Gå til innhold

Ta kurs/utdanning som vekter?


Anbefalte innlegg

Vekker en ganske gammel tråd!

 

Jeg vurderer å få meg en deltidsjobb som vekter. Jeg går påbygning nå, og må ha en jobb mot våren/sommeren. Tenkte det kunne være greit å undersøke litt i forkant.

 

Det jeg lurer på er hvordan det ligger an i Trondheim/Trøndelag området for øyeblikket.Er det vanskelig å få jobb? Bør jeg ta vekterkurset først og så søke jobb? Eller kan jeg bare søke meg en jobb med engang?

 

Jeg har gått to år meg salg og service, kan gå ut som lærling i vekterfaget, men ser ikke for meg noen fremtid der. Det er bare noe mitdtlertidlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er minimalt med sjanse for å få jobb som vekter hvis du ikke har besått vekterkurs nivå 1, også kalt introduksjonskurs, først. I teorien er det selvsagt mulig, men du havner mest sannsylig ganske langt nede i bunken med søknader, for å si det sånn.

 

Nå tok jeg vekterkurs gjennom forsvaret, men har fler kollegaer som har tatt kurset gjennom NAV. Bakdelen med NAV er, hvertfall i følge de jeg kjenner, at det er en relativt lang venteliste etc. Alt tar tid med NAV.

 

Det siste alternativet er jo da og cashe ut kurset fra egen lomme.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke tatt meg bryet å søke en vekterstilling, uten bestått vekterkurs.

 

Når det gjelder lønn, så jeg lenger ned på siden her, så er det stort sett like dårlig i alle selskapene.

Det går på

1. ansienitet, men det er i mine øyne dårlig, uansett om du har 9 måneders ansienitet eller 9 år.

2. hva du driver med(stasjonær, mobil, verdi osv). Verditransport er ikke så verst, men alt det andre er etter min mening, utrolig dårlig.

 

Lykke til med jobbsøking!

Lenke til kommentar
Angående verditransport.

Hvordan kommer man seg inn på det yrket?

Hvis du vil jobbe med verditransport, anbefaler jeg deg først og bare komme deg inn i vekterbransjen.

De aller fleste som er vektere må begynne fra bunn av. Dette vil da si 10% stilling eller lignende, hvor du tar på

deg ekstraoppdrag, dekker ferie og sykefravær. Det som er positivt med vekterarbeid, hvertfall her i Oslo, er at du kan jobbe så å si så mye du gidder. Men tilbake til verdi. Det er jo som alle andre vekterjobber, det utlyses stillinger ved behov. Da er det jo bare å søke. Men verdi er ettertraktet innad i vekterbransjen også, så de fleste jeg vet om som driver med verditransport, har bakgrunn fra vekteryrket, før de begynte med vt.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva du mener med å velge den linjen... Er vel ingen vekter linjer? Har selv gått vekterkurs (introduksjonskurs+grunnkurs) ved Vekterskolen og har de kvalifikasjoner man må ha for å bli vekter.

 

Skal faktsik på jobb intervju i morgen. Så kanskje det blir en vekter av meg snart.

 

Det finnes videregående utdannelse for vekterfagbrevet.

 

Det følger VG1 Service og Samferdsel, VG2 Sikkerhetsfag og to år i lære innen vekterindustrien med lærling lønn.

 

Du sier "Ja takk" til 5-6 kr/t ekstra i følge en del poster jeg har sett her på forumet.

 

Men du kan jo alltids jobbe som vekter i noen år og ta fagbrevet som privatist når du vet hva alt går ut på.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Litt for å vekke en gammel tråd, og slippe å lage ny:P

 

Jeg skal flytte til oslo i august og starte på skole. Men det studielånet jeg får er ikke mye å leve på så må finne meg jobb. Har jobbet på et varehus der vektere flyter rundt å gjør sitt, og har jobbet en del med dem. lurer på om jeg skal ta vekterkurs, og finne en jobb i oslo der jeg kan jobbe litt "fritt". Jeg vil ike jobbe alt for mye, så jeg lurer på hvordan man bør gå frem.

 

Er det best å ta vekterkurs 1 førsT? og så søke jobb? eller søke jobb og så ta vekter kurs?

 

Noen som har peil på vekteråret 2010 her inne?:p

Lenke til kommentar

Litt for å vekke en gammel tråd, og slippe å lage ny:P

 

Jeg skal flytte til oslo i august og starte på skole. Men det studielånet jeg får er ikke mye å leve på så må finne meg jobb. Har jobbet på et varehus der vektere flyter rundt å gjør sitt, og har jobbet en del med dem. lurer på om jeg skal ta vekterkurs, og finne en jobb i oslo der jeg kan jobbe litt "fritt". Jeg vil ike jobbe alt for mye, så jeg lurer på hvordan man bør gå frem.

 

Er det best å ta vekterkurs 1 førsT? og så søke jobb? eller søke jobb og så ta vekter kurs?

 

Noen som har peil på vekteråret 2010 her inne?:p

 

Vekterbransjen har jo sprengt, men vekteråret 2010 er jeg usikker på.. begynner vel å stabilisere seg tenker jeg.

