

Lenke til kommentar
gå på skole i 2 å + 2 år i lære for å bli vekter? høres omtrent like bortkasta ut som de som går 2 år år på skole + 2 år i lære for å bli kassadame på rimi. den der salg og service linja har jeg ikke mye tro på.

At du får fagbrev og stiller langt mer konkurransedyktig i forhold til andre søkere er nok for meg. Salg og service kan også gi deg fagbrev i butikk, noe som egentlig ikke gjør så mye da dette danner grunnlag for å kunne bli butikksjef.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ta vekterkurs f.eks i militæret, så får du jobb på noen uker. Null problem, ihvertfall i større byer. Ved større arrangement (f.eks Oljemessen i Stavanger) så tar de inn folk uten vekterkurs også. Dersom du har vekterkurs så fyller du etter denne jobben ut et skjema om du vil jobbe videre, og eventuelt med hva du vil jobbe. Sjansen er stooor for at du får ett eller annet :) Hvis du ikke får noe fast så får du i det minste deltid eller enkeltoppdrag (som de maser om KONSTANT!) Om du i tillegg kjenner noen som jobber som vekter så få dem til å anbefale deg :)

 

Vekterjobb passer veldig bra til studenter ihvertfall!

 

Lykke til! :)

 

PS: Ikke kast vekk flere år på skole for å få jobb som vekter. Ja, det er nok bedre sånn rent "faglig", men langt fra nødvendig for å få jobb!

Endret av smetho
Lenke til kommentar

må si jeg har lite tro på de der fagbrevene som salg og service gir ut. vil du bli vekter, ta vekterkurs. vil du bli kassadame, send et par søknader så har du jobb. vil du bli butikksjef, ta en høyskole- eller universitetsutdannelse innenfor adm/org eller økonomi.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei

 

Jobber selv som vekter for tida. Det jeg vil anbefale er å ta intro-vekterkurset, jobbe noen mnd som vekter, finne ut om dette er noe man kunne ha holdt på videre med. Så ta hovedkurset innen 6 mnd.

(koster omtrent 9 tusen, gratis i militæret)

 

Hvis man kunne tenke seg å drive videre som vekter så bare fortsetter man som vekter. Etter 5 år så går man opp som privatist og tar fagbrev. Får da litt bedre lønn enn det man ellers har hatt.

 

Alternativet, er å ta 2 år salg og service = to bortkasta skoleår, uten lønn

Pluss 2 år som vekterlærling = vekter med lærlinglønn, dvs lite

 

Regner man litt på det, så lønner det seg å bare ta kurset, og gå opp som privatist etter 5 år.

 

Lykke til :thumbup:

 

Morten

 

PS. Anbefaler vekter-yrket til alle som er noenlunde utadvendte, og liker å komme i kontakt med mennesker.

 

Edit: var visst en gammel tråd dette her :blush:

Endret av morten2101
Lenke til kommentar
Hei

 

Jobber selv som vekter for tida. Det jeg vil anbefale er å ta intro-vekterkurset, jobbe noen mnd som vekter, finne ut om dette er noe man kunne ha holdt på videre med. Så ta hovedkurset innen 6 mnd.

(koster omtrent 9 tusen, gratis i militæret)

 

Hvis man kunne tenke seg å drive videre som vekter så bare fortsetter man som vekter. Etter 5 år så går man opp som privatist og tar fagbrev. Får da litt bedre lønn enn det man ellers har hatt.

 

Alternativet, er å ta 2 år salg og service = to bortkasta skoleår, uten lønn

Pluss 2 år som vekterlærling = vekter med lærlinglønn, dvs lite

 

Regner man litt på det, så lønner det seg å bare ta kurset, og gå opp som privatist etter 5 år.

 

Lykke til  :thumbup:

 

Morten

 

PS. Anbefaler vekter-yrket til alle som er noenlunde utadvendte, og liker å komme i kontakt med mennesker.

 

Edit: var visst en gammel tråd dette her  :blush:

6272980[/snapback]

Gjør ingenting om denne tråden er gammel.

Du ga meg noen svar som jeg har lurt på...

 

Selv har jeg gått arbeidsledig i snart to år! (dritt lei)

Har i det siste fått lysten på å bli vekter, men lurt på hvilke krav det stilles.

Hva ligger lønnen på sånn ca. når man begynner?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser Vekterskolen holder vekterkurs i Bergen med jevne mellomrom, men ser ut som det er dagtid. Noen som vet om det finnes en mulighet for vekterkurs i Bergen på kveldstid? Introkurset kunne jeg overlevd med å ta på dagtid, men en hel uke på vekterkurs er litt drøyt.

 

Er det noen regler for syn og vekter? Kan ikke bli politi grunnet for dårlig syn, men er kanskje ikke så biktig som vekter?

 

Hvor mye koster disse kursene?

 

Vekter - flott studentjobb :thumbup:

 

 

Og en ting til: Er vel enkelt å få seg deltidsjobb i Bergen?

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Går selv Salg og Service og er 17 år gammel, er meget usikker på hva jeg skal bli men vekter er noe jeg anser som meget aktuelt. Eventuel kontorfaget. Hvilken jobber, og i hvilken bedrifter er det mulig å få jobb innenfor kontorfaget og sånn ca hvor ligger årslønnen til en vekter?

Lenke til kommentar

Snittlønn er ifølge offisielle kilder (Sikkerhetsbransjens Servicekontor):

 

Dagarbeidere jobber 37.5 timers uke, men de fleste vektere går i en eller form for turnus med 35.5 timer pr uke.

 

En vekter i normalt arbeid vil ha en begynnerlønn på ca 240-250.000.- i året, økende til ca 300.000.- pr år. Imidlertid vil man etter 10 år sannsynligvis ha rykket opp i hierarkiet, og ha høyere lønn. Man får også tillegg for arbeid om natt, helg osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...