Gå til innhold

ATI lanserer CrossFire


Anbefalte innlegg

4. Crossfire gjør at du kan bruke flere skjermer samtidig, og lar deg koble sammen flere enn 2 skjermer.

 

Teknologien støtter det sansyndligvis, men slik ati har gjort det nå er det umulig å få til flere enn en skjerm og flere enn 2 kort.

Hmm, jaha?

 

http://www.ati.com/products/crossfire/faq1.html#12

 

 

12. Will CrossFire Edition cards work with SurroundView?

 

A. Yes, the CrossFire platform will work with ATI’s SurroundView multi-monitor technology to enable up to 5 separate displays.

Akkurat som nVidia SLI så vil crossfire kunne kjøre bildet ut til alle skjermene, men da utnyttes ikke ytelsesfordelene som crossfire har. SKal man kjøre AFR, SFR eller Supertiled er man begrensa til en skjerm(les artikkelen på b3d linket til over her)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X850 versjonen blir tilgjenglig i juli og X800 versjonen blir tilgjenglig i august... Blir spennende å se om ATi klarer å levere denne gangen da!

 

Ellers så viser det seg da at man ikke har så stor frihet som mange her trodde til å kombinere forskellige kort... X850 fungerer kun med X850 kort og samme med X800

 

Tvilker også på at man kan kombinere X8x0 med R520

 

Det er jo bra med litt konkuranse! :thumbup: Regner med at vi ser en oppdatert SLI driver, og kanksje litt flere funksjoner for SLI når G70 kommer?

 

Edit: Test hos Anandtech

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2432

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Det som er enda mer interessant er hvordan skjermkort med multiGPU kommer til å havne i tester sammenlignet med SLI/Crossfire. De gamle Woodoo-kortene ble tross alt faset ut til fordel for enkeltkort med bedre ytelse. Hvor lenge vil dermed SLI/Crossfire være det ledende innen skjermkort..?

Lenke til kommentar
Endel myter er vertfall nå avslørt:

 

2. Man kan kjøre crossfire på hvem som helst hovedkort.

 

Chipset support is affected by the level of technical collaboration between the various vendors.

 

ikke noe for de med nf4 med andre ord

Fordi nVidia vil nødig selge nForce4 til dem med ATi kort? Vi får nå se.

 

3. Fungerer automagisk i alle spill.

 

Det vil si alle DirectX-spill, OpenGL er en annen historie...og den vil kjøre i 'Supertiled mode' hvis ikke annet er spesifisert i driveren. Om det er mulig å sette hvordan render-mode som et spill skal kjøre er vel enda ikke kjent.

Dette vil bli styrt av Catalyst A.I. OpenGL kjører default i "Scissor Mode".

 

5. Bruker PCI-e spora til kommunikasjon mellom korta

 

Den eksterne broen mellom dvi-porten på slave-kortet og dms-porten på master kortet er hvor dataen sendes mellom korta.

Det er enkelte operasjoner som vil gå over PCIe bussen, f.eks render to texture.

 

Allt i allt ser det ut som om Ati crossfire ikke er bedre eller dårligere enn nVidia SLi, som før vil ytelsen være det som skiller de...

Tja, Crossfire gir mer fleksibilitet, virker med alle D3D og OpenGL spill og gir mulighet til høyere AA modes. Ytelsen gjenstår å se ja.

Lenke til kommentar

Ingen av dere som er bekymret over de begrensede mulighetene dette gir for bytte av skjermkortleverandør straks man har valgt en løsning?

 

Fin måte å låse folk inn på sine egne skjermkort dette her med SLI fra nvidia og ATI om dagen. Selv om det umiddelbart kan se ut som økt konkurranse, så låser det folk til en leverandør av skjermkort straks man har valgt hovedkort. Eller motsatt, alt ettersom. Man kan såklart bytte begge, men det koster mer.

 

Lock in, sell out. Sett det før, på andre markeder. Heldigvis finnes det i dette tilfellet flere leverandører med samme type løsning.

 

Veldig bra med rå ytelse, og at den tekniske utviklingen går framover, men syns nok at man bør se på faremomentene i at hardware blir mindre interkompatibel.

Lenke til kommentar
Her regner jeg med dobbel X800XL fort kan bli en bestselger...

Det fungerer ikke sånn...

 

Du trenger en spessialversjon av et X800 kort for å bruke X800XL i Crossfire:

crossfireprice.png

 

The driver controls clock speeds of each card automatically and manages synchronization as necessary

 

All CrossFire cards have 16 pixel pipelines, but disable 4 pipelines when running in tandem with a 12 pipe Radeon

 

Edit:

Tror de som har X850XT vil kjøpe Xaveon (R520) å bruke Xaveon til Master å Xaveon som Master.... tror nok det blir hitten.

Er det R520 du sikter mot nå? Tviler på at du kan bruke R520 som master kort og X8x0 som slave, siden du ikke kan bruke X850 som master og X800 som slave engang...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg la merke til som jeg syntes er litt merkelig. Master kortene har en DVI lignende utgang som har mange flere pinner enn det DVI porten har. Her kopler man inn link kabelen. MEN hvis man kan bruke ett standard kort fra i dag (i samme klasse) hvor tar alle pinnene fra master kortet veien? Slik jeg ser det så må det være noe som ikke stemmer her.

 

 

EDIT: så litt på oversikttegningen som er på Beyond 3D sin side. Det er vel slik at standard kortet sender signalet til Masterkortet, og de ekstra pinnene er inngangen. Slik at den spesielle DVI kontakten er egentlig 2 DVI kontakter i en, (1 utgang og 1 inngang) slik at hvis man kun har ett master kort, fortsatt kan kjøre 2 skjermer.

 

Eller tar jeg helt feil her?

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
tja, men det er vi da ikke helt 100% sikre på da...

vi får se når korte blir lansert... kan godt hende at et X850XT PE kort kan brukes som slave.....

Hvis det går, noe jeg kan nesten garantere deg at det ikke gjør, vil du effektivt redusere det R520 kortet til et X850XT PE, så hva vil være poenget?

Lenke til kommentar
Dette gleder jeg meg til! når ytelses testene kommer, er det bare å se på disse, vurdere, og kjøpe synes jeg. har ventet på denne løsningen lenge. det beste er at jeg slipper å kjøpe 2 nye kort. men bare ett.

Tja... si at det blir tilgjenglig i juli når ATi påstår... Da er det vel her i norge i august, og si at du er kjempeheldig å får tak i et i august....

 

Pris i USA 549$ (ca. 4500 NOK inkl MVA med "snill dollar kors (6,4))

 

Har du da et X850pro så er det surt at det kortet du nettopp kjøpte til 4500 kroner med 16 pipelines skrur av 4 og skalerer seg ned til 12 pipelines som X850pro

 

Så er R520/G70 rett rundt hjørnet. Der har et kort sikkert nesten like god ytelse som to kort av forrige generasjon i SLi/Crossfire.. Og koster sikkert ikke så mye over 4500 kroner...

 

For ikke å snakke om støtte for shader model 3, som garantert ikke blir mindre utbrdt når ATi også begynner å støtte det...

 

Og der hadde du grunnen til at jeg ikke ville kjøpt meg SLI eller Crossfire nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...