Lenke til kommentar

Litt for å vekke en gammel tråd, og slippe å lage ny:P

 

Jeg skal flytte til oslo i august og starte på skole. Men det studielånet jeg får er ikke mye å leve på så må finne meg jobb. Har jobbet på et varehus der vektere flyter rundt å gjør sitt, og har jobbet en del med dem. lurer på om jeg skal ta vekterkurs, og finne en jobb i oslo der jeg kan jobbe litt "fritt". Jeg vil ike jobbe alt for mye, så jeg lurer på hvordan man bør gå frem.

 

Er det best å ta vekterkurs 1 førsT? og så søke jobb? eller søke jobb og så ta vekter kurs?

 

Noen som har peil på vekteråret 2010 her inne?:p

 

For å si det slik; du har ikke lov til å jobbe som vekter uten trinn 1. Forhåpentligvis må man etter nyttår ha alle trinnene for å kunne jobbe som vekter. En annen ting du må huske er at kurset normalt sett koster penger å ta.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg bumper denne tråden en gang til jeg, i stedet for å starte en ny.

 

For tiden er jeg jusstudent på slutten av andreåret, og bor i Bergen. Jeg sitter på boliglån, og er ute etter en deltidsjobb som passer greit ved siden av studiene, og som gir mer lønn enn det man får som kundebehandler i butikk. Litt mer relevans i forhold til det jeg studerer er heller ikke feil.

 

Derfor tenkte jeg litt på vekteryrket. Jeg har undersøkt litt på nett og slikt, men vil gjerne ha svar fra noen i bransjen.

 

Hadde vært veldig hyggelig hvis noen av dere kunne svare på følgende spørsmål :) :

 

1. Hvilke kurs kreves? Og hva anbefaler dere å ta av kurs? Ser det er noen som tar det gjennom NAV ...

2. Er det vanskelig å få deltidsjobb som vekter i Bergens-området? Vil helst ikke ta kurs, og så slite med å finne jobb.

3.Hvordan er lønnen for en som er helt ny i gamet?

 

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Du må ha minimum trinn

Jeg bumper denne tråden en gang til jeg, i stedet for å starte en ny.

 

For tiden er jeg jusstudent på slutten av andreåret, og bor i Bergen. Jeg sitter på boliglån, og er ute etter en deltidsjobb som passer greit ved siden av studiene, og som gir mer lønn enn det man får som kundebehandler i butikk. Litt mer relevans i forhold til det jeg studerer er heller ikke feil.

 

Derfor tenkte jeg litt på vekteryrket. Jeg har undersøkt litt på nett og slikt, men vil gjerne ha svar fra noen i bransjen.

 

Hadde vært veldig hyggelig hvis noen av dere kunne svare på følgende spørsmål :) :

 

1. Hvilke kurs kreves? Og hva anbefaler dere å ta av kurs? Ser det er noen som tar det gjennom NAV ...

2. Er det vanskelig å få deltidsjobb som vekter i Bergens-området? Vil helst ikke ta kurs, og så slite med å finne jobb.

3.Hvordan er lønnen for en som er helt ny i gamet?

 

Tusen takk for alle svar :)

 

Du må ihvertfall ha trinn 1. Før måtte du ta trinn 3 etter en periode i jobb, men er usikker på hvordan dette fungerer i dag ettersom reglene har endret seg nylig.

 

Har også inntrykk av at det ikke er veldig enkelt å få disse kursene gjennom NAV, spesielt dersom man studerer. Noen av de jeg kjenner har fått vekterkurs gjennom NAV mot at arbeidsgiver har gitt en jobbgaranti mot dette.

 

Å få deltidsjobb i en stor by som Begen vil jeg tippe er veldig, veldig enkelt.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Vet du om det er vanlig å søke uten kursene, og ta disse i regi av f.eks Securitas etter man har fått jobb?

 

Og hvordan er grunnlønn/eventuelt tillegg for kveld og natt nå til dags? Er det tariffen fra 2010 som gjelder?

 

Jeg vet at det er ganske vanlig at folk søker til STAS (Securitas Transport Aviation Service, flyplass kontrollører. ) uten noen kurs, da fixer securitas alle kurs for dem, da de trenger mye folk, til en hver tid. Dette gjelder også Nivå 3, da dette er et krav nå. Kan være vanskeligere når du kun skal jobbe på siden av skolen, men verdt et forsøk.

 

edit, som sagt over her, så er gjennom NAV en ganske benkers ordning å.

Endret av JRL
Lenke til kommentar

Takk for svar! Vet du om det er vanlig å søke uten kursene, og ta disse i regi av f.eks Securitas etter man har fått jobb?

 

Og hvordan er grunnlønn/eventuelt tillegg for kveld og natt nå til dags? Er det tariffen fra 2010 som gjelder?

 

Tipper rundt 150-155 i startlønn. 25 nattillegg og 45 kr i helgetillegg. Verditransport, alarmstasjon og flyplass har ytterligere 8-9 kr i tillegg til alt dette.

 

Med fire års ansienitet har jeg rundt 170 kr om natta før tilleggene.

 

Nå har det nylig vært en lønnsforhandling som resulterte i brudd. Mekling starter derfor de siste dagene i mai, så vi har trolig gått opp litt til du eventuelt får jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...