Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innbytte hos bilforhandler - gunstig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en skal bytte bil er det jo et alternativ å bytte inn hos bilforhandler. Er det gunstig? Er det bare på dyre biler det er noe vits i?

 

Så en grei og rimelig bil jeg kunne tenke meg, mailet bilforhandleren om et overslag på hvor mye de kunne tenke seg å "gi" for min som innbytte. 30 000 kr! For en bil uten skader som ble kjøpt brukt for 52000 kr for et år siden. Og jeg gjorde ingen dårlig handel den gang, jeg pruttet 9000 kr på prisen, og jeg ser tilsvarende biler er i salg i dag med mye høyere km stand for 50 000 - 70000kr!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilforhandlere vil selvfølgelig gi minst mulig, for å tjene best mulig på den, og får å ha litt å gå på om den ikke skulle bli for lett å selge.

 

Siden du ikke skal kjøpe ny bil er det vel ikke allverdens ekstra de vil gi deg for din gamle.

 

Så derfor selg den gamle du har privat.

Skrevet

Hm. Jeg er av den oppfatningen av at firmane betaler godt for bruktbilen din, dersom man kjøper ny bil der..?

Mulig det er feil, evt bare gjelder nye/dyre biler..

Skrevet

Nå mener jeg jo selvfølgelig innbytte der jeg også kjøper en annen bil hos dem! Det forklarte jeg jo, dessuten ellers er det jo ikke et innbytte men et salg til bilforhandleren. Og da forstår jeg at man får svært lite selvfølgelig. Slikt er vel ganske sjeldent?

 

Men om man kjøper en også der så trodde jeg at de gav ganske bra. Ofte står vel et nytt kjøp litt på at man trenger pengene fra den gamle bilen til å kjøpe den nye. Derfor er forhandleren ute etter å få slike hindre av veien..

 

Men derfor ble jeg veldig overasket da jeg kontaktet en forhandler som jeg nevnte og som innbytte i en av dems biler ville de bare gi 30 000 for min som jeg ser andre selger for 50 - 70 tusen kr...

Skrevet

En forhandler har jo en del utgifter når det gjelder salg av bruktbil. Innvendig og utvendig vask, polering, sikkert en del småreparasjoner osv. Høres kanskje ikke så mye ut, men det blir fort penger utav det. De som gjør denne jobben skal jo sikkert ha betalt de også.

Jeg vil nok også si at jeg ville stilt høyere krav til en forhandler enn en privatperson om jeg skulle kjøpe en bil når det gjelder eventuelle mangler.

 

Og når forhandleren endelig har bilen klar så kommer det potensielle kjøpere og vil prute så mye som mulig.

 

På toppen av det hele så vil jo forhandleren også tjene litt penger på handelen.

 

 

Og for å gjøre det hele enda litt bedre så er det også overflod av bruktbiler om dagen så det er vel ikke veldig enkelt å selge bruktbiler heller.

 

Du vil nok ha størst mulighet for å få mest mulig for den om du selger privat, men om gir den til forhandler blir du kvitt den på en enkel måte.

 

For å ta med et lite eksempel fra meg. Min Far kjøpte seg ny bil for en måned siden, men valgte å ikke bytte inn den gamle fordi prisen ble lav. Etter det har han funnet ut at kløtsjen må byttes ut, steinsprut i frontruten og lykteglass og på toppen av det hele så tok kontakten til tilhengerfestet fyr og ødela en del plastdetaljer bak. Så bilen må nok gjennom reparsjoner for en 15-20000. Sure penger når du skal selge den.

 

Håper ikke inlegget mitt var totalt uleselig... ;)

Skrevet

Det spørs veldig på bilen i forhold til butikken. Vi har en svært ford mondeo, riktignok flott motor, men gammel og ekstremt vanlig. Jaguar er ikke akkurat interresert i den, mens bilen vi trodde var verdt ca femti tusen, kan cashe inn 70 hos Saab. Men det har vel også med at Saab har kunder som kan være interresert i en svær familiebil, mens jaguarkundene ikke akkurat ser på mondeoer da. Stort sett.

Skrevet

Man må også huske på at noen forhandlere gir mye mer i innbytte en andre forhandlere.

Noen forhandlere vil også kun ha noen merker i forbindlese med innbytte osv..

Ønsker du å bytte bilen inn hos en forhandler lønner det seg og høre litt rundt..

 

På min S40 varierte det 17.000 fra en forhandler til en annen...

Skrevet
mens jaguarkundene ikke akkurat ser på mondeoer da. Stort sett.

Litt rart det, ettersom noen av Jaguarene er bygget på samme lest som mondeo :p

Skrevet
mens jaguarkundene ikke akkurat ser på mondeoer da. Stort sett.

Litt rart det, ettersom noen av Jaguarene er bygget på samme lest som mondeo :p

X-type er bygget på mondeo ja. Det gjør bla. at det er den eneste bilen i sin klasse med oppvarmet frontrute. :p

 

Men X-type, også stasjon, var en deilig bil. Ikke akkurat en mondeo. Som den dresskledde damen der sa; det beste av en mondeo og det beste av en Jag. Sikkert for å få oss til å kjøpe, men dere forstår. Er nok noe i det.

Skrevet
Når en skal bytte bil er det jo et alternativ å bytte inn hos bilforhandler. Er det gunstig? Er det bare på dyre biler det er noe vits i?

Du kan i mange tilfeller oppnå mer rabatt og få et bedre kjøp hvis du kjøper reint.

Har du et gammelt vrak vil det aldri lønne seg og bytte det inn, dog er det endel risikoer og selge privat med hensyn til reklamasjoner o.l som kan være både dyrt og tidskrevende, bytter du inn er du sikret mot slike plager.

Det er heller ikke selgersmarked for tiden så har du ikke en ekstremt populær bil kan du fort slite med og bli kvitt den privat. Hva slags bil er det snakk om?

Skrevet

Kommer ofte ann på om du får solgt den privat eller ikke. Forhandlere "plikter" vel kanskje å ta imot inbyttebil hvis du kjøper noe nytt, men det vet jeg ikke helt. Noen jeg kjenner bytter alltid hos forhandler, nettopp fordi de ikke orker å selge privat...

Nå er vel kanskje ikke en Atos det letteste å få solgt?

Skrevet
Hyundai Atos 1998

Slike småbiler pleier og være popoulære på bruktmarkedet og antagelig lette og bli kvitt for forhandleren selv i disse dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...